Donald Duck Extra Griezelspecial

Berichtdoor Donald Duck » za okt 03, 2009 2:47 pm

De Donald Duck Extra is in 1986 ook puur bedacht als een aanvulling op het gewone weekblad. En daarom kan hier ook wel materiaal in verschijnen van het weekblad, ook al zie je het niet vaak.

Alle bijvoegsels in dit nummer hadden te maken met het thema en waren dus zeer toepasselijk.
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Berichtdoor DD » za okt 03, 2009 4:13 pm

Rockerduck schreef:Ik heb 'm ook gekocht. Ik vind het een goede mix van nieuwe verhalen en herdrukken. Vooral het opnieuw opnemen van het Heksenspel vind ik een goed idee; één van de weinige creatieve uitingen van de Nederlandse redactie van de afgelopen jaren.

Wel vind ik dat deze 'Extra Extra' qua indeling eigenlijk gewoon een 'Special' van het Weekblad is (zoals je ook Kerstspecials en Sinterklaasspecials en Winterspecials hebt). Ga maar na: Goofy en Mickey Mouse, rubrieken zoals Woudlopers Handboek en Mickey Lost 't Op; geen zaken die in een DD Extra voorkomen. Niet dat dat iets uitmaakt voor de inhoud, maar het viel me gewoon op.

Ik vind het ook meer een evenbeeld van de Wintersportspecial van vorig jaar. Maar ze hebben er waarschijnlijk een extra van gemaakt omdat ze toch willen dat er voortaan vier per jaar uitkomen (als dat echt zo is tenminste). Kunnen ze er net zo goed een themablad van maken.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Mr. Happy » wo okt 14, 2009 12:03 am

Ik heb 'm vandaag gehaald en ben er best tevreden over. Het is duidelijk zichtbaar dat er meer moeite in is gestoken dan bij de standaard uitgaven van de Donald Duck extra.
Mr. Happy
Member
 
Berichten: 86
Geregistreerd: vr okt 09, 2009 4:44 pm

Berichtdoor mcDuck King » wo okt 14, 2009 12:34 pm

Ik heb hem ook. Hij is erg leuk en ook van verschillende tekenaars die ook bekend zijn. De verhalen zijn ook erg leuk. Het is het geld waard.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Ei » zo okt 18, 2009 2:45 pm

Rockerduck schreef:Jongens, koop gewoon de albums in plaats van te smeken om her- her- her- herdrukken.

mcDuck King schreef:Trick or Treat zou leuk zijn, maar wat zouden de volgelingen ( o.a. Ferdi Felderhof) doen, te duur om het te plaatsen?

'Trick or Treat' is nooit compleet verschenen in Nederland. Wij kennen alleen een chaotische versie, waarin onder meer een (door een redacteur) ingevoegde opmerking over een voet die niet mag klemmen tussen de deur. Van 'Trick or Treat' bestond een lange versie die bij eerste publicatie drastisch is ingekort. Ongeveer 9 pagina's waren eruit geknipt. De Nederlandse versie in Donald Duck Weekblad (1978-09 en 1978-10) bevat niet eerder gepubliceerde fragmenten waarin gaten zitten. Vandaar de ingevoegde opmerking over de voet. Dat moest een gat overbruggen. Bij publicatie van het album (BV 39) had men inmiddels wat meer fragmenten gevonden, die men ook heeft ingevoegd. Die versie bevat, naar idiote Nederlandse traditie, zelfs materiaal dat door Barks was vervangen voor ander materiaal. Zodat de Nederlandse versie twee openingsplaten bevat:
- openingsplaat van het kerkhof
- openingsplaat van de in de keuken stelende neefjes
Maar ook deze Nederlandse versie bevat gaten. In The Carl Barks Library is 'Trick or Treat' daarentegen vrijwel compleet verschenen. 32 pagina's, plus 1,5 pagina aan alternatief werk. Er ontbreekt daar maar één plaatje, dat blijkbaar voorgoed verloren is.

In Nederland kennen we dus alleen een vervormde, rammelende, verkorte versie van 'Trick or Treat'. Wat een Barks-fans zijn wij!
Laat 'Trick or Treat' dus een verhaal zijn dat wel een nieuwe druk verdient. Het had mooi in de 'Griezelspecial' gepast. Maar dan zou meteen duidelijk zijn hoe waardeloos de versie in album 39 is. Dat album verdient al jaren een aanpassing. Maar dat is natuurlijk veel te duur voor Oom Thom. :)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor DiederikDuck_DDD » zo okt 18, 2009 7:12 pm

Jammer dat ze in nederland niet aan halloween doen, dan zouden er wss meer halloween verhalen zijn ^^
DiederikDuck_DDD
Member
 
Berichten: 204
Geregistreerd: do mei 21, 2009 10:37 pm
Woonplaats: Noord-Holland

Vorige

Keer terug naar Donald Duck Extra

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron