DD Extra 2010-01

Berichtdoor Michiel P » wo jan 27, 2010 11:16 pm

Michiel P schreef:Ik denk dat Messingman een dichterlijke vrijheid van vertaler Bas Schuddeboom is. Op de tekeningen is nergens een actiepoppetje te zien. In het origineel kan het ook een ander stuk speelgoed zijn geweest.

Misschien was het oorspronkelijk een verwijzing naar dit verhaal, dat draait om een figuurtje van Joe Formaggio? Vooropgesteld dat Kari Korhonen dit verhaal kan hebben gelezen, want het is alleen in het Italiaans verschenen. Joe DiMaggio was in de jaren '30 en '40 een beroemde honkbalspeler. Hij is ook (héél even) getrouwd geweest met Marilyn Monroe.

Duckfan van Down Under schreef:Dus nu kun je de nieuwe cassettes introduceren bij Donnie Duck [...]

Is er een verhaal waarin Donnie Duck naar cassettebandjes luistert? Ik vond al een plaatje waarop Donnie een ouderwetse bandrecorder heeft.

Afbeelding

Bron: http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+2450-2

Het tweede plaatje lijkt naar Asterix te verwijzen. "Okay! Wat zal ik zingen?" "Nee, je zingt niet!"
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rubberduck » wo jan 27, 2010 11:22 pm

We zijn nog steeds off-topic. Er bestaat een topic over de leeftijd van Donald.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Bas » do jan 28, 2010 10:40 am

Hier spreekt de vertaler even:

Messingman (oftewel Man of Brass) stond ook in de tekst van Korhonen. Het was echt een puur toeval dat dat figuurtje in beide verhalen genoemd werd, én dat beide verhalen in deze Duck Extra zijn beland. Een groot toeval, als je bedenkt dat het ene verhaal uit 2000 en de andere uit 2007 komt.

Wat betreft de jonge jaren van Donald... met stripfiguren die niet ouder worden maar wel al 75 jaar meedraaien kom je natuurlijk op een gegeven moment in de knoop. Dat zie je inderdaad ook bij Robbedoes (al kan die inmiddels alle kanten op met die nieuwe verhalen die zich rond WOII afspelen)*. Daarom kun je een precieze datering beter in het midden laten. Je kunt er wel van uitgaan dat de lezers van nu Donalds jeugd niet in de jaren 30 of 40 zullen zetten. Voor de meeste kinderen zijn de jaren 70 of zelfs de jaren 80 al oertijd! In dat oogpunt kan een actiefiguurtje à la Messingman wel ook in Donalds jeugd gezet worden. De boswachter uit het andere verhaal zegt immers ook dat hij Messingman vroeger altijd al las!

*Een grappige anecdote: de pilotenstrip Buck Danny is in 1945 in Robbedoes begonnen. De eerste verhalen speelden zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog, waarbij de jonge piloot tegen de Jappen vocht. Deze strip heeft in de volgende jaren steeds de actualiteit gevolgd, maar het personage werd niet ouder! In een van de laatste verhalen van Hubinon (uit de tweede helft van de jaren '70) wordt Buck Danny's vliegdekschip aangevallen door oude vliegtuigen vanaf een verlaten eiland. De oude generaal zegt vervolgens: "Een jonge kerel als jij zal die toestellen niet kennen, Danny, maar ik ken ze nog uit de Tweede Wereldoorlog!" Het letterlijke citaat zal anders zijn, maar dit was de strekking :)
Bas
Member
 
Berichten: 69
Geregistreerd: zo jan 18, 2009 11:15 pm

Berichtdoor Michiel P » do jan 28, 2010 7:54 pm

Hallo Bas, bedankt voor je reactie! Ik had het dus bij het verkeerde eind. "Man of Brass" verwijst trouwens duidelijk naar Superman, die immers "The Man of Steel" is.

Rubberduck schreef:Er bestaat een topic over de leeftijd van Donald.

Ik voel eerder de behoefte aan een topic over (de verbeelding van) Donalds jeugd. Met het bepalen van zijn leeftijd heeft dit niet zoveel te maken.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Vorige

Keer terug naar Donald Duck Extra

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron