Extra Donald Duck kampeerspecial

Berichtdoor Donald Duck » vr mei 21, 2010 5:06 pm

Vanaf 1 juni zal er een 'extra Donald Duck kampeerspecial' in de winkels liggen. Het gaat om een 64 pagina's tellende uitgave die voor 2,95 te koop is.

(Bron: achterkant Donald Duck extra nr. 6 - 2010)

EDIT: titel gewijzigd. was 'Donald Duck extra kampeerspecial'
Laatst bijgewerkt door Donald Duck op zo mei 23, 2010 5:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr mei 21, 2010 6:20 pm

Ah, een DD Extra 6 en een half. Die had ik nog niet gezien.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Donald Duck » vr mei 21, 2010 6:52 pm

Dit betreft geen Donald Duck extra, maar een 'extra' Donald Duck. Er staat namelijk geen vermelding op van 6 1/2.
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Berichtdoor Rubberduck » vr mei 21, 2010 9:57 pm

Als ze nou eens stopten met allerlei goede, nieuwe verhalen te verspreiden over zoveel mogelijk uitgaven... En in plaats daarvan die te stoppen in DD Weekblad... Daar zou het niveau van het Weekblad echt erg van opknappen. Nu is het zo dat de extra-uitgaven (specials) veel beter zijn dan 'het vlaggenschip' DD Weekblad. Zonde, toch?
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Dubbelduck » za mei 22, 2010 10:26 am

Rubberduck schreef:Als ze nou eens stopten met allerlei goede, nieuwe verhalen te verspreiden over zoveel mogelijk uitgaven... En in plaats daarvan die te stoppen in DD Weekblad... Daar zou het niveau van het Weekblad echt erg van opknappen. Nu is het zo dat de extra-uitgaven (specials) veel beter zijn dan 'het vlaggenschip' DD Weekblad. Zonde, toch?

Wil je dan een weekblad van 100 bladzijden ofzo.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » za mei 22, 2010 10:51 am

Misschien een betere balans? In het weekblad staan nu veel oude Mickey's, Nederlands Gulienwerk enzo. Veel bijzondere en interessante nieuwe Deense artiesten staan steeds alleen in de Extra. Hierdoor lijkt het huidige kwaliteitsniveau van het weekblad lager dan die van de Extra, terwijl het weekblad inderdaad het vlaggeschip is.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Appie Aap » za mei 22, 2010 10:57 am

Dubbelduck schreef:
Rubberduck schreef:Als ze nou eens stopten met allerlei goede, nieuwe verhalen te verspreiden over zoveel mogelijk uitgaven... En in plaats daarvan die te stoppen in DD Weekblad... Daar zou het niveau van het Weekblad echt erg van opknappen. Nu is het zo dat de extra-uitgaven (specials) veel beter zijn dan 'het vlaggenschip' DD Weekblad. Zonde, toch?

Wil je dan een weekblad van 100 bladzijden ofzo.

Dat vind ik nog niet eens zo'n gek idee. Als er eens kwaliteit in het weekblad komt door middel van lange en hoogstaande verhalen dan maakt de lengte van het blad mij niet meer uit. Sterker nog, met meer pagina's gaat dat nog makkelijker ook.
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor AJ » za mei 22, 2010 12:10 pm

Denk niet dat ze dat gaan doen.
Als ze alle goede verhalen in het weekblad publiceren verkoop je alleen maar weekbladen.
Als je nou de goede verhalen in extra uitgaves publiceerd is dat alleen maar beter voor de verkoop (waar het tenslotte om gaat).
Iedereen koopt dan naast het weekblad ook alle extra uitgaves.
AJ
Member
 
Berichten: 50
Geregistreerd: do jul 16, 2009 7:20 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za mei 22, 2010 2:07 pm

Toch, in het buitenland (daar is het ook duurder, maar ja) zijn de weekbladen dikker. Maar niet zoals in Frankrijk, waar de Picsou een groter formaat heeft. Of doe zoals Gemstone, maar dat wordt wel erg duur. Maar dit zouden we moeten bespreken in Wat er goed is aan de Duck en wat niet, of zo'n topic.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor DD » za mei 22, 2010 6:37 pm

De weekbladen zijn misschien wel dikker in het buitenland, maar het zit vol troep en weinig strips.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Appie Aap » za mei 22, 2010 7:32 pm

DD schreef:De weekbladen zijn misschien wel dikker in het buitenland, maar het zit vol troep en weinig strips.

Vergelijk het Donald Duck weekblad eens met het Italiaanse Topolino, nummer 2843, welke daar het 'vlaggenschip' is:
http://coa.inducks.org/issue.php?c=it%2FTL+2843

Dat blad kost op dit moment €2,20, terwijl de Nederlandse variant nu €2,- euro kost.
Het aantal bladzijden daar is 164, waarvan er minstens 115 strippagina's zijn. De rest bestaat uit posters, puzzels, spellen, achtergrondinfo (al dan niet over Disney) en - inderdaad - reclame.
In Nederland is de Donald Duck 44 bladzijden. Ook hier geldt dat een gedeelte bestaat uit brieven, puzzels en dergelijke, met altijd wel een paar reclamebladzijden erbij. In nummer 21 was het aantal bladzijden met strips 32.

Welnu, iedereen kan nagaan dat minstens 115 pagina's voor €2,20 goedkoper is dan 32 voor €2,-.
Hier komt nog de kwaliteit van de strips overheen. Het is overduidelijk dat die daar echt wel beter is dan hier, qua tekeningen, qua herdrukken én qua lengte.
Week na week lopen hier prutsers rond als Sander Gulien en is er weer sprake van hopeloos gedateerde strips van tekenaars als Paul Murry en Tony Strobl. In Italië is er veel afwisseling en de kwaliteit is constant en hoog (al is dat meer een kwestie van smaak, bekijk toch maar eens een Topolino van de laatste tijd en vergelijk die met het Weekblad). Verder was de lengte van 'De Piramide van Oesimare' (een uitzonderlijk lange strip) uit nummer 21 16 pagina's, wat neerkomt op 16 x 4 = 64 stroken. Bij Topolino komen er iedere week minstens twee verhalen voorbij met minstens 30 pagina's, wat neerkomt op 30 x 3 = 90 (!) stroken. En bovendien, met langere verhalen is er ook écht wat te vertellen.

Hieruit kan ik niets anders concluderen dat we in Nederland lichtelijk opgelicht worden wanneer we het weekblad kopen. Met de Extra is dit minder, maar nog steeds erg aanwezig. Wat dat betreft kunnen we beter Pockets en - vooral - Dubbelpockets gaan kopen.
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor DubbelD » za mei 22, 2010 10:11 pm

Appie Aap schreef:
DD schreef:De weekbladen zijn misschien wel dikker in het buitenland, maar het zit vol troep en weinig strips.

Vergelijk het Donald Duck weekblad eens met het Italiaanse Topolino, nummer 2843, welke daar het 'vlaggenschip' is:
http://coa.inducks.org/issue.php?c=it%2FTL+2843

Dat blad kost op dit moment €2,20, terwijl de Nederlandse variant nu €2,- euro kost.
Het aantal bladzijden daar is 164, waarvan er minstens 115 strippagina's zijn. De rest bestaat uit posters, puzzels, spellen, achtergrondinfo (al dan niet over Disney) en - inderdaad - reclame.
In Nederland is de Donald Duck 44 bladzijden. Ook hier geldt dat een gedeelte bestaat uit brieven, puzzels en dergelijke, met altijd wel een paar reclamebladzijden erbij. In nummer 21 was het aantal bladzijden met strips 32.

Welnu, iedereen kan nagaan dat minstens 115 pagina's voor €2,20 goedkoper is dan 32 voor €2,-.
Hier komt nog de kwaliteit van de strips overheen. Het is overduidelijk dat die daar echt wel beter is dan hier, qua tekeningen, qua herdrukken én qua lengte.
Week na week lopen hier prutsers rond als Sander Gulien en is er weer sprake van hopeloos gedateerde strips van tekenaars als Paul Murry en Tony Strobl. In Italië is er veel afwisseling en de kwaliteit is constant en hoog (al is dat meer een kwestie van smaak, bekijk toch maar eens een Topolino van de laatste tijd en vergelijk die met het Weekblad). Verder was de lengte van 'De Piramide van Oesimare' (een uitzonderlijk lange strip) uit nummer 21 16 pagina's, wat neerkomt op 16 x 4 = 64 stroken. Bij Topolino komen er iedere week minstens twee verhalen voorbij met minstens 30 pagina's, wat neerkomt op 30 x 3 = 90 (!) stroken. En bovendien, met langere verhalen is er ook écht wat te vertellen.

Hieruit kan ik niets anders concluderen dat we in Nederland lichtelijk opgelicht worden wanneer we het weekblad kopen. Met de Extra is dit minder, maar nog steeds erg aanwezig. Wat dat betreft kunnen we beter Pockets en - vooral - Dubbelpockets gaan kopen.

Ik ben zelf in het bezit van een Topolino :P maar ik vind niet dat de strips zoveel beter zijn. Je kan de Topolino sowieso beter vergelijken met een (Nederlandse) pocket dan met het weekblad. Dat de Topolino het vlaggenschip is zegt niets over de inhoud. In Nederland hebben wij ook veel Italiaanse strips. Driestrokenstrips zijn bovendien niet in het weekblad te produceren, dus zijn de Italiaanse strips uitsluitend voor pockets gereserveerd.

Ik vind inderdaad dat het weekblad, zeker door de systematisch terugkerende oudpapierwaardige Mickey strips uit de middeleeuwen, aan kwaliteit-prijs verhouding inboet.

Maar dit gaat offtopic. Om nog een zinnige reactie te geven: Er komen veel specials uit, en goede strips zouden idd. beter in het Weekblad moeten komen. Wanneer het Weekblad weer een aardig niveau heeft (wat de laatste tijd al weer beter gaat, nu de Vicars zijn verdwenen) mogen de specials van mij wel komen. :)
DubbelD
Member
 
Berichten: 44
Geregistreerd: ma jun 09, 2008 4:05 pm

Berichtdoor Appie Aap » za mei 22, 2010 10:46 pm

DubbelD schreef:Ik ben zelf in het bezit van een Topolino :P maar ik vind niet dat de strips zoveel beter zijn. Je kan de Topolino sowieso beter vergelijken met een (Nederlandse) pocket dan met het weekblad. Dat de Topolino het vlaggenschip is zegt niets over de inhoud. In Nederland hebben wij ook veel Italiaanse strips. Driestrokenstrips zijn bovendien niet in het weekblad te produceren, dus zijn de Italiaanse strips uitsluitend voor pockets gereserveerd.

En waarom kan je de Topolino beter vergelijken met een pocket? Omdat de strips uit de pockets juist in de Topolino's verschenen zijn en daarna opgekocht zijn? De Topolino is bovendien een weekblad, de Donald Duck ook en de Pockets zijn dat niet, dus een vergelijking tussen de Topolino en Donald Duck weekblad lijkt me wel op zijn plaats.
In Nederland kunnen we Italiaanse strips (helaas) alleen maar terugvinden in pockets en afgeleiden, wat ook de geringe variatie aan Duck-personages in het weekblad verklaart. De redactie is naar mijn mening te koppig om Italiaanse personages te introduceren in het weekblad. Maar dat terzijde.
Dat Italiaanse strips als driestrokenstrips worden geproduceerd heeft niets te maken met de kwaliteit van de verhalen én het blad. Wat er wel voor uitmaakt is de verhouding van kwaliteit en kwantiteit tegenover prijs. De Nederlandse redactie zou het weekblad kunnen uitbreiden door middel van wat meer reclame en hiervoor krijgen we lange verhalen terug, die misschien nog wel in Nederland geproduceerd kunnen worden ook.

Zonder een uitdijing van het weekblad zullen er waarschijnlijk geen goede (avonturen)verhalen in verschijnen en zijn we dus onder andere aangewezen op dit soort specials ('special' krijgt wel een ironische betekenis :P ). Ik ben overigens benieuwd wat voor verhalen er hierin zullen verschijnen.
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za mei 22, 2010 11:13 pm

Ik vind dat de Nederlanders qua inhuod de Scandinaviers graag na-apen. Ahum-en-sorry, imiteren. Dat kun je niet vergelijken met Amerikanen en Italianen. Nee, ik vind dat de Duck meer op de Gemstone uitgaves moet lijken. Of gewoon af en toe een Barks, dat mag toch wel? Ik bedoel: wanneer was de laatste keer dat er een lang Barks-avonturen verhaal in de Duck stond? Miniboekjes niet meegerekend.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rubberduck » zo mei 23, 2010 3:33 am

Appie Aap heeft het over kwantiteit; ik had het over kwaliteit. Da's een heel verscjil. Appie heeft het uitsluitend over het aantal pagina's of stroken in verhouding tot de prijs. Wat ik bedoelde, is dat de beste verhalen bewaard blijven voor de DD Extra en de vele, vele, véle 'specials' en dat de rest gedumpt wordt in DD Weekblad. Hoeveel verschillende specials hebben we nu al niet gehad? De Sinterklaas special, de Kerst special, de Wintersport special, de Halloween special, de Avonturenspecial, de jaarlijks terugkerende DD Extra Vakantiespecial en nu dus weer de Kampeerspecial. Als al die goede verhalen die daarin geplaatst worden nu naar het Weekblad gaan, hoeft men het Weekblad niet meer te vullen met die derderangsverhaaltjes van ze.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Volgende

Keer terug naar Donald Duck Extra

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten

cron