Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Oom Paspasu » za aug 17, 2013 2:46 pm

DD schreef:De RWB chef is trouwens ook donker.

Net alsof donkere mensen geen achtergestelde groep vormen. In het bedrijfsleven weet de gekleurde medemens, door middel van positieve discriminatie, misschien een hoge functie te bemachtigen, maar ik denk niet dat hij carrière zou kunnen maken in de Nederlandse Ruimtewezenbestrijding. Voor zo'n belangrijke taak kiest men toch liever een betrouwbaar persoon.
Overigens vind ik dat emancipatie altijd de verkeerde kant op gaat. In plaats van dat mannen ook belangrijke huishoudelijke taken willen vervullen, of dat blanken eens katoen gaan plukken, of dat hetero's inzien hoe smerig en pervers ze zijn, wil iedereen in deze wereld gelijk worden aan de laagste vorm van mens-zijn, de nutteloze geldverdiener.
Ui schreef:Gaat het om een donker personage met bijbehorende gelaatskenmerken? Of is het een blanke die donker is ingekleurd?

Hij heeft geen zoeloelippen of een ring door zijn neus. Het zal dus wel aan de inkleurder liggen.
Michiel Q schreef:Malligheid. Hierboven zie je bijvoorbeeld twee zwarte personages die in een speelgoedwinkel werken. Probeer dat eens verkeerd uit te leggen. 't Zal je niet glad zitten. :D

Maar de meeste personages uit de Donald Duck zijn uiterst dubieuze figuren met vooral slechte eigenschappen. Gelukkig zijn ze blank!
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor babetje » vr okt 25, 2013 6:01 pm

deel van post van Ei , dec 2009:


Ei durft het bijna niet te stellen, maar zijn er misschien lezers die weinig hebben met etnische minderheden en het dus wel best vinden dat Duckstad blank is?

ja IK!

En dan hoop ik dat we het over hetzelfde hebben,anders behoeft het déze uitleg:

Ik zie Duckstad en zn bewoners niet als "blank", maar als figuren die iets meemaken.Ik zie ook al niet eens meer dat Donald Duck een Eend is,en zn buurman Bolderbast een hond.



Ik lees dat blad niet om te beoordelen of de politiek correcte verdeling van zwart/blank wel juist is,of dat er voldoende etnische minderheden aan bod komen, maar gewoon simpelweg om te zien welke streken Donald weer uithaalt,en of t weer goedkomt met zn vriendinnnetje Katrien.

In dát opzicht vind ik het best dat Duckstad "wel blank "is.


Vergelijk het met Sinterklaas en zwarte Piet,en de discussie dáárover. Er zijn mensen die "kleurpieten"willen,maar dan nóg blijft de verdeling zó: een Blanke aanvoerder (Sint) ,met zijn knechtjes.

Of die knechtjes dan zwart zijn,of een andere kleur hebben...daar gaat het niet om.
In mijn ogen is de discussie dus verkeerd,want je moet het mes zetten in de verhouding Blanke aanvoerder/knechtjes. (ongeacht of die knechtjes dan zwart of groen of paars zijn).

Want bij racisme gaat het erom dat de blanke meerdere aan het roer staat,en de zwarte mindere als slaafje behandelt. Wil je dat uitbannen,moet je van die Blanke Sint af,of maak de Sint eens zwart,en het jaar erop groen,en dan rood.

Zelf zie ik Sinterklaas overigens gewoon als kinderfeest met een vast omlijnd prettig patroon: piet deelt snoep en kadootjes. Sint heeft een boek en weet of jij braaf geweest bent,en die schimmel is verdraaid goed op t dak.
Ze komen met n boot,en na een week zijn ze weer weg,en begint de winter.

:P


En zó zie ik Duckstad en zn bewoners dus óók. Als verhalen,waarin ik mezelf soms herken in de knulligheid,of juist in de briljantheid.


Overigens:

Goofy =Dingo.......Wiki zegt over de dingo: "Vroeger kwamen dingo's voor in alle mogelijke habitats in Oceanië en Zuidoost-Azië. Het IUCN bestempelde de dingo in 2008 als een kwetsbare ondersoort die een dalende trend vertoont. "

(een minderheid in het echt,en in Duckstad)
babetje
Member
 
Berichten: 21
Geregistreerd: za aug 04, 2007 2:50 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Michiel Q » zo jan 05, 2014 12:22 pm

snowmansion schreef:Ik kan me eerlijk gezegd nooit echt voorstellen dat men bepaalde groepen/rassen of seksuele voorkeuren mist in Disney verhalen. Ik wil gewoon een goed verhaal lezen en het zal me echt niet boeien of ik wel genoeg allochtonen in Duckstad zie. [...]

Alsof het zwarten iets kan interesseren dat er geen zwarten in Duckburg zijn? Ik weet niet of dat zo is. En jij kunt dat natuurlijk ook niet weten. [...] Hoezo moet Disney nu ineens zeggen: "Hey, weet je wat? We plaatsen een paar donkere mensen in Duckstad, zijn zij ook blij." Alsof ze zich meer gewaardeerd voelen als dat wel het geval zou zijn. Dat zou kunnen, maar ik weet het niet. Jij doet nu net beweren of dat wel het geval is.

Snowmansion heeft gelijk - als blanke Nederlander kan ik niet weten of donkere Nederlanders blij worden van meer donkere personages in de Donald Duck. Bovendien zal dat van persoon tot persoon verschillen. In tegenstelling tot de hondmensen, die duidelijk een blanke huidskleur hebben, zijn veel andere personages - Donald Duck, Mickey Mouse, bosdieren - zódanig niet-menselijk dat ze niet onmiddellijk in een etnische groep vallen, zodat iedereen zich makkelijk met hen kan identificeren.

Dat wil niet zeggen dat een vraag om meer inclusiviteit onzin is. Hieronder een quote waarin dat duidelijk wordt uitgelegd - aan de hand van een discussie over vrouwelijke Transformers. Die zijn namelijk zwaar in de minderheid.

cassowarykisses schreef:
Here’s a question I can’t stress enough, WHY THE HELL DO WE NEED MORE FEMBOTS??? So the female demographic wont feel left out? Never once have I ever been reading a TF comic and said, “hey! Why aren’t there more women here?" And if I were a girl? I wouldn’t care!

Yes, the reason we need more fembots is “so the female demographic wont feel left out”. Connecting to characters is a HUGE motivator for getting into a fandom, to buy toys, read comics, etc. and having characters that are like you in some way - personality, gender, sexuality, background, race - can really shape that decision! I know that I for one have gone and watched series and bought books purely because I was told they had well-developed women or LGBTQ+ characters in them. Seeing a female Transformer onscreen or glimpsing them in a older sibling or parent’s comic could be what motivates a girl to become a lifelong fan.

The female demographic is HUGE, and including them is both a good sales move (in a purely pragmatic view of things) and it makes existing and future women in fan spaces more comfortable with the series they love. Perhaps the reason this person has never wondered why there are so few women in Transformers is because his gender has been constantly and overwhelmingly represented in every incarnation of Transformers, and he’s never thought about what it’s like to just not have anyone like you in your comics. In fact, I’d bet on it.

Via: http://itswalky.tumblr.com/post/7220786 ... ion-i-cant
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Oom Paspasu » zo jan 05, 2014 4:42 pm

cassowarykisses schreef:Connecting to characters is a HUGE motivator for getting into a fandom, to buy toys, read comics, etc. (...) The female demographic is HUGE, and including them is both a good sales move (in a purely pragmatic view of things) and it makes existing and future women in fan spaces more comfortable with the series they love.

Het blijkt weer een commerciële kwestie te zijn. Hoe zou Sanoma meer geld kunnen verdienen? Door anderen dan enkel blanke jongetjes aan te spreken. Alsof het nog niet erg genoeg is dat blanke jongetjes deze troep moeten lezen!

Het punt moet niet zijn dat een amusementsmedium per se zijn doelgroep moet vergroten, maar dat het beoogde doelgroep blijft aanspreken. De "Katrien" hoeft niet leuk te zijn voor jongens. De "Donald Duck" daarentegen is toch altijd een blad geweest voor álle kinderen? Als deze doelgroep intern verandert, dan zou het blad moeten meegaan, wil het niet van doelgroep veranderen.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Jop Duck » ma apr 23, 2018 7:41 pm

Ze zouden het dan toch kunnen opsplitsen.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Re: Mogen er geen etniciteiten in het Disney-universum?

Berichtdoor Michiel Q » di dec 27, 2022 1:47 am

Michiel Q schreef:Maar Duckstad ís een afspiegeling van de Amerikaanse samenleving! Is het dan niet vreemd dat er geen zwarten in Duckstad voorkomen? Is dat niet ziek, als iemand er blijkbaar bewust voor kiest om een grote, zichtbare bevolkingsgroep niet af te beelden? [...]

In Barks' verdediging moet worden aangevoerd dat er in àlle stripboeken in die periode nauwelijks zwarten werden afgebeeld. Je kunt je afvragen of 't geen geval van zelfcensuur was, omdat de uitgever er moeilijk over deed. Maar 't is een feit dat zwarte Amerikanen lange tijd onzichtbaar werden gemaakt in Amerikaanse strips, films, TV etc.

Het was inderdaad een geval van zelfcensuur. In de jaren '40 zie je nog veel controversiële karikaturen, zoals in 't verhaal over Bombie de Zombie. Dat geldt ook voor andere Amerikaanse strips zoals The Spirit, Terry and the Pirates en Blackhawk, strips waarin de komische sidekick van de helden een racistische karikatuur was. Maar in de jaren '40 verbeterde door de Wereldoorlog en 't tekort aan arbeidskrachten óók de positie van de zwarte bevolking. De NAACP maakte bezwaar tegen racistische karikaturen in stripverhalen en de uitgevers gaven daar gehoor aan. Ze gingen daar zó ver in dat ze hun tekenaars adviseerden om überhaupt geen zwarte bijfiguren te tekenen! Het negatieve gevolg daarvan is de kleurloze samenleving zoals je die in de jaren '50 en '60 aantrof in het Duckstad van Carl Barks. Bij de superhelden ging 't uiteindelijk weer de goede kant op onder invloed van de Burgerrechtenbeweging in de jaren '60, toen er zwarte superhelden werden geïntroduceerd en strips als X-Men maatschappelijke kwesties aankaartten.

- Zie: https://www.tcj.com/racism-as-a-stylist ... r-notes/2/

Michiel Q schreef:Ik heb moeite om in Hanna een lesbisch stereotype te ontwaren. Hanna is in de eerste plaats BOM-vrouw. Haar seksualiteit komt - bij mijn weten - slechts in één aflevering terloops ter sprake.

Uit meerdere strips blijkt dat Hanna relaties heeft met vrouwen en meer bepaald een vriendin die in één aflevering in beeld komt. Maar haar lesbische identiteit is geen prominent gegeven in de strip. Haar feminisme en haar zelfstandige karakter staan voorop.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Vorige

Keer terug naar Disney algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron