Donald Duck in het Fries

Re: Donald Duck in het Fries

Berichtdoor Ridder ter Geit » za apr 14, 2012 9:35 am

Ui schreef:Friesland is een sekte, met een eigen geheimtaal. Ze zwemmen daar natuurlijk in die Friese Ducks, maar die delen ze niet met mensen van buiten.
Vroeger waren ze wel gastvrij. Maar daar heeft ene Bonefatius nogal misbruik van gemaakt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bonifatius_%28heilige%29


Ik heb op vakantie bij Groningen en Friesland in Dokkum een keer de hele Bonefatius-wandeling met informatie gedaan (touristisch uitmelden van hun beroemde wapenfeit iemand vermoord te hebben) en wat ik uit alles bij elkaar op kon maken is dat Bonefatius vermoord is in een roofmoord, waarschijnlijk om de boeken die hij bij zich had, die destijds een fortuin waard waren.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Donald Duck in het Fries

Berichtdoor Ui » za apr 14, 2012 2:41 pm

Ridder ter Geit schreef:Ik heb op vakantie bij Groningen en Friesland in Dokkum een keer de hele Bonefatius-wandeling met informatie gedaan (touristisch [uitmelken] van hun beroemde wapenfeit iemand vermoord te hebben) en wat ik uit alles bij elkaar op kon maken is dat Bonefatius vermoord is in een roofmoord, waarschijnlijk om de boeken die hij bij zich had, die destijds een fortuin waard waren.

Ui heeft begrepen, dat Bonefatius heiligdommen sloopte om zijn religie door te drukken. De bevolking wilde zich hiertegen beschermen. Ui vindt dit, gezien de omstandigheden, geloofwaardiger dan een roofoverval. Wat moest men met boeken van andermans religie?
Op een christelijke school lijkt de Nederlandse geschiedenis bij Bonefatius te beginnen, is Ui's ervaring. En daar gaat het natuurlijk om een arme, oude man die zomaar door een stel ondankbare woestelingen wordt overvallen. Met als dramatisch hoogtepunt, de arme, oude, weerloze man die de Bijbel omhoog houdt om zichzelf te beschermen. (Hoewel het natuurlijk dramatischer was geweest, als hij met zijn lichaam de Bijbel had beschermd.) Dat de vent begeleid werd door militairen, dat heeft Ui pas later ontdekt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bonifatius_%28heilige%29#Kritische_benadering_van_Bonifatius

Overigens maakte Ui maar een grapje over Friesland. Haha! (snik)

De Friese uitgave. Is deze te vinden op Inducks? Wat is de inhoud?
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm


Re: Donald Duck in het Fries

Berichtdoor duckie » za apr 14, 2012 3:53 pm

de friese duck was pas vanaf 15:00 uur te koop, bij afuk kwam de menigte aardig snel binnenstormen.

dit nummer was trouwens OOK gewoon in de supermarkt te koop, in elk geval bij de poiesz.
duckie
Member
 
Berichten: 14
Geregistreerd: vr jan 06, 2012 6:44 pm
Woonplaats: mijn huis

Re: Donald Duck in het Fries

Berichtdoor Michel » za apr 14, 2012 4:41 pm

Ik heb hem gewoon via de webwinkel besteld. Scheelt weer een flinke rit van Brabant naar Friesland :)
Michel
Member
 
Berichten: 34
Geregistreerd: vr maart 12, 2010 8:08 pm

Re: Donald Duck in het Fries

Berichtdoor Ui » za apr 14, 2012 4:44 pm

duckie schreef:bij afuk kwam de menigte aardig snel binnenstormen.

Kun je nagaan hoezeer men zich verveelt, daar in de Derde Wereld*. Haha! (snik)
(* Derde wereld = alle Nederlandse provincies, uitgezonderd zUId-Holland.)

Michel, bedankt voor de inhoudsopgave! (snif)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Donald Duck in het Fries

Berichtdoor Hidde » za apr 14, 2012 4:48 pm

Michel schreef:Ik heb hem gewoon via de webwinkel besteld. Scheelt weer een flinke rit van Brabant naar Friesland :)

Welke webwinkel?
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: Donald Duck in het Fries

Berichtdoor DD » za apr 14, 2012 5:40 pm

Ik ben net thuis en heb de Donald Ducks voor De Zwarte Schim, Big Bad Wolf en Snowmasion. Ik neem contact met jullie op.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: Donald Duck in het Fries

Berichtdoor Michel » za apr 14, 2012 7:27 pm

Via de webwinkel van Afuk http://www.afuk.nl/?page=shop_product&productID=4303, alleen is hij daar helaas al "útferkocht".
Michel
Member
 
Berichten: 34
Geregistreerd: vr maart 12, 2010 8:08 pm

Re: Donald Duck in het Fries

Berichtdoor De Zwarte Schim » za apr 14, 2012 8:09 pm

@ DD, via de mail?
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Re: Donald Duck in het Fries

Berichtdoor Big Bad Wolf » zo apr 15, 2012 8:58 am

Wacht je berichtje af.
Ben wel benieuwd.
Avatar gebruiker
Big Bad Wolf
Member
 
Berichten: 535
Geregistreerd: vr okt 26, 2007 12:30 am

Re: Donald Duck in het Fries

Berichtdoor snowmansion » zo apr 15, 2012 1:19 pm

Hoi DD, ik was gister niet op t forum. Bedankt dat je hem gekocht hebt! Ik zal het geld zsm overmaken naar je. Top!
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

Re: Donald Duck in het Fries

Berichtdoor Ridder ter Geit » zo apr 15, 2012 6:25 pm

Ui schreef:Ui heeft begrepen, dat Bonefatius heiligdommen sloopte om zijn religie door te drukken. De bevolking wilde zich hiertegen beschermen. Ui vindt dit, gezien de omstandigheden, geloofwaardiger dan een roofoverval. Wat moest men met boeken van andermans religie?


In die tijd waren boeken zeldzaam en kapitalen waard. Daarnaast maakte ik op uit de informatie daar dat die boeken in van die dure kisten zaten met veel bewaking, dus dat de rovers dachten dat er iets duurs in zat (wat dus ook zo was, maar misschien niet wat ze verwachtten). Maar goed, dit is wel ernstig off-topic.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: Donald Duck in het Fries

Berichtdoor Ui » ma apr 16, 2012 12:00 pm

Ridder ter Geit schreef:In die tijd waren boeken zeldzaam en kapitalen waard.

Geldt dit tegenwoordig ook voor een zeldzame Friese Disney-strip, dat je dan je leven niet veilig bent? Haha! (snik)
Voor de zogenaamde waarde van die boeken konden de Friezen hun heiligdommen herbouwen. Want Ui blijft erbij, dat het slopen van heiligdommen meer indruk zal hebben gemaakt dan een stel boeken. De "heilige" Bonefatius was niet het onschuldige lieverdje dat de kerk later van hem gemaakt heeft.


Dit is het Barksverhaal met het vervalste liefdesgedicht. Ui is benieuwd, wat daar in het Fries van is gemaakt.
Wat was het Nederlandse origineel? "Aardappels hebben ogen als de jouwe! Van die kleine, van die flauwe!" Zoiets. Haha! (snotter)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: Donald Duck in het Fries

Berichtdoor snowmansion » ma apr 16, 2012 1:46 pm

@ DD

Heb jij mij toevallig een PM gestuurd? Betreffende rek nummers en de kosten etc?

Ik zie nergens op het forum een mail icoontje staan, dus weet niet hoe ik mijn prive berichten kan zien.
Verzamelaar van Donald Duck weekblad | Extra | Pockets 1, 2 en 3 serie| Dubbelpocket | Beste Verhalen van Donald Duck & Oom Dagobert | 1e publicaties in WDC en FC | Kuifje | Agent 327 | Tom Poes Bezige Bij Oblong Uitgaven | Blake & Mortimer | January Jones | Storm | Trigie | Robbedoes & Kwabbernoot | Asterix | Lucky Luke | Batman | X-Men | Dragon Ball Z | Graphic Novels
Avatar gebruiker
snowmansion
Member
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: do okt 23, 2008 4:58 pm

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney strips algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten