Een strip voor de liefhebber?

Berichtdoor Caspar » do feb 25, 2010 11:21 am

Naar aanleiding van een topic over een bepaald verhaal van een zekere Carl Barks, waarin Ferdi het argument aanvoert dat de BV-reeks is voor 'gewone kinderen' die 'gewoon een leuk verhaaltje willen lezen en die weten waarschijnlijk niet eens wie meneer Barks is en slaan alle inleidingen over.' Ook de DDExtra leek een reeks voor de echte liefhebber maar is volgens mij nog steeds een soort compromis tussen de langere avonturenverhalen en de kinderen die het weekblad al uithebben en maar een extra komen. Maar, is er dan wel een DD-stripblad voor 'de echte liefhebber'? Die behalve de verhalen ook de ontstaansgeschiedenis interessant vinden, rariteiten, onuitgewerkte schetsen en synopsissen, vervolgverhalen en subreeksen en 'het langste verhaal ooit'. Is het niet tijd dat er ook zo'n soort blad komt?
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Appie Aap » do feb 25, 2010 1:33 pm

Dit zou een heel leuk idee zijn. En dat je dan ook bepaalde verhalen kan aanvragen :)
Alleen is de vraag: hoe houd je het rendabel?
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor kwok » do feb 25, 2010 1:40 pm

Ferdi f heeft al vaak gezecht dat zulke reeksen niet rendabel zijn.
kwok duikt weer op
kwok
Member
 
Berichten: 514
Geregistreerd: wo jul 08, 2009 2:32 pm

Berichtdoor DD » do feb 25, 2010 6:08 pm

Maar het zou wel een mooi idee zijn om dit om de half jaar bijvoorbeeld in een kleine opgave uit te brengen. Donald Duck heeft naast de kinderen ook serieuze fans en ook verzamelaars die op een serieuze manier hun tijd en geld besteden aan het verzamelen van DD uitgaven en ook geïnteresseerd zijn in de geschiedenis en allerlei andere informatie rondom de DD. Ze zijn Duitsland niet voor niets van plan om een DD Universiteit te openen en de fenomeen "Donaldisme" is ook niet zomaar ontstaan. Mijn mening is dat er rekening moet worden gehouden voor "ons soort fans en verzamelaars".

Omdat het in een kleine opgave moet worden uitgebracht lijkt het me logisch als de prijs ervan ook hoger is dan de gemiddelde DD uitgaven. Maar ik neem aan dat liefhebbers daar graag wat meer voor neer willen leggen. Ik wel tenminste,,
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Caspar » do feb 25, 2010 6:36 pm

Je zou best een mooi boekwerk kunnen drukken van tussen de 20 en de 50 euro, in een kleine - limited edition - oplage. En dan eens in het halfjaar inderdaad. Da's in principe (als je van 30 euro prijs uitgaat) even duur als een abbonement op het weekblad, maar voor veel McDrakers misschien interessanter.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Appie Aap » do feb 25, 2010 7:11 pm

DD schreef:Omdat het in een kleine opgave moet worden uitgebracht lijkt het me logisch als de prijs ervan ook hoger is dan de gemiddelde DD uitgaven. Maar ik neem aan dat liefhebbers daar graag wat meer voor neer willen leggen. Ik wel tenminste,,

Bij mij ligt het er helemaal aan wat er precies in zou verschijnen. Als er bijvoorbeeld een saai Mickey verhaal in voorkomt (ik noem maar wat) zou ik het er niet voor overhebben. :P
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor DD » do feb 25, 2010 7:33 pm

Ik heb vooral een uitgave in gedachten waar veel informatie instaat zoals de ellenlange topics hier op dit forum over verdwenen verhalen en remakes en noem maar op. En daarnaast ook strips als "King Scrooge I" (alhoewel dat zojuist is verschenen) en "Somewhere in Nowhere" en weet ik het waar maandenlang allemaal over gediscussieerd wordt.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Caspar » do feb 25, 2010 7:56 pm

Precies, achtergrondinformatie, vragen aan de redactie, etc. Maar ook verhalen van nieuw talent, een fanfictie-rubriek, vervolgverhalen. Dingen die in het 'algemene-verhalen-verzoektopic' staan, Brigitta en Otto en Diederik, etc.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do feb 25, 2010 7:59 pm

Ik wil best wel wat gaan bedenken, maar ja, het komt er toch niet in.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor DD » do feb 25, 2010 8:21 pm

Op dit forum heb ik veel ideeën gezien. Dit is de eerste keer een idee dat ik echt goed vind en graag zou willen dat de redactie er echt wat mee deed. Het zou leuk zijn als Ferdi ook wat zei in deze topic. (By the way: is Ferdi de enige overgebleven redactielid op McDrake?).
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do feb 25, 2010 10:32 pm

Jep. De anderen zijn allemaal gesneuveld in de strijd. Or they were just plain chicken.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor DD » do feb 25, 2010 10:46 pm

Duckfan van Down Under schreef:Jep. De anderen zijn allemaal gesneuveld in de strijd. Or they were just plain chicken.

Met dank aan Rubberduck en zijn bende :) (of moet ik leger zeggen?).
Ik hoop dat Ferdi sterk genoeg is, en ik vind het echt knap dat hij het tot nu toe heeft uitgehouden.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Rubberduck » vr feb 26, 2010 2:02 am

DD schreef:Met dank aan Rubberduck en zijn bende :) (of moet ik leger zeggen?).
Ik hoop dat Ferdi sterk genoeg is, en ik vind het echt knap dat hij het tot nu toe heeft uitgehouden.

Nou nou, kom op zeg. Het is hun eigen keuze om weg te gaan. Niemand dwingt hen. Als redactieleden proberen lezers met een kluitje in het riet te sturen, zal ik daarop wijzen. Als diezelfde redactieleden dat als vervelend ervaren en daarom weg gaan, aan wie ligt het dan? Aan degene die kletskoek verkoopt, of aan degene die voor de kletskoek waarschuwt? Op een forum zijn nou eenmaal altijd verschillende meningen. Als mensen daar niet tegen kunnen en om die reden besluiten weg te gaan, is dat toch hun beslissing?
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Berichtdoor Ferdi F » za feb 27, 2010 2:13 pm

Caspar schreef:Naar aanleiding van een topic over een bepaald verhaal van een zekere Carl Barks, waarin Ferdi het argument aanvoert dat de BV-reeks is voor 'gewone kinderen' die 'gewoon een leuk verhaaltje willen lezen en die weten waarschijnlijk niet eens wie meneer Barks is en slaan alle inleidingen over.' Ook de DDExtra leek een reeks voor de echte liefhebber maar is volgens mij nog steeds een soort compromis tussen de langere avonturenverhalen en de kinderen die het weekblad al uithebben en maar een extra komen. Maar, is er dan wel een DD-stripblad voor 'de echte liefhebber'? Die behalve de verhalen ook de ontstaansgeschiedenis interessant vinden, rariteiten, onuitgewerkte schetsen en synopsissen, vervolgverhalen en subreeksen en 'het langste verhaal ooit'. Is het niet tijd dat er ook zo'n soort blad komt?

Ik vind het een leuk en ambitieus idee, maar ik denk niet dat er ooit zo'n blad zal komen. Een blad voor fanatieke fans zal waarschijnlijk niet genoeg abonnementen of losse verkoop genereren om het rendabel genoeg te maken. Het merendeel van de lezers (en dat zijn echt niet alleen kinderen) willen gewoon een blaadje dat lekker wegleest en is verder helemaal niet geïnteresseerd in wie de verhalen geschreven of getekend heeft. Helaas... Ik zou het wel leuk vinden.
Persoonlijk lijkt mij het leuk bijvoorbeeld leuk als alle verhalen Floyd Gottfredson eens gebundeld zouden worden in een reeks. De Beste Verhalen van Mickey Mouse? Maar helaas verkoopt een Mickey-album helemaal niet zo goed, dus zo'n reeks zal er hoogstwaarschijnlijk nooit komen. Zonde, want er is prachtig materiaal!

Voor informatieve stukken zul je het dus helaas moeten doen met inleidingen in de albums. In de Lecturama- en Algemeen Dagblad-boeken en in bijvoorbeeld 'Donald Duck 75 jaar filmster' vind ik dat er wel een mooie compromis was tussen een leuk album en iets informatiefs voor de fan.
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor DD » za feb 27, 2010 5:22 pm

Ja maar is het dan geen oplossing als het in een zeer kleine oplgae wordt gedrukt?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Volgende

Keer terug naar Disney strips algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten