Het publiceren van oude(re) Nederlandse verhalen

Berichtdoor Dubbelduck » ma jan 25, 2010 8:11 pm

Op Inducks zijn er nog genoeg oude Nederlandse verhalen te vinden die nog nooit zijn gepubliceerd. En er zitten ook hele oude verhalen tussen. Zoals bijvoorbeeld zes verhalen uit 79. Ook uit de jaren tachtig zijn er nog 61 verhalen die niet gepubliceerd zijn. Daartussen zitten twee verhalen met een verhaalcode die op een A eindigt. Dat is een verhaal dat hetzelfde is als een ander verhaal, alleen is dit verhaal (meestal) door iemand anders getekend. Ook zit er een remake van een Don Rosa verhaal bij (H 89067), waar verder geen informatie over bekend is op Inducks. Maar er staat ook een verhaal bij van 22 pagina's met in de hoofdrol Donald Duck. Ook uit de jaren negentig zijn er nog 82 verhalen die nog niet gepubliceerd zijn in Nederland. Er zitten er drie tussen die al wel in een ander land verschenen zijn, waaronder twee verhalen van de Duitser Jan Gulbransson. Deze twee verhalen zijn dan ook in Duitsland wel verschenen. Toen ik zocht naar verhalen die in het afgelopen decennium gemaakt zijn en nog niet zijn gepubliceerd, kwam ik uit op 382 verhalen. De teller van het aantal nog niet gepubliceerde verhalen staat dus op 531.
Ik snap niet dat die verhalen worden gemaakt als ze toch niet gepubliceerd worden. Die zes verhalen uit 1979 hadden allang gepubliceerd kunnen zijn. Zo ook de verhalen uit de jaren tachtig. Ik denk dat de redactie liever nieuwere verhalen in het weekblad publiceert dan oude(re) verhalen. Neem nou bijvoorbeeld Donald Duck 2009-51. Daarin stond het verhaal Het goud van de Zwijgende Zwijnen. De redactie publiceert vrolijk een verhaal in hetzelfde jaar als dat het verhaal gemaakt is, terwijl ze ook een iets ouder verhaal hadden kunnen publiceren met dezelfde paginalengte.
Mijn oplossing voor dit probleem zou zijn: een album. Een superdik album met in ieder geval de 149 verhalen uit de jaren voor 2000. Daarbij zou ik nog een aantal verhalen doen uit de eerder jaren van het afgelopen decennium. Ik zou het album misschien in een kleine oplage laten verschijnen. Als het album dikker is dan 200 pagina's, zou ik meerdere albums doen. Als titel van de album(s) zou ik zeggen 'De Beste Hollandse Verhalen Van Donald Duck'. Als voorplaat zou ik iets Hollands doen, iets met molens of klompen ofzo, zoals de achterkant van Avontuur in Amsterdam.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor DD » ma jan 25, 2010 9:08 pm

Hoe komen ze er op inducks bij dat die verhalen bestaan dan? Zet de redactie ze er op ofzo,,
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Ei » ma jan 25, 2010 10:28 pm

Dubbeluck schreef:Ik zou het album misschien in een kleine oplage laten verschijnen.

Vergeet het maar. Iemand van de redactie heeft op McDrake uitgelegd, dat in Nederland een kleine oplage geen optie is.

DD schreef:Hoe komen ze er op inducks bij dat die verhalen bestaan dan? Zet de redactie ze er op ofzo,,

De Troep-redactie heeft informatie geleverd aan Inducks. Zo doet Inducks gratis hun administratie. Zo heeft men dankzij Inducks verhalen ontdekt die nog niet gepubliceerd waren. En tekenaars ontdekten soms dankzij Inducks, dat ze nog niet betaald waren.
Beeld je eens in dat jij een commerciële organisatie voert, en dat iemand gratis voor je wil werken. Dat is natuurlijk mooi meegenomen. :)
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » di jan 26, 2010 10:23 am

Wel raar om ongepubliceerde verhalen 'de beste Hollandse verhalen' te noemen. Je hebt namelijk kans dat ze gemiddeld genomen juist iets minder zijn, anders was de redactie wel happiger geweest ze in het blad te zetten.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Dubbelduck » di jan 26, 2010 5:17 pm

Ridder ter Geit schreef:Wel raar om ongepubliceerde verhalen 'de beste Hollandse verhalen' te noemen. Je hebt namelijk kans dat ze gemiddeld genomen juist iets minder zijn, anders was de redactie wel happiger geweest ze in het blad te zetten.

Dan een andere titel...
Het gaat om het principe let niet op de details aub. Het gaat er gewoon om dat die verhalen (nog) niet gepubliceed zijn.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Rubberduck » di jan 26, 2010 6:15 pm

Aha! Dat verklaart waarom ik in de late jaren '90 (1997-1998) wel eens 'nieuwe' Nederlandse verhalen heb gezien van José Colomer met codes die begonnen met 'H 88....' ofzo. Robert Klein heeft wel eens gezegd dat verhalen van Gulbransson die voor Nederland zijn gemaakt alleen in het buitenland zijn gepubliceerd, volgens mij.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm


Keer terug naar Disney strips algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron