Carl Rosa, jij doet alsof je superieur bent omdat je een boel strips bezit en een boel verzamelaars spreekt en het dús wel bij het rechte eind moet hebben. Dat is een onderbouwing van lekmevestje en het is goed dat daarop gewezen wordt. Het spijt me het te moeten zeggen, maar wat jij allemaal verkondigd hebt over Mickey's origines als neger, is de grootste kolder die ik ooit over Disney heb gehoord. Veel dank aan Michiel P, die een heleboel al heeft weerlegd met argumenten en feiten, waar Carl nooit een antwoord op heeft gegeven.
Als filmwetenschapper, kan ik zeggen dat Ei helemaal gelijk heeft: Mickey, en alle andere tekenfilmfiguurtjes uit die tijd, hebben zwarte lichamen omdat de tekenfilms ook in zwart-wit gemaakt hebben, en op een witte achtergrond valt een zwart lijf gewoon veel meer op. Ook voorkwam het geheel zwart maken van de lijven, dat er veel details getekend moesten worden. In 1928 (toen Mickey voor het eerst in een tekenfilm optrad) had men gewoonweg nog niet de expertise om heel gedetailleerde figuren te tekenen. Overigens is Mickey qua uiterlijk inderdaad heel erg beïnvloed door de figuurtjes die vóór hem kwamen, zoals Felix the Cat, Bosko (Harman-Ising) en Oswald. Dat was het standaard-design van cartoon characters in die tijd. In die tijd wijkt eigenlijk alleen Porky Pig hier van af. Je ziet bijvoorbeeld ook dat, in die weinige zwart-wit tekenfilmpjes waarin Donald heeft meegespeeld, hij opeens zwarte poten heeft. Dat is inderdaad gedaan vanwege het contrast met de witte achtergrond (ook de reden dat Donald in de krantenstrips ineens een zwart vestje droeg).
Blackface en minstrel acts (een blanke die zich zwart schminkt en op een stereotype manier een zwarte nadoet) waren inderdaad helaas nogal populair in die tijd. Maar dat is niet de origine van Mickey. Zoals Michiel P al zei, in het latere
Mickey's Mellerdrama gebeurt dit wel. Als Mickey al een zwarte zou zíjn, dan hoeft hij zich toch niet nóg eens met smeerpoets in te smeren om een zwarte te spelen? Overigens deed Mickey in een nog vroeger filmpje wel heel even een minstrel act: in
Haunted House (1929), vanaf 1:47.
Het is inderdaad jammer dat er niet meer ethniciteiten in Duckstad zijn. Sommigen hebben gezegd dat het optreden van honden, varkens, uilen etc. al diverse ethniciteit genoeg is, maar dit klopt niet. Het zijn immers allemaal Westerse dieren. Het Chinese biggetje uit de Duckies-strips is een uitzondering. En dat er in het Duck-universum specifieke ethnische dieren bestaan, wordt nog verder bewezen door Dijon, een stereotiepe Arabische hond, in
Duck Tales, in de aflevering
The Golden Goose, en in de lange film
Treasure of the Lost Lamp. Er zouden dus best meer etniciteiten kunnen bestaan in Duckstad. Ridder ter Geit wees in dat verband al op de zwarte eenden in
Alfred J. Kwak. De familie Wana kwam uit het Afrikaanse "thuisland", waar zij als zwarte meerderheid werden onderdrukt door de minderheid van witte boerenganzen. Alfred, een Westerse eend, wordt verliefd op dochter Winnie (vernoemd naar Winnie Mandela). Zie
Verliefd.
Nou hoeft het natuurlijk niet zo politiek in Disney-strips, maar meer diversiteit zou wel kunnen. Overigens is er een Deens Vicar-verhaal geweest waarin de huidige problemen rond integratie met minderheden/nieuwkomers op de hak werd genomen. Best een politieke strip, voor wie het goed lees. In
Invasie uit de ruimte komt een groep ruimtewezens naar Duckstad. Aanvankelijk worden deze nieuwkomers met open armen begroet, maar al gauw gaan zij steeds meer hun eigen gebruiken en gewoonten opdringen aan de Duckstedelingen. Die voelen zich gedwongen zich aan te passen en herkennen hun stad niet meer terug. Daarom bedenken ze een plan om te stimuleren dat de nieuwkomers weer teruggaan naar hun eigen planeet. Een heel rechts verhaaltje, eigenlijk. Geen wonder dat Geert Wilders zo dol is op de Donald Duck...
Op Disney-televisie kan het blijkbaar wél. Daar waren al lang vóór de gehypte zwarte prinses Tiana al zwarte of andere minderheispersonages te zien. Milo in
Pepper Ann bijvoorbeeld (1998), Cornelius in
Fillmore (2002) of Monique in
Kim Possible (2002). Of anders de complete multiculturele familie uit
Proud Family (2001-2005).
Maar verwacht in een Weekblad waarin bekende figuren als Diederik en Otto niet eens mogen optreden vooral geen vernieuwende experimenten met diverse etniciteiten. Bovendien zou dat alleen maar tot meer Kamervragen van Wilders leiden.