Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor admin » vr dec 04, 2009 5:17 pm

Uit het topic 'DD 2009-49':

2009-11-27 22:07:29, Redmess schreef:Over pieten gesproken: dit is werkelijk de enige keer in het jaar dat we een duidelijk etnisch gekleurd personage in [weekblad Donald Duck] tegenkomen. Waarom eigelijk? Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=19660#p19660

2009-11-27 23:05:31, Ridder ter Geit schreef:Duckstad wordt bevolkt door eenden, honden, varkens. Dat zijn de etnische groepen in Duckstad.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=19662#p19662

2009-11-27 23:11:08, Redmess schreef:En toch zijn veruit de meeste dieren lichtgekleurd. Bovendie hebben honden een duidelijk blanke huidskleur, die je bij een hond niet gauw zal vinden.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=19663#p19663
admin
Site Admin
 
Berichten: 409
Geregistreerd: di aug 14, 2007 12:35 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ei » vr dec 04, 2009 5:21 pm

Redmess schreef:Over pieten gesproken: dit is werkelijk de enige keer in het jaar dat we een duidelijk etnisch gekleurd personage in [weekblad Donald Duck] tegenkomen. Waarom eigelijk? Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Inderdaad. Geert Wilders zou vast graag in zo'n Duckstad willen wonen. Nederland heeft een multi-culturele samenleving, maar Donald Duck weekblad lijkt gemaakt voor blanke jongetjes met Nederlandsche voorouders die stammen uit de tijd van de VOC.

Maar is het alleen Disney, waar dit gebeurt?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr dec 04, 2009 7:43 pm

Ik dacht dat Barks in de vroege jaren 40 een verhaal had gemaakt waarin Donald en de neefjes worden ge-eendnapt door bruine indi-eenden. Western Publishing heeft het gepubliceerd, maar hebben Barks verboden om nog zoiets te doen.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Carl Rosa » vr dec 04, 2009 9:35 pm

Ei schreef:
Redmess schreef:Over pieten gesproken: dit is werkelijk de enige keer in het jaar dat we een duidelijk etnisch gekleurd personage in [weekblad Donald Duck] tegenkomen. Waarom eigelijk? Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Inderdaad. Geert Wilders zou vast graag in zo'n Duckstad willen wonen. Nederland heeft een multi-culturele samenleving, maar Donald Duck weekblad lijkt gemaakt voor blanke jongetjes met Nederlandsche voorouders die stammen uit de tijd van de VOC.

Maar is het alleen Disney, waar dit gebeurt?

Verhalen met witte eenden kunnen net zo goed gelezen en leuk bevonden worden door andere etniciteiten behalve de blanke. Trouwens het hele strip-lezen-gebeuren in Nederland wordt voor 99,9% gedaan door blanke Nederlanders. Ga jij eens op welke willekeurige stripbeurs eens om je heen kijken en maar je ziet maar één etniciteit en een enkele verdwaalde Surinamer. Klinkt raar, maar het is wel zo.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Rick Vansloneker » vr dec 04, 2009 9:56 pm

Het is al erg genoeg dat destijds de Fabeltjeskrant verkwanselt is aan het opdringen van de multi-culti ideologie aan tere kinderzieltjes.

Duckstad word al bewoond door eenden, honden, ganzen, kraanvogels en nog veel meer diersoorten. Dat is al genoeg ethnische diversiteit. Er wonen geen mensen in Duckstad, dus de menselijke huidskleur is ook geen thema. Ik vind het eigenlijk diep triest dat er mensen zijn die Duckstad maar niet kunnen nemen zoals het is maar voortdurend proberen het neer te halen of te categoriseren. Duckstad is relatief. De vorm en plaats die het heeft is afhankelijk van het verhaal waar het in voorkomt.
Die Schlappen müssen runter!
Rick Vansloneker
Member
 
Berichten: 83
Geregistreerd: do jan 22, 2009 8:42 pm

Berichtdoor Michiel P » vr dec 04, 2009 10:36 pm

In de Amerikaanse uitgaven worden de honden tegenwoordig afwisselend roze en bruin gekleurd. Er bestaat in Amerika dus méér etnische diversiteit dan in de Nederlandse Donald Duck. Slechts in de klas van Meester Warbol treffen we het Chinese biggetje Tsjang aan.

Ik zou het verfrissend vinden wanneer er in dat klasje bijv. ook een meisje met een hoofddoekje zat, of een Surinaams jongetje. Zulke klasgenootjes hebben de meeste Duck-lezertjes namelijk zelf ook. Hier ligt een schone taak voor de redactie.

Rick Vansloneker schreef:Het is al erg genoeg dat destijds de Fabeltjeskrant verkwanseld is aan het opdringen van de multi-culti ideologie aan tere kinderzieltjes.

De Fabeltjeskrant was een parodie op de Nederlandse maatschappij. Zonder immigranten uit het Buitenste Buitenbos zou het plaatje niet compleet zijn. Helaas ook niet zonder de afkeurende reacties van volkse types in het Praathuis.

Wees gerust, mijn kinderzieltje heeft er geen blijvende schade van opgelopen. Kinderen zien alleen de pratende dieren. De satire gaat volledig aan hen voorbij. Ik heb geen moment een verband gelegd tussen Chico Lama en de Turkse kindertjes in mijn klas.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » za dec 05, 2009 12:41 am

Ik heb nog eens over die etniciteit nagedacht en ik zie jullie punt ook wel. Het gaat hier wel steeds om blank-kleurige honden en witte eenden. Er is wel bewust voor gekozen om een 'witte' wereld te tonen. Alle figuren hebben witte gezichten, de Kleine Zeemeermin is blank, en ga zo maar door. Zo is de Disney-wereld. Tot aan 'the Frog Princess', dan. Inderdaad een beetje een oude gewoonte die is blijven hangen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Redmess » za dec 05, 2009 12:29 pm

Het gaat ook verder dan etniciteit. De cultuur in Duckstad is eenzijdig Westers. Niet eens Nederlands, nee, zo'n algemene Westerse cultuur. Je ziet nergens invloeden van andere culturen. Behalve als de Ducks op reis gaan, dan ineens wel. En dan is dat alleen maar het toeristische beeld van dat land. Ik denk dat wat meer culturele diversiteit in de Donald Duck (en het Disney universum in het algemeen) een verrijking zou zijn, en bovendien een hele hoop nieuw materiaal kan leveren om verhalen te schrijven.

En over mensen in Duckstad: ik denk dat de honden voor de mensen moeten doorgaan. Die hebben een menselijke huidskleur, iets wat je bij echte honden maar zelden ziet. Merk ook op dat alle zwarte Pieten die we in Duckstad zien honden zijn. Donald is zwart geschminkt, wat impliceert dat hij blank is. In de brievenbus zijn Goofy en Mickey ook zwart geschminkt, dus deze worden doorgaans ook als blank beschouwd.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za dec 05, 2009 1:54 pm

Mickey als blanke... even om je eraan te herinneren hoe raar dat is:
Afbeelding
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Otto » za dec 05, 2009 2:01 pm

Het is Disney mensen.... niet de echte wereld... en ik zie ook geen reden om in een strip, die overduidelijk niet realistisch is ,een correcte beeld van onze huidige samenleving te laten vertonen. Geniet gewoon van de verhalen... :D
W.H.A.D.A.L.O.T.T.A.J.A.R.G.O.N
Otto
Member
 
Berichten: 249
Geregistreerd: wo sep 16, 2009 10:25 pm

Berichtdoor Ei » za dec 05, 2009 3:42 pm

Rick Vansloneker schreef:Het is al erg genoeg dat destijds de Fabeltjeskrant verkwanselt is aan het opdringen van de multi-culti ideologie aan tere kinderzieltjes.

Er is een groot verschil tussen het "opdringen van de multi-culti ideologie" en het laten zien van wat etnische diversiteit. Strips kunnen ook verkwanseld worden door het vasthouden aan een achterhaalde werkelijkheid waarin vrijwel iedereen blank is.
Disney is uiterst kunstmatig. Ideale gezinnen. Bastaardkinderen bestaan niet. (Hercules) Disney biedt een achterhaalde, gesteriliseerde, blanke nepwereld. Als een donker personage een hoofdrol krijgt, is dat meteen wereldnieuws.

Michiel P schreef:In de Amerikaanse uitgaven worden de honden tegenwoordig afwisselend roze en bruin gekleurd. Er bestaat in Amerika dus méér etnische diversiteit dan in de Nederlandse Donald Duck. Slechts in de klas van Meester Warbol treffen we het Chinese biggetje Tsjang aan.

Inderdaad, in Amerika worden de honden afwisselend roze en bruin gekleurd. Het Chinese biggetje Tsjang bewijst dat er in Duckstad een onderscheid is tussen een blank big en een Chinees big. En dus, dat een Chinees big maar zelden wordt gebruikt.

Michiel P schreef:Ik zou het verfrissend vinden wanneer er in dat klasje bijv. ook een meisje met een hoofddoekje zat, of een Surinaams jongetje. Zulke klasgenootjes hebben de meeste Duck-lezertjes namelijk zelf ook. Hier ligt een schone taak voor de redactie.

Is de Nederlandse redactie niet 100% blank? :)

Ridder ter Geit schreef:Ik heb nog eens over die etniciteit nagedacht en ik zie jullie punt ook wel. Het gaat hier wel steeds om blank-kleurige honden en witte eenden. Er is wel bewust voor gekozen om een 'witte' wereld te tonen. Alle figuren hebben witte gezichten, de Kleine Zeemeermin is blank, en ga zo maar door. Zo is de Disney-wereld. Tot aan 'the Frog Princess', dan. Inderdaad een beetje een oude gewoonte die is blijven hangen.

Warner Bros heeft Daffy Duck. Dat is een zwarte eend. In een vroeg Barksverhaal zijn zwarte eenden zoals Daffy Duck te zien. (WDC 34) Dus ze bestaan wel, in het Disney-universum. Maar men gebruikt ze niet of zelden.
http://coa.inducks.org/story.php/x/W+WDC++34-01

Redmess schreef:Het gaat ook verder dan etniciteit. De cultuur in Duckstad is eenzijdig Westers. Niet eens Nederlands, nee, zo'n algemene Westerse cultuur. Je ziet nergens invloeden van andere culturen. Behalve als de Ducks op reis gaan, dan ineens wel. En dan is dat alleen maar het toeristische beeld van dat land. Ik denk dat wat meer culturele diversiteit in de Donald Duck (en het Disney universum in het algemeen) een verrijking zou zijn, en bovendien een hele hoop nieuw materiaal kan leveren om verhalen te schrijven.

In Barksverhaal 'Duck Luck' lijkt Duckstad een Chinese buurt te hebben, getuige pagina 1. (WDC 251)
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC+251-01

Redmess schreef:En over mensen in Duckstad: ik denk dat de honden voor de mensen moeten doorgaan. Die hebben een menselijke huidskleur, iets wat je bij echte honden maar zelden ziet. Merk ook op dat alle zwarte Pieten die we in Duckstad zien honden zijn. Donald is zwart geschminkt, wat impliceert dat hij blank is. In de brievenbus zijn Goofy en Mickey ook zwart geschminkt, dus deze worden doorgaans ook als blank beschouwd.

Scherp.

Duckfan van Down Under schreef:Mickey als blanke... even om je eraan te herinneren hoe raar dat is: [...]

Bedoel je deze?
Afbeelding

Otto schreef:Het is Disney mensen.... niet de echte wereld... en ik zie ook geen reden om in een strip, die overduidelijk niet realistisch is ,een correcte beeld van onze huidige samenleving te laten vertonen. Geniet gewoon van de verhalen... :D

Ei durft het bijna niet te stellen, maar zijn er misschien lezers die weinig hebben met etnische minderheden en het dus wel best vinden dat Duckstad blank is? Laat Duckstad voor sommigen een Nederland zien zoals men dat het liefste ziet? Er zijn vrijwel geen allochtonen. Er zijn wel joods-christelijke invloeden, maar weinig tot geen islamitische. Dat is waarom Ei een link legt tussen weekblad Donald Duck en Geert Wilders.

Overigens heeft Wilders zelf een link gelegd met het weekblad Donald Duck: “Als ik alle gewelddadige dingen uit de koran scheur blijft er een boekje over zo dik als de Donald Duck”.
http://www.endandit.nl/regionaal/2008/01/20/wilders-lokt-donald-duck-lezers-met-video
Donald Duck weekblad bevindt zich dus in de gedachten van Wilders. Hoe zou dat toch komen? :P

Wat te denken van onderstaand citaat:
However when he did the Duck Family Tree, Don Rosa decided to ignore "King Scrooge the first" and all other links to the Middle-East. He says: "Well, I thought the story was a bit lame and signaled that the man was a bit weary of writing. And I would have had trouble linking $crooge's family, which might have come to Scotland from Norman France and to Norman France from Norway, to relatives in the extremely distant Mid-East, and didn't like the idea of trying -- those are not nationalities that I would want in these Duck's ancestry. Anyway, it was my decision to include that among the various Barksian facts that I choose to dismiss and/or ignore, such as the Magic Hourglass and so forth."

bron: http://duckman.pettho.com/mcduck/history.html

Deze Disney auteur schrijft over het Midden-Oosten: "those are not nationalities that I would want in these Duck's ancestry".
Is dit geen discriminatie? Barks gebruikte die nationaliteiten wel. Bij Barks was "the extremely distant Mid-East" wel dichtbij. Maar dat is door een opvolger geschrapt. Want stel je voor, dat de Amerikaanse Ducks niet uit de Westerse wereld, maar uit het Midden-Oosten stammen... :rolleyes: Dat is wat Ei eruit leest.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Otto » za dec 05, 2009 4:01 pm

Ei schreef:
Otto schreef:Het is Disney mensen.... niet de echte wereld... en ik zie ook geen reden om in een strip, die overduidelijk niet realistisch is ,een correcte beeld van onze huidige samenleving te laten vertonen. Geniet gewoon van de verhalen... :D

Ei durft het bijna niet te stellen, maar zijn er misschien lezers die weinig hebben met etnische minderheden en het dus wel best vinden dat Duckstad blank is? Laat Duckstad voor sommigen een Nederland zien zoals men dat het liefste ziet? Er zijn vrijwel geen allochtonen. Er zijn wel joods-christelijke invloeden, maar weinig tot geen islamitische. Dat is waarom Ei een link legt tussen weekblad Donald Duck en Geert Wilders.

Overigens heeft Wilders zelf een link gelegd met het weekblad Donald Duck: “Als ik alle gewelddadige dingen uit de koran scheur blijft er een boekje over zo dik als de Donald Duck”.
http://www.endandit.nl/regionaal/2008/01/20/wilders-lokt-donald-duck-lezers-met-video
Donald Duck weekblad bevindt zich dus in de gedachten van Wilders. Hoe zou dat toch komen? :P

Wat te denken van onderstaand citaat:
However when he did the Duck Family Tree, Don Rosa decided to ignore "King Scrooge the first" and all other links to the Middle-East. He says: "Well, I thought the story was a bit lame and signaled that the man was a bit weary of writing. And I would have had trouble linking $crooge's family, which might have come to Scotland from Norman France and to Norman France from Norway, to relatives in the extremely distant Mid-East, and didn't like the idea of trying -- those are not nationalities that I would want in these Duck's ancestry. Anyway, it was my decision to include that among the various Barksian facts that I choose to dismiss and/or ignore, such as the Magic Hourglass and so forth."

bron: http://duckman.pettho.com/mcduck/history.html

Deze Disney auteur schrijft over het Midden-Oosten: "those are not nationalities that I would want in these Duck's ancestry".
Is dit geen discriminatie? Barks gebruikte die nationaliteiten wel. Bij Barks was "the extremely distant Mid-East" wel dichtbij. Maar dat is door een opvolger geschrapt. Want stel je voor, dat de Amerikaanse Ducks niet uit de Westerse wereld, maar uit het Midden-Oosten stammen... :rolleyes: Dat is wat Ei eruit leest.

Je kunt het inderdaad discriminatie noemen, en niemand hoeft het eens te zijn met de mening van Wilders. Maar op sommige (en dus niet alle) punten heeft hij wel gelijk, vind ik. Maar dit is geen politieke discussie forum, dus ik laat het hierbij... wat dit punt betreft.

Ik ben in ieder geval blij dat men niet overal die drang voelt om zich aan te passen aan een minderheid dat hier oorspronkelijk niet eens vandaan komt. Wij hebben nu eenmaal een westerse cultuur, en dat is nu eenmaal joods/christelijk of gewoon niet religieus. En de Donald Duck is een westers blad. Dus ik vind het prima zoals men de samenleving in Duckstad nu uitbeeld. Vooral niet aanpassen. (mijn mening, en iedereen mag er uiteraard anders over denken.. ;))
W.H.A.D.A.L.O.T.T.A.J.A.R.G.O.N
Otto
Member
 
Berichten: 249
Geregistreerd: wo sep 16, 2009 10:25 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za dec 05, 2009 5:46 pm

In de Donald Duck zie je alleen Westerse mannen, in de striptekenwereld ook. Kijk maar eens op Inducks hoeveel tekenaars er in het Westen (US, Canada, Europa, Australie) wonen. En hoeveel mannen dat zijn. Maar ja, West-Europeanen hebben de bekende wereld dan ook geregeerd tot 1800-1900.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Carl Rosa » za dec 05, 2009 7:22 pm

Laat maar lekker zoals het is. Als iets leuk is moet je het niet veranderen. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand het kwalijk vindt dat de eenden wit zijn in Duckstad.
By the way: niks geen scherpe opmerking over het feit dat Mickey en Goofy zich schminken dus daarom aangenomen moet worden dat ze blank zijn! De heren zijn zwart dat ziet iedereen. Mickey, Minnie, Goofy en oa Klarabelle zijn origineel gecreëerd als "donkere" om te figureren bij de toen populaire zwarte muziek in Amerika.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Redmess » za dec 05, 2009 8:14 pm

Maar als ze zwart zijn, waarom dan zwart schminken?
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Volgende

Keer terug naar Disney algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten