Politiek in de Duitse Donald Duck. In de lijn van Disney?

Politiek in de Duitse Donald Duck. In de lijn van Disney?

Berichtdoor snowmansion » za jan 14, 2012 9:15 pm

Afbeelding

Zie bovenstaand artikel van 14-01-12 uit de Telegraaf.

Wij vonden het hier al opmerkelijk dat (ik geloof) Heymans een soort spindoctor die op Geert Wilders leek introduceerde in een GBW of een booswichten verhaal in het weekblad. Hoe moet ik dit artikel uit de Telegraaf dan plaatsen? Is dat niet zeer vreemd? Volgens mij was het altijd zo dat er vanuit Disney bepaalde richtlijnen worden gemaakt (geen seks, drugs , politiek), maar dat is in dit krantenartikel wel echt volledig anders. Het feit dat er politiek figuur wordt uitgedrukt is an sich niet zo erg, maar dat er ook een bepaalde beeldvorming aan wordt gegeven/mening aan gegeven wordt vind ik opzich wel raar.

Iemand anders hier een idee over?
Laatst bijgewerkt door admin op za jan 21, 2012 4:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: Poltiek in de Duitse Donald Duck. In de lijn van Disney?

Berichtdoor Loebas » zo jan 15, 2012 6:07 pm

snowmansion schreef:Wij vonden het hier al opmerkelijk dat (ik geloof) Heymans een soort spindoctor die op Geert Wilders leek introduceerde in een GBW of een booswichten verhaal in het weekblad.


Welk verhaal was dat dan? Ik heb daar niks van gezien.
Avatar gebruiker
Loebas
Lobbes
Member
 
Berichten: 250
Geregistreerd: vr jan 09, 2009 11:05 pm

Re: Poltiek in de Duitse Donald Duck. In de lijn van Disney?

Berichtdoor snowmansion » zo jan 15, 2012 11:19 pm

Loebas, zie viewtopic.php?f=9&t=2201

Het gaat om nummer 37 van vorig jaar.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: Poltiek in de Duitse Donald Duck. In de lijn van Disney?

Berichtdoor Ridder ter Geit » ma jan 16, 2012 9:01 am

Tja, het staat natuurlijk wel in de Telegraaf. Ik vraag me af hoeveel er vervormd is. Het lijkt me sterk dat de Duitse Donald Duck een specifiek politiek hoekje heeft. Misschien bedoelen ze dat er wat politieke persiflage in de verhalen zit? Dat is in Nederland ook wel zo, al zie je ze geen standpunt innemen over specifieke partijen. Dat is hier trouwens ook niet zo, alleen Wulff wordt belachelijk gemaakt. Maar de tekening lijkt me een Deense tekening, dus ik vermoed dat ze hier gewoon in de vertaling een grapje hebben ingevoegd.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Poltiek in de Duitse Donald Duck. In de lijn van Disney?

Berichtdoor snowmansion » ma jan 16, 2012 10:35 pm

@ Ridder ter Geit

Ik weet natuurlijk ook niet hoe serieus en objectief dit artikel is. Maar ik neem aan dat er, laten we het zo zeggen, meer dan de helft van klopt.

Als je het volgende artikel leest op: http://www.toytowngermany.com/lofi/inde ... 42899.html

"The financial affairs of Christian Wulff are invading children's rooms, too: In the "Enten-Kurier" (Duckville Times), the fake Disney newspaper from the Mickey Mouse magazine, deals with "Hundepresident Wuff" (woof) in its latest issue. He leaves an outraged barking message on "Kai Squeakman"'s voice mail.

The full story tells how President Wuff tries to prevent pending reports on the financing of his personal doghouse in calls to Kai Squeakman, editor-in-chief of the Duckville Times, among others. Wuff allegedly barked a long message on the paper's voice mail, expressing his outrage about the pending report. In the satire, Wuff is under fire for financing his doghouse with a 500,000 smacker loan from a poodle couple. He is also accused of taking free vacations in friends' luxurious doggy hotels.

Like the real President Wulff, Wuff refuses to resign. "If you can't stay at a friend's place without having to leave some bones on the table the next morning, then that's bad," says the Hundepresident."

Ik vind het nog steeds opmerkelijk dat dit klaarblijkelijk geen probleem is. Zeker omdat ik altijd dacht dat zulke issues niet in de lijn is van Disney. Als je een volwassen magazine maakt (denk aan de Glossy) dan zijn dit soort politieke satires meer geschikt.

Maar als je een politiek figuur belachelijk maakt is dat toch een standpunt innemen?

Ben ik nou de enige die dit opmerkelijk vind? :)
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: Poltiek in de Duitse Donald Duck. In de lijn van Disney?

Berichtdoor Ridder ter Geit » di jan 17, 2012 3:21 pm

Ah, het was dus in een soort Duitse Duckstadkrant. Tja, in onze Duckstadkrant kun je soortgelijke dingen vinden, al ligt dit er natuurlijk wel erg dik boven op. Ik denk alleen dat in Duitsland het op het moment normaal gebruik is om de president belachelijk te maken, en dat dat niet partij-gebonden is.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Poltiek in de Duitse Donald Duck. In de lijn van Disney?

Berichtdoor Appie Aap » di jan 17, 2012 3:39 pm

Om welke uitgave en welk nummer gaat het hier? Ik kan er namelijk niets van terugvinden. :o
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Re: Poltiek in de Duitse Donald Duck. In de lijn van Disney?

Berichtdoor snowmansion » do jan 19, 2012 10:17 pm

Ik weet niet precies om welke uitgave het gaat Appie.

Het moet wel op inducks staat volgens mij. Maar zoals al gezegd werd door Ridder ter Geit stond het in de Duckstand krant. Die wordt niet ingedexeerd op Inducks volgens mij.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: Poltiek in de Duitse Donald Duck. In de lijn van Disney?

Berichtdoor Appie Aap » vr jan 20, 2012 1:18 am

snowmansion schreef:Ik weet niet precies om welke uitgave het gaat Appie.

Het moet wel op inducks staat volgens mij. Maar zoals al gezegd werd door Ridder ter Geit stond het in de Duckstand krant. Die wordt niet ingedexeerd op Inducks volgens mij.


Uit de volgende twee links kan ik opmaken dat het gaat om nummer 7-2012 die op 10 februari uit zal komen:
http://www.focus.de/kultur/medien/bundespraesidenten-satire-in-der-neuen-micky-maus-hundepraesident-wuff-bellt-gegen-kai-quiekmann_aid_701341.html
http://www.derwesten.de/thema/wulff_unter_druck/micky-maus-heft-veralbert-bundespraesident-wulff-id6238564.html

Misschien kan ik tegen die tijd aan scans komen en ze hier plaatsen, al wordt de Duitse Duckstadkrant ('Enten-Kurier') volgens mij wel op Inducks geïndexeerd (zie bijvoorbeeld hier).
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Re: Poltiek in de Duitse Donald Duck. In de lijn van Disney?

Berichtdoor Appie Aap » zo feb 19, 2012 6:37 pm

Appie Aap schreef:Misschien kan ik tegen die tijd aan scans komen en ze hier plaatsen,

Ik plaats nu nog even de originele scan uit Micky Maus 7-2012:

Afbeelding

Christian Wullf is inmiddels afgetreden.
Avatar gebruiker
Appie Aap
Liefhebber
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: zo nov 22, 2009 1:15 am
Woonplaats: Duckstad

Re: Politiek in de Duitse Donald Duck. In de lijn van Disney

Berichtdoor Koen » za okt 06, 2012 1:51 pm

snowmansion schreef:Afbeelding

(geen seks, drugs , politiek)



Politiek is niet verboden in de Disney-strips.In de Nederlandse provicienummers van 2012 zie je erg veel politieke personen.Ik neem dus aan dat het mag.
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: Politiek in de Duitse Donald Duck. In de lijn van Disney

Berichtdoor Ridder ter Geit » di okt 09, 2012 10:53 am

Maar er wordt geen politieke positie ingenomen, natuurlijk.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am


Keer terug naar Disney strips algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten