Voor welke druk ga jij?

Re: Voor welke druk ga jij?

Berichtdoor Oom Paspasu » vr feb 08, 2013 6:01 pm

Off-topic in een topic waar alles zo'n beetje wel gezegd is, stoort mij in ieder geval niet, zolang we goede grappen maken.

Ik had het over mijn quote: Het is een grap die niet uitgesproken wordt. De grap is dat ik denk dat jouw opmerking "Ik ben ook nog maar 11,ik kan niet alles gaan kopen ofzo." over drugs ging. Dat is natuurlijk een misverstand, want jij had het over eerste drukken van strips. Natuurlijk "denk" ik dat omdat het grappig is en niet alleen omdat ik dom ben. Het was van mij een bewuste keuze om dit verkeerd te begrijpen.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Voor welke druk ga jij?

Berichtdoor Michiel Q » do dec 11, 2014 12:33 pm

Ui schreef:Een eerste druk is voor Ui eigenlijk alleen interessant als deze materiaal bevat dat niet in herdrukken te vinden is of in een mindere kwaliteit.

In latere drukken zijn de kleuren altijd fletser dan in de eerste druk. Dat heeft te maken met 't drukproces. De offsetplaten die voor de kleuren worden gebruikt verslijten namelijk. Dat verschil is al zichtbaar bij de 2e druk. Bij albums die erg vaak herdrukt worden kan 't verschil zelfs dramatische proporties aannemen. De slijtage van de plaat is dan duidelijk waarneembaar doordat de kleuren vlekkerig zijn geworden. (Zoals bijv. bij latere drukken van "Asterix en de Gothen".)

snowmansion schreef:Ik wil van alles eigenlijk het liefste de eerste druk hebben. Waarom? Tsja, dat is toch 'echter' dan de herdrukken. Je wilt toch echt iets hebben wat ook echt in die tijd (jaar) gemaakt is.

Zolang 't album er netjes uitziet en goedkoop is, heb ik liever een vroege druk dan een verse. Oudere stripalbums hebben inderdaad een kwaliteit die ze authentieker doet lijken dan nieuwe. Objectief gezien is bijv. een moderne Asterix-uitgave, die opnieuw ingekleurd, geletterd en vertaald is, béter dan zo'n vod uit de jaren '70, met fouten, slordigheden en onvertaalde grappen. Maar 't is óók ontzettend nep, fake, glad en commercieel.

Afbeelding + Afbeelding + Afbeelding + Afbeelding

- Eén echte Asterix en drie nepperds. :D
*) Hypercritical Inquiring Seeker into Tales of Old and Rumors of Yore, as well as Noser-outer of Unprovable Tommyrot!
Avatar gebruiker
Michiel Q
Great H.I.S.T.O.R.Y.N.U.T.*
Member
 
Berichten: 767
Geregistreerd: vr apr 15, 2011 3:37 pm

Re: Voor welke druk ga jij?

Berichtdoor Oom Paspasu » za dec 20, 2014 11:44 pm

Michiel Q schreef:- Eén echte Asterix en drie nepperds.

De derde is natuurlijk ook een nepperd, maar wel een ander album. Voor de voorkant maakt jouw argument niet uit, want de tweede is herkleurd en de vierde zelfs hertekend. Zelf heb ik een met de eerste voorkant, maar het is wel een druk uit 1978. Het zou leuk zijn deze te vergelijken met vroegere en latere drukken.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: Voor welke druk ga jij?

Berichtdoor Jop Duck » zo apr 29, 2018 10:26 am

Het verschilt. Soms de eerste soms de tweede etc.
Jop Duck
Member
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: ma feb 26, 2018 12:39 pm
Woonplaats: Europa

Vorige

Keer terug naar Disney strips algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron