DD Extra 2012-05

DD Extra 2012-05

Berichtdoor DD » zo apr 22, 2012 2:21 pm

http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/DE2012-05#b

Bijzonderheden:
1e verhaal: in panel 4 op bladzijde 7 bewijst een man Donald een dienst en zegt dat hij dat doet omdat Donald hem al 60 jaar blij maakt. Ik ben benieuwd wat hij hier zegt in andere talen. In alle andere landen is dit verhaal in 2011 geprint.
2e veraal: op bladzijde 19 komen een aantal schilderijen voor die verwijzen naar oudere (Barks, ik weet niet zeker of ze allemaal van Barks zijn sorry :P) verhalen.
3e verhaal: verhaal met Martje de Meeuw
Laatst bijgewerkt door admin op zo apr 22, 2012 5:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: Titel gewijzigd.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: DD Extra 2012-05

Berichtdoor Karel » zo apr 22, 2012 2:39 pm

De naam van dit topic is DD Extra 2012-04, maar het gaat over DD Extra 2012-05...?
"I was alone, me against the world, and the world was winning!"
Scrooge McDuck - A letter from home
Avatar gebruiker
Karel
Een echte Don Rosa Fan!
Member
 
Berichten: 818
Geregistreerd: wo jan 25, 2012 8:35 pm

Re: DD Extra 2012-05

Berichtdoor DD » zo apr 22, 2012 2:43 pm

O sorry, kan admin dat veranderen aub?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: DD Extra 2012-05

Berichtdoor Michiel Q » zo apr 22, 2012 4:53 pm

DD schreef:Bijzonderheden: [...] 3e verhaal: verhaal met Martje de Meeuw

Eérste verhaal met Martje de Meeuw en ook 't éérste optreden van meneer Driftma.

In het tweede verhaal worden de Zware Jongens verslagen door 't Geldpakhuis. Dagobert komt er niet in voor. Dat lijkt op 'n idee dat Don Rosa al 'ns had uitgewerkt in "The Beagle Boys vs. The Money Bin". Ik vond dat een slecht verhaal met te veel onovertuigende en gebrekkig in beeld gebrachte actie. Ik ben benieuwd of dit verhaal beter is. Het basisidee is namelijk wel geslaagd.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: DD Extra 2012-04

Berichtdoor Zwarte Capihoorn » zo apr 22, 2012 4:58 pm

Het leukste verhaal vond ik het tweede verhaal. Met de verwijzingen naar Barks en voor het eerst sinds 3 jaar is de naam Brigitta Gans genoemd in de DD extra. (ze speelt overigens geen rol in het verhaal)
Hope rides alone
Avatar gebruiker
Zwarte Capihoorn
Kek
Member
 
Berichten: 707
Geregistreerd: zo mei 29, 2011 6:45 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: DD Extra 2012-05

Berichtdoor snowmansion » vr apr 27, 2012 8:26 pm

Het eerste verhaal van Rota vind ik redelijk. Ik vind Rota's stijl altijd op de een of andere manier wel wat hebben. Opzich mooi dat hij echt een eigen stijl heb, maar ik kan me voorstellen dat sommigen het lelijk vinden.

Het tweede verhaal van Maria Gose Sanchez Nunez is ook leuk. Ook leuk dat zij een ode aan Barks maakt en ook zoals al gezegd werd Brigitta Gans laat terug komen (of althans Maya Astrup), die dit jaar wel vaker goede verhalen schreef voor het weekblad.

Het derde verhaal van Branca is ook leuk. Waarom staan hier trouwens overal de vertaler(s) vermeldt als in Paul Oost?
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: DD Extra 2012-05

Berichtdoor Ui » di mei 01, 2012 8:16 pm

DD schreef:2e verhaal: op bladzijde 19 komen een aantal schilderijen voor die verwijzen naar oudere (Barks, ik weet niet zeker of ze allemaal van Barks zijn sorry :P) verhalen.

http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2010-086

Ui herkent er twee van de drie als zijnde van Barks:
- bevroren geldpakhuis http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC+135-02
- The Giant Robot Robbers http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++58-02
Dat van het gouden pakhuis is geen Barksverhaal.

Overigens gaat het om kopieën van plaatjes, die met de computer zijn ingeplakt. (snik)

Zwarte Capihoorn schreef:Het leukste verhaal vond ik het tweede verhaal. Met de verwijzingen naar Barks en voor het eerst sinds 3 jaar is de naam Brigitta Gans genoemd in de DD extra. (ze speelt overigens geen rol in het verhaal)

Brigitta Gans wordt genoemd op bladzijde 20, in plaatje 8.6. Hoera!

snowmansion schreef:Waarom staan hier trouwens overal de vertaler(s) vermeldt als in Paul Oost?

Waar staat dat? Eerst zoekt Ui zich suf naar een Brigitta-verwijzing. Nu naar Paul Oost. Ui krijgt tranen in de oogjes, van al dat getuur! (huil huil)
Of bedoel je Inducks?

BTW. Is Pascal Oost dezelfde persoon als Paul Oost?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: DD Extra 2012-05

Berichtdoor snowmansion » di mei 01, 2012 9:36 pm

Ui schreef:Waar staat dat? Eerst zoekt Ui zich suf naar een Brigitta-verwijzing. Nu naar Paul Oost. Ui krijgt tranen in de oogjes, van al dat getuur! (huil huil)
Of bedoel je Inducks?

BTW. Is Pascal Oost dezelfde persoon als Paul Oost?


Lol, inderdaad ik bedoelde Pascal Oost.

Waarom wordt hier specifiek zijn naam vermeldt?

De Brigitta aanwijzing is makkelijk te zien. Volgens mij staat het letterlijk in de tekst zelfs. Weet niet meer exact wat want de extra ligt bij mijn ouders.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: DD Extra 2012-05

Berichtdoor Michiel Q » di mei 01, 2012 10:51 pm

Ui schreef:Dat van het gouden pakhuis is geen Barksverhaal.

Inderdaad. Het gaat om dit verhaal van Byron Erickson en Daan Jippes.

Ui schreef:Overigens gaat het om kopieën van plaatjes, die met de computer zijn ingeplakt. (snik)

Ik vind dat 't niet erg mooi gedaan is. Wél vind ik 't grappig dat Dagobert aan elk van zijn talloze vernielde Geldpakhuizen 'n aandenken bewaart. (Hoewel 't niet ontzettend logisch is dat hij juist foto's van de vernietiging ophangt.) Ook is er een ruimte met maquettes van alle gebouwen die Dagobert bezit. De schrijver geeft 'n goede invulling aan de vraag wat er zoal schuilgaat achter de muren van 't Geldpakhuis.

Ui schreef:Waar staat dat? Eerst zoekt Ui zich suf naar [...] Paul Oost. Ui krijgt tranen in de oogjes, van al dat getuur! (huil huil) Of bedoel je Inducks?

Het gaat niet om een verwijzing in 't verhaal. Snowmansion zal Inducks bedoelen.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: DD Extra 2012-05

Berichtdoor snowmansion » di mei 01, 2012 11:02 pm

Ja, sorry voor de onduidelijkheid. Ik verwijs inderdaad naar Inducks.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: DD Extra 2012-05

Berichtdoor Ui » wo mei 02, 2012 12:44 am

snowmansion schreef:[Pascal Oost] Waarom wordt [op Inducks] specifiek zijn naam vermeldt?

Ui weet het niet. (snik) Waarom stelt iedereen altijd maar vragen waarop Ui het antwoord niet weet? In de quizen gebeurt het ook al. (huil huil)
Misschien omdat Inducks deze informatie weet?

snowmansion schreef:De Brigitta aanwijzing is makkelijk te zien. Volgens mij staat het letterlijk in de tekst zelfs.

In honderden tekstballonnetjes een naam vinden. Ui heeft nu nog tranende oogjes. (snotter)
Maar goed, het is dus bladzijde 20, in plaatje 8.6. (snif)

Staat Brigitta ook vermeld in het originele verhaal, of alleen in deze vertaling?
In het eerste geval is het mooi dat vertaler Oost de naam heeft laten staan. In het andere geval is het mooi dat de naam is ingevoegd.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm


Keer terug naar Donald Duck Extra

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten

cron