Extra Donald Duck Extra Zeilspecial

Berichtdoor Robb_K » za aug 14, 2010 8:22 am

mcDuck King schreef:Ziet er leuk uit. Maar ik lees eigenlijk nooit Tookie Tor en Mickey Mouse :/

Mickey Mouse van Gottfredson is erg goed! Ik weet het wel dat die latste jaren van Murry waren heel slecht, maar er zijn andere tekenaars (met beter schrijvers). Ik houd ook met de tekenwerk van Bill Wright, Dick Moores en Jack Bradbury (en ook Romano Scarpa-maar, slechts een paar verhalen van hem zijn gepubliceerd door Sanoma Uitgevers)(zucht!).
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor DD » za aug 14, 2010 12:38 pm

Rubberduck schreef:
mcDuck King schreef:Ziet er leuk uit. Maar ik lees eigenlijk nooit Tookie Tor en Mickey Mouse :/

Waarom lees je nooit Mickey Mouse? Dan heb je héél veel héél leuke, goede, spannende, knappe, grappige verhalen gemist. Dus als ik jou was, zou ik mijn verzameling strips nog maar eens napluizen en de Mickey-strips lezen. (Tja, er zitten natuurlijk ook slechte tussen, maar dat heb je met alle strips...)

Huh. jij was toch zo anti-Mickey? Of is je hele bericht sarcastisch bedoeld?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Rubberduck » za aug 14, 2010 9:51 pm

DD schreef:Huh. jij was toch zo anti-Mickey? Of is je hele bericht sarcastisch bedoeld?

Ik anti-Mickey? Hoe kom je dáár nou bij?

Ja, die vreselijk suffe oude Mickey's die de laatste jaren met geen stok uit het Weekblad zijn weg te slaan, dáár houd ik niet van. Allemaal van dezelfde tekenaar (Paul Murry) en allemaal even saai geschreven. Maar er zijn natuurlijk nog veel méér verhalen met Mickey gepubliceerd geweest, en nieuwe verhalen worden nog steeds gemaakt, bij Egmont in Denemarken.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor DD » za aug 14, 2010 10:29 pm

O, die verschrikkelijke Murry's. Ja wie haat die niet :P Zelf ben ik over het algemeen geen Mickey fan maar die nieuwre verhalen met Mickey in dat oude rode broekje (kom ik inderdaad veel in Egmont uitgaves tegen zoals Duitse en Turkse DD's) zijn vaak wel leuk ja.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Daniel73 » ma aug 16, 2010 2:38 pm

Index: http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/EDS2010-02

Ik heb deze uitgave in de supermarkt gezien. Ik vind er op het eerste gezicht weinig bijzonders in staan.
Tekenaar Gulien is niet mijn eerste keus. En Nederlandse verhalen in het Weekblad kunnen inhoudelijk zo matig van kwaliteit zijn, dat ik niet de gok neem dat ik 3 euro's verspil aan weer een misbaksel. (Helaas heeft voorproever Redmess geen beschouwing van dit verhaal gegeven.)
De andere verhalen? Wéér een Murry-Mickey, een oude Tokkie Tor van Matena (herdruk Donald Duck weekblad 1993-10); een Goofy geeft les (herdruk Donald Duck 2001-34); een herdruk van Barks (herdruk van De beste verhalen van Donald Duck 121, vorig jaar verschenen in Donald Duck Collectie, Algemeen Dagblad 4); en als uitsmijter een Knabbel en Babbel (herdruk van het in 2008 verschenen Donald Duck Facsimile-album 1959-1).
Kortom, deze uitgave biedt Gulien, Murry en herdrukken! Als Oom Thom zo hard om geld verlegen zit, mag hij wat mij betreft gewoon meteen een collectebus in het schap zetten. Dat scheelt bomen.

Als het Gulien-verhaal goed is, waarom staat het dan niet in Donald Duck Weekblad? Moeten mensen naast het Weekblad ook Extra's en Extra Extra's kopen, om aan een ouderwetse dosis goede verhalen te komen? Laat maar zitten dan. Ik vind dat men tegenwoordig zoveel geld uit de zakken klopt, dat ik erdoor afgestompt word. Want ik heb de ene Extra Extra nog niet gelezen of de volgende ligt al in de schappen. Ik ben zodoende genezen van mijn completisme.

DD schreef:O, die verschrikkelijke Murry's. Ja wie haat die niet :P

Thom Roep. :) Hij vindt Murry-verhalen schit-te-rend. Hij kan ze niet genoeg uitmelken. Zo ga ik een tekenaar wel haten. Bij deze uitgave denk ik: "O nee, wéér Barks!" Een Barksverhaal dat vorig jaar nog is herdrukt, voor de collectie van Algemeen Dagblad. (Alsof de Roepredactie dat niet ziet bij COA/Inducks.)
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Appie Aap » ma aug 16, 2010 6:14 pm

Daniel73 schreef:Ik heb deze uitgave in de supermarkt gezien. Ik vind er op het eerste gezicht weinig bijzonders in staan.
Tekenaar Gulien is niet mijn eerste keus. En Nederlandse verhalen in het Weekblad kunnen inhoudelijk zo matig van kwaliteit zijn, dat ik niet de gok neem dat ik 3 euro's verspil aan weer een misbaksel. (Helaas heeft voorproever Redmess geen beschouwing van dit verhaal gegeven.)
De andere verhalen? Wéér een Murry-Mickey, een oude Tokkie Tor van Matena (herdruk Donald Duck weekblad 1993-10); een Goofy geeft les (herdruk Donald Duck 2001-34); een herdruk van Barks (herdruk van De beste verhalen van Donald Duck 121, vorig jaar verschenen in Donald Duck Collectie, Algemeen Dagblad 4); en als uitsmijter een Knabbel en Babbel (herdruk van het in 2008 verschenen Donald Duck Facsimile-album 1959-1).
Kortom, deze uitgave biedt Gulien, Murry en herdrukken! Als Oom Thom zo hard om geld verlegen zit, mag hij wat mij betreft gewoon meteen een collectebus in het schap zetten. Dat scheelt bomen.

Als het Gulien-verhaal goed is, waarom staat het dan niet in Donald Duck Weekblad? Moeten mensen naast het Weekblad ook Extra's en Extra Extra's kopen, om aan een ouderwetse dosis goede verhalen te komen? Laat maar zitten dan. Ik vind dat men tegenwoordig zoveel geld uit de zakken klopt, dat ik erdoor afgestompt word. Want ik heb de ene Extra Extra nog niet gelezen of de volgende ligt al in de schappen. Ik ben zodoende genezen van mijn completisme.

Hier kan ik me volledig bij aansluiten. Maar goed dat ik hem niet gekocht heb, want ik wordt er niet bepaald blij van. Ik vind het zo smerig dat ze een nieuw verhaal tussen allemaal herdrukken stoppen, en dan met een subtitel als 'extra' aankomen. Gelukkig is het nieuwe verhaal een Jan Kruse-Sander Gulien combo, dan kan ik er nog mee leven. Mijn collectie hoeft niet nog meer vervuild te worden.
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor McDuck Menu » ma aug 16, 2010 7:32 pm

Daniel73 schreef:Index: http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/EDS2010-02
Kortom, deze uitgave biedt Gulien, Murry en herdrukken! Als Oom Thom zo hard om geld verlegen zit, mag hij wat mij betreft gewoon meteen een collectebus in het schap zetten. Dat scheelt bomen.

Volgens mij is die Mickey niet van Murry, maar van Harvey Eisenberg, tenminste, dat staat op Inducks.
Ik vond dit wel een aardig verhaaltje, en leuk getekend.
De Gulien strip vond ik leuk, en het tekenwerk vind ik beter dan wat er de laatste tijd van hem af kwam.
Soms vind ik het wel slordig, zoals in plaatje 8.6, waarin twee van de neefjes een ovaal vormig hoofd hebben :P

Dus afgezien van het feit dat het grotendeels herdrukken bevat, vond ik het wel een leuke uitgave. Ik had ze in ieder geval nog niet allemaal gelezen. En voor 2,95 vond ik het wel redelijk voor 64 blz's.
Maar het had idd ook in het weekblad kunnen staan, waar ze ook makkelijk een zeil-special van hadden kunnen maken ..
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Daniel73 » ma aug 16, 2010 8:22 pm

McDuck Menu schreef:Volgens mij is die Mickey niet van Murry, maar van Harvey Eisenberg, tenminste, dat staat op Inducks.

Dank voor de correctie. Het gaat om een Murry-achtige Mickey. Ook de titel 'De duikbootpiraten' doet me denken aan verhalen getekend door Murry. 't Is blijkbaar weer Mickey tegen een stel boeven. Zou hij ze ook ditmaal te slim af zijn? (geeuw)
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor DD » ma aug 16, 2010 9:03 pm

Daniel73 schreef:Zou hij ze ook ditmaal te slim af zijn? (geeuw)

Ha! Ha! Ha! Ondanks dat vleugje Murry vond ik het best een heeeeel klein beetje een leuk verhaal :P
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor McDuck Menu » ma aug 16, 2010 9:53 pm

DD schreef:
Daniel73 schreef:Zou hij ze ook ditmaal te slim af zijn? (geeuw)

Ha! Ha! Ha! Ondanks dat vleugje Murry vond ik het best een heeeeel klein beetje een leuk verhaal :P

Ik vond het wel een leuk verhaal dit keer, en ik ben doorgaans ook niet te spreken over de Murry verhalen.
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor DD » ma aug 16, 2010 10:05 pm

Inderdaad. Dat bewijst maar weer eens dat dit verhaal geen echte Murry was.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Daniel73 » di aug 17, 2010 9:12 pm

McDuck Menu schreef:Ik vond het wel een leuk verhaal dit keer, en ik ben doorgaans ook niet te spreken over de Murry verhalen.

DD schreef:Inderdaad. Dat bewijst maar weer eens dat dit verhaal geen echte Murry was.

Murry is alleen een tekenaar. De kwaliteit van zijn verhalen is grotendeels afhankelijk van de schrijvers.

Gisteren kreeg ik van een oude zeiler diens exemplaar van deze Extra Extra. Hij had het gekocht vanwege de verwijzing naar Sail Amsterdam in het hoofdverhaal (H 2010-099), maar was teleurgesteld na het lezen ervan. Hij vond het een slap verhaal.

[SPOILER]
Voor een zeilspecial waarvoor reclame wordt gemaakt in het blad 'Zeilen', en dat zelf reclame maakt voor de 'Zeilen', verraadt het hoofdverhaal geen enkele nautische kennis. (Kennis van de scheepvaart of de watersport.) Het verhaal had evengoed over oude auto's kunnen gaan, in plaats van over schepen. Maar, ook al heeft de Roepredactie geen verstand van scheepvaart, men zal toch een "zeilspecial" maken. Ka$$a is ka$$a. En dan krijg je dit soort slappe verhalen. Het verhaal lijkt over scheepvaart te gaan, maar het gaat er met een grote boog omheen. En dan krijg je gefantaseerde standaard-ingrediënten zoals een robot-bestuurder. Dat leidt de aandacht af.
Het verhaal bevat veel dialoog over miljoenen en ambtelijke beslissingen. Ook dat gaat met een boog om scheepvaart heen. Miljoenen zus, miljoenen zo. Ik vond het lastig te volgen. Mede omdat ik een verhaal over scheepvaart verwachtte en niet over ambtelijk geklets.
Dagobert wint de wedstrijd omdat de rechter het schip van Govert Goudglans beschadigt met een aanvaring. Alsof zulks de normaalste zaak van de wereld is.
Amsterdam wil een metro en graaft daartoe een metrotunnel. Maar men neemt genoegen met een bovengronds, groot, lomp, eeuwenoud schip op wielen. Alsof Amsterdam daar ruimte voor heeft. Is Kruse nooit in Amsterdam geweest?
De enige prestatie die Jan Kruse wat mij betreft levert is dat hij 18 pagina's weet te vullen met het omzeilen van nautische kennis. Voor een hongerloontje ga je natuurlijk niet eerst wat over scheepvaart lezen.
En het tekenwerk van Sander Gulien... De grote, laatste plaat van het verhaal zou Amsterdam moeten tonen. Het kerkgebouw lijkt gemaakt te zijn van blokken uit een blokkendoos. Alsof ik naar een uitvergrote vloer van een kindercrèche kijk. En wat is Amsterdam leeg. Behalve in de rij staande mensen, zie je er niemand. Alsof men zich door een spookstad laat rijden. Maar ja, voor een hongerloontje ga je als tekenaar natuurlijk niet je best doen.
Hoe dan ook, er is iemand ingetrapt. Iemand heeft toch dit blad gekocht. Dus Oom Thom heeft weer geld in het laatje en daar gaat het om!
[/SPOILER]

Aan het Eisenberg-verhaal (het Murry-achtige verhaal) ben ik nog niet toegekomen. Eerst even herstellen van deze troep.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » wo aug 18, 2010 8:43 pm

Spoiler. Nog iets over de laatste plaat van het Kruse/Gulien-verhaal.

Daniel73 schreef:Amsterdam wil een metro en graaft daartoe een metrotunnel. Maar men neemt genoegen met een bovengronds, groot, lomp, eeuwenoud schip op wielen. Alsof Amsterdam daar ruimte voor heeft. Is Kruse nooit in Amsterdam geweest?

Gulien heeft zichtbaar moeite deze onzin uit te tekenen. De spoorlijn eindigt links in het niets. Misschien is de bedoeling dat het spoor verderloopt tussen het glazen gebouw links en het gebouw "Fransnapoleonsky" rechts, maar daar is de straat te smal voor.
Kruse dumpt een groot zeventiende-eeuws zeilschip op het plein de Dam, in hartje Amsterdam. Met spoorlijn erbij. Wat voor dom publiek had hij voor ogen? Is dit niet een voorbeeld van jumping the shark?
Als paradepaardje Kruse tegenwoordig zulke slappe, ongeloofwaardige, domme verhalen maakt, wat valt er dan nog van Nederland te verwachten?

Nu over het (Murry-achtige) Eisenberg-verhaal, een oud Four Color verhaal met Mickey en Goofy (W OS 141-01).

McDuck Menu schreef:
DD schreef:Ha! Ha! Ha! Ondanks dat vleugje Murry vond ik het best een heeeeel klein beetje een leuk verhaal :P

Ik vond het wel een leuk verhaal dit keer, en ik ben doorgaans ook niet te spreken over de Murry verhalen.

Willen jullie mij uitleggen wat er leuk aan dit verhaal is? Waar hebben jullie van genoten? Motiveer!

[SPOILER]
Afgaande op jullie lof was ik vandaag vol verwachting aan het verhaal begonnen. Dit wordt smullen, dacht ik. Maar wat een teleurstelling. Ik heb mezelf met moeite door de maar liefst 22 pagina's gesleept. Het supertrage verhaal gaat over Boris Boef die vissen van vissers steelt, de vissers als slaven laat vissen en vervolgens de vissers voor losgeld wil aanbieden. Alsof je van vissen stelen rijk wordt. Het zijn geen diamanten.
Het verhaal is gevuld met leegte. Het magere plot had makkelijk in 10 pagina's gepast. Zo valt Goofy overboord en wordt hij na een pagina uit het water gevist. Je zou het er zo uit kunnen knippen zonder iets van het plot te missen.
Het verhaal strompelt maar voort. Als Mickey en Goofy door Boris gevangen zijn genomen, komt Mickey op het briljante idee om Goofy de touwen te laten doorknagen met zijn voortanden. Ze vluchten de onderzeeër uit en Boris komt achter ze aan. Mickey schakelt Boris uit, door het luik op zijn hoofd te laten vallen. 't Is cliché na cliché.
[/SPOILER]

Wat een promotie voor Donald Duck Weekblad en Donald Duck Extra, als je zo'n lang, saai verhaal in een special afdrukt.
Leg me alsjeblieft uit hoe iemand dit nu een leuk verhaal kan vinden. Ik dacht na een aantal saaie Murry's wel wat gewend te zijn, maar ik heb mijn best moeten doen om wakker te blijven.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor McDuck Menu » wo aug 18, 2010 11:35 pm

Ik zei ook niet dat ik het een geweldig verhaal vond.. maar niet slecht, vooral als het met Murry wordt vergeleken.
(Hij schreef zijn verhalen inderdaad niet zelf.. en met zulke verhalen zou ik ook stijf gaan tekenen..)
Hoe moet Mickey Boris dan uitschakelen? Fysiek geweld pleegt onze huismuis bijna nooit..
Politie erbij halen heeft hij ook al te vaak gedaan.. Misschien moet Mickey weer eens listen en zo gaan verzinnen.

Het feit dat het een keer niet om diamantenroof ging, er wat meer bijgehaald werd qua plot, en er enige spanning werd opgebouwd qua verdwijnende schepen, maakte dat ik het leuker vond dan bijvoorbeeld de doorsnee Murry verhalen.

Hoe dan ook heb ik het toch met enig plezier kunnen lezen. Als je geen andere Mickey verhalen goed kent, behalve wat oude uit de vakantieboeken, en de stroom van Murry's gewend bent, is het een leuke afwisseling. Mja daar zeg ik er dan wel weer wat bij :lol:

Het is jammer dat sommige verhalen niet meer zo sterk zijn als vroegere verhalen. Vaak maken sterke verhalen het makkelijker voor de tekenaar om zich in te leven, en daardoor ook voor de lezer.
Het Gulien verhaal vind ik nog steeds oké, maar het einde is inderdaad wat warrig en over the top. Ze willen een metro, maar nemen een tram in de vorm van een schip in een geul.. :/
De robot kapitein vind ik nog wel leuk gevonden, leuk hoe hij Dagobert irriteert :)
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Daniel73 » do aug 19, 2010 9:34 pm

McDuck Menu schreef:Ik zei ook niet dat ik het een geweldig verhaal vond.. maar niet slecht, vooral als het met Murry wordt vergeleken.

Nou, zo mager als dit verhaal vind ik de Murry-verhalen niet.

McDuck Menu schreef:Hoe moet Mickey Boris dan uitschakelen? Fysiek geweld pleegt onze huismuis bijna nooit..
Politie erbij halen heeft hij ook al te vaak gedaan.. Misschien moet Mickey weer eens listen en zo gaan verzinnen.

Voor de goede orde: het verhaal is voor het eerst gepubliceerd in 1947. De hedendaagse "cliché's" waren toen nog geen clichés. (Maar zijn dat nu wel.)

McDuck Menu schreef:Hoe dan ook heb ik het toch met enig plezier kunnen lezen.

Ik vind dat een prestatie. Ik vind het verhaal hooguit om historische redenen interessant.

McDuck Menu schreef:De robot kapitein vind ik nog wel leuk gevonden, leuk hoe hij Dagobert irriteert :)

Maar het is wel een truc van de schrijver om geen kennis van scheepvaart te hoeven hebben. Verzin een robot en laat die alles regelen.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Vorige

Keer terug naar Donald Duck Extra

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten