De teloorgang van Donald Duck Extra

Berichtdoor Rockerduck » zo apr 01, 2007 1:14 am

Misschien herinneren sommige lezers zich nog de tijd waarin de Donald Duck Extra bedoeld was voor de extra lange, extra avontuurlijke en extra 'ingewikkelde' verhalen voor de oudere doelgroep. Daar was het blad toen op ingericht, liet de redactie weten. Toen ik in 2002 moest kiezen tussen het voortzetten van mijn abonnement op het Weekblad of op de Extra, twijfelde ik dan ook geen moment en koos direct voor de Extra. Helaas, net als het Weekblad is de Extra afgegleden tot een vod dat ik iedere maand met tegenzin uit de brievenbus pluk.

Al meer dan een jaar wordt de uitgave -min of meer net als het Weekblad- geterroriseerd door een overkill aan eentoningheid, gebrek aan afwisseling en infantiele verhalen waar mijn brein van aan de kook gaat. Er is in de ogen van de Nederlandse redactie maar één tekenaar, blijkbaar: Vicar. Helaas zijn zijn verhalen geschreven door een stelltje balen hooi met de hersencapaciteit van een paar vierjarigen. Hey, maar Thom Roep vind het leuk; het zijn zíjn lievelingsverhalen. Dus wij mogen het slikken.

Alle verhalen die het afgelopen jaar in de Extra hebben gestaan (oké, een paar uitzonderingen) zijn van Vicar en ze verlopen allemaal hetzelfde: zet Donald in een willekeurige situatie die zo ongeloofwaardig is dat zelfs mijn neefje van 4 ervan gaat gapen en sleep dit 12 pagina's voort. Zet in ieder nummer twee van dat soort verhalen, is de formule. Ieder oersaai verhaal heeft Donald als hoofdpersoon, maar het had net zo goed Jantje of Keessie kunnen zijn, want zijn karakter maakt niet uit. Hij is alleen bedoeld als marionet die van hot naar her moet rennen zonder invloed te hebben op de loop van het verhaal.

Het enige wat ik nog lees, zijn de albums, en dat zijn *herdrukken* van verhalen van (heel) lang geleden. Dat wil wat zeggen, niet? Vandaag begon ik weer aan zo'n Extra-verhaal. Op pagina 4 vind ik het al erg dat ik er nog acht moét. Ik wilde m'n abonnement opzeggen, maar dat loopt nog minstens tot eind dit jaar. Vreselijk.

Wat vind de rest van McDrake?
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Robb_K » zo apr 01, 2007 2:08 am

Jawel! Ik heb zo veel verhalen getekent door Branca in Deense stripboeken, dat ik heb gewild zien in Het Weekblad.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor De steenrijke eend » zo apr 01, 2007 7:53 am

Ik zou heel graag een mooie Rota willen zien,of een Branca.
Dagobert: "Jij verschrompelde augurkenbrein! Scharminkelige schaapskop! Blunderend ezelskuiken. Je bent ontslagen en denk erom,morgen kom je extra vroeg om de tijd in te halen die je verspilt door je te laten ontslaan!
De steenrijke eend
Member
 
Berichten: 251
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 9:38 am
Woonplaats: Somber Moeras

Berichtdoor Robb_K » zo apr 01, 2007 7:57 am

Robb_K schreef:Jawel! Ik heb zo veel verhalen getekent door Branca in Deense stripboeken, dat ik heb gewild zien in Het Weekblad.

Oeps! Ik bedoel "in het DD Extra"!
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Caspar » zo apr 01, 2007 8:39 am

Ja, ik ben het er mee eens. Ik heb nog een paar extra's van vroeger, jaren '80 en '90, en een paar uit begin 2000, en die las ik met plezier. Nu koop ik hem alleen om even wat te lezen hebben.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor DD fan » zo apr 01, 2007 8:52 am

Ik koop alleen als er een leuk verhaal instaat. Dat is ongeveer 1 of 2 keer per jaar. En dan is maar 1 verhaal leuk erin. De DD extra is meestal zonde van je geld.Alleen verzamelaars kopen ze nog allemaal.
DD fan
 

Berichtdoor mcprul » zo apr 01, 2007 2:00 pm

Voor mij is de Extra best € 2,05 waard, als er een goed verhaal in staat. Nummer 1 van dit jaar heb ik gekocht (tekeningen van Jippes en Rota), maar de laatste twee nummers niet.
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo apr 01, 2007 7:53 pm

Vroeger was de Extra inderdaad bovengemiddeld sterk. Dit dankzij Rosa, van Horn, Rota, Brance en Vicar afgewisseld. Nu is het alleen Vicar en dus niet zo boeiend meer.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor bolderbast » zo apr 01, 2007 8:31 pm

Binnenkort komen er vast wel weer verhalen van andere tekenaars, hoor! Er zijn vast nog wel een aantal niet gepubliceerde verhalen van Rosa, Rota en van Horn! Branca is trouwens een paar jaar terug overleden, dus ik denk niet dat daar nog veel van zal verschijnen.
bolderbast
 

Berichtdoor Robb_K » zo apr 01, 2007 9:43 pm

Ik koop 'em maar wanneer ligt een verhaal door een goed tekenaar (Branca, Van Horn, Rota).
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Rockerduck » zo apr 01, 2007 11:36 pm

Er ligt enorm veel materiaal van Branca dat nog nooit verschenen is in Nederland, net als van andere al overleden tekenaars, zoals Scarpa en Scala.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Robb_K » ma apr 02, 2007 12:04 am

Rockerduck schreef:Er ligt enorm veel materiaal van Branca dat nog nooit verschenen is in Nederland, net als van andere al overleden tekenaars, zoals Scarpa en Scala.

Ja! En dat is een schande!!!
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor mcprul » do apr 12, 2007 11:35 am

Publicaties Marco Rota volgens INDUCKS;

Italië 6593
Finland 1007
Spanje 712
Duitsland 617
Noorwegen 551
Frankrijk 536
Denemarken 483
Nederland 245

Italië staat bovenaan met 6593 publicaties. Misschien herdrukken ze zijn strips vaak, omdat deze mensen trots zijn op hun eigen Rota, maar toch. In Nederland zien we veel te weinig van deze beste man. Zijn tekeningen zijn erg mooi. Oogt beetje klassiek en het is niet te druk. Ik geniet van de verhalen die ik heb, al zijn het er niet veel.
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor Ei » vr sep 28, 2007 8:49 pm

Zie voor een verdwaalde discussie over de kwaliteit van de Extra:

DD 2007-39
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=580
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr sep 28, 2007 10:06 pm

Ei schreef:Zie voor een verdwaalde discussie over de kwaliteit van de Extra:

DD 2007-39
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=580

Uit dat topic:

Rockerduck schreef:Dat vind ik zwaar flut. Worden de goede tekenaars exclusief gereserveerd voor de abonnees [van DD Weekblad], en wij met de Extra moeten maar sappelen met alleen maar slechte Vicar-verhalen. :(

Michiel P schreef:Je moet het niet dramatischer maken dan het is. In de nieuwste Extra staat een verhaal van Daan Jippes. Was ik Thom Roep en beschouwde ik de Extra daadwerkelijk als het afvoerputje van de DD, dan zou ik Jippes toch zeker lekker in het weekblad plaatsen, tussen de Rakkers en de Tokkies.

Rockerduck schreef:Je redenatie klopt niet. Donald Duck Weekblad wordt door deze redactie beschouwd als het vlaggenschip. Roep heeft bijvoorbeeld in meerdere interviews (ik noem het beroemde interview in het Wim van Helden-boek en het inmiddels beruchte interview in 'Stripschrift') gezegd, dat de mooiste en beste verhalen bewaard worden voor DD Weekblad: het blad met traditioneel het grootste publiek. En dan stopt men Jippes in de Extra. Terwijl Jippes vroeger altijd als openingsverhaal in het Weekblad stond. Nu pdumpen ze hem achteraan in de Extra.

Maar het verhaal van Jippes is een uitzondering. Sla er de afgelopen jaargang van de Extra maar op na: in elk nummer (behalve nr. 1) staat wel een verhaal van Vicar, en meestal twee. Dan zijn dat ook nog eens niét de "extra avontuurlijke" verhalen waarmee de Extra wordt aangeprezen, maar geestdodende verhaaltjes met allemaal rare snuiters en suffe plots, waarin Donald eigenlijk als figurant aanwezig is. Daarom: plaats Van Horn (hoe uit vorm ook) in de Extra, ter afwisseling!

Rockerduck schreef:
Michiel P schreef:Ik snap niet wat het beleid is ten aanzien van de Extra. Jippes wordt gewaardeerd door het iets oudere publiek waar de Extra op mikt, dus Jippes past er prima in. Maar Jippes is tegelijkertijd zo vreselijk goed, dat hij in de DD hóórt en niet in de Extra. Want ergens is de Extra inderdaad een beetje het afvoerputje.

Nou snap ik joúw standpunt niet meer zo goed. Eerst zei je nog dat de Extra niét het afvoerputje was en nu wél, begrijp ik dat goed? Jaren geleden was de Extra nog iets om maandelijks naar uit te kijken. Ik weet nog dat de Extra werd aangeprezen als het blad met de extra lange, extra avontuurlijke verhalen. Roep heeft vaak geroepen dat de verhalen in de Extra mikken op de oudere lezers, vandaar dat Rosa erin kwam. Maar als je nu het blad openslaat, lijkt het wel een kleutermagazine geworden. Zoals het laatste nummer, met 'Dokter Goe', een gestoorde gek die honden hypnotiseerde om de kinderen snoep af te troggelen, waarna Donald als figurant in het verhaal samen met een detective, die verkleed was als tiroler-meisje (?), de boef te pakken neemt. Kan iemand mij uitleggen waarom dat 'voor de oudere lezers' aantrekkelijk is?

Michiel P schreef:Ik heb een redelijke stapel Extra's, voornamelijk met Rosa-verhalen, en wat opvalt is dat de verhalen nààst Rosa vaak vreselijke flut zijn. De regel lijkt dus ongeveer: één goed verhaal, aangevuld met flut. Beschouw je Rosa ook als flut, dan blijft er niks over (behalve Van Horn, Branca, Ferioli en nu dus ook Jippes).

Oh, daar ben ik het absoluut niet mee eens (dat alles naast Rosa flut is). Je noemt zelf al een hele rits 'behalve' op, en dat zijn nou juist de namen die naast Rosa in de Extra verschijnen. Of, ik moet zeggen: verschenen. De Extra van een paar jaar geleden vond ik nog best te doen, maar het glijdt steeds verder af. Wat ik zie, is dat er van veel minder verschillende tekenaars werk wordt geplaatst, dat men daarnaast vasthoudt aan die paar tekenaars die je net noemt, en dat er geen aanwas komt van nieuw talent.

Michiel P schreef:En Van Horn en Rosa staan in de Extra vanwege hun afwijkende tekenstijl (of staat Van Horn ook in het weekblad?). Jippes hoort qua tekenstijl absoluut in het weekblad.

Het is raar dat Rosa in recente jaren een paar keer in mini-boekjes in de Duck Weekblad heeft gestaan, en Van Horn ook een paar keer in het blad zelf, of in bijlagen. Er lijkt geen consistent beleid te zijn.

Michiel P schreef:Aan de andere kant is het natuurlijk heel fijn dat de Extra verstoken blijft van Sander Gulien.

Precies, dan hoef ik die zooi niet te lezen.

Michiel P schreef:
Rockerduck schreef:Nou snap ik joúw standpunt niet meer zo goed. Eerst zei je nog dat de Extra niét het afvoerputje was en nu wél, begrijp ik dat goed?

Ik snap het zelf ook niet zo goed. Geen weldenkende redacteur plaatst Jippes in het afvoerputje, dus is de Extra niet het afvoerputje. Maar voor het overige lijkt het daar niet op.

Rockerduck schreef:Roep heeft vaak geroepen dat de verhalen in de Extra mikken op de oudere lezers, vandaar dat Rosa erin kwam. Maar als je nu het blad openslaat, lijkt het wel een kleutermagazine geworden.

Het kan natuurlijk zo zijn dat het lezerspubliek van de Extra verschoven is. Bij de lancering van het blad mikten ze op een markt die ze nu misschien niet meer bereiken. Misschien lezen die 'oudere lezers' tegenwoordig überhaupt minder stripblaadjes. Er is tegenwoordig geen echt stripblad meer voor jongeren van +/- middelbare schoolleeftijd. Vroeger had je de SjoSji nog.

Roclerduck schreef:Oh, daar ben ik het absoluut niet mee eens (dat alles naast Rosa flut is).

Niet alles naast Rosa (en Van Horn, Branca, Ferioli, Jippes) is flut, maar het is een feit dat er in de Extra ook verhalen worden afgedrukt die louter vulmiddel zijn. Dat was vroeger ook al zo. Die Zware Jongens-verhaaltjes zijn vulmiddel, maar die vind ik meestal nog wel amusant. Ze hebben bij de Extra een hele grote spuit met VICAR™-vulmiddel. Splurt, splurt, splurt en de Extra is vol.

Rockerduck schreef:Het is raar dat Rosa in recente jaren een paar keer in mini-boekjes in de Duck Weekblad heeft gestaan, en Van Horn ook een paar keer in het blad zelf, of in bijlagen.

Het eerste Rosa-miniboekje (The Cowboy Captain of the Cutty Sark) was reclame voor de Extra en werd voor de Rosa-fans ook duidelijk van te voren aangekondigd in de Extra, zodat ze het niet hoefden te missen. Het tweede Rosa-miniboekje was een Caballeros-verhaal en de Caballeros horen toch echt in het weekblad en niet in de Extra. (Dit wordt gelogenstraft door DD Extra 7½ van 2006, maar zover waren we toen nog niet.) Maar waarom het derde Rosa-boekje (The Crown of the Crusader Kings) niet in de Extra werd afgedrukt is mij inderdaad een raadsel.

Ridder ter Geit schreef:Ik geloof ook dat in de Donald Duck Extra geen Nederlandse verhalen staan.

Er hebben al zeker drie verhalen van Jippes in gestaan. Maar dan zal jij wel H-codes bedoelen. Er heeft trouwens ook al eens een gag van Sander Gulien in gestaan (in DDE 2003-7½) als vulmiddel. Pijn aan m'n ogen!

Rockerduck schreef:
Michiel P schreef:Dat was vroeger ook al zo. Die Zware Jongens-verhaaltjes zijn vulmiddel, maar die vind ik meestal nog wel amusant. Ze hebben bij de Extra een hele grote spuit met VICAR™-vulmiddel. Splurt, splurt, splurt en de Extra is vol.

Ja, dat klopt. Maar da's nu juist mijn klacht. Dat is ergens rond 1998 ook al begonnen, maar in recentere jaren leek het weer even beter te worden. Die spuit gebruiken ze overigens op alle uitgaven, heb ik het idee.

Michiel P schreef:
Ei schreef:Volgens dit ruime criterium zouden alle Rosa-verhalen zo huppakee het weekblad in kunnen.

Ik redeneer niet vanuit het weekblad, maar vanuit de Extra. In de Extra staan alleen maar eenden. De Zware Jongens mogen er nog net in. Carioca en Panchito horen niet in de Extra. Bovendien zijn ze populair bij de lezertjes van het weekblad. Prima argument om dat ene Rosa-verhaal voor een mini-boekje te gebruiken.

Ik weet natuurlijk niet echt waarom ze die keuze hebben gemaakt, maar ik dacht altijd dat dit de argumenten waren. Behalve dat er zo af en toe toch een Mickey tussendoor glipt in de Extra. Zeker twee keer in een verhaal van Ferioli en een keer in een lelijk vulstripje.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Volgende

Keer terug naar Donald Duck Extra

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron