Olijk en Vrolijk

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr apr 02, 2010 11:34 pm

Misschien interessant voor de echte verzamelaar? Nog voor er in Nederland Disney-strips bestonden, kwam er vanaf 1937 als bijvoegsel bij de Gelderlander het blad 'Olijk en Vrolijk' uit. Hoewel er dus nog geen Disney-strips verschenen, waren er wel voorpagina's bij met Donald Duck en zijn neefjes erop, die samen met de verhalen uit Engeland gekocht werden:

Vanaf 1937 verscheen het blad Olijk en Vrolijk als bijvoegsel bij De Gelderlander. Het blad is voornamelijk gevuld met tekststrips uit Engeland. De enige strip van Nederlandse bodem is de ballonstrip 'Gijsje Goochem' van Jac Grosman. Opmerkelijk aan dit blad is het gebruik van Donald Duck en zijn neefjes op de voorpagina. Dit is frappant aangezien er in Nederland nog geen Donald Duck-strips verschenen in die tijd, ook niet in dit blad. Waarschijnlijk werden de voorplaten ook aangekocht uit Engeland. Waar de figuurtjes op de voorplaat hier nog sterke gelijkenissen vertonen met de Disney-personages, krijgen de voorplaten in de oorlog steeds meer een amateuristisch karakter. In de oorlog werd het onmogelijk het Engelse materiaal aan te kopen, waardoor er Nederlandse tekenaars aan het werk zijn gezet. Olijk en Vrolijk verscheen tot minstens december 1941.

Zie: http://lambiek.net/aanvang/1930tijdschriften.htm
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr apr 02, 2010 11:34 pm

De voorkanten:

Afbeelding

Afbeelding
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr apr 02, 2010 11:46 pm

Neem mij niet kwalijk, ik zie nu dat er in 1931 een Mikkie de Muis krantenstrip (een vertaling van een Mickey Mouse krantenstrip) in de Telegraaf stond, dat is dan dus de eerste Disney-strip in Nederland. Zo'n Telegraaf uit 1931, dat is dan pas leuk voor de verzamelaar:
http://lambiek.net/aanvang/1930disney.htm
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor MatroosDuck » zo mei 29, 2011 5:06 pm

Wat mij vooral opvalt is dat er klein op het sneeuwwitje bioscoopkaartje leeftijd 14 jaar staat.
Avatar gebruiker
MatroosDuck
:)
Member
 
Berichten: 1120
Geregistreerd: za apr 09, 2011 11:46 am

Berichtdoor Michiel Q » zo mei 29, 2011 5:26 pm

MatroosDuck schreef:Wat mij vooral opvalt is dat er klein op het sneeuwwitje bioscoopkaartje leeftijd 14 jaar staat.

Vergeet niet dat er in Sneeuwwitje behoorlijk griezelige scènes zitten, die nota bene gecensureerd moesten worden. De scène waarin ze verdwaalt in het bos en de dood van de heks, bijvoorbeeld. Zeker in die tijd werd dat niet geschikt gevonden voor kleine kinderen.
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm


Keer terug naar Disney strips algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten