Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Carl Rosa » ma dec 07, 2009 10:13 pm

Ei schreef:
Carl Rosa schreef:Ei: je geeft jouw mening, ik geef de feiten.

Kom maar op met de bronvermelding dan.
Je verwacht dat mensen een totaal anonieme bron klakkeloos aannemen.

Carl Rosa schreef:Mickey en Goofy en de anderen zijn in eerste instantie in e jaren 20 gemaakt om in de eerste tekenfilms van Disney te figureren als "donkeren" bij de muziek. Ik weet niet waar maar dat heb ik een paar jaar geleden over Disney gelezen.

En dus is het een feit? Omdat je ergens iets gelezen hebt? Zonder je te herinneren waar?

Carl Rosa schreef:Je ziet zelf toch ook wel dat ze zwarte benen, voeten, armen, handen, en hoofden hebben of wil je alleen je gelijk halen? Het gedeeltelijk witte gelaat zal zijn om de de emoties beter uit te laten komen maar dat gis ik alleen maar.

Dus je komt met een vage herinnering aan iets wat je gelezen hebt, zonder dat je de witte gelaten kunt verklaren?
Je verklaart ook niet dat zwarten helemaal niet populair waren.

Wat vind je van Ei's theorie? Misschien zijn de personages grotendeels zwart omdat ze anders minder opvallen in zwart-wit films? Een wit personage op een witte achtergrond is moeilijk te zien. De witte Donald Duck verscheen pas toen er kleur was.
Dit verklaart wel de witte gelaten. En het verklaart waarom de personages leven als blanke Amerikaanse burgers in de jaren 20/30.

Je bent voor Ei de eerste die Mickey een zwarte noemt. En ook de Duckredactie lijkt Mickey als een blanke te zien, gezien de zwarte schmink. In Disneyland heeft gastheer Mickey een blank gelaat. Blijkbaar is Ei niet de enige, die Mickey als een blanke ziet. Dus een opmerking als "je ziet toch zelf ook wel", slaat nergens op. Als jij Mickey als een zwarte ziet, alsof het een feit is, zul je met onderbouwing en bronnen moeten komen.

Zie je niet dat bijv. Mickey helemaal zwart is? Dan mankeert er iets aan je ogen. Als iemand een witte mond en oogranden heeft is iemand helemaal wit? Zijn benen,armen, oren en lichaam zijn toch helemaal zwart of zie je dat echt niet? Wat een geleuter om je gelijk te bewijzen omdat je iets niet weet: "misschien zijn ze zwart omdat je ze anders niet ziet in een zwart/wit tekenfilm". Een werkelijk heel domme opmerking. Popeye, Olive Oil, Brutus en Wimpy zijn toch ook blank in een hun zwart wit tekenfilmpjes?
Ik zal het je nog een keer uitleggen: ik ben al heel lang professioneel in de stripbusiness en spreek al jáááren dagelijks mensen die ook in de strips zitten (verzamelaars, tekenaars, uitgevers, distributeurs, winkeliers en die-hard fans op allerlei fronten) en ik heb ook zoveel gelezen in al die jaren dat ik niet alle bronnen kan onthouden waarvan ik wat heb opgestoken.
Als jij mijn bewering wil tegenspreken heb je niet alles gelezen, geeft niet, naarmate je ouder wordt steek je steeds meer op.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Redmess » di dec 08, 2009 8:43 am

Toon ons dan eens wat bronnen die dat bevestigen.

Jip en Janneke werden ook zwart getekend omdat dat duidelijk was, terwijl de schrijfster ze toch echt als blank bedoelde. Dat heeft ze ook in een intervieuw bevestigd. Dus het kan wel degelijk.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ridder ter Geit » di dec 08, 2009 10:38 am

Michiel P schreef:Natuurlijk is Zwarte Piet zwart van het roet in de schoorsteen! Maar waarom heeft hij dan zulke rode lippen? Dat schoorsteen-argument is een politiek correcte manier om te ontkennen dat Zwarte Piet eruit ziet als een karikaturale neger.

Maar wat is de echte oorsprong? Ik heb weleens gelezen over duivels, waarin de Sint een soort wodan-figuur is ofzo, die ze in de gaten houdt?

Wikipedia schreef:De herkomst van deze helper is omstreden, er bestaan dan ook verschillende ideeën over: hij was oorspronkelijk een demon die door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten, of juist een voorchristelijke godheid die zich moest onderwerpen aan de christelijke sint. Volgens sommigen gaat hij terug op een Moors knechtje en is zijn huidkleur daaraan te danken. Anderen zeggen dat dit hetzelfde is, want de Moor was volgens sommigen de duivel. In andere landen is de Moorse variant onbekend, hier is de helper van Sinterklaas meestal een duivel (bijvoorbeeld Krampus) en het personage werd pas sinds de kerstening als kwaadaardige duivel afgeschilderd.

In christelijk perspectief is Piet de bedwongen satan, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörwi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool). Een duivel als knecht van Sinterklaas is nog duidelijk te zien in de Oostenrijkse Sinterklaastradities. Hier wordt Sinterklaas begeleid door een Krampus of een Percht die behoorlijk angstaanjagende duivelse uiterlijkheden hebben en luidruchtig door de straten slepen met kettingen.

Een wat vriendelijker verhaal is dat de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra eens een Ethiopisch jongetje met de naam Piter (afgeleid van Petrus) aantrof. Sint kocht de jongen vrij en uit dankbaarheid bleef hij de Sint nabij. Zo komt Zwarte Piet volgens sommigen aan zijn negroïde trekken, hoewel anderen denken dat die later erbij zijn bedacht vanwege het koloniale verleden[bron?].

Volgens het Meertens Instituut was Zwarte Piet oorspronkelijk niet zwart, maar blank. Hij heette Jan de Knecht[2]. In Duitsland heeft Sinterklaas ook maar één knecht. Hij heet daar Knecht Ruprecht en is van oorsprong blank. Frankrijk kent ook maar één blanke knecht van Sinterklaas, genaamd Le Père Fouettard. [3]

Volgens een andere theorie was Piet oorspronkelijk een Italiaanse schoorsteenveger. Het meest vriendelijke verhaal is wellicht dat Sinterklaas op een markt eens een zwart slavenjongetje vrijkocht, genaamd Petrus. Uit dankbaarheid bleef de jongen de Sint nabij, de naam Petrus verbasterde vervolgens tot Piet.

Een andere mogelijkheid van de herkomst van Zwarte Piet ligt in de Germaanse god Wodan. Wodan reed op zijn witte schimmel, Sleipnir, door de lucht en was aanvoerder van de Wilde Jacht. Hij werd altijd vergezeld van de twee zwarte raven; Huginn en Muninn. De raven luisterden, net als Zwarte Piet, aan de schoorsteen om Wodan over de goede en de slechte daden van de stervelingen te vertellen[4].

Vergelijk ook de berserker, het lichaam was geheel zwart geverfd en men droeg dierenhuiden. De berserker heeft de eigenschap van Odin om in een vogel, vis of wild dier te veranderen en te vliegen (zie ook Mythen, sagen en legenden van de Lage Landen).

Ook de knechten van Sinterklaas in andere landen zijn vaak als duivel afgebeeld (soms met hoorns van dieren (bokken)), bijvoorbeeld de Krampus, dit komt overeen met de onderdrukking van de voorchristelijke godheden. De eens almachtige godheid werd als knechtje of slaaf van de Sint beschouwd, een manier om de heidense bevolking te kerstenen.

De Scandinavische kerstbok (Julbocken) (de naam verwijst naar het Yule of joelfeest) lijkt in uiterlijk veel op de Krampus, de Finse kerstman Joulupukki stamt van de Julbocken af. De Jólasveinar geven, net als Zwarte Piet, geschenken tijdens de periode rondom Yule. Ook bijvoorbeeld Cernunnos, de gehoornde, droeg een gewei.

Vergelijk Zwarte Piet ook met de bontgeklede Franse harlekijn (naar Hellequin), vaak met zwart (half)masker, die ook wel als aanvoerder van de Wilde Jacht wordt aangevoerd. De Italiaanse Befana is ook met roet besmeurd en brengt cadeautjes door de schoorsteen.
[bewerken] Kleding
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ei » di dec 08, 2009 6:18 pm

Carl Rosa schreef:Zie je niet dat bijv. Mickey helemaal zwart is? Dan mankeert er iets aan je ogen.

Je hoeft niet zo te bijten hoor. :)

Carl Rosa schreef:Als iemand een witte mond en oogranden heeft is iemand helemaal wit?

Ook niet helemaal zwart.

Carl Rosa schreef:Popeye, Olive Oil, Brutus en Wimpy zijn toch ook blank in een hun zwart wit tekenfilmpjes?

De films van Walt Disney zijn technisch beter dan die van veel van zijn concurrenten. Disney was een innovator. Disney tekende handen met vier vingers. Dat zal ook niet iedereen gedaan hebben.

Carl Rosa schreef:Ik zal het je nog een keer uitleggen: ik ben al heel lang professioneel in de stripbusiness en spreek al jáááren dagelijks mensen die ook in de strips zitten (verzamelaars, tekenaars, uitgevers, distributeurs, winkeliers en die-hard fans op allerlei fronten) en ik heb ook zoveel gelezen in al die jaren dat ik niet alle bronnen kan onthouden waarvan ik wat heb opgestoken.
Als jij mijn bewering wil tegenspreken heb je niet alles gelezen, geeft niet, naarmate je ouder wordt steek je steeds meer op.

Aha, dus Ei moet je maar vertrouwen op je anonieme blauwe ogen? :) Ei vindt dit soort verhalen een beetje opschepperig. Noem gewoon je bron.
Er zijn veel boeken met onzin over Disney. Als je veel boeken leest zonder te onthouden uit welk boek je welke informatie haalt, loopt je geloofwaardigheid een deuk op.
Volgens jou is Mickey overduidelijk een zwarte, maar je noemt geen enkele bron die dat bevestigt.

Redmess schreef:Jip en Janneke werden ook zwart getekend omdat dat duidelijk was, terwijl de schrijfster ze toch echt als blank bedoelde. Dat heeft ze ook in een intervieuw bevestigd. Dus het kan wel degelijk.

Scherp.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Michiel P » di dec 08, 2009 6:42 pm

Carl Rosa schreef:Mickey, Minnie, Goofy en o.a. Klarabelle zijn origineel gecreëerd als "donkere" om te figureren bij de toen populaire zwarte muziek in Amerika.

Op het moment dat Mickey en Minnie gecreëerd werden was het gebruikelijk om zwarte figuurtjes te gebruiken in tekenfilms. Een logische keuze voor tekenfilms in zwart-wit, want tegen een witte achtergrond zie je zwarte figuurtjes het duidelijkst. Bekende zwarte figuurtjes vóór Mickey Mouse waren Felix the Cat (1919) en Oswald the Lucky Rabbit (1927).

Mickey, Minnie en Clarabella maakten hun debuut in "Plane Crazy" (1928), het àllereerste Mickey Mouse-filmpje. Dat filmpje was oorspronkelijk geluidloos. Hoe kan er dan een verband zijn met "zwarte" muziek?

Carl Rosa schreef:Je ziet zelf toch ook wel dat ze zwarte benen, voeten, armen, handen, en hoofden hebben [...] ?

Mickey is een zwarte muis, Clarabella is een zwarte koe en Goofy is een zwarte hond. Maar dat betekent nog niet dat ze eigenlijk zwarte ménsen moeten verbeelden. We weten ook dat Mickey en Goofy zwarte handpalmen en voetzolen hebben. Bij zwarte mensen zijn die juist lichtgekleurd.

In het filmpje "Mickey's Mellerdrammer" (1933) voeren Mickey en zijn kornuiten het toneelstuk "De Negerhut van Oom Tom" op. In dit toneelstuk speelt Minnie het blanke meisje Eva en Karel Paardepoot speelt de blanke slavendrijver Simon Legree. Mickey en Clarabella spelen de zwarte slaven Oom Tom, Topsy en Eliza. Voor deze rollen smeren zij schoensmeer op hun gezicht. Ze treden dus op in blackface! :o

Poster met Mickey in blackface: http://www.hakes.com/item.asp?ListID=34&ItemNo=63253

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Mickey%27s_Mellerdrammer

De zwarte eenden in "Good Deeds" hebben zwarte poten en voeten, maar lichtgekleurde voetzolen. Deze eenden moeten "Afrikaanse wilden" verbeelden. Daffy Duck heeft oranje eendenvoeten. Hij is een gewone eend en geen stand-in voor mensen met een bepaalde huidskleur.

Afbeelding

Bron: http://donaldisme.dk/sortand.htm

Carl Rosa schreef:"Misschien zijn ze zwart omdat je ze anders niet ziet in een zwart/wit tekenfilm". Een werkelijk heel domme opmerking. Popeye, Olive Oil, Brutus en Wimpy zijn toch ook blank in een hun zwart wit tekenfilmpjes?

Maar Popeye werd dan ook niet speciaal voor die tekenfilms ontworpen. De eenogige zeeman maakte zijn debuut in de krantenstrip "Thimble Theatre" (1929). Vanaf 1933 beleefde hij ook avonturen in tekenfilms. Popeye en zijn vrienden hebben in deze filmpjes hetzelfde uiterlijk als in de strips. Bovendien waren ouderwetse zwarte tekenfilmfiguurtjes toen al behoorlijk op hun retour.

Ridder ter Geit schreef:Maar wat is de echte oorsprong? Ik heb weleens gelezen over duivels, waarin de Sint een soort wodan-figuur is ofzo, die ze in de gaten houdt?

Mijn geschiedenisleraar vertelde dat Zwarte Piet van oorsprong een zwarte geest was, die Oel heette en door de schoorsteen kwam.

Vergelijk: http://www.henkjanvanderklis.nl/categor ... ijkgeloof/
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Carl Rosa » di dec 08, 2009 7:50 pm

Ik wordt een beetje moe van al dat wantrouwen van Ei & Co. Als ik iets niet weet plaats ik dat niet want daar ik zie het nut niet van in.
Popeye is wit dus er kunnen wel witte figuren in een zwart/wit tekenfilm leven. Dat kon vroeger en dat gebeurt nu ook nog steeds in niet-commercieële animaties en strips.
Omdat Mickey en Goofy etc. zwarte handen hadden kregen zij witte handschoenen om de vingers duidelijk te maken.
Mickey was eigenlijk een "Minstrel" een toen populaire verschijning in de showbusiness. Dat waren "zwarten" (vergeef met het woord dat ze toen gebruikten) die met veel gebaren en grimassen op het toneel cq in het theater stonden in combinatie met up-tempo muziek of blanken die zich zwarte schminkten om daar op te lijken zoals Al Jolson. Dat is The Origin en niets anders.
En dat ik me niet alles kann herinneren waar ik iets gelezen heb wil niet zeggen dat het niet waar is. Denk je nou echt dat als je dagelijks veel input krijgt dat je jaren later nog precies weet wie en wanneer dat geweest was? Knappe jongen, dat kan bijna niemand tenzij je nog jong bent en pas een paar jaar aan het opslaan bent in je hoofd.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Ei » di dec 08, 2009 9:16 pm

Carl Rosa schreef:Ik wordt een beetje moe van al dat wantrouwen van Ei & Co. [...] En dat ik me niet alles kann herinneren waar ik iets gelezen heb wil niet zeggen dat het niet waar is. Denk je nou echt dat als je dagelijks veel input krijgt dat je jaren later nog precies weet wie en wanneer dat geweest was?

Ei wordt een beetje moe van deze opschepperij. Geef gewoon bronvermelding. Is dat zo moeilijk?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Carl Rosa » wo dec 09, 2009 1:25 am

Ei schreef:
Carl Rosa schreef:Ik wordt een beetje moe van al dat wantrouwen van Ei & Co. [...] En dat ik me niet alles kann herinneren waar ik iets gelezen heb wil niet zeggen dat het niet waar is. Denk je nou echt dat als je dagelijks veel input krijgt dat je jaren later nog precies weet wie en wanneer dat geweest was?

Ei wordt een beetje moe van deze opschepperij. Geef gewoon bronvermelding. Is dat zo moeilijk?

Kun je niet lezen, Ei? Je kan toch niet alles in je leven onthouden wie wat waar en hoe of snap je dat niet?
Volgens mij heb ik het zelfs ook in de krant gelezen ik denk twee jaar geleden ofzo en een kort item op tv gezien ooit.
Maar goed, jij je zin. Ik ben gaan zoek op internet terwijl ik er geen zin in had en heb het volgende gevonden:

Wikipedia over Mickey Mouse:
"Parodies and criticism.
Mickey Mouse was originally portrayed as a minstrel character[33] From 1929 to well into the 1930s the character of Mickey Mouse was understood and openly described as "minstrel"[34]. These portrayals can be seen in early depictions such as the original version of "Steamboat Willie" [35], as well as "Mickey's Mellerdrammer"[36], the advertising for which featured Mickey in blackface with pronounced facial features understood to resemble caricatures of African-Americans in the 1930s[37]."

en verder op Wikipedia:

Minstrel show
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search

"The minstrel show, or minstrelsy, was an American entertainment consisting of comic skits, variety acts, dancing, and music, performed by white people in blackface or, especially after the Civil War, black people in blackface."

Genoeg Ei?
Dat is al de derde of vierde keer dat je me niet op mijn woord geloofd en dat ben ik een beetje zat. Sterker, ik vind het nogal beledigend, onbeschoft en arrogant van je als je iemand meerdere malen niet serieus neemt die het wel serieus meent. Zeker in mijn geval met mijn jarenlange ervaring in het stripgebeuren.
Als iets niet waar is ga ik dat hier niet posten. Waarom zou ik dat doen?
Het continu wantrouwen van andere mensen is een hele slechte eigenschap dat zich tegen jezelf kan keren.
Je moet geen mensen wegpesten die nog wel eens wat zinnigs te posten hebben, daar ben je nl wel mee bezig.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Kwekje » wo dec 09, 2009 1:27 am

Jazeker ja ;)




Weterusten....

Niet aanbellen mijn live TV heeft geen pauzeknop Ik ben wel thuis maar ben daar niet
Avatar gebruiker
Kwekje
Member Of Honor
Member
 
Berichten: 808
Geregistreerd: ma feb 05, 2007 8:40 pm

Berichtdoor Michiel P » wo dec 09, 2009 2:05 pm

Carl Rosa schreef:Ik wordt een beetje moe van al dat wantrouwen van Ei & Co.

Ik neem aan dat ik die "Co" ben? Ik wil best aannemen dat jij dat ergens hebt gelezen, maar ik hecht weinig geloof aan de theorie zelf. Ik ben niet wantrouwend, maar kritisch. Jammer dat je geen link of bronvermelding voor ons hebt. Ik ben erg nieuwsgierig en ik zou het graag zelf ergens willen nalezen.

Carl Rosa schreef:Popeye is wit dus er kunnen wel witte figuren in een zwart/wit tekenfilm leven.

Ten eerste is Popeye van origine geen tekenfilmfiguur, zoals Mickey Mouse en andere zwarte figuurtjes. Ten tweede is Popeye moderner dan Mickey Mouse. Ze schelen slechts een paar jaar, maar in die vroege jaren ontwikkelde de tekenfilm zich enorm snel. Mickey Mouse behoort tot een andere generatie tekenfilmfiguren.

Ten derde zijn zwarte dieren niet per definitie stand-ins voor zwarte mensen. Is Daffy Duck volgens jou soms ook een neger? (Niettegenstaande het feit dat hij in "Carrotblanca" (1995) de rol van Sam de pianist heeft.)

Carl Rosa schreef:Wikipedia over Mickey Mouse:
"Parodies and criticism.
Mickey Mouse was originally portrayed as a minstrel character[33] From 1929 to well into the 1930s the character of Mickey Mouse was understood and openly described as "minstrel"[34]. These portrayals can be seen in early depictions such as the original version of "Steamboat Willie" [35], as well as "Mickey's Mellerdrammer"[36], the advertising for which featured Mickey in blackface with pronounced facial features understood to resemble caricatures of African-Americans in the 1930s[37]."

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Mickey_mou ... _criticism

Hoe betrouwbaar is Wikipedia? Iedereen kan er naar willekeur informatie aan toevoegen, ook wanneer die onjuist is. Bovenstaand stukje is je reinste kolder. Dat merk je snel genoeg wanneer je die voetnoten naloopt. Een of andere lolbroek probeert zijn hersenspinsel gewicht mee te geven d.m.v. irrelevante bronnen.

[33] http://en.wikipedia.org/wiki/Minstrel_show
[34] http://www.imdb.com/title/tt0024792/
[35] http://www.imdb.com/title/tt0024792/
[36] http://en.wikipedia.org/wiki/Mickey%27s_Mellerdrammer
[37] https://www.artprints.com/printzoom.asp?id=303129

Noot 33 is een link naar een andere Wikipedia-pagina, waar wordt uitgelegd wat een minstrel show is. Dat bewijst niets over Mickey Mouse. Noot 34 en 35 verwijzen naar de IMDb-pagina van het Mickey Mouse-filmpje "Ye Olden Days" (1933), maar daarin is Mickey Mouse geen blackface minstrel, maar een Middeleeuwse minstreel. Deze verwijzing is dus irrelevant.

Noot 36 verwijst naar de Wikipedia-pagina over "Mickey's Mellerdrammer", waarover ik hierboven al geschreven heb. Mickey & Co. voeren hier inderdaad (eenmalig!) een minstrel show op, naar het boek van Harriët Beecher-Stowe. Minnie en Karel spelen blanke personages en hoeven zich niet te schminken. Mickey en Clarabelle spelen zwarte personages en smeren schoensmeer op hun gezicht. Volgens dit filmpje zijn de figuurtjes zelf dus eerder blank dan zwart.

Noot 37 verwijst naar een niet-werkende pagina, waar een poster van "Mickey's Mellerdrammer" te zien zou zijn. Op de bedoelde poster is Mickey nadrukkelijk geschminkt als Uncle Tom, met wit kroeshaar en dikke rode lippen. Zijn gezicht is, anders dan in het filmpje, wit gelaten vanwege de herkenbaarheid. Deze poster bewijst niet dat Mickey Mouse eigenlijk zwart is.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ei » wo dec 09, 2009 3:18 pm

Carl Rosa schreef:Kun je niet lezen, Ei? Je kan toch niet alles in je leven onthouden wie wat waar en hoe of snap je dat niet?

Snap jij niet dat mensen kritisch kunnen zijn over wat je schrijft? Je verwacht dat mensen klakkeloos aannemen wat de anonieme meneer Carl Rosa ze vertelt. En als mensen kritisch zijn over je vage informatie word je beledigend. Op deze manier hoeft het niet van Ei.
Je onderbouwing van je theorie is gebrekkig en je negeert volkomen wat anderen je schrijven. Terwijl anderen wél met bronnen komen. Hun repliek veeg je opzij als zijnde wantrouwend jegens jouw status. Want Carl Rosa heeft gelijk. Ei heeft veel respect voor je, maar met dit gedrag ondermijn je je geloofwaardigheid.

Carl Rosa schreef:Volgens mij heb ik het zelfs ook in de krant gelezen ik denk twee jaar geleden ofzo en een kort item op tv gezien ooit.

Komt niet overtuigend over op Ei. Iedereen leest en ziet weleens wat. Wist je dat Walt Disney diepbevroren onder een Disney-attractie ligt te wachten tot hij weer tot leven gewekt wordt?

Carl Rosa schreef:Maar goed, jij je zin. Ik ben gaan zoek op internet terwijl ik er geen zin in had en heb het volgende gevonden: [...]

Als je geen zin hebt, dan stop je toch gewoon met discussiëren?

Je theorie is een koppeling van drie gegevens:
- Mickey Mouse was originally portrayed as a minstrel character
- advertising which featured Mickey in blackface with pronounced facial features
- The minstrel show, or minstrelsy, was an American entertainment [...] performed by white people in blackface or, especially after the Civil War, black people in blackface.

Waaruit zou moeten blijken dat Mickey een zwarte is? Omdat Mickey in een vroeg filmpje heeft opgetreden als minstreel?
De minstrel show was "performed by white people in blackface" en, vooral na de Civil War, door "black people in blackface". Er staat niet dat minstreels uitsluitend zwarten waren.

Je geeft geen echte bron. Wat je geeft zijn losse gegevens waaruit iemand een combinatie heeft gebrouwen. Zo verschijnen van tijd tot tijd de geruchtmakendste onzinboeken. Iemand heeft ergens wat voetnoten gezien en ziet daarin "de waarheid". Niemand wist dat Mickey een neger was, totdat één persoon het licht zag. Bel de krant. Bel de televisie. Dat soort boeken. Het was zeker komkommertijd.
Kom minstens met een citaat van een van belang zijnde Disney-medewerker of, beter, van Walt Disney zelf. Dan ben je geloofwaardig bezig.

Carl Rosa schreef:Dat is al de derde of vierde keer dat je me niet op mijn woord geloofd en dat ben ik een beetje zat.

Waarom zou iemand jou op je woord moeten geloven?

Carl Rosa schreef:Als iets niet waar is ga ik dat hier niet posten.

En hoe weet jij of iets waar is?
Je kan toch niet alles in je leven onthouden wie wat waar en hoe? ;)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Michiel P » do dec 10, 2009 7:47 pm

Michiel P schreef:Mickey, Minnie en Clarabella maakten hun debuut in "Plane Crazy" (1928), het àllereerste Mickey Mouse-filmpje. Dat filmpje was oorspronkelijk geluidloos. Hoe kan er dan een verband zijn met "zwarte" muziek?

En in "Steamboat Willie" (1928), het eerste Mickey Mouse-tekenfilmpje mét geluid, wordt helemaal geen "zwarte" muziek gebruikt! De liedjes "Steamboat Bill" en "Turkey in the Straw" zijn traditionele Amerikaanse deuntjes. Bepaald geen jazz of rythm & blues! Wanneer Disney werkelijk met zijn zwarte figuurtjes wilde inspelen op de populariteit van "zwarte" muziek, dan zou hij toch zeker andere muziek hebben gekozen?

En waarom zo omslachtig? In die tijd hadden de tekenaars bepaald geen scrupules om karikaturale negers in hun cartoons op te voeren. Waarom zou Disney muizen en koeien gebruiken, terwijl hij ook een soort Sjimmie had kunnen tekenen? Een dergelijk personage kun je zien in het filmpje "Mickey's Man Friday" (1935), met Mickey Mouse in de rol van Robinson Crusoe.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Carl Rosa » do dec 10, 2009 8:26 pm

De term "zwarte" muziek was inderdaad een beetje een foutje omdat ik niet 100% precies meer zeker was hoe het zat met die muziek, het was dus de Minstrel-act. Na het wikipedia verhaal gelezen te hebben weet ik weer precies wat ik ongeveer twee jaar geleden in de krant(!) en in een nieuws-item op tv(!) had gezien.

Sorry, maar als ik dat niet meer ga vertrouwen én wikipedia (wat altijd verbetert kan worden door anderen die een betere uitleg hebben) dan weet ik het niet meer.

Nadat Ei en Michiel P regelmatig aangeven dat ze mij niet vertrouwen in mijn beweringen voel ik mij zeer in mijn integriteit aangetast en voel ik mij als leugenaar uitgemaakt omdat het al meerdere malen overkomen is.
Nogmaals, ik ga geen nonsens verkondigen omdat ik daar het nut niet van inzie. Dat jullie iemand ten eerste altijd wantrouwen en alles eerst wetenschappelijk bewezen willen zien worden geeft mij een heel vervelend en ongenaam gevoel. Daar pas ik voor en daar heb ik geen zin meer in.
Ik verdien mijn brood in de stripbusiness en werk dagelijks met grote en minder grote verzamelaars, uitgevers, distributeurs, winkeliers enz. enz. Daarom weet ik ook alle nieuwe publicaties ver vantevoren. Ik verzamel en lees al jaren van alles over Disney en vooral het Duck-gebeuren en als specialiteit Carl Barks. Ik heb een groot Duck archief met oa alle NL Donald Ducks vanaf het begin met alle bijlagen, meer dan 1000 USA Disney comics vanaf de Barks-giveaways uit de jaren 40 t/m de laatste Don Rosa verhalen van een paar jaar geleden. Bergen tijdschriften, krantenartikelen, boeken enz. enz. Enig begrip dat ik niet altijd meer weet waar ik iets gelezen heb is er niet bij de twee breinen.
Het had allemaal een mooie back-up en naslag kunnen zijn voor deze site als de mensen wat willen weten over publicaties van verhalen of weet ik veel wat, net als een mooi compleet Jippes verhaal wat ik hier nog heb wat nog niet gepubliceerd is en wat ik hier had willen plaatsen.

Hád! Want ik doe het niet want ik kap er mee!
Vervelend voor de mensen hier die niet zo gecompliceerd in elkaar zitten en nu verstoken blijven van nieuwtjes en van alles willen weten.
Mijn werkzaamheden en know-how worden dagelijks gewaardeerd door iedereen maar hier wordt er continu tegengas gegeven en wordt ik met argusogen bekeken.
Voor dat ongenoegen pas ik!

Het spijt met maar ik ben weg hier, jammer maar helaas!
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Caspar » do dec 10, 2009 8:53 pm

Ach, kom op Carl Rosa. Natuurlijk is het vervelend als mensen je niet op je woord geloven en niet als jij zeker weet dat je gelijk hebt! Maar daarbij heeft Michiel al wel jouw wikipedia-bron weerlegd en zelfs goede argumenten aangevoerd dat Mickey duidelijk geen neger is. Ook Ei's argument over het witte doek vind ik sterker dan 'ik heb het gelezen en ik zit in het wereldje dus ik heb gelijk'.

In elk geval, je weet natuurlijk dat Ei een soort van trol is (maar wel eentje die hier gewaardeerd wordt!) en Michiel ook een zeer gerespecteerd lid en dat ze het allebei waarschijnlijk niet naar tegen jou bedoelen maar zelf denken dat zij de waarheid weten en daarvoor goede redenen hebben!

Ik zou het erg jammer vinden als je weg zou gaan, zeker omdat je meerdere malen hebt verteld bereid te zijn (nooit eerder gepubliceerde) verhalen in te scannen, wat zeer leuk zal zijn omdat ik nog altijd van plan ben een alternatief online McDrake-blad te maken. Ik hoop dan ook dat je dit nog leest en mee wil helpen met dit project!
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Michiel P » do dec 10, 2009 8:55 pm

Carl Rosa schreef:Nadat Ei en Michiel P regelmatig aangeven dat ze mij niet vertrouwen in mijn beweringen voel ik mij zeer in mijn integriteit aangetast en voel ik mij als leugenaar uitgemaakt omdat het al meerdere malen overkomen is. [...] Enig begrip dat ik niet altijd meer weet waar ik iets gelezen heb is er niet bij de twee breinen.

Sorry, maar dan heb je kennelijk niet eens de moeite genomen om mijn berichten te lezen. Wat je over mij beweert, komt namelijk totaal niet overeen met wat ik hierboven aan je heb geschreven:

Michiel P schreef:Ik wil best aannemen dat jij dat ergens hebt gelezen, maar ik hecht weinig geloof aan de theorie zelf. Ik ben niet wantrouwend, maar kritisch. Jammer dat je geen link of bronvermelding voor ons hebt. Ik ben erg nieuwsgierig en ik zou het graag zelf ergens willen nalezen.

Ik vind het onterecht dat je mij en Ei over één kam scheert. Wij treden allebei op een andere manier met je in discussie. Ik vind dan ook jammer dat je niet ingaat op mijn argumenten.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron