Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Redmess » zo dec 20, 2009 10:51 pm

Toch heb ik vroeger aardig wat Felix-filmpjes gezien, in de jaren 90. Ze werden dus nog steeds uitgezonden.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Rubberduck » ma dec 21, 2009 1:05 am

Redmess schreef:Toch heb ik vroeger aardig wat Felix-filmpjes gezien, in de jaren 90. Ze werden dus nog steeds uitgezonden.

Felix heeft inderdaad in de jaren '50 een doorstart gemaakt met een compleet nieuwe serie tekenfilms, in kleur, die in de jaren '90 inderdaad nog op tv zijn uitgezonden.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Michiel Q » za apr 23, 2011 12:30 am

Rubberduck schreef:Overigens is Mickey qua uiterlijk inderdaad heel erg beïnvloed door de figuurtjes die vóór hem kwamen, zoals Felix the Cat, Bosko (Harman-Ising) en Oswald. Dat was het standaard-design van cartoon characters in die tijd.

Bosko is een opmerkelijk voorbeeld, omdat Bosko wel degelijk onmiskenbaar een negerjongetje was. Overigens lijkt het mij onwaarschijnlijk dat Mickey Mouse qua uiterlijk op Bosko geïnspireerd is, omdat Bosko's eerste tekenfilm pas in 1929 verscheen. Aan de andere kant, Bosko werd al in 1927 ontworpen door Hugh Harman, in de tijd dat hij nog voor Walt Disney werkte.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Bosko

Rubberduck schreef:Op Disney-televisie kan het blijkbaar wél. Daar waren al lang vóór de gehypte zwarte prinses Tiana al zwarte of andere minderheispersonages te zien.

"Home on the Range" is ook een interessant geval. Je kunt deze film beschouwen als een geëmancipeerde western, omdat vrouwelijke personages nu eens de hoofdrol spelen in een genre dat wordt gedomineerd door mannelijke helden en schurken. (Eén van de koeien heet dan ook Mrs. Calloway, wat verwijst naar de roman "Mrs. Dalloway" van de feministische schrijfster Virginia Woolf.)

Ook op etnisch vlak is de film enigszins geëmancipeerd (of politiek correct): in de bijrollen treffen we een zwarte telegrafist (Morse) en zwarte en Chinese cowboys. Dit laatste gegeven is in historisch opzicht correct, want er bestonden werkelijk zwarte cowboys. Je ziet ze alleen nauwelijks in westerns.

Bron: http://www.africanaonline.com/2010/08/black-cowboys/
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Berichtdoor Rubberduck » za apr 23, 2011 3:34 am

Alleen jammer dat Home on the Range een baggerfilm van de onderste plank is. ;)
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » za apr 23, 2011 10:08 am

Oohhh... discriminatie!
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor RobDuck » zo jun 17, 2012 1:46 am

wat ik mis is een disneyheld die homo is. ook dat zie je niet. grootste deel van de helden zijn blank en hetero
RobDuck
New member
 
Berichten: 4
Geregistreerd: za maart 03, 2012 11:17 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor DD » zo jun 17, 2012 12:16 pm

Dat zie je niet omdat homoseksualiteit seksuele onderwerpen op zich afroept en dat is dus niet toegestaan in Disney :)
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Michiel Q » zo jun 17, 2012 1:48 pm

DD schreef:Dat zie je niet omdat homoseksualiteit seksuele onderwerpen op zich afroept en dat is dus niet toegestaan in Disney :)

Volgens jouw redenatie zou je dan ook geen heteroseksuele koppels mogen tonen, want die zouden stiekem ook wel 'ns seks met elkaar kunnen hebben. Zou dat de reden zijn waarom er zoveel vaders en moeders ontbreken? :P

In Disney-films zie je geen homo-koppels, omdat half Amerika dan een rolberoerte krijgt en dat voelt Disney in z'n portemonnee. In het weekblad zie je geen homo-koppels, omdat het weekblad oer-conservatief is. Hun trouwste abonnees wonen in de Bijbel-gordel en die willen ze niet kwijt.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor snowmansion » ma jun 18, 2012 8:38 pm

Ik kan me eerlijk gezegd nooit echt voorstellen dat men bepaalde groepen/rassen of seksuele voorkeuren mist in Disney verhalen.

Ik wil gewoon een goed verhaal lezen en het zal me echt niet boeien of ik wel genoeg allochtonen in Duckstad zie (op straat of in de klas of waar dan ook) of dat ik 2 dierachtigen of mensachtigen van het zelfde geslacht zie hand in hand bijvoorbeeld.

Nee, dat zou mij erg weinig kunnen bekoren.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Ui » di jun 19, 2012 1:37 pm

snowmansion schreef:Ik kan me eerlijk gezegd nooit echt voorstellen dat men bepaalde groepen/rassen of seksuele voorkeuren mist in Disney verhalen.

Ik wil gewoon een goed verhaal lezen en het zal me echt niet boeien of ik wel genoeg allochtonen in Duckstad zie (op straat of in de klas of waar dan ook) of dat ik 2 dierachtigen of mensachtigen van het zelfde geslacht zie hand in hand bijvoorbeeld.

Nee, dat zou mij erg weinig kunnen bekoren.

Ui ziet tegenspraak. Zal het je niet boeien, of niet bekoren? Want dat maakt een groot verschil, natuurlijk. (snik)
(Bekoren betekent, volgens Van Dale, "aantrekken, op aangename wijze boeien".)

Als zijnde een normale, blanke, hetero-man beweren dat het niet boeit wat minderheden willen, is natuurlijk maar makkelijk.

Overigens leven Knabbel en Babbel in een huishouden van twee mannen. Heel soms komt er een Excuustruusje voorbij, dat hun harten op hol brengt. Maar het ene hoeft het andere niet uit te sluiten. En er zijn ook bisexuelen.
De Zeven Dwergen zijn ook best verdacht, met die zeven bedjes naast elkaar. Haha! (snif)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Michiel Q » di jun 19, 2012 2:01 pm

snowmansion schreef:Ik kan me eerlijk gezegd nooit echt voorstellen dat men bepaalde groepen/rassen of seksuele voorkeuren mist in Disney verhalen.

Maar jij bent vermoedelijk een blanke heteroseksuele man. Jij wordt op je wenken bediend. In de stripblaadjes barst 't van de blanke heteroseksuele mannen, waar je je makkelijk mee kunt identificeren. Jij mist niks, want jouw doelgroep krijgt alle aandacht. Jouw identiteit wordt continu bevestigd. Jij krijgt van 'n strip nooit het gevoel dat je niet meetelt.

snowmansion schreef:Ik wil gewoon een goed verhaal lezen en het zal me echt niet boeien of ik wel genoeg allochtonen in Duckstad zie.

Duckstad is 'n stad in de Verenigde Staten, waar zwarten decennialang werden behandeld als tweederangs-burgers. Die situatie is aanzienlijk verbeterd, hoewel zwarte mensen nog steeds dagelijks te maken hebben met discriminatie. Dan is 't wel zuur om te constateren dat er in Barks' Duckstad geen zwarten voorkomen, alsof ze eigenlijk niet bestaan. Voor de Nederlandse strips geldt hetzelfde. In alle grote steden woont 'n aanzienlijk percentage allochtonen en andere gekleurde mensen, maar zogenaamd niet in Duckstad?

snowmansion schreef:Het zal me echt niet boeien of [...] ik 2 dierachtigen of mensachtigen van het zelfde geslacht zie hand in hand bijvoorbeeld.

Maar dan zou het je ook niet uitmaken als je ze wél zou zien, hè? Terwijl het bijvoorbeeld voor 'n lezertje met twee moeders of twee vaders wel fijn is om eens 'n strip of boek te lezen waarin homo's er gewoon bij horen i.p.v. dat ze onzichtbaar zijn. Gehandicapten zie je bijvoorbeeld ook nauwelijks in de Duck, terwijl er vast genoeg lezertjes zijn die bijv. in een rolstoel zitten.

snowmansion schreef:Nee, dat zou mij erg weinig kunnen bekoren.

Waarom niet, eigenlijk? Of denk je dat homo's ook liever geen hetero-stelletjes in de Duck zouden zien?
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor snowmansion » di jun 19, 2012 3:40 pm

Michiel Q schreef:Maar jij bent vermoedelijk een blanke heteroseksuele man. Jij wordt op je wenken bediend. In de stripblaadjes barst 't van de blanke heteroseksuele mannen, waar je je makkelijk mee kunt identificeren. Jij mist niks, want jouw doelgroep krijgt alle aandacht. Jouw identiteit wordt continu bevestigd. Jij krijgt van 'n strip nooit het gevoel dat je niet meetelt.


Nee, ik ben niet blank wel hetero. Dus ik word in die zin niet op mijn wenken bediend, maar het zal me eerlijk gezegd echt niet boeien. Ik zit er echt niet op te wachten dat er nou per se een allochtoon in de Donald Duck moet. Ik kan me echt niet voorstellen

dat ik als Marokkaan het blad zou lezen en denk: "Hey, ik mis wel een meisje met hoofddeksel in de klas of een moslim(a) op straat in Duckstad.
dat ik als "Zwarte/Afro-American/Surinamer/Antilliaan het blad zou lezen en denk: "Hey, ik mis een donkergekleurd persoon.

Michiel Q schreef:Duckstad is 'n stad in de Verenigde Staten, waar zwarten decennialang werden behandeld als tweederangs-burgers. Die situatie is aanzienlijk verbeterd, hoewel zwarte mensen nog steeds dagelijks te maken hebben met discriminatie. Dan is 't wel zuur om te constateren dat er in Barks' Duckstad geen zwarten voorkomen, alsof ze eigenlijk niet bestaan. Voor de Nederlandse strips geldt hetzelfde. In alle grote steden woont 'n aanzienlijk percentage allochtonen en andere gekleurde mensen, maar zogenaamd niet in Duckstad?


Hoezo moest Barks dan een wereld (Duckstad) creëren die per se een reflectie moet zijn van de samenleving? Hoezo mag hij niet een wereld bedenken waar alleen blanken in voorkomen? En alsof zwarten het iets kunnen interesseren dat er geen zwarten in Duckburg zijn? Ik weet niet of dat zo is. En jij kunt dat natuurlijk ook niet weten. Maar los van dat feit. Laat Barks gewoon lekker zijn eigen wereld gecreëerd hebben en het daar bij laten. Prima toch. Jij zegt nu dat zwarten het zwaar hadden en gezien werden als tweederangs-burgers. Nu is dat minder, maar ze ervaren nog steeds discriminatie. Hoezo moet Disney nu ineens zeggen. Hey, weet je wat we plaatsen een paar donkere mensen in Duckstad, zijn zij ook blij.
Alsof ze zich meer gewaardeerd voelen als dat wel het geval zou zijn. Dat zou kunnen, maar ik weet het niet. Jij doet nu net beweren of dat wel het geval is.

Michiel Q schreef:Maar dan zou het je ook niet uitmaken als je ze wél zou zien, hè? Terwijl het bijvoorbeeld voor 'n lezertje met twee moeders of twee vaders wel fijn is om eens 'n strip of boek te lezen waarin homo's er gewoon bij horen i.p.v. dat ze onzichtbaar zijn. Gehandicapten zie je bijvoorbeeld ook nauwelijks in de Duck, terwijl er vast genoeg lezertjes zijn die bijv. in een rolstoel zitten.


Waarom is het fijn om een strip te lezen waar homo's of gehandicapten of allochtonen er wel 'bij horen'? Alsof ze er niet bij horen omdat ze niet getekend worden? Ik bedoel de tekenaar kan toch gewoon een bepaald idee hebben over een stripverhaal. En waarom mag hij/zij niet gewoon een verhaal schrijven zonder deze mensen?

Michiel Q schreef:Waarom niet, eigenlijk? Of denk je dat homo's ook liever geen hetero-stelletjes in de Duck zouden zien?


Zie het bovenste. Ik zie echt totaal het nut er niet van in. Moeten we dan ook andere strips er bij halen om te kijken of het wel allemaal een juiste afspiegeling is van de samenleving?
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Duck » di jun 19, 2012 4:24 pm

snowmansion schreef:
Michiel Q schreef:Maar jij bent vermoedelijk een blanke heteroseksuele man. Jij wordt op je wenken bediend. In de stripblaadjes barst 't van de blanke heteroseksuele mannen, waar je je makkelijk mee kunt identificeren. Jij mist niks, want jouw doelgroep krijgt alle aandacht. Jouw identiteit wordt continu bevestigd. Jij krijgt van 'n strip nooit het gevoel dat je niet meetelt.


Nee, ik ben niet blank wel hetero. Dus ik word in die zin niet op mijn wenken bediend, maar het zal me eerlijk gezegd echt niet boeien. Ik zit er echt niet op te wachten dat er nou per se een allochtoon in de Donald Duck moet. Ik kan me echt niet voorstellen

Waar kom jij dan eigenlijk vandaan? Of ben jij Nederlandsen je ouders niet?
Ik ben gewoon een beetje nieuwschierig ;) , als je het liever niet zegt maakt dat niets uit, hoor.
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Hidde » di jun 19, 2012 4:44 pm

Duck schreef:Waar kom jij dan eigenlijk vandaan? Of ben jij Nederlandsen je ouders niet?
Ik ben gewoon een beetje nieuwschierig ;) , als je het liever niet zegt maakt dat niets uit, hoor.


snowmansion schreef:Ik kan me echt niet voorstellen

dat ik als Marokkaan het blad zou lezen en denk: "Hey, ik mis wel een meisje met hoofddeksel in de klas of een moslim(a) op straat in Duckstad.

Ik denk dat dit het antwoord is op je vraag. ;)
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Duck » di jun 19, 2012 4:47 pm

Ja, Hidde, maar de zin daarna staat er dit:
snowmansion schreef:dat ik als "Zwarte/Afro-American/Surinamer/Antilliaan het blad zou lezen en denk: "Hey, ik mis een donkergekleurd persoon.


Dus ik dacht dat ie gewoon wat voorbeelden noemde..
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten