Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Michiel Q » di jun 19, 2012 9:43 pm

snowmansion schreef:Hoezo moest Barks dan een wereld (Duckstad) creëren die per se een reflectie moet zijn van de samenleving? Hoezo mag hij niet een wereld bedenken waar alleen blanken in voorkomen?

Maar Duckstad ís een afspiegeling van de Amerikaanse samenleving! Is het dan niet vreemd dat er geen zwarten in Duckstad voorkomen? Is dat niet ziek, als iemand er blijkbaar bewust voor kiest om een grote, zichtbare bevolkingsgroep niet af te beelden? Toevallig net de groep mensen die toch al gediscrimineerd werd? Mensen die achterin de bus moesten zitten, bij talloze restaurants, bars, bioscopen etc. geweigerd werden, naar aparte scholen werden gestuurd en die vooral niet moesten denken dat ze dezelfde rechten als de blanke bovenklasse konden eisen.

In Barks' verdediging moet worden aangevoerd dat er in àlle stripboeken in die periode nauwelijks zwarten werden afgebeeld. Je kunt je afvragen of 't geen geval van zelfcensuur was, omdat de uitgever er moeilijk over deed. Maar 't is een feit dat zwarte Amerikanen lange tijd onzichtbaar werden gemaakt in Amerikaanse strips, films, TV etc.

snowmansion schreef:En alsof zwarten het iets kunnen interesseren dat er geen zwarten in Duckburg zijn? [...] Hoezo moet Disney nu ineens zeggen. Hey, weet je wat we plaatsen een paar donkere mensen in Duckstad, zijn zij ook blij. Alsof ze zich meer gewaardeerd voelen als dat wel het geval zou zijn.

Tegenwoordig komen er in Amerikaanse Disney-stripboeken inderdaad meer zwarte mensen voor. Heel simpel, door een gedeelte van de figuranten bruin te kleuren i.p.v. roze. Iets wat de Nederlandse redactie makkelijk óók zou kunnen doen. Doen ze dat niet, dan wekken ze de indruk dat ze liever geen donkere mensen op straat zien.

snowmansion schreef:Waarom is het fijn om een strip te lezen waar homo's of gehandicapten of allochtonen er wel 'bij horen'?

Omdat het fijn is om te merken dat 't de tekenaar blijkbaar wél kan schelen of iemand er bij mag horen van anderen.

snowmansion schreef:Alsof ze er niet bij horen omdat ze niet getekend worden?

Nee, dan horen ze er nog steeds niet bij. Als ze niet getekend worden, blijven ze onzichtbaar. Voor kinderen (!) die toch al bakken negativiteit over zich heen krijgen omdat ze bij een bepaalde groep horen is het prettig om te merken dat ze ergens juist wél welkom zijn. De houding van de Nederlandse DD is te neutraal. Ze zullen nooit racistische taal uitslaan, maar ze bieden geen enkele diversiteit. Ze doen geen moeite om allochtone lezertjes voor zich te winnen.

snowmansion schreef:Moeten we dan ook andere strips er bij halen om te kijken of het wel allemaal een juiste afspiegeling is van de samenleving?

Jan Kruis, tekenaar van de oer-Hollandse strip "Jan, Jans en de kinderen", is daar bijvoorbeeld veel beter in geslaagd. BOM-nicht Hanna is lesbisch, pitbull Annemarie is transgender. Tegenwoordig tekent Kruis 'n strip met twee homo-vaders. En het Franstalige striptijdschrift "Spirou" ("Robbedoes") ligt in dit opzicht mijlenver voor op de Donald Duck. Er wordt geen onderwerp in geschuwd. Beste en leukste striptijdschrift dat ik ken.

In DD Extra 2012-07 duikt overigens 't Pakistaanse klasgenootje Aisha op. Dat is alvast 'n begin.
Laatst bijgewerkt door Michiel Q op di jun 19, 2012 10:08 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Karel » di jun 19, 2012 9:49 pm

He Michiel, als jij je eraan ergert stuur dan een mail naar Roep en vraag hem netjes of er ook een keer een zwart persoon of iemand in een rolstoel in de DD mag. Ik weet zeker dat, ook al is Thom Roep een lu..., eh een minder aardig persoon, dat zal begrijpen.
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo jun 20, 2012 8:59 am

Michiel heeft eigenlijk wel een punt. Een strip als Jan, Jans en de kinderen en ook de strip die Jan Kruis nu maakt, is steeds met zijn tijd meegegaan. Natuurlijk biedt Donald Duck enerzijds een soort statische wereld vanuit de oude Disney tekenfilms, maar anderzijds proberen ze ook met hun tijd mee te gaan (mobieltjes, internet en dergelijke). Ik heb een soort Chinees biggetje-klasgenoot gezien in de Duckies-reeks, waarvan de bijfiguren al vrij snel weer afgevoerd lijken te zijn, en dat was het volgens mij ook wel weer.
Enerzijds heb je het gevoel dat dit alles niet zo bij de Duck-wereld hoort; dit lijkt een soort statische wereld waar iedereen zich (hopelijk) bij thuis kan voelen. Anderzijds is dit misschien té statisch en kan dat ook weleens saai worden.
Over homoseksualiteit; ergens lijkt het vreemd om dit in de Donald Duck tegen te komen. Maar Michiel maakt een goed punt; Donald en Katrien, Karel en Klara, Mickey en Minnie; er zijn wel hetereoseksuele stellen in de Donald Duck. En inderdaad, Jan Kruis stopt alles er maar wel gewoon onbevangen in. Maar toch zie ik het niet direct gebeuren. Misschien, inderdaad, vanwege de klachten en opzeggingen die dit op kan leveren. Dus toch verstopte discriminatie.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor snowmansion » wo jun 20, 2012 4:37 pm

Michiel Q schreef:Maar Duckstad ís een afspiegeling van de Amerikaanse samenleving! Is het dan niet vreemd dat er geen zwarten in Duckstad voorkomen? Is dat niet ziek, als iemand er blijkbaar bewust voor kiest om een grote, zichtbare bevolkingsgroep niet af te beelden? Toevallig net de groep mensen die toch al gediscrimineerd werd? Mensen die achterin de bus moesten zitten, bij talloze restaurants, bars, bioscopen etc. geweigerd werden, naar aparte scholen werden gestuurd en die vooral niet moesten denken dat ze dezelfde rechten als de blanke bovenklasse konden eisen.


Kan jij mij een bron geven waarin staat dat Barks zijn Duckstad bedoelt heeft als een afspiegeling van de Amerikaanse samenleving?

"Calisota is a fictional U.S. state, created by Carl Barks in his story "The Gilded Man" (Four Color #422). Duckburg is among the cities located there, as well as Goosetown,[9] and Mouseton.[10]
Although it has many fictional elements and a variable climate, Calisota is probably roughly equivalent to Northern California. Duckburg has occasionally been said to be seated north of Los Angeles and San Francisco. A map in Don Rosa's The Life and Times of Scrooge McDuck portrays Calisota covering the part of California north of Sacramento.
The name is a blend of California and Minnesota—supposedly to allow all kinds of weather or climate in the stories—although Calisota bears very little in common with the latter (a state in the Upper Midwest, far from the ocean coasts). It may also be a reference to Calistoga, a small town in Napa County, which is, like Duckburg, north of San Francisco."
http://en.wikipedia.org/wiki/Duck_universe#Calisota


Michiel Q schreef:Tegenwoordig komen er in Amerikaanse Disney-stripboeken inderdaad meer zwarte mensen voor. Heel simpel, door een gedeelte van de figuranten bruin te kleuren i.p.v. roze. Iets wat de Nederlandse redactie makkelijk óók zou kunnen doen. Doen ze dat niet, dan wekken ze de indruk dat ze liever geen donkere mensen op straat zien.


Misschien is het voor de redactie geeneens een issue. Jij maakt nu je eigen insinuaties en trekt je eigen conclusies daaruit.

Michiel Q schreef:Omdat het fijn is om te merken dat 't de tekenaar blijkbaar wél kan schelen of iemand er bij mag horen van anderen.


Dat is eerlijk gezegd wel het laatste waar ik aan denk als ik een strip lees. Zijn eigen politieke mening doet mij er echt niet toe. Hij moet gewoon een zeer goede leuke strip maken!

Michiel Q schreef:Nee, dan horen ze er nog steeds niet bij. Als ze niet getekend worden, blijven ze onzichtbaar. Voor kinderen (!) die toch al bakken negativiteit over zich heen krijgen omdat ze bij een bepaalde groep horen is het prettig om te merken dat ze ergens juist wél welkom zijn. De houding van de Nederlandse DD is te neutraal. Ze zullen nooit racistische taal uitslaan, maar ze bieden geen enkele diversiteit. Ze doen geen moeite om allochtone lezertjes voor zich te winnen.


Wat bedoel je met kinderen die bakken negativiteit over zich heen krijgen.... bepaalde groep horen? Je bedoelt omdat ze Marokkaans zijn of Surinaams dat ze veel negativiteit over zich heen krijgen? Ten eerste is dit nogal overdreven vooral omdat je zegt dat het prettig voor ze is om te merken dat ze ergens (Donald Duck/Disney/weekblad) wél welkom zijn. Alsof ze nergens anders welkom zijn of zo? Wat een onzin. We leven in een relatief tolerant land hoor. Ik weet niet waar jij dit vandaan haalt?

Michiel Q schreef:Jan Kruis, tekenaar van de oer-Hollandse strip "Jan, Jans en de kinderen", is daar bijvoorbeeld veel beter in geslaagd. BOM-nicht Hanna is lesbisch, pitbull Annemarie is transgender. Tegenwoordig tekent Kruis 'n strip met twee homo-vaders. En het Franstalige striptijdschrift "Spirou" ("Robbedoes") ligt in dit opzicht mijlenver voor op de Donald Duck. Er wordt geen onderwerp in geschuwd. Beste en leukste striptijdschrift dat ik ken.


Ja leuke strip hoor Jan, Jans en de kinderen. Maar goed dat is de keus van Jan Kruis, die respecteer ik. Als Disney besluit om bv geen transgender, lesbiennes, homo's, gehandicapten toe wil staan (mocht dat zo zijn), ben ik er ook content mee. Echt, het kan me werkelijk niet bekoren.

Goede, Duck-verhalen dat is wat ik wil :D


Btw, in de Prinses en de Kikker aka The Princess and the Frog' komen toch ook allochtonen/zwarten in voor?

Afbeelding Lijkt er wel op.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Duck » wo jun 20, 2012 4:50 pm

Zouden er in Braziliaanse Carioca strips wel meer donkere mensen verschijnen?
Ik vond namelijkwat voorbeelden van donkere/donkerdere mensen Carioca strips:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik geloof dat die bruine heren opdeze plaatjes allemaal een en dezelfde (in Braziliaanse strips vaak terugkomende) figuur is, namelijk : Pedrao! (zie :http://coa.inducks.org/character.php?c=Pedrao
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Ui » wo jun 20, 2012 8:03 pm

snowmansion schreef:Kan jij mij een bron geven waarin staat dat Barks zijn Duckstad bedoelt heeft als een afspiegeling van de Amerikaanse samenleving?

Kun jij een bron geven waarin staat dat Barks zijn Duckstad bedoeld heeft als per se een blanke samenleving?
En zelfs al zou je zo'n bron vinden, dan is het nog steeds discriminatie. (snik)

Maar als de Duckstadsamenleving geen afspiegeling hoeft te zijn, waarom dan niet een samenwereld vol met kleurlingen en hooguit wat enkele, onbeschaafde blanken?
Wel toevallig, dat iemand uit een meerderheid kiest voor de meerderheid. Minderheden "bekoren" niet, in strips.

snowmansion schreef:
Michiel Q schreef:Tegenwoordig komen er in Amerikaanse Disney-stripboeken inderdaad meer zwarte mensen voor. Heel simpel, door een gedeelte van de figuranten bruin te kleuren i.p.v. roze. Iets wat de Nederlandse redactie makkelijk óók zou kunnen doen. Doen ze dat niet, dan wekken ze de indruk dat ze liever geen donkere mensen op straat zien.

Misschien is het voor de redactie geeneens een issue. Jij maakt nu je eigen insinuaties en trekt je eigen conclusies daaruit.

En jij trekt hiermee een overhaaste conclusie. (snik)
Als je in een gekleurde samenleving ziet dat Nederlands Duckstad nog steeds een blanke wereld bevat, mag je er veilig vanuit gaan dat daar een beleid achter zit.

Wat verwacht je? Dat de Roepredactie op een dag beseft, dat men heel toevallig geen of amper kleurlingen gebruikt?
En zelfs al zou het tonen van minderheden geen issue zijn voor de Roepredactie, dan wil dat niet zeggen dat er dus geen sprake is van discriminatie. Dat het voor de Roepredactie geen issue zou zijn om kleurlingen te tonen, laat zien dat kleurlingen buiten hun blanke denkwereld vallen.

snowmansion schreef:[tekenaar] Zijn eigen politieke mening doet mij er echt niet toe. Hij moet gewoon een zeer goede leuke strip maken!

Als een eigen politieke mening van een tekenaar voor jou onbelangrijk is, waarom dan wel belang hechten aan het buiten Duckstad houden van kleurlingen. Dat is óók politiek.
Conservatief zijn is wat anders dan neutraal zijn. Ook lijken sommige conservatieven te denken, dat de zon om hen draait. (snik)

snowmansion schreef:We leven in een relatief tolerant land hoor. Ik weet niet waar jij dit vandaan haalt?

Ui krijgt van jouw berichten over dit onderwerp, niet de indruk dat we leven in een tolerant land. (huil huil)

snowmansion schreef:Ja leuke strip hoor Jan, Jans en de kinderen. Maar goed dat is de keus van Jan Kruis, die respecteer ik. Als Disney besluit om bv geen transgender, lesbiennes, homo's, gehandicapten toe wil staan (mocht dat zo zijn), ben ik er ook content mee. Echt, het kan me werkelijk niet bekoren.

Goede, Duck-verhalen dat is wat ik wil :D

Goede Duckverhalen zijn verhalen zonder transgender, lesbiennes, homo's en gehandicapten?

snowmansion schreef:Btw, in de Prinses en de Kikker aka The Princess and the Frog' komen toch ook allochtonen/zwarten in voor?

Zo zo, één keer een koninklijke kleurling en we kunnen weer overschakelen naar onze vertrouwde, blanke wereld. (snotter)
Laatst bijgewerkt door admin op do jun 21, 2012 12:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: quote tag gecorrigeerd
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor snowmansion » do jun 21, 2012 12:47 pm

Ui schreef:Kun jij een bron geven waarin staat dat Barks zijn Duckstad bedoeld heeft als per se een blanke samenleving?
En zelfs al zou je zo'n bron vinden, dan is het nog steeds discriminatie. (snik)


Jullie (Michiel) beweren iets over Barks. Ik niet. Dus ik hoef niet met de bron aan te komen.

Ui schreef:Maar als de Duckstadsamenleving geen afspiegeling hoeft te zijn, waarom dan niet een samenwereld vol met kleurlingen en hooguit wat enkele, onbeschaafde blanken?
Wel toevallig, dat iemand uit een meerderheid kiest voor de meerderheid. Minderheden "bekoren" niet, in strips.


Waarom wel?

Ui schreef:En jij trekt hiermee een overhaaste conclusie. (snik)
Als je in een gekleurde samenleving ziet dat Nederlands Duckstad nog steeds een blanke wereld bevat, mag je er veilig vanuit gaan dat daar een beleid achter zit.


Waarom trek ik een overhaaste conclusie? Waarom? Het is toch een stripwereld? En als jij zegt dat je er veilig van uit mag gaan is dan in mijn ogen ook een overhaaste conclusie. Omdat jij de beweegredenen gewoon simpelweg niet weet van de redactie/striptekenaars. Je neemt aan dat omdat het een blanke wereld bevat, je aan mag nemen dat er een beleid achter zit.

Ui schreef:Wat verwacht je? Dat de Roepredactie op een dag beseft, dat men heel toevallig geen of amper kleurlingen gebruikt?
En zelfs al zou het tonen van minderheden geen issue zijn voor de Roepredactie, dan wil dat niet zeggen dat er dus geen sprake is van discriminatie. Dat het voor de Roepredactie geen issue zou zijn om kleurlingen te tonen, laat zien dat kleurlingen buiten hun blanke denkwereld vallen.


Geheel logisch dat de Roepredactie hier misschien niet eens over nadenkt. Waarom moet je opeens van een pad afwijken? Waarom opeens expliciet 'minderheden' tonen? Waarom opeens het meisje met de hoofddoek in de klas? Het is en blijft een strip. Waarom moeten ze dan opeens gaan denken. Oke, er zijn hier al veel Marokkaanse, Turkse, Surinaamse, Antilliaanse, Aziaten Nederlanders, laten we ze nu opeens in een strip gooien, terwijl ik nog steeds niet snap waarom je het dan zo zal moeten door trekken in een volkomen fictieve wereld, vol met antropomorfe dieren.

Ui schreef:
Als een eigen politieke mening van een tekenaar voor jou onbelangrijk is, waarom dan wel belang hechten aan het buiten Duckstad houden van kleurlingen. Dat is óók politiek.
Conservatief zijn is wat anders dan neutraal zijn. Ook lijken sommige conservatieven te denken, dat de zon om hen draait. (snik)


Er belang aan hechten om kleurlingen buiten Duckstad te houden is politiek, correct. Maar dat is ook iets anders dan gewoon een strip maken op dezelfde manier in een fantasiewereld waar men gewoon op dezelfde manier wilt doorgaan als jaren geleden. Waarom verplicht je hun tot het verweven van een stripwereld (laten acteren van 'minderheden' ) met de daadwerkelijke samenleving?
Moet Heymans opeens een Surinaamse man laten fungeren als figurant in een Donald Duck Oom Dagobert verhaal? Moeten er donker gekleurde antropomorfe dieren in? Wat een onzin. Laat dat dan gewoon plaats vinden in strips die veel meer met de werkelijkheid te maken hebben en waarin gewoon echte mensen acteren.

Ui schreef:Ui krijgt van jouw berichten over dit onderwerp, niet de indruk dat we leven in een tolerant land. (huil huil)


Haha, ik ben heel tolerant hoor. Tot een bepaalde grens natuurlijk.

Ui schreef:Goede Duckverhalen zijn verhalen zonder transgender, lesbiennes, homo's en gehandicapten?


Nee, zoals je mijn tekst nu leest lijkt het alsof het een het ander uit sluit inderdaad. Maar zo bedoel ik het niet. Ik wil gewoon een goed Duck verhaal lezen en met de rest (culturele/seksuele) diversiteit hoef ik me niet zozeer bezig te houden.

Ui schreef:Zo zo, één keer een koninklijke kleurling en we kunnen weer overschakelen naar onze vertrouwde, blanke wereld. (snotter)


Het is wel een van de hoofdpersonages. Niet zomaar een bijrol. Disney doet dus wel degelijk wat aan dit aspect. .
Laatst bijgewerkt door admin op do jun 21, 2012 1:39 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: quote tag gecorrigeerd
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Ui » do jun 21, 2012 1:31 pm

snowmansion schreef:
Ui schreef:Kun jij een bron geven waarin staat dat Barks zijn Duckstad bedoeld heeft als per se een blanke samenleving?
En zelfs al zou je zo'n bron vinden, dan is het nog steeds discriminatie. (snik)

Jullie (Michiel) beweren iets over Barks. Ik niet. Dus ik hoef niet met de bron aan te komen.

Jij suggereert dat Barks een Duckstad heeft bedoeld dat geen afspiegeling van de samenleving is. Als Barks over dit onderwerp geen uitspraak heeft gedaan, wil dat niet zeggen dat hij aan jouw kant staat. O zo! (snik)

Barks's strips zijn een afspiegeling van de samenleving. Dat hoef je niet aan Barks te vragen; je kunt het zien aan zijn werk. Dat Barks in de jaren '40-'60 een afspiegeling maakte van de westerse wereld, is een reden waarom een aantal verhalen inmiddels zijn verboden. Bijvoorbeeld 'Race to the South Seas' en 'Voodoo Hoodoo'. Later, in de jaren '60, in 'The Great Wig Mystery', komen kleurlingen er iets beschaafder vanaf, met een telefoonverbinding met de Wereld-leenbank. Hier komt voorzichtig het westerse besef, dat kleurlingen ook beschaafd kunnen zijn. Een afspiegeling van de westerse samenleving, dus.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+MOC++41-01
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS++238-02
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++52-01

Ui schreef:Maar als de Duckstadsamenleving geen afspiegeling hoeft te zijn, waarom dan niet een samenwereld vol met kleurlingen en hooguit wat enkele, onbeschaafde blanken?

snowmansion schreef:Waarom wel?

Omdat de Duckstadsamenleving (volgens jou) geen afspiegeling hoeft te zijn van "de samenleving".

snowmansion schreef:
Ui schreef:En jij trekt hiermee een overhaaste conclusie. (snik)
Als je in een gekleurde samenleving ziet dat Nederlands Duckstad nog steeds een blanke wereld bevat, mag je er veilig vanuit gaan dat daar een beleid achter zit.

Waarom trek ik een overhaaste conclusie? Waarom? Het is toch een stripwereld? En als jij zegt dat je er veilig van uit mag gaan is dan in mijn ogen ook een overhaaste conclusie. Omdat jij de beweegredenen gewoon simpelweg niet weet van de redactie/striptekenaars. Je neemt aan dat omdat het een blanke wereld bevat, je aan mag nemen dat er een beleid achter zit.

Natuurlijk zit er een beleid achter. Je zou de Roepredactie onderschatten als je beweert dat het niet zo is. Er is daar in elk geval een beleid om zich weinig aan te trekken van demografische ontwikkelingen.
En wat is interessant aan beweegredenen? Als iemand gewend is om door het rode licht te rijden, zal de agent dan echt benieuwd zijn naar de beweegredenen? Als iemand discrimineert, valt dat dan goed te praten met beweegredenen?

snowmansion schreef:
Ui schreef:Wat verwacht je? Dat de Roepredactie op een dag beseft, dat men heel toevallig geen of amper kleurlingen gebruikt?
En zelfs al zou het tonen van minderheden geen issue zijn voor de Roepredactie, dan wil dat niet zeggen dat er dus geen sprake is van discriminatie. Dat het voor de Roepredactie geen issue zou zijn om kleurlingen te tonen, laat zien dat kleurlingen buiten hun blanke denkwereld vallen.

Geheel logisch dat de Roepredactie hier misschien niet eens over nadenkt. Waarom moet je opeens van een pad afwijken? Waarom opeens expliciet 'minderheden' tonen? Waarom opeens het meisje met de hoofddoek in de klas? Het is en blijft een strip. Waarom moeten ze dan opeens gaan denken. Oke, er zijn hier al veel Marokkaanse, Turkse, Surinaamse, Antilliaanse, Aziaten Nederlanders, laten we ze nu opeens in een strip gooien, terwijl ik nog steeds niet snap waarom je het dan zo zal moeten door trekken in een volkomen fictieve wereld, vol met antropomorfe dieren.

Waarom wel kleurlingen tonen die in rieten rokjes op een eiland wonen, zoals Barks heeft gedaan? Waarom zou dat wel moeten kunnen? Is dat, omdat Duckstad geen afspiegeling hoeft te zijn van de werkelijke samenleving, waarin kleurlingen even beschaafd zijn als blanken? Wordt dit misschien bedoeld met een pleidooi om geen afspiegeling van de samenleving te hebben? Oftewel, een pleidooi om in de beperkte fantasie van discriminerende blanken te blijven? Geen afspiegeling van de werkelijkheid, maar een afspiegeling van een discriminerende fantasie. Fraai is dat! (snotter)

snowmansion schreef:Er belang aan hechten om kleurlingen buiten Duckstad te houden is politiek, correct. Maar dat is ook iets anders dan gewoon een strip maken op dezelfde manier in een fantasiewereld waar men gewoon op dezelfde manier wilt doorgaan als jaren geleden. Waarom verplicht je hun tot het verweven van een stripwereld (laten acteren van 'minderheden' ) met de daadwerkelijke samenleving?
Moet Heymans opeens een Surinaamse man laten fungeren als figurant in een Donald Duck Oom Dagobert verhaal? Moeten er donker gekleurde antropomorfe dieren in? Wat een onzin. Laat dat dan gewoon plaats vinden in strips die veel meer met de werkelijkheid te maken hebben en waarin gewoon echte mensen acteren.

Kortom, laten we blijven bij een discriminerende fantasie. Laten andere strips maar een afspiegeling van de samenleving zijn. Ons Duckstad moet roomblank blijven. (snik)
Maar als Barks geen afspiegeling van de wereld is, wat moet Ui er dan mee? Was de kracht van Barks niet, dat hij met antropomorfe dieren een door mensen herkenbare samenleving maakte?

snowmansion schreef:
Ui schreef:Ui krijgt van jouw berichten over dit onderwerp, niet de indruk dat we leven in een tolerant land. (huil huil)

Haha, ik ben heel tolerant hoor. Tot een bepaalde grens natuurlijk.

Als je geen homo's kunt verdragen in Duckstad, waar ligt die "bepaalde grens" dan?
En wat te doen met mensen die (volgens Dick Swaab) aantoonbaar een man in een vrouwenlichaam zijn, en andersom? Die mensen bestaan echt. Men kan dan wel vluchten in een bekrompen fantasie, maar ze bestaan echt! Misschien ook op McDrake. Waarom zou een Mau Heymans geen goede strip kunnen maken over een mannelijk personage dat liever een vrouw is, of andersom? Waarom zou dat niet kunnen? Wie zegt dan het abonnement op?

snowmansion schreef:
Ui schreef:Goede Duckverhalen zijn verhalen zonder transgender, lesbiennes, homo's en gehandicapten?

Nee, zoals je mijn tekst nu leest lijkt het alsof het een het ander uit sluit inderdaad. Maar zo bedoel ik het niet. Ik wil gewoon een goed Duck verhaal lezen en met de rest (culturele/seksuele) diversiteit hoef ik me niet zozeer bezig te houden.

Alsof Ui wel slechte verhalen wil. (snik) Natuurlijk moet een verhaal met transgender, lesbiennes, homo's en gehandicapten, een goed verhaal zijn. Misschien zelfs beter dan de huidige verhalen, als er dan toch gediscrimineerd moet worden.

snowmansion schreef:
Ui schreef:Zo zo, één keer een koninklijke kleurling en we kunnen weer overschakelen naar onze vertrouwde, blanke wereld. (snotter)

Het is wel een van de hoofdpersonages. Niet zomaar een bijrol. Disney doet dus wel degelijk wat aan dit aspect. .

Disney doet wel wat, maar met de traagheid van een oude, schuivelende opa die na elke stap moet rusten. (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor snowmansion » do jun 21, 2012 4:40 pm

Ik suggereer helemaal niets. Waarom moet je als je iets bedenkt (Duckstad) al dan niet of wel een pleitbezorger zijn van het maken van een afspiegeling van de samenleving. Waarom kan men niet de strips lezen en genieten van het script en de tekenkwaliteiten zonder dit soort issues aan de kaart te stellen.

Die verhalen die jij opnoemt heb ik toevallig thuis liggen bij mijn ouders. Ik kan daar niet op ingaan omdat ik ze niet uit mijn hoofd ken.

Maar stel voor Barks wilde wel een afspiegeling van de samenleving maken. Waarom zouden redacties en tekenaars dit nu moeten hanteren en meegaan me de demografische trends? Zouden ze ook Polen of andere Oost-Blok landers laten fungeren als schilders of iets dergelijks? Of moeten ze gewoon alleen kleurlingen in het weekblad zetten omdat dit lekker makkelijk te zien is. Hey, een allochtoon!

Misschien wel omdat de meeste striptekenaars blank zijn en vanuit hun eigen perspectief tekenen/schrijven en dus vanuit een wit perspectief tekenen ofzo. Of omdat gekleurde allochtonen een minderheid zijn en we in een overwegend blank land wonen?

Het is moeilijk voor mij om al jouw punten argumenten te geven omdat ik dit echt totaal geen issue vind. Zoals het nu is vind ik het prima. Ik vind het te ver gaan om alleen al om het feit dat je er geen aandacht aan besteedt je de woorden 'discriminerende fantasie' in de mond neemt. Net alsof de redactie en de gehele Disney wereld bestaat uit racisten. Ben ik een racist? Lol, dat zou wel grappig zijn trouwens.

Ik heb nergens gezegd dat ik geen homo's wil in het blad. Hoe zie je zo'n Duckstrip voor je? Katrien belt aan bij Donald met een vriendin die eigelijk een man is? Tsja, zou kunnen. Ik zou me er niet aan storen, maar ik ga ook niet hier een warm pleitbezorger zijn van dit (zoals jij).

Is er überhaupt wel eens naar de mening van de redactie gevraagd?
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Ui » do jun 21, 2012 7:38 pm

Ui schreef:schuivelende opa

Ui bedoelt: schuifelende opa. Doordat iedereen altijd kritisch is tegen Ui, gaat Ui fouten maken. En als Ui fouten maakt, dan zeggen alle critici: Zie je nou wel, dat Ui fouten maakt! (huil huil)

snowmansion schreef:Ik suggereer helemaal niets. Waarom moet je als je iets bedenkt (Duckstad) al dan niet of wel een pleitbezorger zijn van het maken van een afspiegeling van de samenleving. Waarom kan men niet de strips lezen en genieten van het script en de tekenkwaliteiten zonder dit soort issues aan de kaart te stellen.

Barks is geprezen om zijn verhalen met een afspiegeling van de samenleving. Maar nu de samenleving is veranderd door de komst van kleurlingen, is een afspiegeling opeens een kwestie ("issue") geworden. Het prijzen van de afspiegeling door Barks was dus slechts een gelegenheidsargument voor mensen die graag blanken in een stad zien en kleurlingen in een oerwoud. (snik)

snowmansion schreef:Maar stel voor Barks wilde wel een afspiegeling van de samenleving maken. Waarom zouden redacties en tekenaars dit nu moeten hanteren en meegaan [met] de demografische trends?

Dit kan ook omgedraaid worden. Stel dat Barks geen afspiegeling wilde maken. Waarom zouden redacties en tekenaars dit nu moeten blijven hanteren en niet meegaan met de demografische trends?

snowmansion schreef:Zouden ze ook Polen of andere Oost-Blok landers laten fungeren als schilders of iets dergelijks? Of moeten ze gewoon alleen kleurlingen in het weekblad zetten omdat dit lekker makkelijk te zien is. Hey, een allochtoon!

Het gaat in deze discussie niet alleen over allochtonen. Ook over transgenders, lesbiennes, homo's en gehandicapten.

snowmansion schreef:Het is moeilijk voor mij om al jouw punten argumenten te geven omdat ik dit echt totaal geen issue vind. Zoals het nu is vind ik het prima.

Zou je het geen issue vinden, dan zou het je niet uitmaken of Duckstad nu roomblank is of gekleurd.

snowmansion schreef:Ik vind het te ver gaan om alleen al om het feit dat je er geen aandacht aan besteedt je de woorden 'discriminerende fantasie' in de mond neemt. Net alsof de redactie en de gehele Disney wereld bestaat uit racisten. Ben ik een racist? Lol, dat zou wel grappig zijn trouwens.

Als iemand in de huidige Nederlandse samenleving geen besef hebt van het bestaan van gekleurde mensen en verschillende geaardheden, dan leeft die persoon blijkbaar onder een steen.
Wie anno 2012 geen aandacht aan minderheden besteedt, die doet dat bewust. Laten elkaar geen mietje noemen. Haha! (snif)

Een hoofdredacteur die geen rekening houdt met een deel van de Nederlandse bevolking, die maakt onderscheid tussen mensen. En als je onderscheid tussen mensen maakt, dan discrimineer je. Oók als je hoofdredacteur bij Disney bent. Dus ja, de Roepredactie discrimineert.
Een hoofdredacteur die zich verweert door te zeggen dat hij een halve eeuw onder een steen geleefd heeft, zegt in feite dat hij een slechte hoofdredacteur is.

snowmansion schreef:Is er überhaupt wel eens naar de mening van de redactie gevraagd?

Ui is benieuwd hoe ze zich eruit gaan kletsen. Men zal vast zeggen dat het om eenden gaat en dat het daarom belachelijk is om over blanken en kleurlingen te praten. Waarop velen zullen lachen om dergelijke grappenmakerij. Waarom Barks zwarte eenden tekende als inboorlingen, en dat er in werkelijkheid ook gekleurde eenden zijn, dat is natuurlijk alleen voor de doordenkers. (snotter)
Zwarte eenden, van Barks: http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC++34-01

Ui staat vagelijks iets bij over een Mau Heymans die geen kerels in damesrokjes meer mag tekenen.
Laat men daar ook naar vragen.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Ui » do jun 21, 2012 8:06 pm

Ui vergat wat. (snik)

snowmansion schreef:Hoe zie je zo'n Duckstrip voor je? Katrien belt aan bij Donald met een vriendin die eigelijk een man is? Tsja, zou kunnen. Ik zou me er niet aan storen, maar ik ga ook niet hier een warm pleitbezorger zijn van dit (zoals jij).

Het moet natuurlijk niet worden zoals het Nederlandse Sesamstraat van de jaren '80, waarin men zoveel mogelijk kleurlingen opdrong aan het publiek. Uiteindelijk roept zulks meer haat op dan applaus.

Ui is geen voorstanders van religieuze hoofddoekjes, omdat Ui dit een symbool van vrouwenonderdrukking vindt. Maar er zullen ook genoeg moslims zijn, die ook kritisch zijn over hoofddoekjes. Moslims en hoofddoekjes staan dus los van elkaar. Christelijke vrouwen dragen ook niet per se rokken en zwarte kousen.

In Amerika heeft men een aantal hondenkoppen een kleur gegeven, anders dan roze (dat een blanke huid vertegenwoordigt). Opmerkelijk dat Nederlands Duckstad vol roze hondenmensen is, terwijl honden veel vaker bruin dan roze zijn.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Duck » do jun 21, 2012 8:49 pm

Ui schreef:. Waarom Barks zwarte eenden tekende als inboorlingen, en dat er in werkelijkheid ook gekleurde eenden zijn, dat is natuurlijk alleen voor de doordenkers. (snotter)
Zwarte eenden, van Barks: http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC++34-01

Ui staat vagelijks iets bij over een Mau Heymans die geen kerels in damesrokjes meer mag tekenen.
Laat men daar ook naar vragen.

Heeft Mau Heymans ooit mannen in damesrokjes getekend? Kan iemand misschien alsjeblieft een verhaal waar dat in voorkomt als voorbeeld geven? Ik zou graag wel eens willen zien in welk(e) verha(a)l(en) dat was.

In de DD extra 4 1/2 stond in dat Rota verhaal ook een donkere eend! Dus een gekleurde eend! :)
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Michiel Q » vr jun 22, 2012 12:36 am

Duck schreef:Heeft Mau Heymans ooit mannen in damesrokjes getekend? Kan iemand [...] voorbeeld geven?

Afbeelding

Zie: http://goofy313g.free.fr/calisota_onlin ... della.html

Sorry voor korte reactie, want druk. Boeiende discussie! :) Tekenaar hierboven is overigens Bas Heymans.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Ui » vr jun 22, 2012 12:58 am

Michiel Q schreef:
Duck schreef:Heeft Mau Heymans ooit mannen in damesrokjes getekend? Kan iemand [...] voorbeeld geven?

Afbeelding

Zie: http://goofy313g.free.fr/calisota_onlin ... della.html

[...] Tekenaar hierboven is overigens Bas Heymans.

Maar Ui had het over Mau Heymans! Echt wel! (snotter)
Ui bedoelt geen eenden, maar hondmensen. Dat Donald op straat iets zegt of doet, waardoor een grote kerel kwaad op hem wordt. Ui herinnert zich een grote kerel met harige benen en een vrouwenrokje aan. Je gaat toch niet vertellen, dat Ui dit gedroomd heeft! Wat zou Freud dan wel niet zeggen! (huil huil)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Duck » vr jun 22, 2012 10:45 am

Ik geloof dat ik ook zoiets wel eensheb gezien ,alleen geen idee in welk verhaal van Mau Heymans.
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron