Je virtuele verzameling

Berichtdoor Carl Rosa » do sep 17, 2009 1:52 am

Rockerduck schreef:Ik zie mezelf in de eerste plaats als een lezer en een liefhebber. Ik laat rustig een paar albums aan me voorbijgaan als de inhoud me niet aanstaat. Dan maar een gat in de verzameling. Maar ik ga niet meer betalen voor verhalen waar ik een pokkehekel aan heb. Een béétje verzamelaarsimpuls zit er nog wel in, want ik wil graag de Oom Dagobert-serie compleet hebben (onder nr. 31 althans). Terwijl ik al die verhalen al ken en in andere albums heb. Maar dat is dan weer gewoon "voor de heb". En omdat die albums, naar mijn smaak, mooier uitgevoerd waren dan die van tegenwoordig (met die soms vreselijk lelijke computerinkleuringen).

Ze hebben een soort charme die we ook in de oudere DD weekbladen tegenkomen: de kleuren verschillen! Dan ineens zijn de snavels en voeten(?) fel geel dan weer licht oranje en dan weer knaloranje. Je krijgt echt het idee dat het handwerk is en er daarom nuance verschillen optreden. Ik weet niet of er met ecoline gekleurd werd, omdat dat duur was, maar de kleuren waren toen vaak erg warm.
Het beste in die categorie vind ik de eerste paar DD Beste Verhalen in 1e druk omdat die op een soort van dikker, licht houthoudend papier zijn gedrukt dat een iets donkerdere tint heeft en de kleuren als het ware absorbeert. Heel sfeervol en ook nog heel erg leuke korte verhalen! Ik krijg het er warm van.
Carl Rosa
Member
 
Berichten: 330
Geregistreerd: do mei 14, 2009 10:04 pm

Berichtdoor Michiel P » do sep 17, 2009 2:29 am

Rockerduck schreef:Ik wil graag de Oom Dagobert-serie compleet hebben (onder nr. 31 althans). [...] En omdat die albums, naar mijn smaak, mooier uitgevoerd waren dan die van tegenwoordig (met die soms vreselijk lelijke computerinkleuringen).

En vergeet de handlettering niet! De oude Oom Dagobert en Beste Verhalen-albums zijn het mooist, vanwege de handlettering en de ouderwetse kleuren. Het is niet erg dat er saaie egale kleurvlakken zijn gebruikt. Het gaat erom dat het duidelijk is wat er op de tekening gebeurt.

De Italiaanse inkleuring in BV 112-115 vind ik juist lelijk, omdat de kleuren zo flets zijn. "The Fabulous Philosopher's Stone" en "The Golden River" vielen me ontzettend tegen. Zijn dit toevallig mindere verhalen van Barks of ligt het alleen aan de kleuren? Ook "Back to the Klondike" lijdt onder de inkleuring, vind ik.

Leuk dat je tegenwoordig ook met de computer kunt kleuren, maar daarom hoef je nog niet overal een hip verloopkleurtje voor te gebruiken. De Fransen maken het nog bonter (of juist niet), want die gebruiken alleen modderkleuren in een misplaatste poging tot natuurgetrouwheid.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do sep 17, 2009 3:53 pm

Die inkleuring is de reden dat ik Barks eerst niks vond. BV 121.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr sep 18, 2009 1:01 am

Michiel P schreef:De Italiaanse inkleuring in BV 112-115 vind ik juist lelijk, omdat de kleuren zo flets zijn. "The Fabulous Philosopher's Stone" en "The Golden River" vielen me ontzettend tegen. Zijn dit toevallig mindere verhalen van Barks of ligt het alleen aan de kleuren? Ook "Back to the Klondike" lijdt onder de inkleuring, vind ik.

Leuk dat je tegenwoordig ook met de computer kunt kleuren, maar daarom hoef je nog niet overal een hip verloopkleurtje voor te gebruiken. De Fransen maken het nog bonter (of juist niet), want die gebruiken alleen modderkleuren in een misplaatste poging tot natuurgetrouwheid.

De Fransen maken echt de meest lelijke inkleuringen! Maar inderdaad, ook de Italianen kunnen er wat van. Dat tweede verhaal met Goudglans in 'Als toeschouwer' bijvoorbeeld, met o.a. die malle motiefjes op de banken in de treinstellen. Zelden heb ik zo gegruweld bij nota bene een Barks-verhaal! En dat kleffe reclamefolder-papier van tegenwoordig versterkt die armzalige inkleuring ook nog eens. Soms vind ik de nieuwe inkleuring een vooruitgang, zoals enkele korte verhalen in de Weekbladen van '94-'95 en de nieuwe 'Atlantis'-inkleuring.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr sep 18, 2009 2:51 pm

Rockerduck schreef:Soms vind ik de nieuwe inkleuring een vooruitgang, zoals enkele korte verhalen in de Weekbladen van '94-'95...

Behalve bij het verhaal Gladstone Returns...
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr sep 18, 2009 5:20 pm

Duckfan van Down Under schreef:
Rockerduck schreef:Soms vind ik de nieuwe inkleuring een vooruitgang, zoals enkele korte verhalen in de Weekbladen van '94-'95...

Behalve bij het verhaal Gladstone Returns...

"Een tientje voor Katrien". http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC++95-02

Waarom niet? Ik vind de jaren '90 Weekblad-inkleuring veel beter dan de jaren '50 Weekblad-inkleuring of de jaren '70 BV-versie.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ui » za sep 19, 2009 12:10 pm

Snik. Is er nou niemand die ziet dat inkleuring hier off-topic is? (snik!) Dat er vraag is naar een apart topic over inkleuring? (snotter) Sommigen willen belangrijke topics oprichten, maar laten deze kans liggen. (huil huil!)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor huugduck » za sep 19, 2009 12:33 pm

Huil maar niet ui ik zal het wel weer doen. :P
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za sep 19, 2009 4:38 pm

Argl-de-la-argl! UI??? Vat komt gij hier doen?! Scheert U hier weg, alstublieft! Ik ben verkouden! Waar is je neef gebleven, Ei? <poewaap> Maar laten we verder gaan. In de lijst zie ik zover deze McDrakers:
135: snowmansion
156: jan Baksteen
219: henriekeg
230: DuckfanDownUnder
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor huugduck » za sep 19, 2009 5:29 pm

Waar gaat die lijst over?
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Elco8183 » za sep 19, 2009 7:00 pm

Ik heb het ook gedaan vanmiddag, maar als ik naar statistieken kijk, dan staat er

"Total number of different stories in your collection: 0
Total number of different comic-books in your collection: 4078"

Waarom staat het aantal verhalen er niet bij :S
Rijk worden in het zweet des aanschijns, door de glorie van eerlijk en hard werk, DAT is pas een prestatie!
Elco8183
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: di mei 08, 2007 10:08 pm

Berichtdoor Elco8183 » za sep 19, 2009 7:27 pm

Rijk worden in het zweet des aanschijns, door de glorie van eerlijk en hard werk, DAT is pas een prestatie!
Elco8183
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: di mei 08, 2007 10:08 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za sep 19, 2009 8:11 pm

Had ik eerst ook. Je zult zien, na de eerste update van Inducks vannacht kun je ze wel zien. Wat je morgen dan weer veranderd staat er overmorgen op. Behalve bij de Walt Disney Treasure serie, die niet.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za sep 19, 2009 8:12 pm

huugduck schreef:Waar gaat die lijst over?

Hoeveelste je staat van verschillende verhalen.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Elco8183 » za sep 19, 2009 8:48 pm

oke, we wachten af :) ben altijd ongeduldig, wil meteen de verandering zien haha
Rijk worden in het zweet des aanschijns, door de glorie van eerlijk en hard werk, DAT is pas een prestatie!
Elco8183
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: di mei 08, 2007 10:08 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney strips algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten