Algemene Disney-vragen waarvoor je geen nieuw topic wil opst

Berichtdoor Loebas » za mei 14, 2011 4:47 pm

Waarom heeft Donald Duck in de stripverhalen altijd een zwart matrozenpakje aan, en in films en op kaften van tijdschriften altijd een blauw matrozenpakje aan
Avatar gebruiker
Loebas
Lobbes
Member
 
Berichten: 250
Geregistreerd: vr jan 09, 2009 11:05 pm

Berichtdoor Ui » za mei 14, 2011 4:50 pm

Loebas schreef:Waarom heeft Donald Duck in de stripverhalen altijd een zwart matrozenpakje aan, en in films en op kaften van tijdschriften altijd een blauw matrozenpakje aan

Misschien heeft dit te maken met de doordeweekse Taliaferro-krantenstrips, die geen kleur hadden. Als Ui zich niet vergist, waren de zondagstrips wel in kleur en had Donald daar een blauw jasje. (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor De Zwarte Schim » za mei 14, 2011 4:52 pm

Loebas schreef:Waarom heeft Donald Duck in de stripverhalen altijd een zwart matrozenpakje aan, en in films en op kaften van tijdschriften altijd een blauw matrozenpakje aan

die voorkanten van de Donald Duck zijn meestal door nederlandse tekenaars getekend, en de verhalen worden meestal in het buitenland getekend, waar ze de zwarte variant matrozenpak hebben.
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor DD » za mei 14, 2011 5:04 pm

Dat heeft hier niks mee te maken. Verhalen van Nederlandse bodem bevatten ook (voor 99%) Donald in een zwart pakje. En dit geldt ook voor de neefjes met hun normaal gekleurde truitjes terwijl ze zwart zijn in strips. Ik heb dit vraag al eens eerder gesteld maar niemand heeft er echt een antwoord op. Ik vind het zelf jammer want de gekleurde kleren zijn veel mooier dan die saaie zwarte pakjes.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor De Zwarte Schim » za mei 14, 2011 5:06 pm

DD schreef:Dat heeft hier niks mee te maken. Verhalen van Nederlandse bodem bevatten ook (voor 99%) Donald in een zwart pakje. En dit geldt ook voor de neefjes met hun normaal gekleurde truitjes terwijl ze zwart zijn in strips. Ik heb dit vraag al eens eerder gesteld maar niemand heeft er echt een antwoord op. Ik vind het zelf jammer want de gekleurde kleren zijn veel mooier dan die saaie zwarte pakjes.

zo wordt de Donald Duck nu eenmaal getekend en tja..............
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za mei 14, 2011 7:18 pm

Ui schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Ik weet niet hoeveel pockets er worden gedrukt. Ik denk dat er van de 1e pocket er nog zo'n 200 zullen zijn, van pocket 11 (serie 3) zo'n 300 en van pocket 22 zo'n 400.

Hoe kom je aan deze getallen? (snik) Puur giswerk?

Totaal puur giswerk.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor McDuck Menu » za mei 14, 2011 7:45 pm

De Zwarte Schim schreef:
DD schreef:Dat heeft hier niks mee te maken. Verhalen van Nederlandse bodem bevatten ook (voor 99%) Donald in een zwart pakje. En dit geldt ook voor de neefjes met hun normaal gekleurde truitjes terwijl ze zwart zijn in strips. Ik heb dit vraag al eens eerder gesteld maar niemand heeft er echt een antwoord op. Ik vind het zelf jammer want de gekleurde kleren zijn veel mooier dan die saaie zwarte pakjes.

zo wordt de Donald Duck nu eenmaal getekend en tja..............

Ik vind de zwarte kleding wel iets hebben. Vroeger werd het nou eenmaal in zwart wit geprint, en zwart lag het dichtste bij blauw. Het is denk ik zo gegroeid in de loop van de jaren. Ook zijn er geen vaste kleurafspraken geweest over de kleur van de neefjes geloof ik, dus het zou nog meer in- of herkleurwerk zijn geweest.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za mei 14, 2011 7:52 pm

In zijn olieverfschilderijen kleurde Barks de neefjes niet alleen rood, blauw en groen in, maar ook paars, geel en oranje. Geel en oranje zijn vroeger ook gebruikt in de eerste cartoons met de neefjes.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor DD » za mei 14, 2011 7:57 pm

Ja dat klopt en je hebt ook ellerlei soorten petjes gehad. Dat geldt ook voor Donald. Rode pak, witte, of witte pet, pak zonder knopen etc. etc. Maar in mijn visie zou Donald een blauwe pak dragen met 2 gouden knopen goude randen op kraag en mouwen en een rode strik. En neefjes een blauw, groen en rode trui met zwart/gekleurde petjes. Dé ideale wereld :P
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor De Zwarte Schim » zo mei 15, 2011 3:37 pm

DD schreef:Ja dat klopt en je hebt ook ellerlei soorten petjes gehad. Dat geldt ook voor Donald. Rode pak, witte, of witte pet, pak zonder knopen etc. etc. Maar in mijn visie zou Donald een blauwe pak dragen met 2 gouden knopen goude randen op kraag en mouwen en een rode strik. En neefjes een blauw, groen en rode trui met zwart/gekleurde petjes. Dé ideale wereld :P

helmeaal mee eens!

in 1 van de 1e filmpjes waarin de neefjes bij Donald komen en Donald een brief van Dumbella krijgt, dragen ze ook rode, blauwe en gele pakjes. of oranje
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor Rubberduck » zo mei 15, 2011 3:57 pm

DD schreef:Ja dat klopt en je hebt ook ellerlei soorten petjes gehad. Dat geldt ook voor Donald. Rode pak, witte, of witte pet, pak zonder knopen etc. etc. Maar in mijn visie zou Donald een blauwe pak dragen met 2 gouden knopen goude randen op kraag en mouwen en een rode strik. En neefjes een blauw, groen en rode trui met zwart/gekleurde petjes. Dé ideale wereld :P

Ik vind de Donald uit de cartoons van de late jaren '30-vroege jaren '40 het mooist: blauw pakje met witte randen, 4 witte knopen en zwarte strik en witte pet.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor De Zwarte Schim » ma mei 16, 2011 3:49 pm

Rubberduck schreef:
DD schreef:Ja dat klopt en je hebt ook ellerlei soorten petjes gehad. Dat geldt ook voor Donald. Rode pak, witte, of witte pet, pak zonder knopen etc. etc. Maar in mijn visie zou Donald een blauwe pak dragen met 2 gouden knopen goude randen op kraag en mouwen en een rode strik. En neefjes een blauw, groen en rode trui met zwart/gekleurde petjes. Dé ideale wereld :P

Ik vind de Donald uit de cartoons van de late jaren '30-vroege jaren '40 het mooist: blauw pakje met witte randen, 4 witte knopen en zwarte strik en witte pet.

nee. ik vind die van deze tijd het blauwe pakje wel mooi.
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor DordrechtDuck » di mei 17, 2011 11:00 pm

Ik zal onder de nieuwsgierigen onder ons nog wat verklappen. DordrechtDuck is vanaf morgen elke woensdag vanaf 20.30 op Ned 1 te zien. Als je geinteresseerd bent dan kun je kijken. We (mijn vrouw en ik) zullen in het programma 1 keer uitgelicht worden en dat is in aflevering 6. Maar in alle afleveringen zal wel een stukje te zien zijn. Ook zal ik tijdens dat mijn vrouwtje en ik worden geintervieuwd een beetje aan het *loten zijn met duckies ;-) Dat vinden jullie vast grappig om te zien. Dat vond de regisseur wel een leuk idee om mij dat te laten doen op de achtergrond. Wil je ons herkennen? Kijk even om mijn hyves ( staat onder mijn profielnaam hier) voor een foto van ons. Veel plezier!!!!
Tot in de lengte der dagen, blijf je zitten met vragen.
DordrechtDuck
Member
 
Berichten: 756
Geregistreerd: di apr 20, 2010 9:36 pm
Woonplaats: Dordrecht

Berichtdoor Ridder ter Geit » di mei 17, 2011 11:15 pm

NCRV Babyboom, over mensen met een kinderwens... interessant, maar dan moet ik zingen! Ik zal eens op uitzendinggemist kijken, dan.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Michiel Q » wo mei 18, 2011 12:26 am

Loebas schreef:Waarom heeft Donald Duck in de stripverhalen altijd een zwart matrozenpakje aan, en in films en op kaften van tijdschriften altijd een blauw matrozenpakje aan?

Blauw is de oorspronkelijke kleur van Donalds kleding. In de films is dit nooit anders geweest. In de (zwart-wit) krantenstrips werd Donalds kleding zwart gemaakt om wat meer contrast in de tekeningen te brengen. Dit levert een aantrekkelijker beeld op.

Gekleurde strips in stripblaadjes waren in eerste instantie hergebruikte en ingekleurde krantenstrips. Donalds kleding bleef zwart. Nieuwe strips, die speciaal voor de stripblaadjes gemaakt werden, volgden het voorbeeld van de krantenstrips. Daarom draagt Donald zwarte kleding in de strips.

Op covers Donald draagt blauw, omdat een cover aantrekkelijk moet zijn. Kleur is aantrekkelijker dan zwart.

Ui schreef:Als Ui zich niet vergist, waren de zondagstrips wel in kleur en had Donald daar een blauw jasje. (snik)

Ui vergist zich. (snotter) De zondagstrips waren wel in kleur, maar Donalds jasje bleef zwart. Dat valt makkelijk na te gaan op Inducks.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten