De teloorgang van Donald Duck Extra

Berichtdoor monza » zo nov 04, 2007 9:26 pm

Hee hallo

Ik ben het hier helemaal mee eens

Ik weet niet wie precies welke verhalen schreef, maar de verhalen over bijvoorbeeld de geschiedenis van dagobert, of bijvoorbeeld over de omni-oplosser vind ik erg gaaf.
Zowel wat betreft de text, maar ook wat betreft tekeningen zijn ze erg mooi en gedetaileerd. Er gebeurt erg veel rondomheen.

De laatste tijd zijn het rechtoe rechtaan verhalen. Een groot vlak groen is gras (ofzo) geen vogel, geen worm, niets. Gewoon groen.

Mijn abbonnement verliep een paar maandjes terug, ik had het niet eens door dat de brievenbus leeg bleef.
Dat zegt genoeg. De gewone duck lees ik wel, als tijdverdrijf, maar de extra was extra leuk. Was ......

Helaas, wie verteld de redacteuren dit eens ? straks komt er ook nog een brievenbus rubriek in, en een moppentrommel .....

Niels

Oja, wie kan me vertelen welke jaren er een dd extra 7,5 was, en welke jaren er een dd 13 was ???
Dit ivm een weddenschapje.
monza
Member
 
Berichten: 24
Geregistreerd: zo nov 04, 2007 9:20 pm

Berichtdoor Rockerduck » ma nov 05, 2007 12:10 am

monza schreef:Ik weet niet wie precies welke verhalen schreef, maar de verhalen over bijvoorbeeld de geschiedenis van dagobert, of bijvoorbeeld over de omni-oplosser vind ik erg gaaf.
Zowel wat betreft de text, maar ook wat betreft tekeningen zijn ze erg mooi en gedetaileerd. Er gebeurt erg veel rondomheen.

De verhalen die jij bedoelt zijn geschreven en getekend door Keno Don Rosa. In de afgelopen jaren zijn van hem nog de volgende verhalen verschenen: 'De wraak van de Zwarte Ridder' (DDExtra 01-2007) en 'De gevangene van Witte Kwelling Kreek' (Extra DDExtra 7,5-2007). Vooralsnog is er geen nieuws over nieuwe verhalen van Don Rosa. Hij tekent momenteel alleen posters en illustraties als extraatjes voor Disney-tijdschriften. Dus dat er van hem geen verhalen meer gedrukt worden, ligt nu eens niét aan de Nederlandse redacteuren.

monza schreef:Oja, wie kan me vertelen welke jaren er een dd extra 7,5 was, en welke jaren er een dd 13 was ???
Dit ivm een weddenschapje.

De DDExtra 7,5 is sinds 2003 elk jaar verschenen.
http://coa.inducks.org/publication.php/x/nl/EDE

Met 'dd13' bedoel je DDExtra 13? Die verschijnt elk jaar, omdat de Extra niet om de maand, maar om de 4 weken verschijnt (sinds 1991).
http://coa.inducks.org/publication.php/x/nl/DE
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor monza » ma nov 05, 2007 12:21 am

Hallo
Dank voor het antwoord
Ik bedoelde inderdaad ddextra 13.

En het zouden inderdaad de Don Rosa verhalen kunnen zijn, geen idee. Maar ik vind ook inderdaad dat de kwaliteit afneemt.
De oudere donald duck weekblad verhalen zijn ook simperler van opzet, maar toch erg leuk.
Dit mis ik inderdaad in de huidige extra's
De gewone dd's zijn vaak nog leuker als de extra, terwijl dat altijd anders was. Alleen de texten waren al scherper, leuker en dieper.

Het zijn nu meer van die doe-dit-doe-dat texten.
Jammer jammer jammer

Waarom doen de redacteurs dit ???
Waarom een leuk blad met een eigen karakter, inderedaad duidelijkanders als het weekblad zo afvlakken ??

niels aka monza
monza
Member
 
Berichten: 24
Geregistreerd: zo nov 04, 2007 9:20 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di dec 02, 2008 5:40 pm

Geld, beste Monza, alles draait om geld.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ega Bevan » di jan 06, 2009 8:48 pm

leg uit
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Rockerduck » di jan 06, 2009 10:52 pm

Ega Bevan schreef:leg uit

Als je meer dan een maand na de laatste ractie een vraag wilt stellen, is het handig om meer dan twee woorden te gebruiken, en duidelijk te maken op wie je reageert. Nu weet niemand waar je het over hebt.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo jan 07, 2009 5:02 pm

Hij wil weten waarom alles om geld draait.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ega Bevan » do jan 08, 2009 8:47 pm

Duckfan van Down Under heeft bijna gelijk. Ik wil weten waarom je de verandering van de DD extra kunt wijten aan 'geld, alles draait om geld'. Waarom zou er meer geld verdiend worden met DD extra door de verandering erin?
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor monza » do jan 08, 2009 9:24 pm

ik denk dat de verhalen van Don Rosa duurder zijn wat betref aanschaf, vertalen, etc.
Of niet ????
monza
Member
 
Berichten: 24
Geregistreerd: zo nov 04, 2007 9:20 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do jan 08, 2009 10:05 pm

Tja, zoveel details bij Rosa kost pennen=geld.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ega Bevan » vr jan 09, 2009 3:46 pm

De verhalen van Don Rosa worden niet vanwege geld niet meer in de DD extra gedrukt. En het lijkt mij een beetje raar als Egmont voor een pagina Rosa meer geld vraagt als voor bijv. een pagina Vicar.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Ei » vr jan 09, 2009 4:53 pm

Ega Bevan schreef:De verhalen van Don Rosa worden niet vanwege geld niet meer in de DD extra gedrukt. En het lijkt mij een beetje raar als Egmont voor een pagina Rosa meer geld vraagt als voor bijv. een pagina Vicar.

Volgens informatie op DCML, ten tijde van Rosa's staking, werd bericht dat aan Don Rosa een hogere prijs werd betaald dan gemiddeld. (Of misschien beter gezegd: een minder lage prijs.) Geen idee hoe Egmont dat dan doorberekent. Ei stelt zich voor dat de kosten dan verdeeld worden over pagina's van alle artiesten. Dat gemiddelde zou Egmont's pagina-verkoopprijs dan constant kunnen houden.

Ei heeft begrepen dat de Nederlandse redactie Egmont-verhalen aankoopt in pakketten. Pakketten van meerdere verhalen tegelijk. Is dit waar?

Wat betreft de Donald Duck Extra is de indruk van Ei, dat het gaat om verhalen die tweede keuze zijn. Verhalen die niet goed genoeg voor het weekblad gevonden worden. Verhalen die ingewikkeld zijn om te lezen, bijvoorbeeld. Een ingewikkeld en dus vaak slecht verteld verhaal kan ironischerwijs als intellectueel ervaren worden. Zoals, naar Ei's mening, een verhaal van Rosa moeilijker lijkt dan het in feite is. Bijvoorbeeld vanwege Rosa's "information overload", dat in feite een gebrekkige vertelling is. Zodoende kan een verhaal dat tweede keuze is, als geleerd ervaren worden.

Ei heeft nooit helemaal begrepen waarom Donald Duck Extra voor studenten zou zijn. Misschien vinden studenten de Extra interessant omdat deze, in tegenstellling tot het weekblad, geheel vol zit met stripverhalen? Wat dan misschien ook meetelt is dat de Extra geen invulling zoals brieven van en aan kinderen bevat. Daardoor lijkt het blad minder gericht op kinderen. In feite is het blad aan niemand gericht. Het is slechts een bundeling verhalen.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr jan 09, 2009 8:19 pm

Als ik jouw tekst zo lees kan het ook zijn dat studenten het leuk vinden om de gebrekkige vertellingen te ontcijferen tot een echt verhaal?
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr jan 09, 2009 9:04 pm

Nee. Want ik ben geen student van die leeftijd maar vind het wel leuk Rosa-verhalen te ontcijferen.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ei » za jan 10, 2009 4:01 am

Ridder ter Geit schreef:Als ik jouw tekst zo lees kan het ook zijn dat studenten het leuk vinden om de gebrekkige vertellingen te ontcijferen tot een echt verhaal?

Ei reageert op het verhaal dat Donald Duck Extra volgens de redactie gericht zou zijn op studenten. Ei probeert te verklaren waarom studenten er, volgens dat verkoop-argument, als doelgroep blijkbaar materiaal zouden vinden dat voor kinderen minder interessant zou zijn. Wat moet een gemiddeld kind van vijf met Van Horn of Rosa?

Ei vindt verhalen zoals vele van Van Horn en Rosa, terecht geweerd van Donald Duck Weekblad. Die zijn, wat Ei betreft, terecht als tweede keus in de Donald Duck Extra gekomen. Het zijn geen verhalen die je vloeiend aan een kind kunt vertellen. Je moet er meer je best voor doen, om ze te volgen. Zo zijn er Van Horn-verhalen waarin de actie met name in een intellectuele dialoog afspeelt, terwijl in de plaatjes weinig gebeurt. Wellicht is het voor een student interessant om zulke verhalen te lezen, maar Donald Duck Weekblad zou er veel jong publiek mee verliezen.

Donald Duck Weekblad moet het hebben van verhalen zoals vele van Barks en zijn tijdgenoten, uit een tijd waarin een uitgever artistiek betrokken was met inmiddels klassieke stripbladen zoals 'Walt Disney Comics and Stories', die uit de jaren '40-'60. Hoewel nu vooral controversiële ingrepen bekend zijn, had de uitgever van Barks veel zinnige suggesties, regels en richtlijnen. Daar zou een apart topic over gehouden kunnen worden. Het is, wat Ei betreft, heus niet voor niets dat Donald Duck Weekblad nog steeds veel materiaal gebruikt uit die tijd.
Hoe intellectueel en volwassen vele Barksverhalen ook moge zijn, je kunt verreweg de meeste voorlezen aan een kind van vijf. Dat is vakmanschap. Verhalen die daar op de een of andere manier in tekort schieten, belanden al gauw in de Donald Duck Extra. Zoals verhalen die te lastig zijn voor jonge kinderen en dus hooguit leuk zijn voor een ouder publiek. Een student, bijvoorbeeld.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Donald Duck Extra

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron