Mooiste voorplaat

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr sep 23, 2011 4:20 pm

Nummer 22: 1998-06
Afbeelding
Tekenaar: Marco Ghiglione

Deze cover is 1 van 10 Italiaanse covers die voorop de Donald Duck zijn beland. Allemaal zijn ze wel iets hertekend voor de Nederlandse publicatie. De scan is trouwens te donker, de echte cover is lichter. Tja, ik heb alweer weinig te zeggen hierover, maar er valt gewoon weinig te zeggen over deze plaat. Maar hierna komen nog 21 platen, dus ik zal vast wel ooit weer wat meer te vertellen hebben.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma sep 26, 2011 10:21 pm

Nummer 21: 2002-01
Afbeelding
Tekenaar: Michiel Nadorp

En zo begon bijna 10 jaar geleden de jaar-lange 50e verjaardag van de Donald Duck. Veel McDrakers zullen zich dat nog vast kunnen herinneren. Ik niet trouwens, ik begon pas een jaar later met de Donald Duck. Het hele jaar kon je ook op de achterkant een 50'je spotten. Het nummer zelf gaat trouwens meer over de invoering van de euro, net zoals nummer 38 van het jaar daarvoor. Deze mooie tekening, die ook heel mooi ingekleurd is (de echte cover is veel helderder, donkerder blauw) diende ook het hele jaar als logo voor 50 jaar Donald Duck. De strip die je ziet achter de Ducks is Terug naar de natuur door Carl Barks. Wat een blije voorplaat, ik word er gewoon vrolijk van!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Bruno » ma sep 26, 2011 10:39 pm

Die heb ik altijd mooi gevonden. Vooral de kleur blauw.
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di sep 27, 2011 9:19 pm

Jawel, nu komen de mooie plaatjes en het wordt aleen maar beter! :D

Nummer 20: 1989-19
Afbeelding
Tekenaar: Daan Jippes

De kleuren... kloppen precies. De opzet is typisch Jippes, en dat maakt 'm zo mooi. Let ook op de vier knopen op Donald's matrozenpak, dat zie je niet vaak op een voorkant. Om eerlijk te zijn, soms valt er gewoon niet veel te vertellen over een cover, soms moet je er gewoon naar kijken. Wat ik wel nog over deze cover kan vertellen, is dat hij is gemaakt voor een speciaal Donald en Guus album: Gladstone Comic Album 15 waarin onder andere het verhaal Een tientje voor Katrien in staat. Die titel werd trouwens in de guldentijd gebruikt, toen de euro kwam is het veranderd naar "Vijfentwintig euro voor Katrien", wel bijna 5 keer zo veel!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Bruno » wo sep 28, 2011 12:33 am

WAUW!!!!!! Kan ik die van iemand kopen? Prachtig!
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Duck » wo sep 28, 2011 4:48 pm

@ Bruno:In sommige stripwinkels heb je bakken/dozen ofzo ,waar ze per jaar gesorteert zijn ,misschien hebben ze deze daar ook!?
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Berichtdoor Bruno » wo sep 28, 2011 6:10 pm

In mijn vaste stripwinkel hebben ze dat niet. Maar ik kom hem misschien wel ooit ergens tegen...
Bruno
Member
 
Berichten: 1215
Geregistreerd: wo sep 29, 2010 5:52 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo sep 28, 2011 6:15 pm

Rustig aan, Bruno! We hebben het beste nog niet gehad! :)
Maar voor ik aan nummer 19 begin, zoek ik de statistieken nog even op. Hier komen de periodes nog een keer, met de meest recente plaats van de 5:
1952-1981: plaats 4 (dat was nummer 33, de volgende is nummer 16, voor maandag)
1982-1987: plaats 5 (dat was nummer 23, en plaats 4 komt pas volgende week!)
1988-1991: plaats 3 (dat was die van gisteren, en morgen komt de volgende)
1992-1993: plaats 2 (dat waren nummers 25 en 24, en nummer 1 laat nog heel lang op zich wachten!)
1994-1996: plaats 5 (dat was nummer 34, en de volgende is pas volgende week vrijdag!)
1997-1999: plaats 4 (dat was nummer 22, en de volgende komt volgende week)
2000-2010: plaats 2 (vandaag!)

Nummer 19: 2003-20
Afbeelding
Tekenaar: Wilma van den Bosch

Normaal gesproken ben ik niet zo'n fan van het tekenwerk van Van den Bosch, maar deze keer maak ik een uitozndering. Waarom? Omdat deze cover laat zien hoe mooi computerinkleuring kan zijn, mits het goed gebruikt wordt. En dat is hier heel mooi gedaan. Let ook op de dekbedden: die bestaan echt. De afbeelding daarop komt van de voorkant van Donald Duck 1999-01 door Michiel Nadorp. Dit is de nieuwste cover die je nog zult zien: nummer 34 was de nieuwste (kwam 2 weken na deze uit), maar hierna is de nieuwste uit 2000.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do sep 29, 2011 5:37 pm

Nummer 18: 1989-47
Afbeelding
Tekenaar: Carl Barks

Kudos voor Hilbert Bolland! Dit is een van de vele successen van zijn airbrush-inkten. Sommigen vinden het te schreeuwerig, maar we zullen binnenkort zien hoe het perfect uitgevoerd kan zijn. De scan heeft minder scherpe kleuren dan in het echt, maar dat is niet zo erg. Het airbrush-inkten is een beetje zoals schilderen. Je kunt kleuren in verschillende tinten maken, en toch maar 1 vak inkleuren. Het zou nog even duren voor ze dat met de computer ook konden, al lijken de Gladstone-Another Rainbow covers uit deze periode wel alsof ze al met de computer ingekleurd zijn. Let op de subtiele kleurverschillen op de truitjes van de neefjes. De cover is talloze keren hertekend (het is Barks, dus dat is normaal) door allerlei tekenaars, zoals Guillaume, Ténas, of Vergani. Ook in Spanje en Brazilië (2 keer!) is de cover hertekend. Het is dus nogal veel om al die scans hier te laten zien. Wat wel zo opvallend is aan deze cover, dat ik het nog even kwijt wil, is dat hij 3 keer op de voorkant van het weekblad is verschenen. De eerste keer in 1959, in 1989 en in 1998. In 1959 had Donald 2 weken lang een kleurtje gekregen van de zon, ook al was het februari!
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr sep 30, 2011 4:50 pm

Nummer 17: 1999-03
Afbeelding
Tekenaar: Daan Jippes

Weer een Jippes cover voor een Barks verhaal! Deze keer is die van De mijn van de weerwolf. Ook dit verhaal is door Jippes hertekend, en er bestaat ook een Strobl versie. Ik heb de voorplaat gekozen vanwege de mooie kleuren en hoe iedereen er op staat. Verder niet veel. Geniet van het achtergrondmateriaal!

Afbeelding
Barks' schets voor de cover
Afbeelding
Barks' andere schets
Afbeelding
Strobl's cover voor de eerste publicatie van het originele verhaal in Donald Duck 117 uit januari 1968
Afbeelding
Barks' schets voor die cover
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za okt 01, 2011 6:16 pm

Ander Speciaal Nummer: 1995-12
Afbeelding
Tekenaar: Daniel Branca

Een ander speciaal nummer, deze heb ik gekocht in Breda op de stripbeurs, dus tijdens de countdown. Ik vind 'm te mooi om 'm er niet bij te doen. Alles is perfect uitgewerkt, het tekenwerk, het inkten (meer Hilbert Bolland), de inkleuring! Het is gewoon een geweldige voorplaat.

Afbeelding
Norberto's Braziliaanse remake voor Tio Patinhas 322
Afbeelding
Leon's remake voor de Braziliaanse Tio Patinhas 443
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma okt 03, 2011 5:46 pm

Nummer 16: 1977-04
Afbeelding
Tekenaar: Ben Verhagen

Dit is het eerste tekenwerk wat Verhagen helemaal zelf heeft gedaan. Het inkeleuren is hier heel mooi gedaan. De grap is... geweldig flauw. PAS OP: PAALTJE (met waarschuwingsbord), staat er op het waarschuwingsbord. En verder, zoals zo vaak, valt er weinig te zeggen over deze cover. Behalve dan dat hij heel goed is. En dat het niet erg origineel is, in Denemarken hadden ze deze grap in 1974 al op de cover staan, en in Amerika al in 1972.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Michiel Q » ma okt 03, 2011 7:03 pm

Duckfan van Down Under schreef:Behalve dan dat hij heel goed is. En dat het niet erg origineel is, in Denemarken hadden ze deze grap in 1974 al op de cover staan, en in Amerika al in 1972.

Niet origineel? Dat is niet helemaal waar. De tekst op het bord is per land verschillend, maar de Nederlandse tekst spant de kroon qua onbenulligheid. Ik vind dat de Nederlandse versie de beste is.

Deens: "Pas på!" = "Pas op!"
Noors: "Forsiktig! Is i bakken!" = "Voorzichtig! Vorst in de grond!"
Duits: "Rodeln verboten!" = "Sleeën verboden!"
Fins: "Varokaa! Liukas keli" = "Pas op! Glad wegdek"
Amerkaans: "Don't litter" = "Geen afval wegwerpen"
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Berichtdoor Ridder ter Geit » di okt 04, 2011 6:11 am

Ik vind inderdaad de Nederlandse grap dan toch wel veel leuker.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di okt 04, 2011 6:47 pm

Dan is de Nederlandse grap inderdaad veel leuker. :)

Nummer 15: 1979-50
Afbeelding
Tekenaar: Daan Jippes en Carl Barks

Een nogal donkere scan, maar dat is niet erg. Wie de tekenaar is, is niet zeker. Volgens Inducks is het Robert van der Kroft (die later ging werken voor Sjors en Sjimmie en Claire), maar die neefjes lijken mij veel meer op Jippes. De Kerstman komt recht uit Een brief aan de kerstman, zoals de Barks-kenner vast al had opgemerkt. Gek, ik meende dat er meer Kerstplaten bij zaten. Nou ja, binnenkort komen we er vast nog wel een tegen.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney strips algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten