میکي (Egypte)

میکي (Egypte)

Berichtdoor Oom Paspasu » di maart 12, 2013 5:01 pm

Afbeelding

Uit viewtopic.php?p=58344#p58344:
DD schreef:
Oom Paspasu schreef:Ik ken [Disney Baby's] uit mijn Egyptische میکي's.

Sorry voor het off zijn maar ik wou even zeggen dat ik het geweldig vind dat er iemand anders op dit forum Egyptische DD's heeft. Toen ik afgelopen december in Egypte was heeft mijn verloofde mij een heleboel van haarzelf gegeven toen ze klein was (zij is namelijk geen verzamelaar :P ) en heeft ze ook een heleboel nieuwe tijdschriften, pockets en verzamelalbums voor me gekocht. Ik kan dan wel geen Arabisch lezen maar als verzamelaar zonder grenzen staan deze uitgaven prachtig tussen mijn andere buitenlandse (voor mij onleesbare) edities.


Dan maken we toch een nieuw topic aan! :)

Ook ik kom niet erg ver met het lezen van de Egyptische uitgaven, maar de geluidseffecten lukken mij nog wel.

Op Inducks staan ze nogal incompleet geïndext. Het is ook niet makkelijk, omdat tegenwoordig de codes niet meer worden afgedrukt. Aanvankelijk werden de میکی's uitgegeven door دار الهلال (Dar al-Hilāl), tot 2003, waarna het voort werd gezet door نهضة مصر (Nahḍet Miṣr) met een nieuwe nummering. Sommige nummers zijn extra dik en heten daarom سوبر میکي (Super Mickey of eigenlijk Suber Mickey, aangezien het Arabisch geen p kent).
Er bestaan ook zeer goedkope herdrukbundelingen van deze bladen. Ik vroeg me eerst af of dat wel officiële uitgaven zijn, maar voor de vaak ontzettend verschoven kleuren heb je toch de originele films nodig. De inkt is ook vaak bijna op.
Deze bladen worden niet alleen in Egypte verkocht, maar ook in andere Arabisch-talige landen. De mijne komen uit Jordanië.

In 1995 stond in ons Weekblad op de binnenkant van de achterkant een serie over Donald Duck in andere landen, met onder andere de namen van een aantal figuren in de taal van het land. In 1995 kon ik dat nog niet lezen, maar toen ik afgelopen zomer de aflevering over Egypte in handen had, zag ik dat het gewoon de Nederlandse namen in Arabisch schrift waren! Dat klopt dus niet. Donald heet بطوط (/batˤu:tˤ/) en Dagobert دهب (/dahab/). Ik vermoed dat dat laatste een woordspeling met ذهب (/ðahab/) 'goud' is, want in het Egyptisch-Arabisch wordt dat hetzelfde uitgesproken.
De namen staan meestal tussen aanhalingstekens: «بطوط».
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: میکي (Egypte)

Berichtdoor DD » di maart 12, 2013 7:33 pm

Oom Paspasu schreef:Afbeelding


Dit plaatje iswel erg toepasselijk voor Egypte :P

Oom Paspasu schreef:Dan maken we toch een nieuw topic aan! :)


Geweldig!

Oom Paspasu schreef:Er bestaan ook zeer goedkope herdrukbundelingen van deze bladen. Ik vroeg me eerst af of dat wel officiële uitgaven zijn, maar voor de vaak ontzettend verschoven kleuren heb je toch de originele films nodig. De inkt is ook vaak bijna op.


Ik ben benieuwd over welke bundelingen jij het hebt. Heb je daar ergens een link van. De bundelingen die ik van mijn verloofde heb gekregen zijn namelijk zeer lux afgewerkt. Maar die zijn niet van het blad "Mickey" maar van "Batout", zoals Donald daar wordt genoemd en het "Eend" betekent. Egypte heeft dus ook een serie met Donald als titelheld gekend. De pockets zijn overigens wel ontzettend goedkoop geproduceerd.

Oom Paspasu schreef:...en Dagobert دهب (/dahab/). Ik vermoed dat dat laatste een woordspeling met ذهب (/ðahab/) 'goud' is.

Klopt, daarom is hij ook zo genoemd.

Hoe heb jij eigenlijk Arabisch, of tenminste voor zover je er kennis van hebt, geleerd Oom Paspasu?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: میکي (Egypte)

Berichtdoor Oom Paspasu » di maart 12, 2013 9:15 pm

DD schreef:Ik ben benieuwd over welke bundelingen jij het hebt.

Het heet مجلد میکي (Mujallad Mickey) en meer staat er niet op, zelfs geen nummering. Ik heb één deel, met onder andere میکي nr. 2141 met غاز الضحك (!ها ها ها ها). Een vriend van me heeft twee andere delen. Misschien zijn het de Mickey / Super Mickey Volumes op Inducks? Ik wil wel een keer wat foto's nemen en plaatsen.
Ik heb ook één losse میکي, met dit verhaal, dat onlangs ook in de Nederlandse DD stond.
DD schreef:Egypte heeft dus ook een serie met Donald als titelheld gekend.

Die serie is al helemaal onbekend aan Inducks.
http://coa.inducks.org/country.php?c=eg

Egypte heeft ook een paar verhalen en voorkanten zelf geproduceerd: http://coa.inducks.org/comp2.php?code=Xeg
Waarschijnlijk is dit ook bij lange na niet compleet.
http://coa.inducks.org/s.php?c=Xeg%2FSM++5xx-1 schreef:MM, Samaka and Soska go to Mars as part of a scientific trip, unaware that the Red Cat managed to get inside the space ship with them. On Mars, they discover that Ramses has been jailed by Martians, who use "truth" rays to discover MM's intentions. When MM brings back Ramses to the Pyramids, he inadvertently brings a Martian with him. The Martians decide to raid earth to retrieve him.

Spannend! Die willen we in Nederland zien!
DD schreef:Hoe heb jij eigenlijk Arabisch, of tenminste voor zover je er kennis van hebt, geleerd, Oom Paspasu?

Een beetje zelf en een beetje van een vriend wiens moedertaal het is. Ik heb de boeken ervoor, maar in zelfstudie blink ik niet uit. De meeste kennis die ik van het Arabisch heb, komt toch doordat ik verwante talen wel goed heb geleerd en daardoor woorden en grammatica herken.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: میکي (Egypte)

Berichtdoor DD » wo maart 13, 2013 1:11 am

Oom Paspasu schreef:
Egypte heeft ook een paar verhalen en voorkanten zelf geproduceerd: http://coa.inducks.org/comp2.php?code=Xeg
Waarschijnlijk is dit ook bij lange na niet compleet.
http://coa.inducks.org/s.php?c=Xeg%2FSM++5xx-1 schreef:MM, Samaka and Soska go to Mars as part of a scientific trip, unaware that the Red Cat managed to get inside the space ship with them. On Mars, they discover that Ramses has been jailed by Martians, who use "truth" rays to discover MM's intentions. When MM brings back Ramses to the Pyramids, he inadvertently brings a Martian with him. The Martians decide to raid earth to retrieve him.

Spannend! Die willen we in Nederland zien!

Deze verhalen zijn niet officieel ofwel zonder toestemming en licentie van Disney geproduceerd. In Nederland zullen we ze dus helaas nooit zien :P
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: میکي (Egypte)

Berichtdoor Robb_K » wo maart 13, 2013 6:53 am

Ik werkte en woonde in Arabische landen voor grote porties van 12 jaar (1977-1988) (Jordan 6, Egypte 2, Soedan 2, Marokko 1), en reisde ook in Syrië, Libanon, Irak, Tunesië en de Palestijnse gebieden). En toch waren mijn enige Arabisch (Egyptisch) Disney Comics gevonden in een winkel in Rotterdam tijdens de jaren 1980!
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Re: میکي (Egypte)

Berichtdoor DD » wo maart 13, 2013 1:08 pm

Natuurlijk zijn deze landen geen "leeslanden" zoals Nederland waar je Disney uitgaven in elke hoek van de straat vindt. Dat geldt eigenlijk voor alle landen behalve West Europese landen denk ik. Laatst ging een vriend van mij naar Israël en ik vroeg hem om een Hebreeuwse Donald Duck te kopen maar die had het nergens kunnen vinden. Daar verkopen ze het niet zomaar in alle supermarkten en kiosken.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: میکي (Egypte)

Berichtdoor Oom Paspasu » wo maart 13, 2013 7:59 pm

DD schreef:Deze verhalen zijn niet officieel ofwel zonder toestemming en licentie van Disney geproduceerd.

Wanneer een uitgever een licentie heeft voor het uitgeven van Disney-strips, heeft hij dan niet meteen ook toestemming om eigen Disney-strips te produceren? De meeste uitgevers doen dat niet, omdat er elders al genoeg geproduceerd wordt. Of heb ik het mis?

Er staat op de scan inderdaad geen "Walt Disney" bovenaan.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: میکي (Egypte)

Berichtdoor Oom Paspasu » do maart 14, 2013 6:55 pm

DD schreef:Laatst ging een vriend van mij naar Israël en ik vroeg hem om een Hebreeuwse Donald Duck te kopen maar die had het nergens kunnen vinden.

Ik heb in dit topic gereageerd.
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: میکي (Egypte)

Berichtdoor DD » vr maart 15, 2013 12:05 pm

Oom Paspasu schreef:
DD schreef:Deze verhalen zijn niet officieel ofwel zonder toestemming en licentie van Disney geproduceerd.

Wanneer een uitgever een licentie heeft voor het uitgeven van Disney-strips, heeft hij dan niet meteen ook toestemming om eigen Disney-strips te produceren? De meeste uitgevers doen dat niet, omdat er elders al genoeg geproduceerd wordt. Of heb ik het mis?

Er staat op de scan inderdaad geen "Walt Disney" bovenaan.

Naar mijn weten vergt het produceren van verhalen een aparte licentie. Het is als een autodealer dat van bijvoorbeeld Mercedes toestemming krijgt om haar producten te verkopen maar het nog niet betekent dat hij de auto's ook zelf mag produceren.

Verder is Mickey op een nogal amateuristische manier getekend. Ik heb geen tekenaarsoog maar ik kan zien dat hier niet aan de regels van Walt Disney zijn voldaan.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: میکي (Egypte)

Berichtdoor Oom Paspasu » vr maart 15, 2013 3:05 pm

Is er iemand die hier meer over weet?

Ik heb niet veel vertrouwen in de naleving van de strenge regels van Walt Disney. Je wilt toch niet beweren dat de huidige Nederlandse productie er wel aan voldoet? Maar ja, het is wel zo dat Boom! haar licentie verloor kort nadat ze dit hadden gepubliceerd: http://4.bp.blogspot.com/-OKDbLOKrhhQ/T ... T30002.jpg.

Kan jij iets vertellen over het بطوط blad, waar niets over op Inducks staat?
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: میکي (Egypte)

Berichtdoor DD » vr maart 15, 2013 3:31 pm

Ik weet overigens zeker dat deze verhalen niet officieel zijn. Ik heb me dat namelijk laten vertellen door de Nederlandse redactie.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: میکي (Egypte)

Berichtdoor Oom Paspasu » ma mei 13, 2013 12:37 am

Voor meer informatie over Disney-strips in Egypte, zie http://bedesud.blogspot.nl/. Daar wordt het blad "Batoet", waar DD het over had en welke niet op Inducks staat, ook genoemd:
Afbeelding
(Let op de Arabische handtekening van Walt Disney onder de titel. :lol: )

Ook het blad "Minnie", ook onbekend aan Inducks:
Afbeelding
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: میکي (Egypte)

Berichtdoor DD » ma mei 13, 2013 1:19 am

Ik vind het raar dat de handtekening in het Arabisch is. Mijn Batout bundeling is gewoon voorzien van de vertrouwde Disney handtekening. Ik vraag me dan ook af of deze twee uitgaven wel onder licentie van Disney zijn uitgebracht...
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: میکي (Egypte)

Berichtdoor Oom Paspasu » ma mei 13, 2013 2:04 am

Ik had helemaal niet gelezen wat de blogschrijver hierover zegt (mijn Frans is nog slechter dan mijn Arabisch). Dit blijkt helemaal niet uit Egypte te komen, maar uit Koeweit. Ik zal proberen alles te lezen en interessante informatie hier plaatsen.

Volgens Inducks is de standaardtaal voor Koeweitische publicaties Urdu. Ik heb zo het vermoeden dat dat niet klopt. :P
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: میکي (Egypte)

Berichtdoor DD » ma mei 13, 2013 11:52 am

Eh, nee. Urdu is een taal dat in Afghanistan wordt gesproken :P En ik denk niet dat Batout uit Koeweit komt want de naam is typisch Egyptisch. In Koeweit hebben ze denk ik een heel ander woord voor eend. Wel ben ik er net achtergekomen dat mijn Batout bundeling helemaal geen bundeling is van Batout uitgaven maar gewoon van Mickey. Terwijl er op de voorkant Batout staat -.-
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Volgende

Keer terug naar Disney strips algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron