Evil Disney

Berichtdoor Rockerduck » di apr 07, 2009 4:03 am

In 1995 heeft de Britse tv-zender Channel Four een documentaire uitgezonden waarin de échte Walt Disey getoond wordt, aan de hand van archiefopnamen, documenten en interviews met bografen en oud-medewerkers. Nou dacht ik toch dat ik zo'n beetje alles wist wat er te weten viel over 'Uncle Walt', maar ik heb toch af en toe met m'n oren zitten klapperen.

Medewerkers die met hem persoonlijk hebben gewerkt bevestigen voor het eerst de geruchten die al jaren de ronde deden dat Disney een hekel had aan joden en zwarten. Verder bevat de documentaire veel, en unieke, beelden van de staking uit 1941. Wat ik niet wist, was dat Disney de hulp inriep van een mafia-baas om de stakers te intimideren. Ook zijn er beelden van Walt Disney's getuigenis voor de HUAC (House Un-American Activities Committee).* Disney was een vrijwillige, zogenaamde 'vriendelijke getuige' die andere mensen aan kwam geven, waaronder medewerkers die mee hadden gedaan aan de staking. De documentaire laat ook vrijgegeven FBI-documenten zien, waaruit blijkt dat Walt Disney een speciale informanten-status had. Hij speelde alles wat hij wist over mensen in de filmwereld door aan de FBI.

SECRET LIVES: WALT DISNEY
http://www.youtube.com/watch?v=UXA2hWgvZKo


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Dat was een speciale commissie van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden (de 'Tweede Kamer'), die onderzocht welke Amerikanen communistisch waren, vooral in de media. In die jaren was de Sovjet-Unie, een communistisch land, de aartsvijand van Amerika, en iedereen die communistisch was, werd verdacht van staatsgevaarlijke activiteiten. Omdat er in Hollywood veel mensen werkten met linkse sympathieën, werden zij al snel beschuldigd van communisme, ook als bewijzen ontbraken. Sowieso was het niet onwettig om wat voor ideeën dan ook aan te hangen. Toch ontstond er een heksenjacht op zogenaamde communisten. Velen van hen moesten getuigen voor de commissie. Ze werden op een 'zwarte lijst' geplaatst, wat inhield dat ze niet meer mochten werken in de filmindustrie. Vele carrières zijn voorgoed geruïneerd.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Redmess » wo apr 08, 2009 9:09 am

Wow, schokkend...

Zou dit ook terug te zien zijn in zijn tekenfilms?
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor H@gar » wo apr 08, 2009 11:15 am

Ik heb dit gisterenavond eens zitten kijken. Het meeste wist ik al, hoewel ik niet wist dat er zoveel officieel beeldmateriaal van was. Best gaaf om eens zo direct te zien.

Maar nee, dit zie je denk ik niet echt terug is de tekenfilms. Die vermeden dit soort dingen.
Maar ik denk dat een negeroide Disney Prinses in die tijd, buiten het tijdsbeeld om, alleen al in de ogen van Walt zelf, nooit zou zijn gebeurd.
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Goudglans » wo apr 08, 2009 4:39 pm

Zou dit ook de oorzaak van de vele gevallen van racisme die in eerder topic genoemd werden?
Goudglans
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: di jul 10, 2007 9:16 am

Berichtdoor Redmess » wo apr 08, 2009 5:43 pm

Dat zou heel goed kunnen. Dat zet Disney zeker wel in een ander licht. Wat een contrast.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Rockerduck » wo apr 08, 2009 7:32 pm

Redmess schreef:Wow, schokkend...

Zou dit ook terug te zien zijn in zijn tekenfilms?

H@gar schreef:Maar nee, dit zie je denk ik niet echt terug is de tekenfilms. Die vermeden dit soort dingen.

Het is interessant dat in één van de stomme 'Alice'-filmpjes een staking wordt afgeschilderd als een communistisch complot. Dat is voor zover ik weet het enige filmpje waarin duidelijk de politieke mening van Walt Disney naar voren komt. Dat filmpje komt in het topic Walt Disney vóór Mickey Mouse, later deze week.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » do apr 09, 2009 10:01 am

Er is in de drie biggetjes film wel een scene waarin de Boze Wolf een zeer stereotype Jood speelt, waarvan ik weleens het gehoord dat het gecensureerd zou zijn. Edoch staat het gewoon op een Nederlandstalige videoband met dit filmpje die ik heb. Nu is het vrij gewoon op stereotypes in tekenfilms te gebruiken en is dit niet meteen altijd racisme. Al zijn veel tekenfilms van lang geleden nu als racistisch beschouwd, net als stripalbums als 'Kuifje in Afrika', bijvoorbeeld. Dit ook omdat mensen vaak niet beter wisten.

Wikipedia:
"One sequence in the cartoon, which showed the Big Bad Wolf dressing up as a caricature of a Jewish peddler, was excised from the film after its release and replaced with a less offensive sequence, with the Wolf pretending to be the Fuller Brush man instead, but still had a Yiddish voice."

De tekenfilm: http://www.youtube.com/watch?v=Olo923T2HQ4
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor H@gar » do apr 09, 2009 12:04 pm

Rockerduck schreef:
Redmess schreef:Wow, schokkend...

Zou dit ook terug te zien zijn in zijn tekenfilms?

H@gar schreef:Maar nee, dit zie je denk ik niet echt terug is de tekenfilms. Die vermeden dit soort dingen.

Het is interessant dat in één van de stomme 'Alice'-filmpjes een staking wordt afgeschilderd als een communistisch complot. Dat is voor zover ik weet het enige filmpje waarin duidelijk de politieke mening van Walt Disney naar voren komt. Dat filmpje komt in het topic Walt Disney vóór Mickey Mouse, later deze week.

Ow, da's interessant! Wist ik niet. Ik heb ooit de Alice-filmpjes een kans gegeven, maar na anderhalf filmpje was ik ze knap zat.
Niet mijn ding... :)
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Ei » ma apr 13, 2009 3:28 pm

Rockerduck schreef:Medewerkers die met hem persoonlijk hebben gewerkt bevestigen voor het eerst de geruchten die al jaren de ronde deden dat Disney een hekel had aan joden en zwarten.

Onder part 5/6 staat de volgende tekstreactie:

AnaheimStadium (1 jaar geleden)
Bill Melendez is a sour old man. Marc Eliot is a sloppy researcher and writes fiction... regardless of the facts. Both of them use Walt Disney for their own notoriety. Clearly, they have both latched onto the most celebrated name in entertainment history in hopes of stroking their own ego.

As far as anti-semitism... they neglect to report that one of his greatest animators, Joe Grant... was Jewish. His right-hand man, Harry Tytle, was Jewish. These charges of bigotry are ridiculous.

bron: http://www.youtube.com/watch?v=zbIdPWDgMsg (tekstreactie)

Joe Grant en Harry Tytle waren Joodse werknemers, volgens deze informatie.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma apr 13, 2009 5:01 pm

Ei schreef:Onder part 5/6 staat de volgende tekstreactie:

AnaheimStadium (1 jaar geleden)
Bill Melendez is a sour old man. Marc Eliot is a sloppy researcher and writes fiction... regardless of the facts. Both of them use Walt Disney for their own notoriety. Clearly, they have both latched onto the most celebrated name in entertainment history in hopes of stroking their own ego.

As far as anti-semitism... they neglect to report that one of his greatest animators, Joe Grant... was Jewish. His right-hand man, Harry Tytle, was Jewish. These charges of bigotry are ridiculous.

bron: http://www.youtube.com/watch?v=zbIdPWDgMsg (tekstreactie)

Joe Grant en Harry Tytle waren Joodse werknemers, volgens deze informatie.

Dat klopt, en Disney had tenminste één zwarte schrijver in dienst. Maar dat vind ik een beetje van het niveau "ik heb niks tegen Marokkanen, want m'n buurman is Marokkaan en dat is een aardige vent"... In de documentaire is te zien hoe een vrouwelijke sollicitant een terughoudende reactie kreeg van Disney's assistent toen ze vertelde dat ze (half?)joods is.

Bovendien is het commentaar van die YouTube-gast totaal nutteloos. Want is het een argument om te zeggen dat Bill Melendez een zure, oude man is? Da's gewoon een puur persoonlijke aanval. Het weerlegt niet wat Melendez vertelt over zijn eigen ervaringen met Walt Disney. En waarom is Marc Eliot een slordige onderzoeker die fictie schrijft? Wat is daar de onderbouwing voor? Ik heb dat boek van Eliot ('Hollywood's Dark Prince') wel eens doorgelezen. De hoeveelheid mensen waarmee Eliot gesproken heeft, die Walt Disney hebben gekend, is indrukwekkend. De bronnen-onderbouwing zit goed in elkaar. Ondanks tegenwerking van de Disney Company.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za jun 20, 2009 3:18 pm

Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rockerduck » za jun 20, 2009 3:35 pm

Duckfan van Down Under schreef:Hoezo, "Evil Disney"?
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopi ... 113#p15113

Bij Pixar schijnt een heel andere mentaliteit te heersen dan bij Disney. Enne, het één vlakt het ander niet uit.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Redmess » za jun 20, 2009 9:20 pm

Hebben jullie de South-park aflevering "The Ring" trouwens al gezien? Met evil Mickey?
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo jun 21, 2009 1:04 pm

Diue Mickey is veel beter als de gewone saaie Mickey. Maar ja, daar is het South Park voor. Disney zou, als ze zo'n Mickey maken, een enorme stortbui aan klachten krijgen. "The Ring" (1301) is wel een hele leuke aflevering.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Redmess » zo jun 21, 2009 4:44 pm

En toch was het voor South-Park nog allemaal erg tam. De show die er niet voor terugdeinst beroemdheden op gruwelijke wijze dood te laten gaan ("Britney's new look") of als monsters af te beelden, durft de beroemde muis toch niet werkelijk kwaad te doen. Zou SP soms bang zijn voor harde acties van Disney?
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Vorige

Keer terug naar Disney algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron