Verborgen achtergrond humor

Berichtdoor De Zwarte Schim » wo apr 27, 2011 7:44 pm

Hallo,

In de DD staat vaak ''verborgen'' humor op de achtergrond van een stripplaatje. hier kun je die noemen waar en in welke DD je die hebt gezien
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor DordrechtDuck » wo apr 27, 2011 8:34 pm

Wow, dat is nogal wat. Ook voorgrondhumor. In de jonge jaren van Dagobert Duck zit hij te kaarten aan tafel en wilt iemand die onder tafel zit geld van tafel snaaien en krijgt een klap op z'n klauwen. Die vond ik uiterst grappig!
Tot in de lengte der dagen, blijf je zitten met vragen.
DordrechtDuck
Member
 
Berichten: 756
Geregistreerd: di apr 20, 2010 9:36 pm
Woonplaats: Dordrecht

Berichtdoor De Zwarte Schim » wo mei 04, 2011 5:00 pm

iemand nog?
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor Ui » wo mei 04, 2011 5:05 pm

In een aantal Barksverhalen waarin Willie Wortel de hoofdrol speelt, heeft Lampje ondertussen een eigen avontuur.
Voorbeeld: http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++18-04
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor DD » wo mei 04, 2011 5:49 pm

DordrechtDuck schreef:Wow, dat is nogal wat. Ook voorgrondhumor. In de jonge jaren van Dagobert Duck zit hij te kaarten aan tafel en wilt iemand die onder tafel zit geld van tafel snaaien en krijgt een klap op z'n klauwen. Die vond ik uiterst grappig!

Don Rosa verhalen staan er om bekend dat ze vol achtergrond grappen zijn.


Ui schreef:In een aantal Barksverhalen waarin Willie Wortel de hoofdrol speelt, heeft Lampje ondertussen een eigen avontuur.
Voorbeeld: http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++18-04

Je vergat te snikken en/of snotteren :P
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Ui » wo mei 04, 2011 5:57 pm

DD schreef:Je vergat te snikken en/of snotteren :P

En Ui's avatar dan? (snotter) (huil huil)

In Barks's 'A Stone's Throw From Ghost Town' zit Donald zo lang bij de radio te dromen, dat de plant naast hem uitgroeit.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC+271-01
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor DordrechtDuck » wo mei 04, 2011 8:25 pm

Ui schreef:In een aantal Barksverhalen waarin Willie Wortel de hoofdrol speelt, heeft Lampje ondertussen een eigen avontuur.
Voorbeeld: http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US+++18-04

Ik heb ooit zo'n verhaaltje gezien dat lampje met loebas aan het schaken is. Dat vond ik supergrappig.
Tot in de lengte der dagen, blijf je zitten met vragen.
DordrechtDuck
Member
 
Berichten: 756
Geregistreerd: di apr 20, 2010 9:36 pm
Woonplaats: Dordrecht

Berichtdoor Ui » wo mei 04, 2011 9:05 pm

DordrechtDuck schreef:Ik heb ooit zo'n verhaaltje gezien dat lampje met loebas aan het schaken is. Dat vond ik supergrappig.

Je bedoelt vast 'The Gab-Muffer'. (snik)
http://coa.inducks.org/s.php?c=W+OS+1047-02
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor De Zwarte Schim » do mei 05, 2011 9:46 am

dat verhaal stond 2 jaar geleden als herdruk in de nr 11-2008, in dat uitvindingsnummer
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor kwuk duck » do mei 05, 2011 9:57 pm

In rosa staan er heel veel, ga maar een verhaal plaatje voor plaatje afkijken!
It was me against the world, and the world was winning!
kwuk duck
Member
 
Berichten: 1245
Geregistreerd: ma mei 03, 2010 5:43 pm
Woonplaats: Duckstad

Berichtdoor DordrechtDuck » do mei 05, 2011 10:08 pm

kwuk duck schreef:In rosa staan er heel veel, ga maar een verhaal plaatje voor plaatje afkijken!

Dat vind ik leuk aan Rosa. Je kunt de verhalen na enige tijd opnieuw lezen en WEER wat anders vinden.

Met dit bericht wil ik geen andere tekenaars in diskrediet brengen.
Tot in de lengte der dagen, blijf je zitten met vragen.
DordrechtDuck
Member
 
Berichten: 756
Geregistreerd: di apr 20, 2010 9:36 pm
Woonplaats: Dordrecht

Berichtdoor Luigi » za mei 07, 2011 3:10 pm

Klopt, dat fragment van die vent door onder tafel geld probeert mee te graaien staat in deel 2 van Rosa's biografie van Dagobert. Een meesterlijke korte grap in datzelfde fragment vind ik dat een van zijn medespelers iets zegt in de trant van: 'Verdorie, m'n azenapparaatje slaat op hol!' Eentje die ik sindsdien zelf vaak gebruik bij het kaarten. Dat waren Rosa's gloriedagen =).
Het azenapparaatje is dan iets minder verborgen, maar wel een korte niet ter zake doende uitwijding.

Dat was het sterke aan Rosa: gebruik maken van het principe "stripboek". Zoals Barks dat ook vaak deed, dat soort kleine details in plaatjes. (Een héle bekende: zijn eigen portret aan de muur in Duckstad met het onderschrift: wanted).
Tegenwoordig in de huidige Donald Ducks, (die je overigens beter een soort 'Disney' kunt noemen zoveel andere troep staat erin), en de pockets, zie je vaak gewoon een verhaaltje dat gebaseerd is op een uitgesleten plot. Dat laatste is nog niet zo erg, want er moet ruimte zijn voor originele wendingen, maar de verloedering van het principe "stripboek" wel. Dit soort grapjes kom je alleen bij de echte goede tekenaars tegen die vaak ook hun eigen scenarist waren. En dat is het probleem, scenaristen zijn geen tekenaars en tekenaars moeten zich houden aan wat de scenarist voorschrijft. Natuurlijk is er overleg, maar de absolute creatieve vrijheid is slechts aan enkelen gegeven, namelijk als tekenaar je eigen scenarist zijn. De verborgen achtergrond humor stamt uit de tijd dat tekenaars schreven en tekenden om een leuk stripboek te maken. Tegenwoordig is het meer een ambacht dat inmiddels confectie is geworden om de reden dat zij gewoon brood willen eten. En dat laatste kan ik wel begrijpen (xD), maar het format van een comicstudio kun je zo niet als inspirerend ervaren. Kwantiteit heerst boven kwaliteit.

Ik graai nu een willekeurige pocket uit mijn kast en sla hem op een willekeurige bladzijde open om een verborgen achtergrond humor te vinden.
Allereerst, wat is verborgen achtergrond humor? Iets illustrerends? Karikatuur? Of een grap met een eigen leven zoals het voorbeeld van de man onder tafel bij het pokeren? Pocket 150 bladzijden 92-93 is het geworden. Een verhaal over Gijs Gans.
Bladzijde 92, tweede plaatje. Gijs Gans slaapt onder een boom terwijl Oma zwoegt. Illustrerend, maar sterke prozaschrijvers zouden dit zeer humoristisch kunnen neerzetten, het idee van een lui hulpje. Ik zie geen meerwaarde van het format strip hier. (Even buiten beschouwing gelaten dat überhaupt het niveau van dit verhaaltje meer ontspannen is en geen verdere laag heeft zoals het meeste proza. Wat overigens niet wil zeggen dat Donald Duck-strips per definitie geen diepere laag kunnen hebben. Mijn referaat voor Nederlands in klas 6 van de middelbare school ging erover dat ik sommige strips tot literatuur wilde bombarderen, en onder andere heb ik daarvoor Rosa's biografie over Dagobert aangewend, dit terzijde, als mensen het leuk vinden open ik hier wel een topic voor).
Bladzijde 92 plaatje 5. Gijs Gans schetst zich een scenario van wat er gebeurt als hij weg moet van de boerderij. Een rijke patser met een donut doet laatdunkend tegen Gijs. Type karikatuur. Vind ik wel een meerwaarde van strips, (ik lok met deze zin een discussie uit =P).
Ik blader verder door de pocket. Nergens vind ik werkelijk verborgen achtergrond humor. Of het moeten uilig kijkende vogeltjes zijn die een nestje hebben in een schoorsteen van een huis op bladzijde 145 (nog steeds pocket 150).

De plaatjes illustreren gewoon wat er gebeurt in het verhaal. En dat verhaal zelf als principe is een stripverhaal wat betreft niveau. Dat blijkt niet meer uit de plaatjes. En dat is jammer. Ik kan me een verhaal herinneren dat op de achtergrond, terwijl Willie een bloedserieus verhaal staat te houden, bijna een bladzijde lang oorlog aan het voeren is met een of ander beestje. Helaas kan ik niet opsporen waar dat was, maar dat is een meerwaarde in een stripboek! Daarom ben ik stripliefhebber en daarom zijn strips zo'n mooie toevoeging aan de lectuur. Maar ik mis het de laatste tijd.
Ik wens niet geassocieerd te worden met die infantiele loodgieter!
Luigi
Member
 
Berichten: 140
Geregistreerd: vr jan 19, 2007 4:51 pm

Berichtdoor De Zwarte Schim » za mei 07, 2011 6:29 pm

welkom terug luigi!
Laatst bijgewerkt door De Zwarte Schim op za mei 07, 2011 6:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor De Zwarte Schim » za mei 07, 2011 10:50 pm

hee Luigi! kom je nog vaker terug?
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Berichtdoor Luigi » zo mei 08, 2011 12:06 am

Dat is wel het idee =)! Ik heb de McDuck tijd nog meegemaakt en de overgang naar McDrake. Waar zijn de oude helden zoals Pluizer(correct?), Rockerduck, Ei en Ridder ter Geit? Laten we gewoon het forum weer actief maken =)!
Ik heb het forum nu bij m'n werkbalkfavorieten staan, dus ik kom zeker vaker langs =)!
Ik wens niet geassocieerd te worden met die infantiele loodgieter!
Luigi
Member
 
Berichten: 140
Geregistreerd: vr jan 19, 2007 4:51 pm

Volgende

Keer terug naar Disney strips algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten