Een goed verhaal

Berichtdoor Dubbelduck » wo feb 09, 2011 9:12 pm

Wat maakt een verhaal nou goed of slecht? Natuurlijk heeft een tekenaar hier invloed op, maar kijk nou eens alleen naar het plot van het verhaal zelf. Waarom is dit verhaal dan zo slecht terwijl dit verhaal niet beter kan. De lengte van het verhaal heeft misschien ook wel invloed op het verhaal, maar kijk nou eens puur alleen naar de kwaliteit van een verhaal. Is dat dan spanning? Of wellicht humor? Of een combinatie van die twee?
Ik heb zelf ook wat aardige plots bedacht en het zou leuk zijn als er wat tips worden gegeven om een goed verhaal te schrijven.
Rule #16: If someone thinks they have the upper hand, break it.
Avatar gebruiker
Dubbelduck
Agent zonder angst
Member
 
Berichten: 2609
Geregistreerd: ma okt 19, 2009 2:27 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » do feb 10, 2011 10:43 am

Wat vaak leuke verhalen maakt is een origineel plot, een goede spanningsboog. En dat de specifieke karaktereigenschappen van elk personage goed tot uiting komen en tegen elkaar uitgespeeld worden. Dus karaktergedreven plots. Verder dus niet te lang en niet te kort, zodat het scherp en 'to the point' blijft.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Robb_K » do feb 10, 2011 1:09 pm

Ridder ter Geit schreef:Wat vaak leuke verhalen maakt is een origineel plot, een goede spanningsboog. En dat de specifieke karaktereigenschappen van elk personage goed tot uiting komen en tegen elkaar uitgespeeld worden. Dus karaktergedreven plots. Verder dus niet te lang en niet te kort, zodat het scherp en 'to the point' blijft.

"niet te lang en niet te kort, zodat het scherp en 'to the point' blijft." PRECIES! Dat is heel belangrijk!

Een slechte schrijver kan ruïneren een goed verhaal idee of een goede plot. En een goede schrijver kan helpen om een zwak plot, worden tenminste, een gemiddelde, leesbaar verhaal. De timing van het verhaal perceel ontwikkeling en onthullende karakter motivaties is van cruciaal belang.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Bruno » do feb 10, 2011 1:12 pm

En verder kan een onvoorspelbaar verrassingseinde ook wel meehelpen!
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Robb_K » do feb 10, 2011 1:47 pm

Bruno Kopsky schreef:En verder kan een onvoorspelbaar verrassingseinde ook wel meehelpen!

O ja! Dat is niet te vergeten!
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor McDuck Menu » do feb 10, 2011 5:54 pm

Ridder ter Geit schreef:Wat vaak leuke verhalen maakt is een origineel plot, een goede spanningsboog. En dat de specifieke karaktereigenschappen van elk personage goed tot uiting komen en tegen elkaar uitgespeeld worden. Dus karaktergedreven plots. Verder dus niet te lang en niet te kort, zodat het scherp en 'to the point' blijft.

Wat versta je dan onder een goede spanningsboog? Is daar nog een soort basis voor, punten waar je op moet letten bijvoorbeeld?
Mijn portfolio: http://timartz.com
Avatar gebruiker
McDuck Menu
Tekent eenden
Member
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: di jan 02, 2007 10:11 pm
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do feb 10, 2011 6:12 pm

McDuck Menu schreef:
Ridder ter Geit schreef:Wat vaak leuke verhalen maakt is een origineel plot, een goede spanningsboog. En dat de specifieke karaktereigenschappen van elk personage goed tot uiting komen en tegen elkaar uitgespeeld worden. Dus karaktergedreven plots. Verder dus niet te lang en niet te kort, zodat het scherp en 'to the point' blijft.

Wat versta je dan onder een goede spanningsboog? Is daar nog een soort basis voor, punten waar je op moet letten bijvoorbeeld?

Te lang is... ja... gewoon te lang! Als je te lang op een punt blijft hangen en het saai wordt.
Te kort is als je van het ene naar het andere "rusht" en dan heeft de lezer geen idee meer wat er aan de hand is.

Let ook op: originele dialoog, geen achterhaalde verhaallijnen, niet te volwassen en niet te kinderlijk schrijven.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr feb 11, 2011 10:41 am

Nee, gewoon je eigen creativiteit gebruiken, inderdaad. Schrijf het gewoon uit je hart. Zodra je maar wat bij elkaar bedenkt waarvan je hoopt dat het goed overkomt bij de lezer wordt het 'gekunsteld' en dan kan het bijvoorbeeld te kinderachtig of belerend worden. Denk maar aan die vallei met die vierkante eieren, dat is gewoon pure creativiteit. Dat is mooi, dat onthouden de mensen.

Tja, spanningsboog; dat heeft met het ritme te maken. De spanning die onderhuids al aanwezig is en die zich langzaam opbouwt. Dat de lezer al iets gaat vermoeden maar nog niet goed weet wat. Dat je toewerkt naar een climax, die net voor het eind dan komt. En na de climax nog even de afsluiting, niet te lang.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Robb_K » vr feb 11, 2011 2:10 pm

Ridder ter Geit schreef:Nee, gewoon je eigen creativiteit gebruiken, inderdaad. Schrijf het gewoon uit je hart. Zodra je maar wat bij elkaar bedenkt waarvan je hoopt dat het goed overkomt bij de lezer wordt het 'gekunsteld' en dan kan het bijvoorbeeld te kinderachtig of belerend worden. Denk maar aan die vallei met die vierkante eieren, dat is gewoon pure creativiteit. Dat is mooi, dat onthouden de mensen.

Tja, spanningsboog; dat heeft met het ritme te maken. De spanning die onderhuids al aanwezig is en die zich langzaam opbouwt. Dat de lezer al iets gaat vermoeden maar nog niet goed weet wat. Dat je toewerkt naar een climax, die net voor het eind dan komt. En na de climax nog even de afsluiting, niet te lang.

Absoluut! De spanning moet worden opgebouwd op het juiste tempo te grijpen naar de emoties van de lezer. Te snel, en de lezer is niet pakte, en er is niet genoeg ruimte in het verhaal dat alles kunnen worden zien. Dat wil zeggen dat de lezer niet alleen kan niet begrijpen alles dat moet worden begrepen, maar ook dat hij moet brengen te veel uit zijn eigen verbeelding. Te traag, en niet alleen is de spanning verloren gaat, maar ook de lezer wordt opgeheven "uit het verhaal", en begint te vervelen.

Zoals in een goede film, een goed geschreven verhaal neemt de lezer uit (weg van) zijn dagelijks leven, en maakt hem "wonen in het verhaal", alsof hij zelf daadwerkelijk ervaart alles.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Bruno » za feb 12, 2011 10:40 pm

Ohja! Het klinkt misschien gek, maar ik vind ook eigenlijk een verhaal snel minder leuk als het heel lelijk is getekend. Dus een goed verhaal is ook mooi getekend. Met goede regie, goed overzicht, en goede techniek.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Robb_K » za feb 12, 2011 11:05 pm

Bruno Kopsky schreef:Ohja! Het klinkt misschien gek, maar ik vind ook eigenlijk een verhaal snel minder leuk als het heel lelijk is getekend. Dus een goed verhaal is ook mooi getekend. Met goede regie, goed overzicht, en goede techniek.

Voor mij, de tekening kwaliteit het belangrijkst is (nog belangrijker dan het verhaal kwaliteit). Ik kan niet eens kijken naar een verhaal als ik niet graag werk van de kunstenaar (wat verklaart waarom ik niet Don Rosa's verhalen te lezen, noch de meeste van de Disney Gold Key Comics 'verhalen uit de jaren '60 en '70).
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen


Keer terug naar Disney strips algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten