DD Extra 2011-13

Berichtdoor Dubbelduck » za dec 03, 2011 11:04 am

Als het goed is hebben abonnees deze al ontvangen. Ik kan me even niet meer herinneren hoe deze uitgave heet, maar het is iets met monsters uit de ruimte.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor DD » zo dec 04, 2011 3:34 am

"De Ruimtemotten" heet het. Ik heb het ontvangen.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Dubbelduck » zo dec 04, 2011 2:45 pm

Welke verhalen staan erin?
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor DD » zo dec 04, 2011 9:10 pm

Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma dec 05, 2011 8:25 am

Met het vierde optreden van Tachyon Farlung in Nederland: http://coa.inducks.org/comp2.php?defaul ... pp=Tachyon
Dit schijnt Dagoberts ruimte-vijand te zijn. Volgens mij heb ik twee verhalen met hem gelezen en is het me niet opgevallen dat het een terugkerend personage is.

Dat Van Horn verhaal lijkt me ook wel leuk. Donald die op hete lucht jaagt in de stad.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Michiel Q » wo dec 07, 2011 6:13 pm

Op de Kwaakpagina wordt uitgelegd dat strips tegenwoordig met de computer worden afgewerkt (inkleuren, letteren), maar dat àlle (??) Duck-verhalen nog met de hand worden getekend. En dan staat er:

"Dat kan tegenwoordig ook met de computer, maar dan wordt het helemaal niet mooi. Dat wordt direct opgemerkt door de lezers." (Parafrase.)

Wat 'n slecht geïnformeerd en conservatief standpunt voor 'n modern stripblad! :o Er zijn tegenwoordig genoeg tekenaars die op de computer net zo mooi kunnen tekenen als met de hand. Het verschil valt voor de leek niet te zien. Ik dénk dat er zich bijv. onder de Italiaanse Duck-artiesten genoeg digitale tekenaars bevinden. Dat computer-tekeningen "slecht" zouden zijn, was tien jaar geleden al 'n achterhaald standpunt.

Het kàn natuurlijk wel opvallen dat iets met de computer gemaakt is, bijvoorbeeld omdat er 'n bepaald effect is gebruikt. Of omdat personages in de achtergrond erg gedetailleerd zijn, waaruit blijkt dat ze op groter formaat zijn getekend en vervolgens verkleind in de achtergrond zijn geplakt. Net zoals computer-inkleuring kan opvallen door het gebruik van verloopkleurtjes.

Dat zichtbare verschil maakt het gebruik van de computer niet per definitie slecht. Net als bij 'n handgetekende strip is de kwaliteit van de tekeningen afhankelijk van de vaardigheid van de tekenaar. Natuurlijk zijn er digitale artiesten die slechte en of lelijke tekeningen maken, maar zijn tevens voldoende traditionele tekenaars die slecht werk leveren. (Dat overigens gewoon in het weekblad geplaatst wordt.) En zoals gezegd, er zijn ook genoeg digitale tekenaars waarbij er géén zichtbaar verschil is.

Ze dúrven wel hoor, bij de Donald Duck Extra. Er zijn genoeg digitale tekenaars die beter werk leveren dan (een deel van) het handgetekende werk dat in de Duck wordt geplaatst. Aan de andere kant beweren ze dat de afwerking van strips "net zo goed" met de computer kan gebeuren, terwijl ze bij 't weekblad herhaaldelijk hebben laten zien dat ze dat niet (volledig) beheersen, d.m.v. lelijke en scheef geplaatste computer-ballonnen en afgrijselijke lettering in de titels van pocket-verhalen.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm


Keer terug naar Donald Duck Extra

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron