DD Extra 2010-01

Berichtdoor Dubbelduck » do jan 07, 2010 6:43 pm

Duckfan van Down Under schreef:Waarom een 32-pagina verhaal niet in een 32-pagina Extra kan? Dan zou het verhaal op de cover moeten beginnen om erin te passen.

Dat zeg je verkeerd. Er zijn altijd 32 bladzijden aan stripverhalen. Het blad zelf is in feite 36 bladzijden. Een 32 pagina verhaal kan altijd in een 36 pagina extra.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr jan 08, 2010 8:59 am

Messingman - dat was inderdaad een aardig stukje continuiteit. Donald wilde het poppetje van de actieheld en de bedenker van de medailles was fan van deze actieheld.

Extra - die 4 pagina's zijn de omslag of cover en er zijn 32 pagina's aan strips. Daarom paste dit verhaal dus niet.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ei » wo jan 13, 2010 3:27 am

Fuzzy schreef:Op blz. 4 het 3de plaatje staat dat de spreuk is verbeterd en dat hij niet op planten en dieren werkt. En alle inwoners van Duckstad zijn toch dieren?

Dat zou verwarrend zijn. Er is een verschil tussen diermensen en dierdieren.

Robb_K schreef:
DD schreef:Inderdaad. Er is een verhaal (ik denk ook van Barks maar weet het niet zeker meer) waar de neefjes steeds dieren lokken met een fluitje en dat Dagobert ze het verbiedt. Maar op het komt het van pas.

Jawel. Dat is een Barks verhaal uit 1956 ("Uncle Scrooge" Nr. 16) "The Mines of King Solomon".

En 'So Far and No Safari' (US 61).
http://coa.inducks.org/s.php?c=W+US+++61-02


Hé! Waarom gaat het hier over de vólgende Donald Duck Extra?
Zie daarvoor het topic:

DD Extra 2010-02
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=1387
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Van Drakenstein » do jan 14, 2010 1:01 pm

Ei schreef:
Fuzzy schreef:Op blz. 4 het 3de plaatje staat dat de spreuk is verbeterd en dat hij niet op planten en dieren werkt. En alle inwoners van Duckstad zijn toch dieren?

Dat zou verwarrend zijn. Er is een verschil tussen diermensen en dierdieren.

Mensen zijn toch ook dieren?
Dus zowel diermensen als mensdieren zijn allebei dieren. Als die spreuk op alle dieren niet werkt, werkt hij dus ook niet op mensen.
Van Drakenstein
Member
 
Berichten: 56
Geregistreerd: wo jun 17, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Caspar » do jan 14, 2010 8:51 pm

Daar dacht ik laatst ook eens overna. Als jochie liep ik vaak luid te verkondigen dat mensen ook dieren waren, maar in principe heeft het gewoon te maken met de betekenis van het woord dier, en die is tweevoudig in dit geval. Het kan zowel duiden op levende wezens levende wezens die geen planten zijn (betere definities zijn er ook wel), terwijl dieren in het dagelijks taalgebruik vaak slaat op alle dieren die geen mensen zijn. Dus ik denk niet dat het gebruik van dieren als benadrukking dat mensen hier niet bij betrokken zijn foutief is, maar wel verwarrend.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Michiel P » di jan 26, 2010 10:41 pm

kwok schreef:Hoi wat vinden jullie van de extra nr. 1 voorplaat was leuk.

Michel Nadorp is een goede tekenaar, maar ik vind deze voorplaat maar saai. Het openingsverhaal gaat over Zwarte Magica en de Vesuvius! Dat is toch veel spannender dan het Geldpakhuis dat voor de zoveelste keer uit zijn voegen barst? De titel op de voorplaat ("De geldbarst") maakt ook niet direct nieuwsgierig.

Casper schreef:Hoe duur is het blaadje tegenwoordig?

E 2,30! Da's duurder dan een tweedehands stripboek. In 2002 kostte de DD Extra nog E 1,64.

Dubbeluck schreef:In het tweede verhaal wordt er over Messingman gesproken, een figuur dat de jonge Donald graag wil hebben voor zijn verjaardag.

Maar kan dat eigenlijk wel? Bestonden er toen Donald klein was al actiefiguurtjes van superhelden? Dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk. De eerste superhelden-strip ("Superman") verscheen pas in 1938. En wanneer zouden de eerste superhelden-poppetjes gemaakt zijn? Volgens Wikipedia bestaan actiefiguurtjes pas sinds 1964.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Action_figure#1960s-1970s

Ook al zou Messingman gelijktijdig met Superman in 1938 zijn verschenen, en ook al werden er wellicht Messingman-poppetjes gemaakt, dan nóg was Donald in die tijd waarschijnlijk al te oud voor dergelijk speelgoed. We weten immers dat Donald soldaat is geweest in de Tweede Wereldoorlog. Volgens dit topic moet Donald dan in 1920 geboren zijn, dus zou hij in 1938 al 18 jaar oud zijn geweest.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor DD » di jan 26, 2010 10:53 pm

Michiel P schreef:
Dubbeluck schreef:In het tweede verhaal wordt er over Messingman gesproken, een figuur dat de jonge Donald graag wil hebben voor zijn verjaardag.

Maar kan dat eigenlijk wel? Bestonden er toen Donald klein was al actiefiguurtjes van superhelden? Dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk. De eerste superhelden-strip ("Superman") verscheen pas in 1938. En wanneer zouden de eerste superhelden-poppetjes gemaakt zijn? Volgens Wikipedia bestaan actiefiguurtjes pas sinds 1964.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Action_figure#1960s-1970s

Ook al zou Messingman gelijktijdig met Superman in 1938 zijn verschenen, en ook al werden er wellicht Messingman-poppetjes gemaakt, dan nóg was Donald in die tijd waarschijnlijk al te oud voor dergelijk speelgoed. We weten immers dat Donald soldaat is geweest in de Tweede Wereldoorlog. Volgens dit topic moet Donald dan in 1920 geboren zijn, dus zou hij in 1938 al 18 jaar oud zijn geweest.

Ach, in Duckstad is alles anders ;)
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Rubberduck » wo jan 27, 2010 1:32 am

Michiel P schreef:Maar kan dat eigenlijk wel? Bestonden er toen Donald klein was al actiefiguurtjes van superhelden? Dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk. [...] Ook al zou Messingman gelijktijdig met Superman in 1938 zijn verschenen, en ook al werden er wellicht Messingman-poppetjes gemaakt, dan nóg was Donald in die tijd waarschijnlijk al te oud voor dergelijk speelgoed. We weten immers dat Donald soldaat is geweest in de Tweede Wereldoorlog. Volgens dit topic moet Donald dan in 1920 geboren zijn, dus zou hij in 1938 al 18 jaar oud zijn geweest.

Volgens mij werkt dit verhaal net zoals de 'Donnie Duck'-verhaaltjes: Donald is nu, in onze tijd, een volwassene. Een kleine jongen is hij dan zo'n jaar of 25-30 geleden geweest. Ik denk dat de schrijvers er vanuit gaan dat de lezertjes Donald niet zien als echt een 75-jarige eend, maar gewoon als een eend van een jaar of 30-35. In zijn jeugd zouden zulke figuurtjes dan ook zeker hebben bestaan. Zo werken de 'Kleine Robbe'-verhaaltjes (Tome & Janry) trouwens ook.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Michiel P » wo jan 27, 2010 3:14 am

Rubberduck schreef:Volgens mij werkt dit verhaal net zoals de 'Donnie Duck'-verhaaltjes: Donald is nu, in onze tijd, een volwassene. Een kleine jongen is hij dan zo'n jaar of 25-30 geleden geweest.

Maar die Donnie Duck-verhaaltjes spelen toch niet in de jaren '70 of '80? Donald woont bij Oma Duck op het platteland. Moderne apparaten en voertuigen komen niet of nauwelijks voor. De tijdsperiode blijft ongedefinieerd, maar de setting ademt duidelijk een vooroorlogse sfeer.

De makers kunnen er natuurlijk moeilijk een jaartal op plakken. Dat geeft maar lastige vragen van jonge lezertjes. Maar ze zijn natuurlijk wel bekend met de geschiedenis van het figuur Donald Duck. Hij was in de jaren '40 al volwassen, dus zijn jeugd moet per definitie vóór die periode plaatsvinden.

Ik denk dat de makers van Donnie Duck wel degelijk een bepaalde periode in gedachten hebben, zonder die in de strip te vermelden. Net zoals de verhalen van Don Rosa zich officieus in de jaren '50 afspelen. (Wist je trouwens dat Rosa zelfs in zijn Levensverhaal geen jaartallen mocht vermelden?)

Ook tekenaar Kari Korhonen toont Oma's flashback nadrukkelijk als iets van 'vroeger'. Kijk maar naar "Willems Warenhuis". Dat is duidelijk een ouderwetse kruidenierszaak. Zelfs de parkeermeter is nauwelijks een anachronisme, want die werden in Amerika al in 1935 geïntroduceerd. Korhonen heeft trouwens zelf een flink aantal Donnie Duck-verhaaltjes getekend.

Rubberduck schreef:Ik denk dat de schrijvers er vanuit gaan dat de lezertjes Donald niet zien als echt een 75-jarige eend, maar gewoon als een eend van een jaar of 30-35. In zijn jeugd zouden zulke figuurtjes dan ook zeker hebben bestaan.

Ik denk dat Messingman een dichterlijke vrijheid van vertaler Bas Schuddeboom is. Op de tekeningen is nergens een actiepoppetje te zien. In het origineel kan het ook een ander stuk speelgoed zijn geweest.

Rubberduck schreef:Zo werken de 'Kleine Robbe'-verhaaltjes (Tome & Janry) trouwens ook.

Inmiddels wel, want tegenwoordig komen er in die strip ook computers e.d. voor. Maar oorspronkelijk speelden de verhaaltjes zich in een ongedefinieerde vooroorlogse periode af. Zouden zulke ouderwetse pastoors nog veel voorkomen bij de Belgen? De volwassen Robbedoes is trouwens zo braaf, die kan onmogelijk zo'n brutaal snotjong zijn geweest! ;)
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo jan 27, 2010 9:13 am

Het lijkt me eigenlijk wel waarschijnlijk dat de vertalers 'Messingman' voor de grap erin zetten, omdat ze in het volgende verhaal in dezelfde uitgave hierop terug kwamen.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Michiel P » wo jan 27, 2010 1:57 pm

Michiel P schreef:Ook tekenaar Kari Korhonen toont Oma's flashback nadrukkelijk als iets van 'vroeger'. Kijk maar naar "Willems Warenhuis". Dat is duidelijk een ouderwetse kruidenierszaak. [...] Korhonen heeft trouwens zelf een flink aantal Donnie Duck-verhaaltjes getekend.

Sterker nog, Oma's flashback sluit direct aan op de Donnie Duck-strips, want in de kruidenierszaak zie je het silhouet van een bijfiguur uit die serie. De kruidenier is de vader van een vriendje van Donnie!

Afbeelding

Bron: http://coa.inducks.org/character.php?c=Babbo+di+Louis

Ter vergelijking: In dit verhaal in Vakantieboek 2008 komt dezelfde winkel voor. De vader van Bertje (?) is inderdaad de eigenaar.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » wo jan 27, 2010 3:59 pm

Ridder ter Geit schreef:Ik heb hem gelezen; vooral erg leuk verhaal met Magica! Het verhaal raakt aan de hart van de Magica-kwestie; haalt naar boven waarin ze destijds begon met de jacht op het dubbeltje en laat zelfs zien hoe ze haar doel bereikt ZONDER Dagoberts dubbeltje! Best een baanbrekend Magica-verhaal!

Ik heb een nieuw topic geopend om eens een boom op te zetten over Zwarte Magica.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rubberduck » wo jan 27, 2010 7:39 pm

Michiel P schreef:Maar die Donnie Duck-verhaaltjes spelen toch niet in de jaren '70 of '80? Donald woont bij Oma Duck op het platteland. Moderne apparaten en voertuigen komen niet of nauwelijks voor. De tijdsperiode blijft ongedefinieerd, maar de setting ademt duidelijk een vooroorlogse sfeer.

Juist het feit dat het op Oma's boerderij speelt, maakt de setting tijdloos. Immers, Oma heeft altijd al een afkeer gehad van moderne apparaten. In de 'Donnie Duck' verhaaltjes zie ik wel degelijk auto's rijden die zo uit de jaren '70 of '80 kunnen komen. Ook heb ik wel eens een aflevering gelezen waarin Donnie ging zwemmen in een zwembad in de stad, waarbij de badkleding niet echt vooroorlogs leek.

Michiel P schreef:De makers kunnen er natuurlijk moeilijk een jaartal op plakken. Dat geeft maar lastige vragen van jonge lezertjes. Maar ze zijn natuurlijk wel bekend met de geschiedenis van het figuur Donald Duck. Hij was in de jaren '40 al volwassen, dus zijn jeugd moet per definitie vóór die periode plaatsvinden.

'Per definitie' moét er helemaal niks, en zeker niet in de wereld van Diosney-strips, waarin geen logica of contuiniteit bestaat. En dat de lezertjes wel bekend zijn met de geschiedenis van de figuur Donald Duck.... Dat denk ik niet!

Michiel P schreef:Ik denk dat Messingman een dichterlijke vrijheid van vertaler Bas Schuddeboom is. Op de tekeningen is nergens een actiepoppetje te zien. In het origineel kan het ook een ander stuk speelgoed zijn geweest.

Dat is ook mogelijk, ja.

Michiel P schreef:[Kleine Robbe]Inmiddels wel, want tegenwoordig komen er in die strip ook computers e.d. voor. Maar oorspronkelijk speelden de verhaaltjes zich in een ongedefinieerde vooroorlogse periode af. Zouden zulke ouderwetse pastoors nog veel voorkomen bij de Belgen? De volwassen Robbedoes is trouwens zo braaf, die kan onmogelijk zo'n brutaal snotjong zijn geweest! ;)

De oorspronkelijke verhaaltjes speelden zich ook al ver na de oorlog af, hoor. Dat kun je duidelijk zien aan de kleding van vooral de vrouwen, en het bestaan van de 'vieze blaadjes' die Robbe steeds bij de krantenboer probeert te bemachtigen. Ik vind het jammer dat er inmiddels zaken als gsm's en pc's in voorkomen.

We zijn off-topic.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Michiel P » wo jan 27, 2010 8:24 pm

Rubberduck schreef:'Per definitie' moét er helemaal niks, en zeker niet in de wereld van Disney-strips, waarin geen logica of continuïteit bestaat.

Natuurlijk bestaat er wel logica en continuïteit, alleen is die niet zo vreselijk strikt als bij iemand als Don Rosa. Ik kan me niet voorstellen dat een Disney-schrijver een verhaal over Donalds jeugd bewust en nadrukkelijk in (bijvoorbeeld) de jaren '80 zou plaatsen. De jonge lezertjes hebben daar geen erg in, maar voor de makers zelf zal het blijven wringen.

Michiel P schreef:De makers kunnen er natuurlijk moeilijk een jaartal op plakken. Dat geeft maar lastige vragen van jonge lezertjes. Maar ze zijn natuurlijk wel bekend met de geschiedenis van het figuur Donald Duck.

Rubberduck schreef:En dat de lezertjes wel bekend zijn met de geschiedenis van de figuur Donald Duck.... Dat denk ik niet!

Met "ze" bedoelde ik dus "de makers". Ik vermoedde al dat dat verkeerd begrepen zou kunnen worden.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo jan 27, 2010 10:47 pm

Als je de serie van Donnie Duck in een tijd gaat plaatsen, krijg je zoiets als de Simpsons. Homer en Marge hebben elkaar in de jaren 70, op high school ontmoet, in 1979 kwam Bart (hij was 10 jaar in de 1e afleveringen in 1989), in 1981 Lisa, in 1988 kwam Maggie, die nu al 22 jaar een baby is. Om het nog erger te maken, zegt een vroege aflevering dat Lisa haar diploma heeft gehaald... in 2010... Dus nu kun je de nieuwe cassettes introduceren bij Donnie Duck, die later in in Taliaferro krantenstrips war bonds koopt om Amerika WO2 te laten winnen. Over een paar jaar komen in Donnie Duck de CD's, terwijl hij als volwassene een gloednieuwe Duckatti uit 1938 inruilt voor zijn ezel. Verwarrend? Ja.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Donald Duck Extra

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten