Roy E. Disney overleden

Berichtdoor Rubberduck » do dec 17, 2009 1:06 am

Roy Edward Disney, de neef van Walt en de drijvende kracht achter de twee oplevingen van traditionele Disney-animatie, is op 79-jarige leeftijd overleden aan maagkanker. In de jaren '80 was hij de man die ervoor zorgde dat het oude managment plaats moest maken voor Michael Eisner en Jeffrey Katzenberg, waarna Roy de leiding kreeg over de tekenfilmafdeling, waarvan hij vond dat die verwaarloosd was. Zijn inspanningen leidde tot de zogenaamde 'Disney Reneissance', met films als The Little Mermaid en The Lion King. In 2003, zorgde hij ervoor dat Eisner op moest stappen, omdat deze het bedrijf teveel het imago zou hebben bezorgd van 'geld-ten-koste-van-kwaliteit'. Roy bleef zich inzetten voor een terugkeer naar de handgetekende animatie. Dit resulteerde in The Princess and the Frog.

Artikel uit de LA Times:

Roy Edward Disney dies at 79
http://www.latimes.com/news/obituaries/ ... feedburner

Hij leek zoveel op Walt, dat mensen in de Disney-parken hem wel eens staande hielden en vroegen of hij de broer van Walt was.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor McDuck Menu » do dec 17, 2009 1:39 am

Zonde... Ik vraag me dan af of er na the Princess and the Frog nog meer echte tekenfilms komen.. Ben er bang voor, gezien het Disney channel dat laatst hier op de buis is gekomen..
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do dec 17, 2009 6:12 pm

In december overleden... wat een toeval. Toch maar even uitpluizen, dacht ik. Dus ik ging op Wikipedia kijken en:
- hij is 43 jaar en 1 dag na zijn Oom Walt gestorven
- hij is 12 jaar na zijn tante Lilian (DE mevrouw Disney) gestorven
- hij is 37 jaar en 361 dagen na zijn vader gestorven
- allevier dus in december
- hij en zijn Oom zijn allebei vlak voor hun verjaardag gestorven (Walt 65, Roy 80)

En nog iets: de man van de Disney rennaiscance is dus dood... En nou? Gaan we weer terug op computeranimatie?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Redmess » do dec 17, 2009 8:45 pm

Terug van nooit weggeweest zul je bedoelen. Maar ik denk dat er altijd wel een niche voor klassieke, handgetekende tekenfilms zal blijven. In welke vorm dat is, is moeilijk te zeggen.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Rubberduck » do dec 17, 2009 9:36 pm

Roy Edward Disney
1930-2009


Afbeelding

Topic over The Frog Princess:
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=200
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm


Keer terug naar Disney algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten

cron