Bijzonder getekend verhaal

Re: Re:

Berichtdoor MatroosDuck » ma feb 11, 2013 7:24 pm

Koen schreef:
Ui schreef:
DD schreef:Ik vind dat alle personages hun originele uiterlijk moeten houden.

Zelfs Katrien? (snik) Ui vindt Barks's nieuwe Katrien een vooruitgang.


Ik heb niet veel tegen het huidige uiterlijk van Katrien,maar ik zou er niets op tegen hebben als ze er (ongeveer) net zo uit ziet als in ''The Not-so-Ancient Mariner''. Ook zie ik de neefjes graag met een rood,een groen en een blauw shirt en Donald in een blauw matrozenpakje. Ik ben voor modernisering! De auto's moeten moderner! Der rest mag van mij wel hetzelfde blijven.


Ik haat modernisering (ook al is het met Lizzy, Juultje en Babetje gelukt). Ook al ben ik het er mee eens dat de neefjes en Donald gekleurde shirts moeten hebben.
Avatar gebruiker
MatroosDuck
:)
Member
 
Berichten: 1120
Geregistreerd: za apr 09, 2011 11:46 am

Re: Bijzonder getekend verhaal

Berichtdoor Koen » ma feb 11, 2013 7:35 pm

Eerst haatte ik ook modernisering,en ik wou de ''oude'' Lizzy,Juultje en Babetje terug,maar op de een of andere manier ben ik van gedachte veranderd. Waarom haat jij modernisering?
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Bijzonder getekend verhaal

Berichtdoor MatroosDuck » ma feb 11, 2013 7:50 pm

Koen schreef:Eerst haatte ik ook modernisering,en ik wou de ''oude'' Lizzy,Juultje en Babetje terug,maar op de een of andere manier ben ik van gedachte veranderd. Waarom haat jij modernisering?


Sommige dingen moet je niet veranderen. Ik zie Donald liever met een bos bloemen naar Katrien lopen, dan met een iPad met de app 'FlowerPower'.
Avatar gebruiker
MatroosDuck
:)
Member
 
Berichten: 1120
Geregistreerd: za apr 09, 2011 11:46 am

Re: Bijzonder getekend verhaal

Berichtdoor Koen » ma feb 11, 2013 7:54 pm

:lol: :lol: :lol:
In dat geval heb jij een ander beeld van modernisering dan ik. ;)
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Bijzonder getekend verhaal

Berichtdoor MatroosDuck » ma feb 11, 2013 7:59 pm

Haha, dat van net was ook een grapje. Ik vind gewoon dat het nu goed is. Ik ben wel blij dat de Donald Duck nog steeds Donald Duck heet, na 61 jaar :)
Avatar gebruiker
MatroosDuck
:)
Member
 
Berichten: 1120
Geregistreerd: za apr 09, 2011 11:46 am

Re: Bijzonder getekend verhaal

Berichtdoor Oom Paspasu » ma feb 11, 2013 10:07 pm

De verandering van Katrien is een continuïteit bij Barks: ze krijgt een nieuw gezicht en een pruik in The Beauty Business. Haar haar is weer wat gegroeid in Lost Beneath the Sea, al doet ze ook even een pruik op. In dit verhaal, "The Not-so-ancient Mariner", draagt ze in elke scene een andere pruik. Ze doet er ook een af, waardoor je ziet dat ze hetzelfde haar heeft als in "Lost Beneath the Sea".

Inducks heeft het volgende te melden over de Nederlandse vertaling:
Inducks schreef:Oude vertaling: Wat staart uw oog. Weet, met mijn boog schoot ik de albatros.
Nieuwe vertaling: Ach en wee ben ik de klos, met mijn boog schoot ik een albatros!

Zie ook dit DCML-bericht: http://nafsk.se/pipermail/dcml/2005-March/023018.html
Het gaat om een vertaling van "Why look'st thou so?'—With my cross-bow I shot the ALBATROSS." Dit is een regel uit het gedicht "The Rime of the Ancient Mariner van Samuel Taylor Coleridge. Je kan het gedicht hier lezen.
De nieuwe Nederlandse vertaling, die we elke dag tegenkomen in het onderschrift van MatroosDuck, is vreselijk. "Met mijn boog schoot ik een albatros" is alles behalve poëzie. Bovendien gaat het om DE albatros.
Dat veel lezers een dergelijke verwijzing niet snappen, is irrelevant. Zit er eens "een diepere laag" in een verhaal, haalt de Nederlandse redactie die eruit, waarschijnlijk omdat ze het zelf niet herkenden.

De vertaling van Erika Fuchs luidt: "Weh mir Frevler, daß ich schoß den Schicksalsvogel Albatros. Dreimal wehe, daß ich traf! Dafür trifft mich des Schicksals Straf."
bron: http://scholar.harvard.edu/jryan/blog/2012/01/entenhausen

(Hoort dit topic niet thuis bij "Carl Barks"? Of maak ik er onterecht een topic over "The not-so-ancient Mariner" van terwijl het eigenlijk over de verandering van uiterlijk van personages gaat?)
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Bijzonder getekend verhaal

Berichtdoor Koen » ma feb 11, 2013 10:22 pm

Oom Paspasu schreef:De verandering van Katrien is een continuïteit bij Barks: ze krijgt een nieuw gezicht en een pruik in The Beauty Business. Haar haar is weer wat gegroeid in Lost Beneath the Sea, al doet ze ook even een pruik op. In dit verhaal, "The Not-so-ancient Mariner", draagt ze in elke scene een andere pruik. Ze doet er ook een af, waardoor je ziet dat ze hetzelfde haar heeft als in "Lost Beneath the Sea".


Maar eh... Katrien komt toch helemaal niet voor in ''Lost Beneath the Sea''?
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Bijzonder getekend verhaal

Berichtdoor Oom Paspasu » ma feb 11, 2013 11:58 pm

Je hebt gelijk, het is "Hall of the Mermaid Queen".
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Bijzonder getekend verhaal

Berichtdoor DD » di feb 12, 2013 3:31 am

Wat bedoelen jullie toch allemaal met de modernisering van Katrien? Heeft ze er sinds het begin ooit anders uitgezien dan? (afgezien van een paar stripverhalen en Quack Pack)
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: Bijzonder getekend verhaal

Berichtdoor Little Helper » di feb 12, 2013 3:38 am

we hebben het over verhalen waarin katrien bijv een pruik draagt: Afbeelding
of allemaal krullen heeft (kan even geen img vinden.) het zijn maar een paar verhalen, zoals je zegt. en dit gebeurde vooral bij Barks, als ik het goed heb(?) nu is er eigenlijk alleen nog maar de "standaard" katrien
Fan of Gottfredson, Taliaferro, Barks, Gulbransson,
Avatar gebruiker
Little Helper
Member
 
Berichten: 74
Geregistreerd: za jan 26, 2013 3:27 am
Woonplaats: Gyro Gearloose's workshop

Re: Bijzonder getekend verhaal

Berichtdoor MatroosDuck » di feb 12, 2013 10:30 am

Oom Paspasu schreef:De nieuwe Nederlandse vertaling, die we elke dag tegenkomen in het onderschrift van MatroosDuck, is vreselijk.


Ik vond het rijmpje gewoon leuk. En ik ga mijn onderschrift toch niet veranderen =)
Avatar gebruiker
MatroosDuck
:)
Member
 
Berichten: 1120
Geregistreerd: za apr 09, 2011 11:46 am

Re: Bijzonder getekend verhaal

Berichtdoor Oom Paspasu » di feb 12, 2013 1:28 pm

Kan je er niet "Ach en wee! Ben ik de klos? Mijn kruisboog schoot de albatros!" of iets dergelijks van maken? "Mijn boog beschoot de albatros!" "Mijn pijltje trof de albatros!" "Ik schoot uit nood de albatros!" Ach en wee!

Carl Barks veranderde het uiterlijk van Katrien in "The Beauty Business", waarschijnlijk omdat de uitgever haar in een moderner jasje wilde steken. Dit was aan het einde van zijn carrière en hij hield de nieuwe "look" vol in zijn laatste twee verhalen waar zij in voorkwam. Naar mijn weten hebben andere tekenaars hier nooit gebruik van gemaakt.

GeoX schreef:I think I remember reading somewhere that "The Beauty Business" was the result of Western asking Barks to give Daisy a makeover so as to increase the comics' appeal to a female audience. The fact that the story is labeled as "Donald and Daisy" does lend credence to the idea that someone was trying to up her market share, and Barks did use her new look (or something very like it) in two further stories; his last ten-pager, "The Not-So-Ancient Mariner;" and his antepenultimate adventure story (not counting script-only efforts, of course), "Hall of the Mermaid Queen." (...) I did a serious double-take the first time I saw these results. Barks drew the most vulgar, garish version of Daisy he possibly could. This was allegedly meant to draw in female readers, remember--but could it possibly be any more horrifying? Is it possible that, even at the time ("the time" being 1966; not exactly the dim recesses of history), anybody could have found the supposed "triumph" here anything other than completely toxic? Gah! I'm not blaming Barks; I'm quite certain that he knew exactly what he was doing: crafting a brutal satire of the kind of culture that his editors wanted him to be embracing.

Afbeelding
bron: http://duckcomicsrevue.blogspot.nl/2011/03/beauty-business.html
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Bijzonder getekend verhaal

Berichtdoor Ui » di feb 12, 2013 3:42 pm

Little Helper schreef:het zijn maar een paar verhalen, zoals je zegt. en dit gebeurde vooral bij Barks, als ik het goed heb(?)

Zijn er dergelijke verhalen van andere auteurs uit die tijd? (snif)

Oom Paspasu schreef:Carl Barks veranderde het uiterlijk van Katrien in "The Beauty Business", waarschijnlijk omdat de uitgever haar in een moderner jasje wilde steken. Dit was aan het einde van zijn carrière en hij hield de nieuwe "look" vol in zijn laatste twee verhalen waar zij in voorkwam. Naar mijn weten hebben andere tekenaars hier nooit gebruik van gemaakt.

Als andere tekenaars nooit gebruikt gemaakt hebben van de metamorfose, komt deze dan niet van Barks zelf? Of had hij die vrijheid niet?

GeoX schreef:I think I remember reading somewhere that "The Beauty Business" was the result of Western asking Barks to give Daisy a makeover so as to increase the comics' appeal to a female audience. The fact that the story is labeled as "Donald and Daisy" does lend credence to the idea that someone was trying to up her market share, [...]

Dit klinkt aannemelijk, maar... is het waar?
Het laatste door Barks uitgetekende stripverhaal komt uit 1968, heet 'The Dainty Daredevil' en is onderdeel van de serie 'Daisy Duck's Diary' (Katriens Dagboek). Waarom heeft Katrien daar geen metamorfose, terwijl het gaat om een strip voor voornamelijk meisjes?
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDCD++5-12
En hoe verklaart men de metamorfose van Guus Geluk? Die heeft niets met een vrouwelijk publiek te maken, of wel?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Bijzonder getekend verhaal

Berichtdoor MatroosDuck » di feb 12, 2013 5:42 pm

Oom Paspasu schreef:Kan je er niet "Ach en wee! Ben ik de klos? Mijn kruisboog schoot de albatros!" of iets dergelijks van maken? "Mijn boog beschoot de albatros!" "Mijn pijltje trof de albatros!" "Ik schoot uit nood de albatros!" Ach en wee!


Kun je er niet
Och, wat zijn wij heden blij
Ganzen zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een gansje was'

van maken?
Avatar gebruiker
MatroosDuck
:)
Member
 
Berichten: 1120
Geregistreerd: za apr 09, 2011 11:46 am

Re: Bijzonder getekend verhaal

Berichtdoor Oom Paspasu » di feb 12, 2013 6:56 pm

Dat kan, dat klinkt ook mooi, maar ik wou niet dat ik een gansje was. Overigens staat in mijn onderschrift al niet het origineel van Kwik, Kwek en Kwak. Jij hebt jouw onderschrift gewoon overgenomen uit de publicatie, dus jij kan er niets aan doen. Ik vind wel dat dit in een herziene druk gewijzigd moet worden.

Ui schreef:Dit klinkt aannemelijk, maar... is het waar?

In Carl Barks Conversations vind ik er niets over. Goed dat je het opmerkt. Waarschijnlijk is het nergens op gebaseerd.

Het lijkt erop dat Western wel degelijk meer meisjes wilde aanspreken, met de Donald and Daisy-verhalen, waarvan "The Beauty Business" de eerste was(?), gevolgd door Skateboard A Boo-boo, Little Miss Muscle, etc. (niet te verwarren met de Daisy and Donald-reeks). Misschien vroegen ze Barks hiervoor Katrien te moderniseren, misschien was het zijn eigen idee. Wat belangrijk is, is dat Barks een karikatuur van de vrouw, met jurkje en strik, vervangt door een afschuwelijke karikatuur van de moderne mode-bewuste vrouw. Dat, en het feit dat ze totaal onherkenbaar is (in The not-so-ancient mariner ziet ze er, zoals gezegd, in elke scène anders uit), is een goede verklaring waarom anderen het niet hebben overgenomen.
Overigens vind ik het prachtig hoe Donald een voor ons wildvreemde eend aanspreekt als Katrien. Vervolgens verschijnt er nog een schijnbaar nieuw personage, maar de neefjes herkennen hem vreemd genoeg wel als Guus.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney strips algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten