Verzameling en toekomst

Berichtdoor Daniel73 » za jul 24, 2010 5:00 pm

Uit het topic 'Hoeveelste ben je?':

2010-07-24 16:28:39, Daniel73 schreef:Ik vraag me af wat de toekomst wordt van al die collecties. Helemaal als men vrijgezel is. Straks is Inducks een complete index, maar zijn de uitgaven verloren gegaan. Ik zou niet weten aan welke opvolger ik mijn collectie zou kunnen doorgeven, om het bewaard te laten blijven. Ik verzamel voor de toekomst. Maar is er wel een toekomst? Iedereen verzamelt, maar er is nergens een museum of archief. Ik zou mijn verzameling het liefst aan een museum afstaan dat ze conserveert en beschikbaar houdt voor onderzoekers.

Wat betreft het zijn van de "hoeveelste" denk ik anders dan vroeger. Als ik kinderen had gehad, zou ik ze liever een wit papier geven dan een Donald Duck. Ik zou ze stimuleren om zelf creatief te zijn, in plaats van andermans creativiteit te hamsteren.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=26581#p26581

2010-07-24 16:36:15, Michiel P schreef:Het is mogelijk om je verzameling in bruikleen te geven aan het Nederlands Stripmuseum in Groningen. Of je zou de verzameling kunnen doneren of nalaten. Het Stripmuseum heeft beheert een (klein) aantal collecties van Nederlandse stripverzamelaars. Die worden geïndext o.a. met het oog op onderzoek. Het focus van het museum ligt wél bij Nederlandse strips.

bron: http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=26583#p26583
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor DD » za jul 24, 2010 6:02 pm

Als ik ooit aan kinderen zal beginnen (lijkt me sterk), zal ik proberen van hem/haar een liefhebber te maken. Als hij/zij het dan ook echt leuk gaat vinden, kan het mooi geërfd worden. En anders moeten mijn nazaten maar zien wat ze met mijn collectie dan wel andere persoonlijke bezittingen doen. Ze kunnen het verkopen. Levert altijd wel geld op.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Daniel73 » za jul 24, 2010 6:04 pm

Michiel P schreef:Het is mogelijk om je verzameling in bruikleen te geven aan het Nederlands Stripmuseum in Groningen. Of je zou de verzameling kunnen doneren of nalaten. Het Stripmuseum heeft beheert een (klein) aantal collecties van Nederlandse stripverzamelaars. Die worden geïndext o.a. met het oog op onderzoek. Het focus van het museum ligt wél bij Nederlandse strips.

Wat zien zij als Nederlandse strips? Vallen daar ook Nederlandse vertalingen onder?

Zoals ik heb begrepen, kan een museum moeilijk doen over het toelaten van onderzoekers. Men is dan bang dat een buitenstaander kopieën maakt en een schaduwcollectie aanlegt. Heb ik gehoord, tenminste. Dit zou voor mij een reden zijn om niets aan een museum te geven, als men zo bekrompen en beperkend de baas gaat spelen over een donatie.
Ik zou als museum zeggen: hoe meer kopieën, hoe groter de kans op eeuwige conservatie. Maar misschien denk ik nu (alweer) aan een hemels paradijs met verstandige goden, in plaats van aan een museum met mensen?

Ik wilde verzamelen voor de eeuwigheid. Voor het behoud van de strips. Pas in recente jaren sta ik stil bij de natuurlijke beperkingen die verzamelen met zich meebrengt. Wat stof is zal tot stof vergaan. Wat dat betreft is een verzameling een grote, dode treurigheid. Als een Dagobert in zijn geldpakhuis moet ik, als het ware, met een vliegenmepper achter de motten aan. Niks luieren, maar strijden tegen de elementen! En o wee de dag dat papiervisjes mijn kasten vinden. Verzamelen is een strijd tegen de natuur. Wat totaal anders is dan zorgeloos in de zon luieren met een stripblaadje, waar het papier overigens bruin van wordt.
De allerleukste tijd die ik heb gehad met verzamelen, was toen ik me weinig zorgen maakte over het netjes bewaren van het blad. Ik was lid van het Weekblad en bewaarde wat ik binnenkreeg. Als ik het Weekblad las, sloeg ik de pagina's om over de rug. (Hoe moet ik dit omschrijven? Je slaat de bladzijde zo om, dat het zich achter de pagina's bevindt die je nog gaat lezen. Zodoende is het Weekblad even groot en handzaam als een dichtgeslagen Weekblad.) Nadeel is dat de ruggen ontzettend lelijk worden. Vanaf het moment dat ik dit ontdekte en het Weekblad uitsluitend volledig opengevouwen las, was al een deel van mijn leesplezier weg. En in de buitenlucht een Weekblad lezen? Ook dat kon natuurlijk niet meer. Met al die zon, de kans op eerste regendruppels en overvliegende vogels. Weekbladen mee op vakantie nemen, dat ook niet meer.
Van mijn verzameling vind ik eigenlijk de Weekbladen het mooist waarin ik puzzels heb ingevuld. Of Weekbladen waar ik Prikprenten zie onder teruggebogen nietjes en met gaatjes in de vier uithoeken (Prikprenten die aan de muur hebben gehangen). Dat zijn Weekbladen waarvan ik onbeperkt heb genoten, zonder zorgen over kreukjes, knakjes en scheurtjes.

Er zijn momenten waarop ik mijn verzameling het liefst aan de straat zou willen zetten. Het leven biedt zoveel meer dan strips hamsteren.
Volgens mij heb ik nu meer strips dan ik ooit nog zal lezen. Misschien zou ik een lange neus moeten maken naar conservatie, en de strips weggeven aan een weeshuis: lees ze maar helemaal aan flarden!

Hoe zien anderen hun verzameling en de toekomst ervan?
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Michiel P » za jul 24, 2010 6:58 pm

Daniel73 schreef:Wat zien zij als Nederlandse strips? Vallen daar ook Nederlandse vertalingen onder?

Nederlandse strips zijn in principe alle Nederlandse uitgaves. Omdat er ook al een Belgisch Centrum van het Beeldverhaal is, heeft Nederlandse productie de hoogste prioriteit. Een museum moet zich immers onderscheiden.

Daniel73 schreef:Zoals ik heb begrepen, kan een museum moeilijk doen over het toelaten van onderzoekers. Men is dan bang dat een buitenstaander kopieën maakt en een schaduwcollectie aanlegt. [...] Dit zou voor mij een reden zijn om niets aan een museum te geven, als men zo bekrompen en beperkend de baas gaat spelen over een donatie.

Voor je je collectie doneert, moet je natuurlijk eerst informeren hoe men ermee zal omgaan. Dat spreekt voor zich. Voor het Stripmuseum is zo'n onderzoek een mogelijkheid om zich te profileren. De collectie heeft nut wanneer er gebruik van wordt gemaakt. Dat is belangrijk. Voorlopig heeft het publiek trouwens niet zomaar toegang tot de collectie. Daar moet een afspraak voor worden gemaakt.

Daniel73 schreef:Als ik het Weekblad las, sloeg ik de pagina's om over de rug. (Hoe moet ik dit omschrijven? Je slaat de bladzijde zo om, dat het zich achter de pagina's bevindt die je nog gaat lezen. Zodoende is het Weekblad even groot en handzaam als een dichtgeslagen Weekblad.) Nadeel is dat de ruggen ontzettend lelijk worden.

Ik denk dat je dit bedoelt:

Afbeelding

Of wacht eens, Oom Dagobert rolt die achterkant helemáál op. Huu, verschrikkelijk! :o Nou is het ook een gruwelijk lelijke cover. Wacht, is dit off-topic?

Ik kan me wel inleven in je gedachten over je verzameling. Erg amusant (en wrang) om te lezen. Zelf heb ik ook te veel boeken en strips die ik niet heb gelezen. (Ik zit wél veel te lang op internet.) Eén reden om niet te veel te kopen. Zo'n kast met boeken is uiteindelijk maar nutteloos. Je kunt beter naar de bibliotheek gaan. Die paar boeken die je echt de moeite waard vind, kun je dan zelf aanschaffen.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za jul 24, 2010 6:59 pm

Moeilijk, moeilijk... Ik ga niet voor de absolute netheid van de strips, neem ze wel mee op vakantie etcetera, maar ik probeer ze zo goed mogelijk te onderhouden. En wat de toekomst beterft: dat zie ik dan wel weer. Ik ben niet van plan om in de komende 70 jaar te gaan sterven. Maar, voor het geval dat... Het is moeilijk, moeilijk...
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor DD » za jul 24, 2010 7:21 pm

Michiel P schreef:Ik denk dat je dit bedoelt:

http://outducks.org/us/misc/01/us_dctd_01a_001.jpg

Nee, hij bedoelt de manier zoals de meeste mensen (niet-verzamelaars) de Duck lezen. Totaal geen gevoel voor de Duck.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Rubberduck » za jul 24, 2010 7:51 pm

Ik héb wel een verzameling, maar dat komt meer doordat die zo toevallig ontstaan is, net doordat ik heb verzameld óm het verzamelen. Daardoor zitten er ook gaten in bijv. mijn serie 'Grappigste Avonturen'. Als ik een boek niet de moeite waard vind, koop ik het niet. Ook niet om de 'verzameling' compleet te houden. Ik ben in de eerste plaats een lezer; boeken zijn er om gelezen te worden, niet om angstvallig in het plastic verborgen te houden. Natuurlijk probeerde ik wel altijd zo netjes mogelijk op mijn strips te zijn, maar de meesten zijn duidelijk gehavend door het lezen of allerlei ongelukjes (bijv.: neefje met ijsje hangt boven m'n stripboek... fats!).

Als ik er onverhoopt niet meer ben (maar ik ben van plan eeuwig te leven), hoop ik dat mijn 'verzameling' verkocht wordt. Niet in één keer aan de ene of andere verzamelaar. Dat zou ik niet prettig vinden. Ik zou hopen dat mijn strips allemaal los verkocht werden, op boekenmarkten of vlooienmarkten of beurzen of via advertenties in het lokale sufferdje. Op die manier kan een 12-jarig jochie dat wég is van strips door de bakken met mijn stripboeken snuffelen en dan, uit een complete serie, net dat éne deel meenemen dat-ie zelf nog miste. Zo heb ik mijn strips ook verzameld.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Daniel73 » za jul 24, 2010 9:17 pm

DD schreef:
Michiel P schreef:Ik denk dat je dit bedoelt:

http://outducks.org/us/misc/01/us_dctd_01a_001.jpg

Nee, hij bedoelt de manier zoals de meeste mensen (niet-verzamelaars) de Duck lezen. Totaal geen gevoel voor de Duck.

Ik bedoelde wel wat Michiel op die illustratie laat zien. 't Is slecht voor de rug van het blad, maar het leest o zo prettig!
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor DordrechtDuck » zo jul 25, 2010 2:28 am

Daarom zeg ik altijd dat ik duckjes spaar en niet verzamel. Stond ik op de boeken markt een paar weken geleden bij ons in dordrecht. Zegt die man: Das toch hetzelfdeeeee. Ik zeg neeeeejj, want als je ze verzamel dan ga je ermee om of het kristal is en als je ze spaar, dan wil je ze gewoon hebben en verder zien we wel. Ga dat maar doen, verkoop je je handel voor jouw prijs, en koop je ze weer terug bij een ander in mindere staat. Dan heb je zelf een leuk centje om uit te geven (duckjes of gewoon lekker uit eten) en hoef je je niet meer zorgen te maken over een museum, nalatenschap, ijsjes, vogels, druppels regen enz.enz.enz. Hihi, als er bij mij 1 stukgaat (af en toe) dan koop ik hem gewoon opnieuw (weekbladen zijn dan de klos, geen pockets ofzo hoor)
Tot in de lengte der dagen, blijf je zitten met vragen.
DordrechtDuck
Member
 
Berichten: 756
Geregistreerd: di apr 20, 2010 9:36 pm
Woonplaats: Dordrecht

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo jul 25, 2010 6:43 pm

DordrechtDuck schreef:Daarom zeg ik altijd dat ik duckjes spaar en niet verzamel. Stond ik op de boeken markt een paar weken geleden bij ons in dordrecht. Zegt die man: Das toch hetzelfdeeeee. Ik zeg neeeeejj, want als je ze verzamel dan ga je ermee om of het kristal is en als je ze spaar, dan wil je ze gewoon hebben en verder zien we wel. Ga dat maar doen, verkoop je je handel voor jouw prijs, en koop je ze weer terug bij een ander in mindere staat. Dan heb je zelf een leuk centje om uit te geven (duckjes of gewoon lekker uit eten) en hoef je je niet meer zorgen te maken over een museum, nalatenschap, ijsjes, vogels, druppels regen enz.enz.enz. Hihi, als er bij mij 1 stukgaat (af en toe) dan koop ik hem gewoon opnieuw (weekbladen zijn dan de klos, geen pockets ofzo hoor)

Dan ben ik ook een spaarder. :)
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor DordrechtDuck » zo jul 25, 2010 11:20 pm

Dus gewoon lekker relaxt buiten lezen die duckies. Haha
Tot in de lengte der dagen, blijf je zitten met vragen.
DordrechtDuck
Member
 
Berichten: 756
Geregistreerd: di apr 20, 2010 9:36 pm
Woonplaats: Dordrecht

Berichtdoor Prank » za okt 02, 2010 9:08 pm

Ik lees voornamelijk de ducks voor aan mijn jonge kinderen. Ook nu de oudste zelf kan lezen krijgt ze gewoon de nieuwe ducks. Al mijn neefjes en nichtjes neuzen in mijn strips ( de rooie oortjes staan op de bovenste plank). Wel heb ik ze op het hard gedrukt met de collectors items voorzichtig te doen maar meestal doen ze dat toch wel als ik ze de prijs verklap. Zoals Daniel mooi omschrijft is het lezen en genieten belangrijker dan het hebben van de mooiste strips. Ik denk dat m'n kinderen het verzamelen van ducks wel over zullen nemen, want er ligt altijd wel een stapel ergens en de DVD's met de klassieke Donald filmpjes gaan minimaal 1 keer per week in de speler. Wat er met de verzameling gebeurt als ik er niet meer van kan genieten? Ik denk dat de optie weeshuis iets heel moois is, maar liever naar de kids.
Prank
Member
 
Berichten: 42
Geregistreerd: ma aug 13, 2007 11:06 am

Berichtdoor DordrechtDuck » zo okt 03, 2010 2:55 pm

Prank schreef:Ik lees voornamelijk de ducks voor aan mijn jonge kinderen. Ook nu de oudste zelf kan lezen krijgt ze gewoon de nieuwe ducks. Al mijn neefjes en nichtjes neuzen in mijn strips ( de rooie oortjes staan op de bovenste plank). Wel heb ik ze op het hard gedrukt met de collectors items voorzichtig te doen maar meestal doen ze dat toch wel als ik ze de prijs verklap. Zoals Daniel mooi omschrijft is het lezen en genieten belangrijker dan het hebben van de mooiste strips. Ik denk dat m'n kinderen het verzamelen van ducks wel over zullen nemen, want er ligt altijd wel een stapel ergens en de DVD's met de klassieke Donald filmpjes gaan minimaal 1 keer per week in de speler. Wat er met de verzameling gebeurt als ik er niet meer van kan genieten? Ik denk dat de optie weeshuis iets heel moois is, maar liever naar de kids.

Hoe doe je dat dan, dat voorlezen. Want dat wil ik ook, maar ik kan dan toch niet de hele tijd zeggen: En toen zei oom donald, of toen zei guus geluk. Snap je hem
Tot in de lengte der dagen, blijf je zitten met vragen.
DordrechtDuck
Member
 
Berichten: 756
Geregistreerd: di apr 20, 2010 9:36 pm
Woonplaats: Dordrecht

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma okt 04, 2010 10:19 am

Ik heb op de buitenschoolse opvang waar ik nu werk ook weleens Donald Duck strips voorgelezen. Ik zeg dan inderdaad dat Donald Duck dat-en-dat zegt of ik wijs gewoon het figuurtje aan dat wat zegt. En ik vertel er regelmatig iets omheen wat de strip probeert over te brengen, maar wat op kinderen die nog niet kunnen lezen misschien nog niet overkomt of wat extra uitleg behoeft.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Prank » ma okt 04, 2010 8:58 pm

Zoals ridder het zegt, de kids snappen zelf wie wat zegt. En met verschillende accentjes, toonhoogtes en gebaren wordt het voor jezelf ook erg leuk. Het helpen lezen met de oudste vergt wel wat doorzettingsvermogen, maar daar zijn de Juniors weer erg goed voor.
Prank
Member
 
Berichten: 42
Geregistreerd: ma aug 13, 2007 11:06 am

Volgende

Keer terug naar Disney algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten

cron