Extra Donald Duck Kerstspecial

Berichtdoor Ei » ma dec 07, 2009 5:24 pm

Inducks: http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/EDDK+2009

Deze special bevat een hoofdverhaal dat reeds is herdrukt in 'De beste verhalen van Donald Duck 41'. Het is een verhaal van Barks, getiteld 'The Golden Christmas Tree'. (OS 203)
Volgens Inducks gaat het om een herdruk van een hertekende versie, uit Donald Duck weekblad 1976-51 en 52. Is Inducks correct? Heeft de Duckredactie echt geen moeite gedaan om voor deze her-herdruk een goede versie te gebruiken?

Hoeveel pagina's telt deze uitgave? Op basis van Inducks komt Ei op pakweg 54 pagina's.
Omdat 20 pagina's aan her-herdruk weggegooid geld zijn, laat Ei deze uitgave in de winkel liggen. Het uitmelken wordt nu heel storend. Een verhaal uit een album wordt zomaar in een tijdschrift herdrukt. Kassa!

Zonde van je geld.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma dec 07, 2009 5:58 pm

Zeg! Ik weet zeker dat Inducks het het fout heeft! Ik heb het boekje namelijk zelf en haal er zo de Barksiaanse echtheid uit. Geen jaren '70 prutswerk.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ei » ma dec 07, 2009 6:49 pm

Duckfan van Down Under schreef:Zeg! Ik weet zeker dat Inducks het het fout heeft! Ik heb het boekje namelijk zelf en haal er zo de Barksiaanse echtheid uit. Geen jaren '70 prutswerk.

Heb je vergeleken met de publicatie in Beste Verhalen 41? Heb je beide publicaties naast elkaar gelegd? Kun je een paar verschillen aanwijzen?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di dec 08, 2009 6:36 pm

Dat zal moeeilijk gaan, ik heb BV 41 niet. Laat maar zitten. Maar ik wel zien dat jij gelijk hebt!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Elco8183 » wo dec 09, 2009 12:51 am

Geen idee waar Ei zijn 54 pagina's op baseert, maar op INDUCKS staat dat het verhaal 20 pagina's beslaat.

Verhaalcode: W OS 203-02
Titel: The Golden Christmas Tree
Titelheld: Donald Duck
Bladzijden: 20
Layout: 4 stroken per pagina
Voorkomende figuren: De heks van Sneeuwwitje, Donald Duck, Kwik Kwek en Kwak [show character portraits]
Tekst: Carl Barks
Tekeningen: Carl Barks
Datum van eerste publicatie: december 1948
Creatiedatum: 30 juni 1948





Donald Duck 1976-50 (1976) De gouden kerstboom(deel 1) [11 blz.] [re-inked] 1976-51(deel 2) [9 blz.] [re-inked] [1e blz verlaagd]
De beste verhalen van Donald Duck 41 (1984) idem [redrawn]
Alle (klassieke) verhalen (van Carl Barks) 4 (1987) idem [redrawn]
Alle klassieke verhalen 4 (1992) idem [redrawn]
Donald Duck Collectie 11 (2002) idem [redrawn]
Extra Donald Duck - Kerstspecial 2009 (2009) idem

Carl Barks Library (hardcover, b/w) 1 blz. 583 (1984) idem


Allen in bezit van ondergetekende en alle uitgaves hebben 20 pagina's

Wat ik wel fantastisch vind aan deze kerst-uitgave is dat ze op panel 2.4 "retro-radio's" verkocht worden. Dé oplossing om die ouderwetse radio's te verklaren.
Rijk worden in het zweet des aanschijns, door de glorie van eerlijk en hard werk, DAT is pas een prestatie!
Elco8183
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: di mei 08, 2007 10:08 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo dec 09, 2009 6:09 pm

54 pagina's verhalen denk ik.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Dubbelduck » wo dec 09, 2009 8:12 pm

Wat mij opviel aan de kerstspecial van dit jaar is dat er geen glitters opzitten. Toch is er wel een uitgave met glitters, namelijk Een vrolijke kerst met Donald Duck.
Overigens koop ik de uitgaven natuurlijk niet voor de glitters, maar voor de verhalen ;)
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Rubberduck » za dec 12, 2009 5:28 pm

Niet alleen in de Extra Donald Duck Kerstspecial werd een Barks-verhaal uit album herdrukt. Ook in de albumuitgave 'Een vrolijke kerst met Donald Duck' staat een compleet Barks-verhaal uit de Beste Verhalen-reeks ("You never guess!"). In plaats van één 'Vrolijke kerst' met nieuwe verhalen, kiest de redactie er al enkele jaren voor om twéé kerst-uitgaven te maken met beiden voor de helft herdrukken en de helft nieuwe verhalen. Zo kunnen ze de nieuwe verhalen uitsmeren over twee uitgaven en twee keer cashen: één keer met de Extra special en één keer met de 'Vrolijke kerst'. Maar uiteraard doen ze dat cashen met liefde voor het vak!
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Ei » za dec 12, 2009 6:20 pm

Dubbeluck schreef:Wat mij opviel aan de kerstspecial van dit jaar is dat er geen glitters opzitten. Toch is er wel een uitgave met glitters, namelijk Een vrolijke kerst met Donald Duck.

Op de Kerstspecial Extra zitten wel glitters. Namelijk in de groene letters op de voorplaat. In advertenties zie je dat niet.

Rubberduck schreef:Niet alleen in de Extra Donald Duck Kerstspecial werd een Barks-verhaal uit album herdrukt. Ook in de albumuitgave 'Een vrolijke kerst met Donald Duck' staat een compleet Barks-verhaal uit de Beste Verhalen-reeks ("You [can't] guess!").

Volgens Duckfan Down Under heeft het Barksverhaal 'The Golden Christmas Tree' (OS 203) in de Kerstspecial de originele tekeningen van Barks. Inducks is daar vaag over.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS++203-02
Inducks maakt onderscheid tussen "redrawn" en "re-inked" versies. Bij de Kerstspecial Extra staat dat deze "idem" (redrawn) is. Maar bij de voorbeeldscan staat niets. Wat is het nu?
Afgaande op de Carl Barks Library en Donald Duck weekblad 1976-50 heeft de poef in plaatje 1.5 een duidelijk verschil. In de CBL heeft de poef een lijn meer. Maar dat kan, hoe verwarrend, ook komen door retouchering van de CBL-redactie. Zo lijkt, in dat plaatje, van het meest rechtse neefje de onderkant van het oog her-inkt, met een pen die dikker is dan die van Barks. Alsof het neefje een wal onder het oog heeft.
Mochten in de Kerstspecial de "originele" tekeningen staan, dan gaat dit waarschijnlijk om een gedigitaliseerde kopie uit de CBL.

Als men de "originele" tekeningen heeft gebruikt is deze herdruk een vooruitgang in vergelijking met de albumreeks. Maar dat lijkt Ei meer toeval dan wijsheid. Om de hertekende/herinkte albumversie (BV41) te herdrukken zou men deze moeten digitaliseren. Het is dan goedkoper om dan een reeds gedigitaliseerde, internationale versie te gebruiken.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rubberduck » za dec 12, 2009 6:46 pm

Is de versie uit de Kerstspecial niet opnieuw geletterd en gekleurd? Dat wijst op een nieuw aangekochte buitenlandse versie.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Dubbelduck » zo dec 13, 2009 8:06 pm

Ei schreef:
Dubbeluck schreef:Wat mij opviel aan de kerstspecial van dit jaar is dat er geen glitters opzitten. Toch is er wel een uitgave met glitters, namelijk Een vrolijke kerst met Donald Duck.

Op de Kerstspecial Extra zitten wel glitters. Namelijk in de groene letters op de voorplaat. In advertenties zie je dat niet.

Ik heb inderdaad later gezien dat er wel glitters op zaten. Sorry, mijn fout!
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm


Keer terug naar Donald Duck Extra

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron