Mooiste voorplaat

Berichtdoor snowmansion » di okt 04, 2011 7:00 pm

Ik vind deze voorplaat ook erg mooi. 1993 nr 5

Afbeelding

Schetsen van Daan Jippes en Harry Balm, inkt van Harry Balm en Michel Nadorp.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Berichtdoor snowmansion » di okt 04, 2011 7:13 pm

Deze vind ik ook mooi (komt omdat het een speciaal jaar is ook, jaar dat ik lid werd). 1992 nummer 11:

Afbeelding

Tekeningen: Mau Heymans


1992 nummer 53

Afbeelding

Idee: Jos Beekman, Tekeningen: Mau Heymans''


1994 nummer 1

Afbeelding

Tekeningen: Lucy Abedy, achtergrond; Wilma vd Bosch


1996 nummer 6

Afbeelding

Tekeningen: onbekend

Deze voorplaat verwijst natuurlijk naar de film 'A Goofy Movie' uit 1995. Ik vond dat zelf echt een zeer leuke film. De tv serie trouwens ook.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Berichtdoor DD » di okt 04, 2011 8:15 pm

Hey, Goof Troop op de voorpagina zonder aanduiding naar een actie of of iets dat er mee te maken heeft. Vreemd.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo okt 05, 2011 7:55 am

Snowmansion, jij hebt precies de voorkanten eruit gehaald die mij ook altijd het meest positief zijn bijgebleven!

Van de reeks van Duckfan geniet ik ook!
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo okt 05, 2011 5:59 pm

snowmansion schreef:1996 nummer 6

http://coa.inducks.org/hr.php?normalsize=1&image=http://outducks.org/nl/dd/1996/26/nl_dd1996_26a_001.jpg

Tekeningen: onbekend

Deze voorplaat verwijst natuurlijk naar de film 'A Goofy Movie' uit 1995. Ik vond dat zelf echt een zeer leuke film. De tv serie trouwens ook.

Preview: volgende week zal deze Duck (1996-26) ook verschijnen. De anderen helaas niet. De film was fantastisch! Maar daarover meer volgende week.

Nummer 14: 1987-28
Afbeelding
Tekenaar: Daan Jippes

Nummer 14 alweer? Het gaat hard. Deze Barks-achtige tekening werd door top-imitator Daan Jippes gemaakt voor een van de eerste nummers van Walt Disney's Comics and Stories toen het vanaf 1986 door Gladstone werd uitgegeven. De inkleuring van de achterkant is heel subtiel gedaan, zodat de Ducks echt naar voren springen. Helaas ziet het weekblad dat dat neefje aan het lezen is, er een beetje scheef uit. Het enige wat jammer is aan deze voorplaat is dat de lelijkste tekenaars hem hebben nagetekend... het Tello-Team.

Afbeelding
Tello-Team's remake

Afbeelding
(En dit moet zeker voorstellen dat het neefje een hoek van de eerste bladzijde openslaat? Rare jongens, die Finnen. Hint: maak je strip nooit zó open!)
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Hidde » wo okt 05, 2011 6:24 pm

Duckfan van Down Under schreef:(En dit moet zeker voorstellen dat het neefje een hoek van de eerste bladzijde openslaat? Rare jongens, die Finnen. Hint: maak je strip nooit zó open!)

Het zijn niet alleen de Finnen, ook Denemarken en IJsland. Ik vind het inderdaad ook lelijk gedaan.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Duckfan van Down Under » do okt 06, 2011 10:25 pm

Nummer 13: 1987-22
Afbeelding
Tekenaar: Michiel Nadorp

Dit is een typische voorplaat uit 1988. Echt, dit is typisch 1988: Nadorp, precies die kleur voor de kleren en snavels, het logo in allerlei kleuren. Het is een cover voor het Barks verhaal De vierentwintig karaats boot. In dat verhaal nemen Dagobert's skills het op tegen Guus' geluk. Wat er uiteindelijk wint? Dagobert's geluk. Let op de achtergrond van de cover, simpel maar toch ingewikkeld. Mooi, toch?

Afbeelding
Barks' cover voor de Amerikaanse Uncle Scrooge in Color 35
Afbeelding
Jippes' cover voor Beste Verhalen 62
Afbeelding
Perego's cover voor de Italiaanse Albi della Rosa 632
Afbeelding
Rota's cover voor de Italiaanse Zio Paperone 135
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr okt 07, 2011 8:23 pm

Nummer 12: 1996-01
Afbeelding
Tekenaar: Michiel Nadorp

Een vrolijk 1996, iedereen! Een rood ochtendzonnetje in januari 1996 deze keer. Leuke voorplaat. Maar de scan is te donker. Dit is duidelijk Nadorp's werk, vergelijk het maar eens met zijn pocketcovers van tegenwoordig, of de voorplaat van gisteren. Leuke grap, mooie tekening. En dan krijg je dus plaats 12.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Hidde » za okt 08, 2011 3:54 pm

Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Duck » za okt 08, 2011 6:10 pm

Die is inderdaad beter gscand!
It all starts with a pencil and it all ends with a Duck....
But the Duck is just the begin of a comic.....
And a world of fun!
________________________________________________
Make a wish upon a star!
Avatar gebruiker
Duck
Meer dan een lezer!
Member
 
Berichten: 2143
Geregistreerd: vr mei 06, 2011 3:34 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma okt 10, 2011 9:00 pm

Nummer 11: 1995-17
Afbeelding
Tekeningen: Daan Jippes

Mooie, romantische plaat, of niet? Blijkbaar is er toch nog wat chemie tussen Donald en Katrien, al lijken talloze verhalen het tegendeel te zeggen. Mooi ingekleurd ook, maar dat is vanaf nu eigenlijk nutteloos om te zeggen. De covers die nu nog komen zijn allemaal fantastisch ingekleurd, anders zouden ze niet in de top 10 zitten! Deze cover is een paar keer opnieuw getekend (en weer door het Tello-Team, onder andere), en dat is wel raar voor een best normale tekening. Waarom gebruiken ze dan niet het origineel, die is toch ook mooi?

Afbeelding
Miyaura's remake voor de Braziliaanse Pato Donald 2065
Afbeelding
Tello-Team's Deense remake
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » di okt 11, 2011 7:41 pm

Nummer 10: 1996-16
Afbeelding
Tekeningen: Michiel Nadorp

Ah, De spion in de Epoque Express! Een van mijn favoriete verhalen uit de jaren 90! Een mysterie op een trein, dat vind ik altijd wel leuk! Misschien moet ik ooit eens Agatha Christie's "Murder on the Orient Express" (met die beroemde Belg, Hercule Poirot) lezen. Waarom de trein in dit verhaal de Epoque Express heet? Kijk, de jaren vóór de Eerste Wereldoorlog (oorspronkelijke naam: De Oorlog Om Alle Oorlogen Te Eindigen ;)) heten ook wel La Belle Epoque (De Mooie Tijd). De Epoque Express komt uit die tijd, dus vandaar die naam. De cover van het verhaal is puur Nadorp, alleen is de scan wat donker. Mooi ingekleurd, dat wel. Ik zeg: haal die Duck uit de kast, kijk naar de mooie voorplaat, en lees het verhaal eens (opnieuw)! Oh, en Mepstra, nog gefeliciteerd! Hij zat in dit verhaal 25 jaar bij de nachtploeg van de verkeerspolitie.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ui » wo okt 12, 2011 11:38 am

Ridder ter Geit schreef:[nummers 25 en 24: 1992-43] Wat een hartelijke gezellig cover. Al die bekende personages op de tribune die blij zijn dat het blad al zo lang bestaat...

Minus Otto van Drakenstein, Diederik Duck, Tobber en Bella Duck, die toch echt onderdeel zijn van de geschiedenis van Donald Duck Weekblad. Zelfs zo'n op "hartelijk gezellige" voorplaat van een feestnummer, is Oom Thom's dictatoriale beleid te zien. Voor hem is de Duckfamilie niet zo feestelijk, gezien de door hem aangewezen zwarte schapen. Ui zou dus eerder spreken van een hatelijke gezelligheid. (snotter)

Duckfan van Down Under schreef:[Nummer 20: 1989-19] Wat ik wel nog over deze cover kan vertellen, is dat hij is gemaakt voor een speciaal Donald en Guus album: Gladstone Comic Album 15 waarin onder andere het verhaal Een tientje voor Katrien in staat. Die titel werd trouwens in de guldentijd gebruikt, toen de euro kwam is het veranderd naar "Vijfentwintig euro voor Katrien", wel bijna 5 keer zo veel!

Ui herinnert zich iets over een misverstand, namelijk een in werkelijkheid niet bestaand biljet van 25 euro. (snik)

Duckfan van Down Under schreef:[Nummer 18: 1989-47] Kudos voor Hilbert Bolland! Dit is een van de vele successen van zijn airbrush-inkten.

Heet die paintbrush-artiest Hilbert Bolland? Ui vindt zijn werk doorgaans heel mooi. (snif)

Duckfan van Down Under schreef:[Nummer 16: 1977-04] De grap is... geweldig flauw. PAS OP: PAALTJE (met waarschuwingsbord), staat er op het waarschuwingsbord.

Een van de weinige voorplaatgrappen die Ui heeft doen schaterlachen. (snotter)

snowmansion schreef:[1992 nummer 53] Idee: Jos Beekman, Tekeningen: Mau Heymans

Mooie voorplaat, met die regen die correspondeert met de tranen van de neefjes. (snif)

Duckfan van Down Under schreef:[Nummer 14: 1987-28] Het enige wat jammer is aan deze voorplaat is dat de lelijkste tekenaars hem hebben nagetekend... het Tello-Team.

Je mag mensen niet beoordelen op hun uiterlijk! (snik) Of bedoel je hun tekenwerk? Ui vindt dat van deze hertekening goed geslaagd.

Duckfan van Down Under schreef:[Nummer 13: 1987-22] Het is een cover voor het Barks verhaal De vierentwintig karaats boot. In dat verhaal nemen Dagobert's skills het op tegen Guus' geluk. Wat er uiteindelijk wint? Dagobert's geluk.

Niet alleen Dagobert's geluk, maar ook zijn kennis van grondstoffen. Dit is duidelijk te zien in een ander Barksverhaal uit ongeveer dezelfde periode: 'Much Luck McDuck'.
Ook dankt Dagobert zijn vondst aan zijn uithoudingsvermogen, want hij gaat door totdat hij vindt. Misschien heeft hij zoveel grond verplaatst, dat het goud daardoor aan de oppervlakte kwam.

Duckfan van Down Under schreef:[Nummer 10: 1996-16] Ah, De spion in de Epoque Express! Een van mijn favoriete verhalen uit de jaren 90! Een mysterie op een trein, dat vind ik altijd wel leuk! Misschien moet ik ooit eens Agatha Christie's "Murder on the Orient Express" (met die beroemde Belg, Hercule Poirot) lezen.

Dat verhaal met dat gemakzuchtige, slechte einde? Vindt je dat goed?! Dit zeg je natuurlijk alleen maar om Ui te pesten! (huil huil)
Zie Ui's commentaar, in het topic 'Jan Kruse': http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=45365#p45365
Lees werk van Agatha Christie, om te ervaren wat een goed verhaal met een goede ontknoping is.

Duckfan van Down Under schreef:Waarom de trein in dit verhaal de Epoque Express heet? Kijk, de jaren vóór de Eerste Wereldoorlog (oorspronkelijke naam: De Oorlog Om Alle Oorlogen Te Eindigen ;)) heten ook wel La Belle Epoque (De Mooie Tijd). De Epoque Express komt uit die tijd, dus vandaar die naam.

Interessant, dit soort informatie. Maar in dit geval was een goede ontknoping nog interessanter geweest. (huil huil)
Laatst bijgewerkt door Ui op wo okt 12, 2011 5:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo okt 12, 2011 4:57 pm

Ui schreef:
Duckfan van Down Under schreef:[nummers 25 en 24: 1992-43] Wat een hartelijke gezellig cover. Al die bekende personages op de tribune die blij zijn dat het blad al zo lang bestaat...

Minus Otto van Drakenstein, Diederik Duck, Tobber en Bella Duck, die toch echt onderdeel zijn van de geschiedenis van Donald Duck Weekblad. Zelfs zo'n op "hartelijk gezellige" voorplaat van een feestnummer, is Oom Thom's dictatoriale beleid te zien. Voor hem is de Duckfamilie niet zo feestelijk, gezien de door hem aangewezen zwarte schapen. Ui zou dus eerder spreken van een hatelijke gezelligheid. (snotter)

Ridder ter Geit zei dat, niet ik.

Ui schreef:
Duckfan van Down Under schreef:[Nummer 20: 1989-19] Wat ik wel nog over deze cover kan vertellen, is dat hij is gemaakt voor een speciaal Donald en Guus album: Gladstone Comic Album 15 waarin onder andere het verhaal Een tientje voor Katrien in staat. Die titel werd trouwens in de guldentijd gebruikt, toen de euro kwam is het veranderd naar "Vijfentwintig euro voor Katrien", wel bijna 5 keer zo veel!

Ui herinnert zich iets over een misverstand, namelijk een in werkelijkheid niet bestaand biljet van 25 euro. (snik)

Volgens mij wordt er in het verhaal nooit maar 1 biljet gegeven. Volgens mij zijn het er meer.

Ui schreef:
Duckfan van Down Under schreef:[Nummer 18: 1989-47] Kudos voor Hilbert Bolland! Dit is een van de vele successen van zijn airbrush-inkten.

Heet die paintbrush-artiest Hilbert Bolland? Ui vindt zijn werk doorgaans heel mooi. (snif)

Ik verwijs je door naar zijn Inducks-index: http://coa.inducks.org/creator.php?c=HBo&c1=date Hij heeft 1 verhaal getekend, voor DD 30-1994.

Ui schreef:
Duckfan van Down Under schreef:[Nummer 14: 1987-28] Het enige wat jammer is aan deze voorplaat is dat de lelijkste tekenaars hem hebben nagetekend... het Tello-Team.

Je mag mensen niet beoordelen op hun uiterlijk! (snik) Of bedoel je hun tekenwerk? Ui vindt dat van deze hertekening goed geslaagd.

Ik bedoel hun tekenwerk. :) Ik weet niet wat het is, maar ik vind het gewoon niet mooi. Het lijkt gewoon studiowerk, zoals die promotionele tekeningen van Disney.

Ui schreef:
Duckfan van Down Under schreef:[Nummer 10: 1996-16] Ah, De spion in de Epoque Express! Een van mijn favoriete verhalen uit de jaren 90! Een mysterie op een trein, dat vind ik altijd wel leuk! Misschien moet ik ooit eens Agatha Christie's "Murder on the Orient Express" (met die beroemde Belg, Hercule Poirot) lezen.

Dat verhaal met dat gemakzuchtige, slechte einde? Vindt je dat goed?! Dit zeg je natuurlijk alleen maar om Ui te pesten! (huil huil)
Zie Ui's commentaar, in het topic 'Jan Kruse': http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?p=45365#p45365
Lees werk van Agatha Christie, om te ervaren wat een goed verhaal met een goede ontknoping is.

Het verhaal was leuk, maar ik moet toegeven dat het einde inderdaad veel beter had gekund. Toen ze Magische Max ontmaskerden, dacht ik "Waarom doen ze dat?! Nu is alle mysterie weg! Trouwens, zo speciaal is zijn gezicht niet." Een beter einde zou zijn geweest dat de commisaris, Donald en de neefjes hem ontmaskeren en dan schrikken ze van zijn gezicht... dat de lezer nooit krijgt te zien. Een leuk verhaal hoeft voor mij trouwens structureel helemaal te kloppen. Het maakt niet uit hoe veel fouten je in een Rosa verhaal ontdekt, ik vind ze gewoon leuk. En hoe goed "Verdwaald in de Andes" ook mag zijn, dat verhaal trekt mij gewoon niet aan. Geef mij maar "De Gouden Helm" of "Kerstfeest voor Krotdorp". Aldus het verschil tussen een leuk en een goed verhaal, door Duckfan van Down Under.

Ui schreef:
Duckfan van Down Under schreef:Waarom de trein in dit verhaal de Epoque Express heet? Kijk, de jaren vóór de Eerste Wereldoorlog (oorspronkelijke naam: De Oorlog Om Alle Oorlogen Te Eindigen ;)) heten ook wel La Belle Epoque (De Mooie Tijd). De Epoque Express komt uit die tijd, dus vandaar die naam.

Interessant, dit soort informatie. Maar in dit geval was een goede ontknoping nog interessanter geweest. (huil huil)

Komt de geschiedenisles toch nog van pas. ;)
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » wo okt 12, 2011 10:28 pm

Nummer 9: 1996-26
Afbeelding
Tekenaar: Disney Europe en Michiel Nadorp

Een van die voorplaten die gewoon heel grappig zijn. Dit is een cover voor de film A Goofy Movie. Die film moet je gezien hebben. Het is een van mijn favoriete films. Ik raad de Nederlandse versie aan (bij uitzondering), die is heel goed gedaan. Als je van de Disney Renaissance of Goof Troop houdt, dan kan het gewoon niet anders zijn dan dat je van deze film houdt. De liedjes, het verhaal, de Goofyheid, het zit er allemaal in. En je gaat in de film van "je zal Goofy maar als je vader hebben" naar "wie heeft Goofy nou eigenlijk niet als vader?". Ik in ieder geval. Ik blijf laaiend enthousiast over de film, en dat kan ook niet anders. Heb je hem gezien? Geef dan hier je mening over de film! Beter nog, ik maak een topic aan voor "A Goofy Movie". De cover heeft een mooie, warme kleur en de personages zijn heel expressief. Nu iets heel anders: wist je dat deze cover de mooiste is uit de jaren 1994-1996? De scan lijkt dat niet zo te zeggen, maar dat komt omdat die net zo'n slechte kwaliteit heeft als de scan van nummer 12. Hij komt uit hetzelfde jaar! En wist je dat er heel veel aan deze voorplaat gesleuteld is? De tekening komt van de Franse Journal de Mickey 2298, en die is herinkt en er is een achtergrond bij getekend door Michiel Nadorp. Het resultaat is die mooie voorplaat die je hier ziet. Er valt nog zoveel meer te zeggen, maar het is al laat. Klik op de link voor A Goofy Movie op Inducks, en je komt nog veel meer over de film tegen en zijn achtergrondmateriaal. Dan gaan we morgen voor de laatste keer terug naar de periode 2000-2010.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney strips algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten