Religie en verzamelen

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr apr 29, 2011 2:27 pm

Vergeet niet erbij te vermelden dat Jezus het gedrag van zijn volgeling afkeurde en het oor weer genas. Anders zet je, zo buiten de context, Jezus onterecht gewelddadig neer.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ui » vr apr 29, 2011 3:46 pm

Ridder ter Geit schreef:Vergeet niet erbij te vermelden dat Jezus het gedrag van zijn volgeling afkeurde en het oor weer genas. Anders zet je, zo buiten de context, Jezus onterecht gewelddadig neer.

Het ging Ui om het bezit van een zwaard. En om Jezus, die elders zegt dat hij het zwaard komt brengen.
Dat oor werd afgehakt. De hogepriester werd verminkt. Jezus had zijn metgezel blijkbaar niet in de hand. En Jezus keurde blijkbaar goed, dat de metgezel überhaupt een zwaard bij zich droeg.

Ui denkt, dat de genezing van dat oor symbolisch is. Ui ziet de zogenaamde genezing als een stoplap die verbloemt wat er gebeurde. De metgezel van Jezus was bewapend, met een zwaard. En blijkbaar is het volkomen normaal dat een metgezel iemand verminkt, zolang de leider het oor daarna weer geneest. (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr apr 29, 2011 5:03 pm

Ui schreef:Heeft niemand Carl Barks als god? (huil huil)

Ik heb Barks als idool. Brian Blessed is mijn God.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor De Zwarte Schim » vr apr 29, 2011 6:15 pm

Duckfan van Down Under schreef:Ik heb een vraag voor degenen die Christelijk zijn: zijn jullie dan Rooms-Katholiek of Protestants? Lijkt me interessant om te weten welk gedeelte van het Christendom McDrake nou vooral is.

Ikzelf, zoals de meeste mensen Down Under, ben Katholiek.


Laat ik, als niet-echt-gelovige, wel nog even zeggen dat jullie gestoord* zijn als je de Bijbel zo kunt quoten. Nog beter dan Barks, zelfs! Ook gij, Dubbelduck?

*Nee, niet zo gestoord. Vat het niet te serieus op. :)

ik ben protestant


Duckfan van Down Under schreef:
Ui schreef:Heeft niemand Carl Barks als god? (huil huil)

Ik heb Barks als idool. Brian Blessed is mijn God.

Oke, maar wat is precies je eigen afgod? ik bedoel: doe je er wat mee? vereer je brain blessed ook echt? maar een afgod zoals voetbal! dat is pas erg voetbal mag je wel spelen en natuurlijk wedstrijden houden etc, maar de meeste mensen maken er ook een afgod van! ze gaan vloeken schelden en elkaar dood wensen als de tegenpartij een goal maakt! en het is toch maar een bal spel! het draait in feite alleen maar om een bal! om zon kleine rotbal! en daar maken wij als zondige mensen nou ruzie over! ook met het wk: wordt miljarden geld ingestoken! voor een mooi stadion etc, dan kun je dat geld toch ook beter aan de armen geven! dat stadion wordt meestal alleen bij het wk gebruikt en verder bijna nooit! en je kunt al die miljarden die in de voetbal zijn gestopt beter aan de armen geven!!!!! dan aan zo'n rotbal!
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor Dubbelduck » vr apr 29, 2011 6:36 pm

Duckfan van Down Under schreef:Ik heb een vraag voor degenen die Christelijk zijn: zijn jullie dan Rooms-Katholiek of Protestants? Lijkt me interessant om te weten welk gedeelte van het Christendom McDrake nou vooral is.

Ik ben Protestants. Ik ga naar de Hervomde Kerk te Klaaswaal.

Duckfan van Down Under schreef:Laat ik, als niet-echt-gelovige, wel nog even zeggen dat jullie gestoord* zijn als je de Bijbel zo kunt quoten. Nog beter dan Barks, zelfs! Ook gij, Dubbelduck?

*Nee, niet zo gestoord. Vat het niet te serieus op. :)

Wat bedoel je nou precies? Dat ik in het openbaar de Bijbel durf te quoten?
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Bruno » vr apr 29, 2011 6:37 pm

Ui schreef:Heeft niemand Carl Barks als god?

Ja, mijn goden zijn (in willekeurige volgorde, op de eerste na misschien) Carl Barks, René Goscinny, Al Jackson Jr., Jimmy McGriff, Jacques Tati, Jacob Olie, Johannes Vermeer, Rembrandt van Rijn, Maurice Ravel, Domenico Scarlatti, J.S. Bach, Otis Redding, Louis Armstrong, Allen Toussaint, Robert Johnson, Willie Mitchell, Al Green, Louis Prima, Aretha Franklin, Solomon Burke. En waarschijnlijk nog veel meer.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Bruno » vr apr 29, 2011 6:54 pm

Bob Marley?
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Donald Duck » vr apr 29, 2011 8:57 pm

Er wordt hier over behoorlijk wat gesproken. Wat mij opvalt is dat Ei vele citaten uit de Bijbel weet te halen en daarmee aan wil tonen dat een rijke niet in de Hemel kan komen, maar niets is minder waar.

Het citaat wat Ei aanhaalde is het vervolg van de rijke man die bij Jezus kwam om te vragen wat hij moest doen om in de Hemel te komen. Jezus wist erg goed dat deze man het eigenlijk wel wist en vertelde hem over de tien geboden en de samenvatting daarvan. De rijke man vertelde dat hij zich hier altijd aan had gehouden, met andere woorden, hijg af aan dat hij rein voor God was. Vervolgens gaf Jezus hem de opdracht om dan al zijn bezittingen maar te verkopen en om Jezus te volgen (Jezus wist erg goed dat deze man rijk was en dat hij bijzonder aan zijn bezittingen gehecht was!). Toen Jezus dit gezegd had droop de man af.

Als het werkelijk zo is dat een rijke niet in de hemel kan komen, dan ben ik bang dat het daar behoorlijk leeg zal zijn. Wat Jezus ons met dit verhaal wil leren is dat wij niet aan onze bezittingen gehecht moeten zijn. Als wij voor de keuze worden gesteld om te kiezen voor het één of voor het ander (in dit geval Jezus) dan moet die keuze voor Jezus zijn.

Job uit het oude testament was ook erg rijk. Hij had vele bezittingen, maar hij was een vroom en godvrezend man! Hij heeft, toen hij beproeft werd door de Satan, stand weten te houden en heeft, zelfs toen hij arm werd, zijn hele familie kwijtraakte en ziek werd, God niet de rug toegekeert. Dit verhaal maakt veel duidelijk wat Jezus bedoelde.

Over dit bovenste kunnen we nog heel lang doorpraten, maar ik ben bang dat wij mensen, met ons menselijke verstand, elkaar dan onnodig belemmeren. De Bijbel is verder een boek die je in z'n context moet lezen. Niet elke zin/woord wordt letterlijk bedoeld. Met het woord 'naald' (de kameel en de naald) wordt namelijk het kleine stadspoortje bedoeld waardoor vroeger de handelsmannen door naar binnen moesten in Jeruzalem. De kamelen moesten dan erg door hun knieën, wilden ze door dit poortje kunnen.

En ten slotte, God zal oordelen over wat iemand met zijn leven gedaan heeft. Dit is zeker niet aan ons mensen voorbestemt. Het belangrijkste wat wij uit de les van Jezus aan de rijke man kunnen leren is dat wij geen hechtenis moeten schenken aan de bezittingen die wij, van God, hebben gekregen. Alles wat wij op deze aarde bezitten, of het nu geld is of een Donald Duck verzameling of een veestapel van 2000 schapen, alles komt uit Gods hand.
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Berichtdoor DordrechtDuck » vr apr 29, 2011 9:10 pm

Ik hoop dat we na het leven nog verder gaan. En ik ben er ook van overtuigd dat er iets is. Maar wat blijft de vraag. Maar wat zou het uitmaken. Als het game over is, dan gaat het op zwart en ben je weg. Dat zou ook niet gek zijn, naar mijn idee. En mocht er toch iets zijn dan zien we dat vanzelf. Feit blijft dat mensen heel erg gesteund worden door geloof. En al zou het allemaal onzin zijn, als mensen er steun aan vinden dan vind ik dat prachtig. Maar bel alsjeblieft niet aan, of als ik lekker in de stad loop briefjes in me handen te drukken. En zulke dingen. In denk dat als iemand er ooit behoefte aan heeft, vanzelf de beslissing neemt om naar de kerk te gaan of zich te verdiepen in geloof. Ik zou niemand veroordelen die gelooft, maar mensen die geloven doen dat wel bij ongelovigen. Net als mensen die mij veroordelen om mijn tattoos, die ik ook niet veroordeel omdat ze er geen hebben.
Tot in de lengte der dagen, blijf je zitten met vragen.
DordrechtDuck
Member
 
Berichten: 756
Geregistreerd: di apr 20, 2010 9:36 pm
Woonplaats: Dordrecht

Berichtdoor Bruno » vr apr 29, 2011 9:38 pm

Ik geloof niet in een hemel, en ook niet in een hel. Je wordt geboren en gaat dood. En dat was het wel. Je kunt alleen maar het beste van je leven maken!
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Robb_K » vr apr 29, 2011 10:08 pm

Bruno Kopsky schreef:Ik geloof niet in een hemel, en ook niet in een hel. Je wordt geboren en gaat dood. En dat was het wel. Je kunt alleen maar het beste van je leven maken!

Dat klopt!
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Ui » vr apr 29, 2011 10:16 pm

de zwarte schim schreef:maar een afgod zoals voetbal! dat is pas erg voetbal mag je wel spelen en natuurlijk wedstrijden houden etc, maar de meeste mensen maken er ook een afgod van! ze gaan vloeken schelden en elkaar dood wensen als de tegenpartij een goal maakt! en het is toch maar een bal spel! het draait in feite alleen maar om een bal! om zon kleine rotbal! en daar maken wij als zondige mensen nou ruzie over! ook met het wk: wordt miljarden geld ingestoken! voor een mooi stadion etc, dan kun je dat geld toch ook beter aan de armen geven! dat stadion wordt meestal alleen bij het wk gebruikt en verder bijna nooit! en je kunt al die miljarden die in de voetbal zijn gestopt beter aan de armen geven!!!!! dan aan zo'n rotbal!

En strips als afgod? Wat vind je daarvan? (snik)

Bruno Kopsky schreef:Ja, mijn goden zijn [...]

Ui heeft geen goden meer. De godenstatus kan alleen maar tegenvallen.

Donald Duck schreef:Er wordt hier over behoorlijk wat gesproken. Wat mij opvalt is dat Ei [Ui] vele citaten uit de Bijbel weet te halen en daarmee aan wil tonen dat een rijke niet in de Hemel kan komen, maar niets is minder waar.

Het citaat wat Ei [Ui] aanhaalde is het vervolg van de rijke man die bij Jezus kwam om te vragen wat hij moest doen om in de Hemel te komen.

Dat gaat over Matteüs 19:16-23. Dat is door Dubbelduck geciteerd. Nadat Ui vers 24 had aangehaald.
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=34430#p34430

En Lucas 14:33 is geciteerd:
Zo geldt ook voor jullie: wie geen afstand doet van al zijn bezittingen, kan mijn leerling niet zijn.

Welke "context" zie je hier, in Lucas?

Donald Duck schreef:Als het werkelijk zo is dat een rijke niet in de hemel kan komen, dan ben ik bang dat het daar behoorlijk leeg zal zijn.

Staat dan ergens in de Bijbel geschreven dat de hemel vol is? (snotter) Wie weet is het er inderdaad een lege bedoening. Moeten er zielen toegelaten worden om dat het er anders te rustig is? Het is toch geen caféterras?

Donald Duck schreef:De Bijbel is verder een boek die je in z'n context moet lezen. Niet elke zin/woord wordt letterlijk bedoeld. Met het woord 'naald' (de kameel en de naald) wordt namelijk het kleine stadspoortje bedoeld waardoor vroeger de handelsmannen door naar binnen moesten in Jeruzalem. De kamelen moesten dan erg door hun knieën, wilden ze door dit poortje kunnen.

Ui wist dat hier met een naald een stadspoortje bedoeld wordt. En Ui ging er te makkelijk vanuit, dat anderen dit ook wisten.
Het gaat over poortjes die 's avonds gebruikt werden, als de stadspoorten waren gesloten.

Maar verder is "context" vooral afhankelijk van de christelijke geloofsrichting. Predikanten kunnen kampioenen zijn in het uit de context halen van Bijbelpassages. In het christendom is het Oude Testament in een christelijke context geplaatst. Het Oude Testament is in inhoud nauwelijks verschillend van Tenach, dat ouder is en het voornaamste boek in het jodendom.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oude_Testament
Christenen menen in het Oude Testament bewezen te zien, dat Jezus de messias is. Joden denken daar heel anders over. Hebben de joden de context van hun eigen boek verkeerd begrepen?

Donald Duck schreef:Het belangrijkste wat wij uit de les van Jezus aan de rijke man kunnen leren is dat wij geen hechtenis moeten schenken aan de bezittingen die wij, van God, hebben gekregen. Alles wat wij op deze aarde bezitten, of het nu geld is of een Donald Duck verzameling of een veestapel van 2000 schapen, alles komt uit Gods hand.

Maar als puntje bij paaltje komt, hecht men zich wél aan een Donald Duck-verzameling. Wat is het verschil tussen zulke verzamelaars en die rijke man in Matteüs 19?
Als Jezus zegt, dat men afstand moet doen van alle bezittingen, bedenken zijn volgelingen een context waardoor men wel bezittingen mag houden. Dat zijn dan de mensen die de "context" zogenaamd bewaken. Wat hebzucht met een mens kan doen! (snik)
Prima als je je bezittingen koestert. Maar ga niet doen alsof dat met de zegen van Jezus is.

Preek preek preek. (huil huil)

DordrechtDuck schreef:Feit blijft dat mensen heel erg gesteund worden door geloof. En al zou het allemaal onzin zijn, als mensen er steun aan vinden dan vind ik dat prachtig.

Die steun gaat geregeld ten koste van andersdenkenden. Met religie als schild mag je vrouwen, homo's, ongelovigen en andersgelovigen discrimineren en verdoemen. Want dat geeft steun... (snotter)
Daarom kan Ui zo fel zijn, als het gaat om interpretaties van de Bijbel.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor De Zwarte Schim » za apr 30, 2011 12:03 am

tot zover de pinksteren preek - ui
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor Rubberduck » za apr 30, 2011 2:32 am

Bruno Kopsky schreef:Als Bob Dylan jouw God is, dan zijn wij goede vrienden. In dat geval ben ik niet monotheïstisch en is mijn belangrijkste God mister Otis Redding.

Overigens heeft Dylan, ook buiten zijn born again fase, in zijn songteksten veelvuldig gerefereerd aan God en vertellingen uit de Bijbel. Zo opent het nummer 'Highway 61 Revisited' met een Dylanesque hervertelling van het verhaal van Abraham die Isaak moest offeren en refereert 'Jokerman' aan een man "standing on the water, casting your bread" en "Soddom and Gomorrah". In 'Spirit on the Water' getuigt Dylan dat hij niet naar het paradijs kan, omdat hij daar een man heeft gedood, en 'Gates of Eden' spreekt qua titel wel vanzelf. Ook op de plaat John Wesley Harding zijn veelvuldige verwijzingen naar het Christendom te vinden. Maar dat hoef ik jou als liefhebber natuurlijk niet te vertellen. ;)

Overigens heb ik op het Off-topic board van McDrake een topic geopend over Bob Dylan:
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?id=441

de zwarte schim schreef:[...] maar een afgod zoals voetbal! dat is pas erg voetbal mag je wel spelen en natuurlijk wedstrijden houden etc, maar de meeste mensen maken er ook een afgod van! ze gaan vloeken schelden en elkaar dood wensen als de tegenpartij een goal maakt! en het is toch maar een bal spel! het draait in feite alleen maar om een bal! om zon kleine rotbal! en daar maken wij als zondige mensen nou ruzie over! [...]

Speciaal voor jou: http://www.youtube.com/watch?v=e9pSSt51Yow (vanaf 02:05, maar eigenlijk is de hele sketch geweldig)
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Bruno » za apr 30, 2011 2:58 am

Rubberduck schreef:Overigens heb ik op het Off-topic board van McDrake een topic geopend over Bob Dylan:
http://bb.mcdrake.nl/nedofftopic/viewtopic.php?id=441

Kan het niet ergens hier? Of kan het niet samengevoegd worden? Ik heb daar geen account en het is ontzettend onhandig. Wat vind je trouwens van The Band? Zoals je weet ook wel gerelateerd aan Dylan?
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten