DD Extra 5 - 2008

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr mei 02, 2008 3:38 pm

Ik heb hem gekocht, vanwege het Barks/Jippes-verhaal. Heeft wel weer de dynamiek van een Barks-verhaal. Achterin staat een uitleg over walvisjacht die toen Barks het verhaal schreef nog niet verboden was.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » ma mei 05, 2008 2:12 am

In het topic 'Het afmaken van Barks-verhalen' schreef ik vorige maand hier het volgende over:

Rockerduck schreef:Volgens mij komt het door Jippes afgemaakte Barks-verhaal Whale of a good deed komende maand in Donald Duck Extra 05-2008. In nummer 4 staat namelijk onder 'Over vier weken' de volgende tekst:

"Oom Dagobert gaat op walvisjacht. Dat kan anno 2008 natuurlijk niet meer! De Jonge Woudlopers stellen dan ook alles in het werk om deze wandaad te dwarsbomen..."

De afgebeelde cover laat een vastgeboden walvis aan land zien, die Oom Dagobert met een waterstraal omhoog spuit, terwijl de Woudlopers proberen de walvis te bevrijden. De afbeelding komt overeen met de beschrijving van het verhaal op Inducks:

A tidal wave leaves a whale stranded on the shore, and since the whale is partially on US's land, US has him tied down and plans to render him into whale oil. Can JW free the whale and stop US's heartless plan?

Jippes openingspagina ziet er aanzienlijk anders uit dan die van de eerste versie van dit verhaal, getekend door John Carey. Die versie is hier te zien.

Opvallend dat Barks twee Jonge Woudlopers-verhalen heeft geschreven over walvissen. Er is immers ook nog Wailing Whalers, die door Jippes nog echt voor Nederland was getekend.

[De eerste link geeft 'Geen verhalen gevonden'. Toch heb ik de link rechtstreeks geknipt en geplakt van Inducks. Wéér een bug!]
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » wo mei 07, 2008 3:41 pm

Mijn eerste DDE zonder Rosa! Is de voorkant ook van Jippes? Een Woudlopersverhaaltje volgens het bekende stramien: een ecologische boodschap, Oom Dagobert is de slechterik en van een familieband tussen oom en neefjes lijkt nauwelijks sprake. (Dat laatste vind ik echt vreemd.) Jammer van de lelijke kleuren.

Oom Dagobert blijkt een verleden in de walvisvaart te hebben. Dat blijkt ook al uit "Wailing Whalers" (in BV 113). Stiekem zou ik daar wel eens een grimmig verhaal uit Dagoberts verleden over willen lezen. Lijkt me prachtig: ijzige kou ter hoogte van Spitsbergen, repen walvisspek, mannen die in nietige bootjes de strijd aangaan met de natuurkrachten. Geen geschikt onderwerp natuurlijk. Toch jammer.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » za aug 23, 2008 8:37 pm

Verhaalcode: D 2005-013
Titel: Whale Of A Good Deed
Titelheld: Jonge Woudlopers
Bladzijden: 14
Layout: 4 stroken per pagina
Voorkomende figuren: De hopman, Donald Duck, Jonge Woudlopers, Katrien Duck, Oom Dagobert, Roodkapjepatroelje
Tekst: Carl Barks*
Tekeningen: Daan Jippes
(* idee, tekst of tekeningen van een ander verhaal)
Datum van eerste publicatie: 16 augustus 2006

Verhaalcode: D 2006-242
Titel: The Crooks Convention
Titelheld: Zware Jongens
Bladzijden: 5
Layout: 4 stroken per pagina
Voorkomende figuren: Oom Dagobert (dream), Zware Jongens
Plot: Gail Renard
Tekst: Peter Snejbjerg
Tekeningen: Maximino Tortajada Aguilar
Datum van eerste publicatie: 29 oktober 2007

Verhaalcode: D 2006-193
Titel: The Mystery Of The Lagoon
Titelheld: Donald Duck
Bladzijden: 13
Layout: 4 stroken per pagina
Voorkomende figuren: Donald Duck, Kwik Kwek en Kwak, Martje de Meeuw, Varken-burgemeester
Tekst: Wanda Gattino
Tekeningen: Wanda Gattino
Datum van eerste publicatie: 25 juni 2007
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond


Keer terug naar Donald Duck Extra

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron