Gebaseerd op Disney

Re:

Berichtdoor Michiel Q » wo sep 17, 2014 7:11 pm

Duckfan van Down Under schreef:-de rollende steen uit Indiana Jones komt uit Barks' "De 7 steden van Cibola"

Dat Spielberg voor booby traps in "Raiders of the Lost Ark" en "Indiana Jones and the Last Crusade" inspiratie haalde uit Barks-verhalen als "The Seven Cities of Cibola" en "The Prize of Pizarro" mag ondertussen bekend worden verondersteld. Is er geen geschikt topic over deze verwijzingen van Spielberg? Nou ja, dan moet 't hier maar.

Spielberg maakte niet alleen voor de Indiana Jones-films gebruik van scènes bij Barks. Ook in "Jurassic Park" wordt een Barks-panel hergebruikt als filmscène. De hoofdpersonen landen op 't eiland in een helikopter, die neerdaalt in een vallei waar meerdere watervallen van grote hoogte langs de bergwand omlaag storten. Inderdaad, de aankomst-scène uit 't verhaal over de Vallei van Tralla La. Toevallig zag ik de film vlak nadat ik de strip had gelezen, anders had ik 't misschien niet herkend. :)

Spielberg gebruikt die scène niet alleen omdat 't er indrukwekkend uitziet. De watervallen spelen nauwelijks een rol in 't verhaal, maar de scène heeft wél visuele impact. Aan 't eind van de film stijgt de helikopter vanaf dezelfde plek weer op van 't eiland. Omdat de locatie zo opvallend is, wordt die door de kijker onmiddellijk herkend. Het dient dus als een visueel geheugensteuntje. De scènes met de geit die voor de T-Rex werd achtergelaten werken op dezelfde manier. Wanneer we na een aantal scènes met andere personages weer terug zijn bij de geit, weet de kijker onmiddellijk dat we bij de T-Rex zitten. (Net als in "Jaws" laten de gevaarlijke dino's zich in de eerste helft van de film nauwelijks zien.)

Dan kan ik nog toevoegen dat de zware toegangspoort van Jurassic Park qua vorm verwijst naar de poort die in "King Kong" (1933) de reuzengorilla Kong moet tegenhouden. Ook achter deze poort ligt een verloren wereld met dinosauriërs. Don Rosa gebruikt dit gegeven van een door inboorlingen gebouwde scheidsmuur in "Escape from Forbidden Valley". De korte scène met de boomstam verwijst eveneens naar "King Kong".
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Gebaseerd op Disney

Berichtdoor Scrooge$ » wo sep 17, 2014 10:35 pm

Zeer bedankt michiel Q voor jouw bijdrage, ik vind het altijd leuk om te zien welke invloed het werk van Barks heeft gehad in films van Spielberg en Lucas, ik zal hier ook aangeven wanneer ik zelf zulke invloeden zie maar dat is jammer genoeg niet altijd de makkelijkste opdracht.
Scrooge$
Member
 
Berichten: 336
Geregistreerd: vr dec 07, 2012 11:36 pm

Vorige

Keer terug naar Disney algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten