tekenaar

Berichtdoor Appeltree » di apr 10, 2007 12:38 am

Hoi, hoe zien jullie wie de tekenaar van een strip is en heeft iemand een landenlijst? (codes)

bvd
Appeltree
Member
 
Berichten: 17
Geregistreerd: wo apr 04, 2007 11:15 pm

Berichtdoor Rockerduck » di apr 10, 2007 1:09 am

Tekenstijlen ga je vanzelf herkennen als je eenmaal weet welke naam erbij hoort en naarmate je meer en meer leest. Veel tekenaars hebben een heel eigen stijl: Don Rosa tekent zijn eenden nogal stijf en kriebelt de hele achtergrond vol met details, Marco Rota maakt zijn eenden heel zwierig en tekent heel gedetailleerde landschappen en gebouwen, Daniel Branca tekent heel expressief met veel schwung, alsof je in een tekenfilm zit. Etc., zo zou ik nog even door kunnen gaan.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor mcprul » di apr 10, 2007 7:41 am

Ook een opvallende tekenaar is Carl Barks, die eenden zijn perfect :).
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor Appeltree » di apr 10, 2007 3:42 pm

Ik zie op www.donaldduck.nl een lijstje staan idd.. Ik vind vooral Comicup, Rosa, Colomer Fonds, Victor, Gerben en Pikula goed...
Appeltree
Member
 
Berichten: 17
Geregistreerd: wo apr 04, 2007 11:15 pm

Berichtdoor Pietje Precies » di apr 10, 2007 4:06 pm

Pietje Precies
 

Berichtdoor Henrieke » di apr 10, 2007 7:32 pm

Appeltree schreef:Ik zie op www.donaldduck.nl een lijstje staan idd.. Ik vind vooral Comicup, Rosa, Colomer Fonds, Victor, Gerben en Pikula goed...

Dan heb jij toch een compleet andere smaak dan ik heb. Hoewel, ze tekenen geen van allen slecht, maar welke 'soort' eend je het leukste vind, is een kwestie van smaak! En dat kan bij tekenaars over de jaren heen ook heel erg verschillen. Sommige tekenaars tekenen Donald zo anders dat hij ook een hele andere uitstraling heeft. Wat dat betreft tekent, volgens mij, Branca de 'beste' eenden. De allerbeste Donalds zijn die uit de tekenfilms uit de jaren 40. De leukste zijn de eenden met lange snavels, lange nekken en korte lijven, de minst leuke de rondere, langere eenden.
Bij de neefjes en andere figuren zijn de verschillen misschien nog wel veel groter...

Hoe houd je tekenaars uit elkaar? Hm... het is moeilijk uit te leggen, ze ziet het alleen door te kijken. Hoe herken je een Rembrandt?
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo apr 11, 2007 1:44 am

mcprul schreef:Ook een opvallende tekenaar is Carl Barks, die eenden zijn perfect :).

Nou, ook niet altijd hoor. In de periode 1957-1959 zien die eenden er niet uit: veel te lang.

Maar Barks is misschien toch moeilijk te herkennen, omdat hij zijn stijl in zulke korte tijd zo drastisch ontwikkeld heeft. Geen enkele andere tekenaar heeft dat ooit geëvenaard.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Caspar » wo apr 11, 2007 4:06 pm

Je moet heel veel lezen denk ik, en in het begin bij elk verhaal kijken wie de tekenaar is, totdat je ze kan herkennen. Sommige tekenaars tekenen de ogen heel anders, anderen eenden hebben langere nekken, weer anderen zijn oerlelijk, etc.
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor mcprul » wo apr 11, 2007 4:44 pm

Misschien was ik twaalf jaar toen Prinses Aster verscheen in het blad. Er stond bij 'Door Wilma van den Bosch' en ik keek meteen in de colofon of ze een vaste medewerker zou zijn. En ja, dat is ze. Ik had wel eens gehoord dat er veel verschillende tekenaars zijn. Haar Aster-tekeningen probeerde ik te vergelijken met strips in het blad. Dat was het begin van mijn stijlherkenning.
mcprul
Member
 
Berichten: 388
Geregistreerd: za jan 06, 2007 7:03 pm

Berichtdoor mcDuck King » zo apr 05, 2009 11:47 am

en in de eppo staat er altijd bij wie de tekenaar is
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor huugduck » zo apr 05, 2009 11:50 am

Wat is een eppo ?
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor mcDuck King » zo apr 05, 2009 11:50 am

maar ik heb volgens mij wel inzicht tenminste bij mijn bekende ik herken zo een barks, Rosa, vicar, rota, gulien, m. heymans en dat was het!
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Berichtdoor huugduck » zo apr 05, 2009 11:54 am

Rosa, vind ik makelijk te herkennen de rest lukt nog niet zo goed maar dat komt nog wel
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Caspar » zo apr 05, 2009 12:09 pm

Ik kan Rosa wel herkennen, Barks vaak ook, Vicar, Gulien en Heymans gaan er ook nog wel mee door. En Taliferro en van die tekenaars met heel dikke zwarte inktlijnen en heel lelijk en oud (hoe heetten die ook alweer?'
Caspar
McDrake's Willie Wortel
Member
 
Berichten: 799
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 6:38 pm

Berichtdoor mcDuck King » zo apr 05, 2009 6:58 pm

huugduck schreef:Wat is een eppo ?

ja, dat was zo'n oud 1 keer per 2 weken tijdschrift dat nu weer in de winkel ligt.
in ieder geval ik vind het stom. je hebt maar een favoriet( als je dat tenminste hebt dat erin staat) en daar van staan er maar 2 pagina's van in!(zonde van het geld.)

in ieder geval laten we het op disney houden
:D Ik heb mijn fortuin vergaard door slimmer te zijn dan slimst, en harder dan hardst!
(zie Terugkeer naar Doffe Ellende)
mcDuck King
Member
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: ma maart 16, 2009 7:57 pm

Volgende

Keer terug naar Disney strips algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron