Slechtste Disney-strip ooit

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr jun 25, 2010 10:44 pm

In de Donald Duck van deze week staat de volgende strip:

http://coa.inducks.org/story.php?c=H+28183

De Zware Jongens; tekst Ruud Straatman, 'Supermarkt'.

Ze hebben honger en willen iets kopen. Maar dat mag niet; een Zware Jongen steelt alleen. Degene die het voorstelde doet net of het een grapje was. Ze komen op het briljante idee om geld te stelen om iets te kopen!
Echter, er komt een nog beter plan! Ze gaan gewoon naar de winkel voor sluitingstijd!
Ze gaan winkelen en ergeren zich aan de man die hun in de gaten houdt. Ze maken een grapje over de prijzen.
Dan gaan ze vrolijk ende vriendelijk naar de kassa. De bewaker ziet niet wat er mis is.
De prijs is veertig euro en een dubbeltje. De ene vind het best veel, maar de andere Zware Jongen maakt er toch zelfs vijftig van.
De cassiere is heel blij met de fooi. De Zware Jongen zegt: "En laat de rest maar zitten! Heh! Heh!"
Hij betaalt niets.
De casiere roept de bewaking, omdat ze niet betaald hebben.
Ze krijgen straf voor de rechtbank. De Zware Jongen zegt dat de winkel zich moeten schamen, want ze gaven nog wel fooi.

Het geniale plan:
Gewoon overdag winkelen en niet betalen.

De grap:
Fooi beloven en het daarom niet eerlijk vinden dat je opgepakt wordt.

Wat is hier mis mee:
- het is vrij onduidelijk; het plan is eigenlijk best raar en voelt niet aan als een of ander inventief Zware Jongens plan
- er lijkt niet echt een clue te zijn, behalve een grap
- om de grap uit te leggen of uberhaupt zelf te snappen moet je veel moeite doen. Niet omdat het intelligent is, maar omdat het zo vaag en suf is dat het je voorstellingsvermogen te buiten gaat. Het wérkt gewoon echt niet! Er is geen grap! Maar er moet wel een grap zijn, anders is er geen clue! Maar wat is de grap dan? Hoe werkt dit? Hij zegt dat hij fooi geeft en geeft niets en is dan boos dat hij opgepakt wordt omdat hij fooi geeft!
Hoe werkte hun plan eigenlijk? Hoe dachten ze eigenlijk weg te komen? En waarom zijn ze zo dom? De Zware Jongens hadden vroeger toch nog wel eens echt inventieve listen?

Dit verhaal is dus een belediging voor de Zware Jongens. Voor de lezer is het een verhaal om heel verdrietig van te worden. Totaal gespeend van alles wat leuk is.

Nou, ik hoop dat mijn punt duidelijk is. Graag zie ik van anderen ook nominaties met motivatie betreffende een verhaal dat volgens hen het slechtste verhaal ooit is.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Redmess » vr jun 25, 2010 11:23 pm

Dit verhaal is de smerige kroon op de berg slechte Zware Jongens verhalen van de laatste jaren. Deze strip geeft in twee pagina's perfect weer hoezeer deze personages zijn afgezwakt. Waren dit nog maar 15 jaar geleden de VRESELIJKE, VERSCHRIKKELIJKE Zware Jongens (en hoe lang geleden is het dat we die titel hebben gehoord in het blad?), die banken beroofden, overvallen pleegden, door heel Duckstad gevreesd werden, en die altijd een nieuw Byzantijns plan hadden om geld te stelen, nu zijn het kruimeldiefjes die te dom zijn om zelfs de simpelste winkeldiefstal te plegen. Waar ze vroeger de spot mee dreven kunnen ze zelf niet eens meer met enige geloofwaardigheid doen.

De Zware Jongens van vandaag zijn watjes, imbecielen en klungels. Een groot verlies voor alle fans.
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor DD » za jun 26, 2010 7:28 am

Zij worden ook een dagje ouder :P
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Daniel73 » za jun 26, 2010 3:23 pm

Ridder ter Geit schreef:Graag zie ik van anderen ook nominaties met motivatie betreffende een verhaal dat volgens hen het slechtste verhaal ooit is.

Een maf experiment / Slaapproject
Tekst Frank Jonker, tekeningen Bas Heymans. 10 pagina's.
http://coa.inducks.org/story.php?c=H+26177
Gaat over een bizar slaappetje. Zie mijn alter ego Ei's commentaar in het topic DD 26-2009.

Kerel 3000
Tekst Evert Geradts, schetsen Maximino Tortajada Aguilar, inkt Comicup Studio. 17 pagina's.
http://coa.inducks.org/s.php?c=H+29489
Zie Ei's commentaar in het topic DD 2010-14 (nummer 3000).

Redmess schreef:De Zware Jongens van vandaag zijn watjes, imbecielen en klungels.

De Zware Jongens moeten zich aanpassen aan het niveau van de auteur die hun verhalen schrijft. Als de auteur geen inspiratie heeft, hebben de Zware Jongens dus ook geen inspiratie.
Bij Barks konden de Zware Jongens intelligent zijn omdat Barks een van de allerbeste stripmakers is.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za jun 26, 2010 8:10 pm

Slim bedacht, dat over de Zware Jongens. Ik vind dat als je niks met de Zware Jongens kunt bedenken, moet je ook geen Zware Jongens verhalen maken. Wat heb je liever: een slecht verhaal of geen verhaal?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Daniel73 » za jun 26, 2010 9:22 pm

Duckfan van Down Under schreef:Wat heb je liever: een slecht verhaal of geen verhaal?

Wat heb je liever: geld in de kassa, of geld in de kassa?
Zo staat hoofdredacteur Thom Roep er tegenover, eh, ik bedoel natuurlijk de afdeling marketing. :) Roep zal vast intelligent genoeg zijn om te weten dat hij geregeld troep goedkeurt. Maar de lopende band moet blijven rollen, de ka$$a klingelen en de zakken gevuld. Een andere reden kun je niet bedenken voor het goedkeuren van zulke beroerde verhalen, of wel?
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Redmess » za jun 26, 2010 9:36 pm

Wat een keus... aan geen van beide valt plezier te beleven. Waarom denk je dat iedereen goede verhalen wil?

Als je geen inspiratie voor een bepaald personage hebt, is het dan wel verstandig om daar toch een verhaal voor te schrijven? Het doet die personages bepaald geen goed, zoals bij de Zware Jongens blijkt. En het merkwaardigste is dat dit blijft gebeuren, bij meerdere auteurs. Zijn ze de Zware Jongens allemaal stiekem beu? Dat botst dan des te meer met het beleid in Nederland om geen nieuwe personages te introduceren. Op die manier zit je vast aan personages waarvoor je niet kan schrijven en die je wellicht niet interesseren.

Een interessante zijvraag is ook waarom er eigenlijk geen vaste canon is voor Duckstad. Iedereen houd losjes Barks aan, maar dat is niet DE canon... toch?
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Ridder ter Geit » za jun 26, 2010 10:42 pm

Misschien stiekem indirect wel? Barks was de meester, maar de opvolgers niet. Door zich dwangmatig aan Barks wereld vast te houden beperken ze zichzelf inderdaad misschien te veel.

Overigens heb ik laatst het Zware Jongens Vakantieboek voor mijn vader gekocht (vaderdag; de winkels zaten al dicht op de zaterdag ervoor en deze hadden ze ook in de supermarkt en mijn vader houdt wel van strips en het Zware Jongens thema vond ik wel grappig) en zelf ook gelezen en deze vond ik wel erg leuk! Hier stonden veel inventieve verhalen in rond het boeven-thema. De reeks Deense verhalen (bekend uit de Extra) is dus zeker wél de moeite waard!
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Daniel73 » zo jun 27, 2010 3:15 pm

Redmess schreef:[geld in de kassa, of geld in de kassa?] Wat een keus... aan geen van beide valt plezier te beleven.

Geen plezier beleven aan geld in de kassa? U bent ongeschikt om te werken bij Donald Duck Weekblad. :P

Redmess schreef:Waarom denk je dat iedereen goede verhalen wil?

Wil iedereen goede verhalen? Is dat een houdbare stelling? Wie is "iedereen"? Redacteurs vinden slechte verhalen ook goed, anders zag je die niet in het blad.

Redmess schreef:Als je geen inspiratie voor een bepaald personage hebt, is het dan wel verstandig om daar toch een verhaal voor te schrijven?

Wat zeg je? Sorry, de lopende band maakt wat herrie.

Redmess schreef:Het doet die personages bepaald geen goed, zoals bij de Zware Jongens blijkt. En het merkwaardigste is dat dit blijft gebeuren, bij meerdere auteurs. Zijn ze de Zware Jongens allemaal stiekem beu? Dat botst dan des te meer met het beleid in Nederland om geen nieuwe personages te introduceren. Op die manier zit je vast aan personages waarvoor je niet kan schrijven en die je wellicht niet interesseren.

Redmess, dit antwoord is langer geworden dan ik van plan was en dan waar ik eigenlijk tijd voor heb. Je zult terecht opmerken dat ik niet op al je vragen en opmerkingen gereageerd heb. Ik kan geen gehoor geven aan jouw behoefte aan een verdere schriftelijke discussie. Ik zal schriftelijk niet meer reageren op jouw berichten.

(Frustrerend, nietwaar? Welnu, dit laatste is wat je gauw krijgt als je probeert in discussie te gaan met hoofdredacteur Roep. Men heeft geen zin in mondige lezers die zeveren over personages en goede verhalen. Voor zover men de argumenten begrijpt.)

Ridder ter Geit schreef:Overigens heb ik laatst het Zware Jongens Vakantieboek voor mijn vader gekocht [...]

We gaan off-topic.

Zware Jongens
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=889
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor admin » zo jun 27, 2010 3:32 pm

Redmess schreef:Iedereen houd losjes Barks aan, maar dat is niet DE canon... toch?

'Ongewenste personages' in Nederland
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=790
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=25655#p25655
admin
Site Admin
 
Berichten: 409
Geregistreerd: di aug 14, 2007 12:35 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Duckfan van Down Under » zo jun 27, 2010 3:38 pm

Daniel73 schreef:
Redmess schreef:Waarom denk je dat iedereen goede verhalen wil?

Wil iedereen goede verhalen? Is dat een houdbare stelling? Wie is "iedereen"? Redacteurs vinden slechte verhalen ook goed, anders zag je die niet in het blad.

Iedereen wil goede verhalen. Alleen wat precies goede verhalen zijn, daar zijn de meningen over verdeeld. Behalve bij Barks. Maar ja, hoe vaak zie je die nog? Ja, in het begin van het jaar nog. Het LEEK een goede start.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Daniel73 » zo jun 27, 2010 4:07 pm

Duckfan van Down Under schreef:Behalve bij Barks. Maar ja, hoe vaak zie je die nog? Ja, in het begin van het jaar nog. Het LEEK een goede start.

Herdrukken van Barks-verhalen
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=1463
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Redmess » zo jun 27, 2010 5:41 pm

Hoe verdien je geld aan het niet publiceren van slechte verhalen?
Avatar gebruiker
Redmess
Member
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: za maart 17, 2007 10:06 pm
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Daniel73 » zo jun 27, 2010 5:54 pm

Redmess schreef:Hoe verdien je geld aan het niet publiceren van slechte verhalen?

Wat bedoel je? Ik begrijp deze vraag (serieus) niet.

De vraag lijkt me niet relevant, want er is in Nederland geen sprake van "niet publiceren van slechte verhalen". Slechte verhalen worden óók gepubliceerd. Dat zie je aan de in dit topic genoemde voorbeelden, die maar het topje van de ijsberg zijn.
Daniel73
Member
 
Berichten: 922
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 12:26 am
Woonplaats: Nederland

Berichtdoor Rubberduck » ma jun 28, 2010 1:58 am

Wil iedereen goede verhalen? Ik denk het niet. Als de top 10 van best bezochte bioscoopfilms een indicatie is, of de top 10 van best bekeken tv programma's, dan rijst het beeld op dat het de meeste mensen worst zal wezen hoe goed of slecht het verhaa in elkaar zit, als het hen maar (tijdelijk) vermaakt.
Oooh, mama! Can this really be the end?
To be stuck inside of Mobile with the Memphis blues again!
Rubberduck
Member
 
Berichten: 1098
Geregistreerd: vr nov 13, 2009 4:34 pm

Volgende

Keer terug naar Disney strips algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron