Donald Duck krijgt glossy

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma jun 29, 2009 5:41 pm

Rockerduck schreef:Ik vind het wel grappig dat DvDU denkt dat er na 1900 geen schilderijen meer zijn gemaakt, of dat de auto nog niet bestond in 1954.

Ik weet best dat er na 1900 nog schilderijen gemaakt, zijn alleen niet zoveel. En mijn punt met die auto is, dat, hoewel de auto allang is uitgevonden in 1954, je er in het verhaal helemaal geen ziet, maar wel euro's.

Rockerduck schreef:Verder noemt hij nog een paar fouten op in het verhaal waar ik geen touw aan vast kan knopen door de gebrekkige uitleg.

1. Heb ik hierboven uitgelegd.
2. Er is op een plaatje, een Duck te zien, die als 'de nieuwste' wordt beschreven. Dit zou 10-1954 moeten zijn. Maar op het plaatje zie je 33-1953.
3. Dagobert Ducks Geldpakhuis zag er niet zo uit in 1954 zoals in 2009.
4. Lampje is door Carl Barks bedacht in 1956. Dit verhaal speelt in 1954.
5. Heb ik hierboven uitgelegd.
6. Ik kan, door verschillende dingen die in het verhaal gezegd worden, niet dateren wanneer advocaat Schraaphaai door het Grijze Bos rijdt.
7. Willie kopieert iets wat hij in de toekomst heeft uitgevonden, en dit creeert een paradox.
8. Snap je hieronder al.
9. Dagobert zegt tegen de jaren 50 Dagobert dat hij in computers moet investeren. Dit doet hij later niet, terwijl z'n geheugen goed is. En als hij het wel had gedaan, had hij een andere paradox gecreeerd.

Rockerduck schreef:Maar dat punt dat Dagobert en Sokkenstopper merken dat alles veranderd is door een ingreep in het verleden, is inderdaad weer zo'n knoeperd van een fout, die ook echt in het verhaal zelf tegengesproken wordt, door het feit dat de dieren, na het ingrijpen met de uitvinding, zeggen dat ze het bos altijd alleen in zwart-wit hebben gekend.

Daar komt nog bij dat ze een morgen in 1954, heel even, wel in kleur hebben geleefd. Vergeten zeker!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Redmess » ma jun 29, 2009 6:25 pm

Schraapstra rijd in het heden door het Grijze Bos. Hij is er simpelweg nog nooit geweest. (Al zou je zeggen dat een volledig zwart-wit bos, met bewoners, wereldberoemd en zeer bekend zou zijn)
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma jun 29, 2009 6:30 pm

Niet waar: in de Glossy staat "een tijdje na Donald's ingreep", dus ongeveer 1955.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ei » di jun 30, 2009 1:33 pm

Duckfan van Down Under schreef:9. Dagobert zegt tegen de jaren 50 Dagobert dat hij in computers moet investeren. Dit doet hij later niet, terwijl z'n geheugen goed is. En als hij het wel had gedaan, had hij een andere paradox gecreeerd.

In Bark's-verhaal 'The Money Well', gemaakt in 1957, heeft Dagobert een kolossale computer.
http://coa.inducks.org/s.php?c=W+US+++21-02
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor diederik » di jun 30, 2009 2:19 pm

Duckfan van Down Under schreef:Niet waar: in de Glossy staat "een tijdje na Donald's ingreep", dus ongeveer 1955.

Donald deed de ingreep in 2009. Zo moet je het volgens mij bekijken.
diederik
Member
 
Berichten: 14
Geregistreerd: di jan 02, 2007 2:55 pm

Berichtdoor mcDuck King » di jun 30, 2009 5:28 pm

diederik schreef:Donald deed de ingreep in 2009. Zo moet je het volgens mij bekijken.

Ze bedoelen dat Donald die machine dan heeft geplaatst. Hij greep in en plaatste die machine.
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor Michiel P » ma jul 06, 2009 1:13 am

Rockerduck schreef:Ik vind de bijdrage van Henk Kuijpers ('Franka') werkelijk prachtig! Hebben jullie alle beroemde stripfiguren of verwijzingen gespot? [...]

Met dáár weer achter de schoolbus met de figuurtjes uit 'Peanuts'. Je ziet Charlie Brown, Lucy en Snoopy meteen rechts van Franka.

En achter de voorruit van de schoolbus zie je de silhouetten van Linus met zijn dekentje, Peppermint Patty en Sally, het kleine zusje van Charlie.

Rockerduck schreef:Verder herkennen we nog Flippie Flink en Calvin (van Hobbes) in de buurt van Donald Duck himself, Popeye (bij de slee van Dagobert) en de schoorsteen van de boot van Kapitein Oliepul (uit de strip 'Nero'), ook verstopt achter Dagobert's limousine.

Het figuurtje naast Flippie Flink is niet Calvin/Casper, maar Walt Kelly's Pogo. Ik ben niet goed bekend met de albums van Nero, maar heeft "His Majesty Pull" een grote P op de schoorsteen? Ik denk dat het de boot van Popeye moet voorstellen.

Vergelijk: http://www.zilverendolfijn.nl/ser1-htm/nero/76-nl-v.jpg

Rockerduck schreef:Er zijn een paar figuren die ik niet thuis kan brengen: de holbewoner en het mannetje met de punthoed en baardje in de buurt van Bommel en de twee figuren achter de balie, in de buurt van Donald (op de eerste plaat).

De twee figuren achter de balie zijn zo onduidelijk getekend, dat iedereen zijn eigen invulling kan geven. Ik denk dat het Eric en Erwin de Noorman zijn, maar die donkere zou ook Prins Valiant kunnen wezen. Vóór de balie staat Paulus de Boskabouter.

Het mannetje met de punthoed is "The Little King": http://en.wikipedia.org/wiki/Little_King

Redmess schreef:Die holbewoner is waarschijnlijk een versie van Tarzan.

Ik denk het niet, want Tarzan heeft geen knots. Volgens mij gaat het echt om een stripfiguurtje dat er zo uitziet. "Alley Oop" komt dicht in de buurt, maar die heeft ander haar - en een hamer in plaats van een knots: http://en.wikipedia.org/wiki/Alley_oop

Rockerduck schreef:Correctie: Knagemonde komt uit 'Snoesje', van dezelfde tekenaar (Macherot). Ik denk dat dit Antrachiet moet voorstellen, wel de slechterik uit 'Chlorofyl'.

Het is inderdaad Anthraciet: http://www.zilverendolfijn.nl/ser1-htm/ ... 5-nl-v.jpg

Aanvullingen:

- Naast Robbedoes staat Mickey Mouse, die schuil gaat achter het hoofd van Charlie Brown.
- Tussen de Tarbot en Donalds 313 zie je Krazy Kat, die een baksteen naar zijn hoofd krijgt. De muis Ignatz bevindt zich dus achter de 313.
- Superman maakt een praatje met Catwoman. Naast Kuifje zie je de haarsprieten van Kwabbernoot.
- Achter Donald en Dagobert zie je op het laatste plaatje Astro Boy, The Spirit van Will Eisner en professor Mortimer uit de strip "Blake en Mortimer".

Die laatste twee zijn niet herkenbaar, vanwege de computerballonnen die ze over Kuijpers' tekening hebben geplakt. Op het inkleurvoorbeeld van de tekening zijn de personages nog wel zichtbaar:

Afbeelding

Bron: http://www.franka.nl/start_center.html
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » ma jul 06, 2009 2:45 am

Ridder ter Geit schreef:Een vriend van mij heeft aangeboden de pagina's met Peter R. de Vries eruit te halen en het blad vervolgens met mij te ruilen voor een cd-rom met foto's. Gezien de slimme oplossing ga ik er op in, dus zal ik toch zo'n blad (deels) bemachtigen.

Wat een raadselachtige opmerking! Wilde je de DONALD niet kopen omdat Peter Erg de Vries erin staat? Of kocht jouw vriend het blad alleen vanwege de misdaadverslaggever? Is de DONALD dan het soort mannenblad dat vooral om de interviews wordt gelezen?

Duckfan van Down Under schreef:Ik weet best dat er na 1900 nog schilderijen gemaakt, zijn alleen niet zoveel.

Als ik jou was, zou ik gaan klagen bij mijn tekendocent, want het kunstonderwijs op jullie school is blijkbaar waardeloos.

Duckfan van Down Under schreef:3. Dagobert Ducks Geldpakhuis zag er niet zo uit in 1954 zoals in 2009.
4. Lampje is door Carl Barks bedacht in 1956. Dit verhaal speelt in 1954.

Eigenlijk heb je wel een beetje gelijk. Het verhaal zou volgens mij veel beter werken als er een stijlverschil was tussen het heden en het verleden. Willie Wortel was vroeger dikker en hij had langer haar. Dagobert had een ander Geldpakhuis en bovendien zónder euroteken. Daan Jippes, Cèsar Ferioli of Claude Marin zouden het anders hebben aangepakt.

Duckfan van Down Under schreef:7. Willie kopieert iets wat hij in de toekomst heeft uitgevonden, en dit creëert een paradox.
8. Snap je hieronder al.

:lol: :lol:

Redmess schreef:Schraapstra rijd in het heden door het Grijze Bos.

Klopt. Schraaphaai en de Boze Wolf betalen met euro's en de kinderen spelen games op de Wii.

Ei schreef:
DisneyRemc°o° schreef:Het tijdschrift bevat een literair stripverhaal

Wat is een literair stripverhaal? Is dat een strip over Donald met een broek aan? Of gaat het om een roman in stripvorm, zoals de bewerking van Gerard Reve's 'De avonden'?

Wat is een literair stripverhaal? In ieder geval niet het verhaal over het Grijze Bos. Dat is een beroerd, slecht uitgewerkt verhaal met plotgaten. Het is misschien wat te ingewikkeld voor kleine kinderen, maar dat komt in de eerste plaats omdat het verhaal te warrig is.

Bestaan er literaire Disney-verhalen? Sommige verhalen van Carl Barks vertonen zeker literaire kwaliteiten. "Only A Poor Old Man" bijvoorbeeld, of "Luck of the North". In Italië werden een aantal verhalen van Tito Faraci gebundeld in een literaire pocket: http://coa.inducks.org/issue.php?c=it%2fTNOIR+1

Zou het verhaal trouwens eigenlijk voor de 57e verjaardag van het weekblad bedoeld zijn? Het verhaal gaat meer over het weekblad dan over het personage Donald Duck. Op de laatste bladzijde wordt de leeftijd van het weekblad expliciet vermeld.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma jul 06, 2009 8:05 am

Michiel P schreef:Wat een raadselachtige opmerking! Wilde je de DONALD niet kopen omdat Peter Erg de Vries erin staat? Of kocht jouw vriend het blad alleen vanwege de misdaadverslaggever? Is de DONALD dan het soort mannenblad dat vooral om de interviews wordt gelezen?

Welnee, natuurlijk kocht hij dit niet voor dit interview. Maar hij heeft het al uit, dus hij geeft het net zo lief aan mij, zodat hij in ruil een cdrom kan bemachtigen met foto's van de dienst waarin ik heilsoldaat werd, die ik toch al op de computer heb staan. Die pagina's haalt hij er wel uit, omdat ik geen blad wilde hebben waar Peter R. de Vries in staat.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Rockerduck » ma jul 06, 2009 1:06 pm

Michiel, bedankt voor je aanvullingen en verbeteringen.

Michiel P schreef:Ik ben niet goed bekend met de albums van Nero, maar heeft "His Majesty Pull" een grote P op de schoorsteen? Ik denk dat het de boot van Popeye moet voorstellen.

Dat zou ook kunnen. Ik ben dan weer niet zo bekend met Popeye (behalve van de tekenfilms, natuurlijk). Maar mijn associatie van die schoorsteen met een 'P' er op, is kapitein Oliepul uit 'Nero'. Ik dacht dat Kuijpers die P er gewoon op had gezet om het wat duidelijker te maken...

Michiel P schreef:- Achter Donald en Dagobert zie je op het laatste plaatje Astro Boy, The Spirit van Will Eisner en professor Mortimer uit de strip "Blake en Mortimer".

Die laatste twee zijn niet herkenbaar, vanwege de computerballonnen die ze over Kuijpers' tekening hebben geplakt. Op het inkleurvoorbeeld van de tekening zijn de personages nog wel zichtbaar:

Ho, ho... Wacht even... Plakt men bij de redactie van Donald Duck nu ook al nutteloze computerballonnen over *andermans* werk? Wat een respectloze manier van omgaan met zo'n eerbetoon.

Michiel P schreef:In Italië werden een aantal verhalen van Tito Faraci gebundeld in een literaire pocket: http://coa.inducks.org/issue.php?c=it%2fTNOIR+1

Dat vind ik goede voorbeelden van 'literaire Disney-strips'. Een aantal van die verhalen ken ik uit Nederlandse pockets. Nu blijkt dat ik goed heb aangevoeld dat ze door dezelfde persoon geschreven zijn. In enkele van die verhalen wordt wat meer diepgang gegeven aan de relatie tussen Mickey Mouse en Boris Boef. Verder zie je dat veel van die verhalen zich afspelen in de Duckstadse politie, met Inspecteur Van Puffelen/Zaaks/Detective Dick/Jansen als centrale figuur, en een nieuw personage, een nogal hardhandige agent.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma jul 06, 2009 1:36 pm

Michiel P schreef:
Duckfan van Down Under schreef:3. Dagobert Ducks Geldpakhuis zag er niet zo uit in 1954 zoals in 2009.
4. Lampje is door Carl Barks bedacht in 1956. Dit verhaal speelt in 1954.

Eigenlijk heb je wel een beetje gelijk. Het verhaal zou volgens mij veel beter werken als er een stijlverschil was tussen het heden en het verleden. Willie Wortel was vroeger dikker en hij had langer haar. Dagobert had een ander Geldpakhuis en bovendien zónder euroteken. Daan Jippes, Cèsar Ferioli of Claude Marin zouden het anders hebben aangepakt.

Grappig, laat ik nou daar vandaag toevallig een verhaal over bedacht hebben. Dit bericht kan by the way ergens anders geplaatst worden, tegen off-topic gedoe.

Een bekend stripfiguur wordt door een Wortel-tijdmachine naar het begin der tijden gestuurd. En waar is dat? "Lost on a desert Island"! En zo moet deze richting het heden, langs de Taliaferro-zondagsstrips, WDC1, "Donald Duck finds Pirate Gold", nog wat Barksverhalen, "The man of Tomorrow", "Donald Duck als Brandweerman", door de jaren 60 en 70, langs Bommelstein, naar Jippes' 1981 Broer Konijn, "De Zoon van de Zon" en Lo$, en zo richting het verhaal van DD2500, waar hij in Mexico een oud stripblaadje van een vogel afpakt, om het later, boven Duckstad, weer te laten vallen om door die vogel het te laten opvangen. En zo komt hij thuis. Iets voor begin volgend jaar, na 80 jaar Disney strips?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Carl Rosa » wo jul 22, 2009 10:31 pm

Het is een succes gebleken en er wordt aan een vervolg gedacht. Zelfs vanuit het buitenland is er interesse.
Nog een Donald wordt een beetje een moeilijk geval en er wordt gedacht aan een variatie namelijk met Oom Dagobert in de hoofdrol. met de huidige recessie een dankbaar onderwerp.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Redmess » wo jul 22, 2009 10:52 pm

Een paar thema-glossy's rond bepaalde figuren is zeker een leuk idee.

Ik kan niet wachten op de Willie!
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Loebas » wo jul 22, 2009 11:01 pm

Of Katrien of Kwik, Kwek en kwak
Avatar gebruiker
Loebas
Lobbes
Member
 
Berichten: 250
Geregistreerd: vr jan 09, 2009 11:05 pm

Berichtdoor Redmess » do jul 23, 2009 1:25 am

Welke vorm zou een Kwik, Kwek en Kwak dan moeten hebben? Een Katrien, Willie of Dagobert kan ik mij goed voorstellen, maar dat toch minder.

Een Tokkie-nummer zou denk ik ook een goede manier zijn om Derde-Wereld problematiek bij een breder publiek onder de aandacht te brengen.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney strips algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten