Mooiste voorplaat

Berichtdoor Ui » za nov 19, 2011 6:54 pm

Complimenten aan Duckfan van Down Under, voor het verzorgen van zo'n mooie serie berichten! (snif)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Berichtdoor Ui » za nov 19, 2011 7:16 pm

Duckfan van Down Under schreef:Maar als allerlaatste wil ik nog een ding aan jullie vragen: welke is jullie favoriet?

Geheel afgaande op de versies op jouw display, gaat Ui voor DD 1962-51.
Afbeelding
Deze voorplaat oogt zijn tijd vooruit. De compositie is helder en straalt de sfeer van het thema (kerst) uit.
Het hoofdpersonage Donald is duidelijk te zien.

Misschien kunnen we een spel doen. Mensen mogen een voorplaat van jouw (virtuele) display afhalen en er een eigen keuze voor in de plaats zetten. Wat vind je daarvan? (snik)

Ui verwijdert: DD 1996-16
Afbeelding
Omdat: Ui niet ziet, wat nu zo bijzonder is aan deze voorplaat. Nadorp heeft betere gemaakt. Vindt Ui. (snotter)
De eenden en de detective vallen weg in de achtergrond. En wat is spannend aan de voorkant van een locomotief? Het wachten op een treinstation associeert Ui eerder met saaiheid en verveling.

Ui voegt toe: DD 1976-07
Afbeelding
Let op de compositie. De ster, die het thema (sherif) aangeeft, bevindt zich in het centrum. De afketsende kogels vergroten de ster, doordat ze zelf ook een ster vormen. Donald is duidelijk te zien. De zich verschuilende neefjes maken de voorplaat extra spannend. De egaal rode achtergrondkleur benadrukt het gevaar, en benadrukt de goudgele ster. Ook het groen van Donald's hoed wordt benadrukt: dit is duidelijk een sherif. Het oranje van Donald's snavel en benen heeft een paintbrush-achtig effect. Dit diepte-effect in de verder vrijwel egale inkleuring doet Donald er extra uitspringen.
Zulke mooie voorplaten ziet Ui zelden. (snif)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re:

Berichtdoor Hidde » vr mei 17, 2013 8:31 pm

Ui schreef:Misschien kunnen we een spel doen. Mensen mogen een voorplaat van jouw (virtuele) display afhalen en er een eigen keuze voor in de plaats zetten. Wat vind je daarvan? (snik)

Ik zou deze voorplaat eruit halen:

Afbeelding

Reden: De grap is volstrekt onduidelijk, en hierdoor niet grappig. Ik vind dat de grap ook een belangrijke rol speelt bij een voorplaat, tenzij het een voorplaat is die bij een verhaal hoort. De rest over de grap laat ik Redmess uitlegggen:

17 Dec 2010 09:33 pm, Redmess schreef:De voorkant is inderdaad niet zo heel grappig, dit komt denk ik vooral omdat niet echt duidelijk is wat er is gebeurd. Is Donald van de ladder gevallen? Maar daar staat al een neefje. Is hij door de kruk heen gestapt? Maar er is ruimte genoeg. Wat zijn dat overigens voor bizarre krukken?

bron: viewtopic.php?f=9&t=1779&p=29608#p29608

Over de tekeningen: de houding van Donald is apart (doordat hij gevallen of gestruikeld is) maar er kloppen toch een aantal dingen niet. Zijn armen lijken te zweven, terwijl hij toch met een aardige smak op de grond is moeten zijn gevallen. De doos (voor de kerstballen) die hij in z'n hand heeft is niet plat getekend, alsof het van metaal is. Het perspectief is ook apart voor in een huiskamer. De vloer lijkt zo net een bol. Dit komt ook vooral omdat de kerstboom achter de lijn van de horizon is getekend. Voor buiten is dit correct, maar hier ziet het er toch raar uit. Michel heeft waarschijnlijk voor dit perspectief gekozen omdat hij duidelijk wilde maken dat Donald van een hoge afstand gevallen is. Dan zou hij dus toch van die kruk afgevallen moeten zijn. Ik weet het nog steeds niet. Naar mijn mening heeft Nadorp veel mooiere voorplaten gemaakt. Neem nou deze;

Ik zou hem vervangen door deze voorplaat:

Afbeelding
http://coa.inducks.org/story.php?c=HC+DD1991-35

Dit vind ik een veel mooiere plaat door Michel Nadorp. Het is een remake van deze plaat door Marco Rota:

Afbeelding
http://coa.inducks.org/story.php?c=IC+TL+1179

Ik vind de versie van Michel Nadorp mooier omdat de compositie hier veel beter is. De kleuren op deze voorplaat vind ik ook heel erg mooi. Dit komt door het mooie airbrush-inktwerk door Hilbert Bolland. Ik vind eigenlijk alle airbrush-geïnkte voorplaten mooi. Die grote kleurovergangen hebben toch wel wat, kijk bijvoorbeeld naar die rots; net een foto! Helaas kleuren ze een voorplaat tegenwoordig nooit meer zo...

De kleuren zijn waarschijnlijk minder mooi op deze scan, de scan is ook niet gedetailleerd. Ik heb de Donald Duck zelf niet maar ik ben er van overtuigd dat deze in het echt nog vele malen mooier is!

Een mooie recente voorplaat van Michel Nadorp vind ik deze:

Afbeelding
http://coa.inducks.org/story.php?c=HC+DD2012-45

Reden: De grap is hier perfect in beeld gebracht wat betreft compositie. Donald en de neefjes zijn in een klassieke stijl getekend die me doet denken aan de Amerikaanse voorplaten die Jippes in de jaren 80 en 90 heeft gemaakt.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Vorige

Keer terug naar Disney strips algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten