Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Duck » za jun 23, 2012 10:35 am

Op de achterkant van de DD van Zuid-Holland zie je op het laatste plaatje tussen 2 mensen in, een man staan (met dat groene aan), ik geloof dat dat een jurk is. Zo ziet het tenminste uit..
Afbeelding
(sorry voor het kleine plaatje, wie deze DD in het echt heeft kan het beter zien.)
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Hidde » za jun 23, 2012 10:44 am

Volgens mij heeft die man gewoon een spencer aan.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Duck » za jun 23, 2012 11:19 am

Zijn spencers zo lang en hebben die knoopjes? Die die ik ken in ieder geval niet.
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Hidde » za jun 23, 2012 11:29 am

Sorry, ik heb alleen die kleine scan van Inducks gezien, en daarop zag ik geen knoopjes. Maar nu ik de DD erbij heb zie ik het wel. Dan is het denk ik een gilet. Maar ik weet wel zeker dat het geen jurk is.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Ui » za jun 23, 2012 2:07 pm

Duck schreef:[May Heymans, grote kerel met harige benen en een vrouwenrokje aan] Ik geloof dat ik ook zoiets wel eens heb gezien ,alleen geen idee in welk verhaal van Mau Heymans.

Het was in de jaren '90. (snif) Achteraf was Mau hiermee best vooruitstrevend, met die kerels in rokjes. Mogelijk heeft hij zich laten inspireren door het gevarieerde straatbeeld van Amsterdam.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor snowmansion » di jun 26, 2012 12:40 pm

Het past ook wel bij Mau Heymans om aparte figuren te tekenen.. Dat is ook een van zijn kenmerken.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Prank » zo aug 19, 2012 10:04 pm

BOM-nicht Hanna is lesbisch, pitbull Annemarie is transgender


Tja,als je dan toch diversiteit in je strips stopt, doe het dan maar meteen stereotyp.
Is er niemand dan die hierplaatvervangend op de bres will springen voor alle lesbischen en transgenders?
Prank
Member
 
Berichten: 42
Geregistreerd: ma aug 13, 2007 11:06 am

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Michiel Q » ma aug 20, 2012 2:53 am

Off-topic: Jan, Jans en de kinderen
Prank schreef:
Michiel Q schreef:BOM-nicht Hanna is lesbisch, pitbull Annemarie is transgender

Tja, als je dan toch diversiteit in je strips stopt, doe het dan maar meteen stereotyp.
Is er niemand dan die hier plaatsvervangend op de bres will springen voor alle lesbischen en transgenders?

Je moet wel bedenken dat Hanna in de jaren '80 geïntroduceerd werd en Annemarie in de vroege jaren '90. Voor die tijd was dat ontzettend progressief, zeker in zo'n saai, keurig damesblad als de Libelle. En dat terwijl de Donald Duck nog steeds niet met onze tijd is meegegaan. Zelfs de Flintstones zijn moderner dat de Nederlandse Donald Duck. (Prehistorisch Amerika is in de speelfilm uit 1994 - anders dan in de tekenfilms - een geïntegreerde samenleving.)

Misschien kun je even uitleggen wat er stereotiep is aan 'n transseksuele pitbull? In andere media kom ik die namelijk nergens tegen, laat staan in het dagelijks leven. Je zou kunnen tegenwerpen dat Jan Kruis de problemen van transgenders in het belachelijke trekt door ze aan een pitbull toe te dichten, maar dankzij deze absurditeit weet hij 'n zwaar onderwerp lichtvoetig te behandelen. Een menselijk personage dat met zijn identiteit worstelt was voor de strip waarschijnlijk te heftig. Overigens introduceerden de onmiddellijke opvolgers van Jan Kruis het personage Hendrika, een transseksuele ex-klasgenoot van Jan.

Ik heb moeite om in Hanna een lesbisch stereotype te ontwaren. Hanna is in de eerste plaats BOM-vrouw. Haar seksualiteit komt - bij mijn weten - slechts in één aflevering terloops ter sprake. Hanna is bovendien geen mannenhatende karikatuur van een feministe. Haar opvattingen worden in de strip serieus genomen. Jan wordt steeds in het ongelijk gesteld.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor DD » wo jun 05, 2013 3:15 am

De RWB chef is trouwens ook donker. Dus de "O, Disney is rasistisch" roepende dramaqueens kunnen hier weer een tijdje mee vooruit :-*
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Ui » ma jun 17, 2013 4:54 pm

DD schreef:De RWB chef is trouwens ook donker.

Gaat het om een donker personage met bijbehorende gelaatskenmerken? Of is het een blanke die donker is ingekleurd?
Dat het personage vrijwel kaal is, scheelt tenminste het tekenen van kroeshaar.
http://coa.inducks.org/character.php?c=Head

DD schreef:Dus de "O, Disney is [racistisch]" roepende dramaqueens kunnen hier weer een tijdje mee vooruit :-*

Die dramaqueens staan tenminste met beide benen in de realiteit. In tegenstelling tot de trechterdragers die bij elke uitzondering jubelen dat Disney niet discrimineert. O zo! (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Michiel Q » ma aug 12, 2013 11:02 am

*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Michiel Q » vr aug 16, 2013 6:07 pm

Artikel uit 2000 over de overname van "Jan, Jans en de kinderen" door VNU (=Sanoma). Daan Jippes stond aan 't hoofd van de studio die de strip heeft overgenomen. VNU mikt op gezapigheid - dat is voor Donald Duck niet anders - terwijl "Jan, Jans en de kinderen" onder Jan Kruis juist progressief en feministisch was. Wat mij ontzettend tegenvalt is dat één van de leukste nieuwe bijfiguren, transgender Hendrika de Groot - geïntroduceerd door de studio - door VNU onmiddellijk geschrapt werd. Zij komt nog wél voor in album 26 en die afleveringen spatten werkelijk van de pagina af.

Maaike Bezemer schreef:[Veel] wijzigingen staat VNU niet toe. Zo werd bijfiguur Hendrika geaborteerd voordat ze goed en wel in haar rol was gevallen. De dame in kwestie is lang, slank en roodharig. Als Jan haar tegen het lijf loopt in de supermarkt, weet hij niet direct wie hij voor zich heeft. Een dag later herkent hij in haar zijn schoolvriend Henkie de Groot, via een chirurgische ingreep getransformeerd tot vrouw.

Hendrika was bedoeld als katalysator, vertelt Jippes. ,,De introductie van een transseksueel kan de verbanden in het gezin weer eens op een andere manier belichten, dachten wij.'' [...] Kon Jan Kruis begin jaren tachtig BOM-moeder Hanna nog introduceren, Hendrika wordt teruggefloten. 'Dit is geen onderwerp dat bij de lezers leeft', kreeg studio Jan Kruis van Libelle te horen.

Het is duidelijk dat Jan en Jans niet meer van Jan Kruis zijn, maar van VNU. De tekenaars zijn er niet alleen voor de wekelijkse strip. In oktober moet er weer een album in de winkels liggen. Ontwierp Jan Kruis nog een theemuts of dekbed omdat hij het leuk vond, de studio heeft zich verplicht tot brand-extensions. 'Jan, Jans en de kinderen' is een merk geworden.

,,Het motief achter de koop van de rechten is natuurlijk niet alleen de strip voor Libelle te waarborgen,'' weet Jippes. ,,VNU wil er ook een slaatje uit slaan.'' De verwachting is dat de populariteit van de strip commercieel lucratief wordt. Jippes: ,,Het is wel de bedoeling dat we dit jaar winst maken.''

Bron: http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... acht.dhtml
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor DD » vr aug 16, 2013 7:18 pm

Volgens mij worden niet blanke/niet westerse/niet heteroseksuele/allochtone/religieuze (en ga zo maar een tijdje door) figuren in strips zoveel mogelijk vermeden omdat alles wat zij doen, direct als verkeerd kan worden opgevat. Voorbeeld: Als een blank personage iets steelt in een (bijv.) grappig context, is dat gewoon grappig. Is het een zwart/donker personage, dan kan het gezien worden als een vorm van vooroordeel en/of racisme. Vandaar dat de meeste stripuitgevers dit willen vermijden om klanten uit zoveel mogelijk lagen en kleuren van de samenleving te kunnen trekken. Dit is vooralsnog mijn eigen kijk op dit onderwerp. Ik zeg dus niet dat het zo is maar het zou naar mijn mening een reden kunnen zijn.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor DD » vr aug 16, 2013 7:21 pm

Ui schreef:
Duck schreef:[May Heymans, grote kerel met harige benen en een vrouwenrokje aan] Ik geloof dat ik ook zoiets wel eens heb gezien ,alleen geen idee in welk verhaal van Mau Heymans.

Het was in de jaren '90. (snif) Achteraf was Mau hiermee best vooruitstrevend, met die kerels in rokjes. Mogelijk heeft hij zich laten inspireren door het gevarieerde straatbeeld van Amsterdam.


Mau Heymans tekent geen kerels in rokken maar simpelweg behaarde vrouwen ;)
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Michiel Q » za aug 17, 2013 1:30 pm

DD schreef:Volgens mij worden niet blanke/niet westerse [...] figuren in strips zoveel mogelijk vermeden omdat alles wat zij doen, direct als verkeerd kan worden opgevat.

Malligheid. Hierboven zie je bijvoorbeeld twee zwarte personages die in een speelgoedwinkel werken. Probeer dat eens verkeerd uit te leggen. 't Zal je niet glad zitten. :D
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron