The Don Rosa Library

The Don Rosa Library

Berichtdoor DD » di sep 03, 2013 7:06 pm

Okay, guys ... I was waiting for approval to give you the news, but since it's up for preorder on Amazon, I guess it's pretty out in the public now anyway... Yes, there WILL be an English language version of Don's complete works published by Fantagraphics starting in 2014.

Volume #1 of "The Don Rosa Library" is seemingly scheduled for a June 2014 release at the moment. Content wise it will be similar to the Scandinavian "Hall of Fame" edition rather than the "Don Rosa Collection" deluxe box set, so please don't count on Don's underground story "Return to Duckburg Place" or similar stuff to be included here. There will be, however, tons of bonus stuff that have never been seen before in US publications. Stay tuned for more info on this nice English language edition, and if you want you can already preorder it here:

http://www.amazon.com/gp/product/160699 ... donrosa-20

Bron: Facebook.com/DonRosaOfficial
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: The Don Rosa Library

Berichtdoor Cray » di sep 03, 2013 7:22 pm

I boght it before Don Rosa was born!
Thtas how much i have it! :P :cool:
Avatar gebruiker
Cray
Member
 
Berichten: 338
Geregistreerd: zo sep 01, 2013 10:24 am

Re: The Don Rosa Library

Berichtdoor Ui » wo sep 04, 2013 2:14 pm

Zonde van de centen. (snik)
Voor dat geld kun je boeken met artistiek uiterst leerzaam werk van Barks kopen.

Voor wie oogen heeft:

Wie zelf kunstenaar wil zijn, leert meer van kunstenaar Barks dan van Rosa.
Omdat Rosa zelf ook achter Barks aanloopt. Voor zover het geen waggelen is.

Barks bespaart (dus) tijd in het leren van kunstenaarschap.
Barks is dichterbij de bron.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: The Don Rosa Library

Berichtdoor Cray » wo sep 04, 2013 4:33 pm

Ui schreef:Zonde van de centen. (snik)
Voor dat geld kun je boeken met artistiek uiterst leerzaam werk van Barks kopen.

Voor wie oogen heeft:

Wie zelf kunstenaar wil zijn, leert meer van kunstenaar Barks dan van Rosa.
Omdat Rosa zelf ook achter Barks aanloopt. Voor zover het geen waggelen is.

Barks bespaart (dus) tijd in het leren van kunstenaarschap.
Barks is dichterbij de bron.


Barks boeken over Donald DUck,
ik kan nergens goede vinden? help?
Avatar gebruiker
Cray
Member
 
Berichten: 338
Geregistreerd: zo sep 01, 2013 10:24 am

Re: The Don Rosa Library

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo sep 04, 2013 5:38 pm

Dat zijn bijvoorbeeld alle Donald Duck als... albums, daarin staat zo'n beetje alle Barks Duck-verhalen verzameld. Er is ook de 'Carl Barks Library', maar die kost volgens mij wel vrij veel geld (alle Donald Duck als.. albums kopen ook, trouwens).
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3835
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Re: The Don Rosa Library

Berichtdoor Hidde » wo sep 04, 2013 6:22 pm

Voor de beginner is zijn de beste verhalen-albums een goede en voordelige keuze. Doordat deze albums goedkoper zijn, leidt de kwaliteit daar wel onder. Veel verhalen zijn bewerkt (breder gemaakt), modderig gedrukt of lelijk gekleurd (vaak ook buiten de lijntjes, al vind ik dat wel wat hebben). De verhalen in de Fantagraphics-serie zijn in zeer goede kwaliteit gedrukt. Ook heb je veel achtergrondinformatie over elk verhaal, voorplaten door Barks en de verhalen zijn gekleurd in de originele kleur, de kleur van de eerste publicatie. De tekst is ook nog door Carl Barks zelf geschreven, en bevat nog alle grappen. Zelf vind ik het ook handig om de verhalen in grote boeken te hebben met een inhoud, waardoor je de verhalen sneller kunt terugvinden. Het voelt ook een stuk steviger aan dan zo'n slap album. Deze boeken zijn gemakkelijk op Bol.com te vinden voor ongeveer 30 euro per boek.

Maar laten we het nu weer over de Don Rosa Library hebben. Geweldig nieuws natuurlijk voor de Rosa-fans onder ons.
Avatar gebruiker
Hidde
Barks-fan
Member
 
Berichten: 2514
Geregistreerd: za sep 11, 2010 9:48 pm
Woonplaats: Delft

Re: The Don Rosa Library

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr sep 06, 2013 5:37 pm

Don Rosa fans? Zijn die er nog dan op dit forum? :P

Ja, ik ben wel blij met die Library. Het is anders praktisch onmogelijk om al zijn verhalen bij elkaar te krijgen. En ja, ik vind zijn verhalen wel leuk. (duikt snel weg)
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Re: The Don Rosa Library

Berichtdoor Duckfan van Down Under » vr sep 06, 2013 5:45 pm

Ui schreef:Zonde van de centen. (snik)
Voor dat geld kun je boeken met artistiek uiterst leerzaam werk van Barks kopen.

Voor wie oogen heeft:

Wie zelf kunstenaar wil zijn, leert meer van kunstenaar Barks dan van Rosa.
Omdat Rosa zelf ook achter Barks aanloopt. Voor zover het geen waggelen is.

Barks bespaart (dus) tijd in het leren van kunstenaarschap.
Barks is dichterbij de bron.

Is dit nu echt nodig, Ui? Ik geef je geen ongelijk: leer van Barks, niet van Rosa. Maar ik vind niet dat Rosa achter Barks aan waggelt. Bijna iedere schrijver van Disney strips in Nederland probeert een aftreksel van Barks te maken. De Nederlandse stroming, die sinds de jaren 70 zegt 'kopieer Barks', en de mensen die het daarvan geleerd hebben, die waggelen wat achter Barks aan. Don Rosa probeert het juist eens op een andere manier. En al is die niet altijd de goede, zijn werk heeft tenminste karakter.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Re: The Don Rosa Library

Berichtdoor Ui » vr sep 06, 2013 6:21 pm

Duckfan van Down Under schreef:Is dit nu echt nodig, Ui?

De-anderen-doen-het-ook! (huil huil)

Ui kreeg de hik van de titel 'The Don Rosa Library'. Als dat geen achter Barks aan waggelen is. ('The Carl Barks Library')
http://coa.inducks.org/publication.php?c=us/CBL
Eerder gebeurde het al met het gebruiken van de titel van het aan Barks gewijde boek 'Uncle Scrooge McDuck: His Life and Times', dat door Rosa is overgenomen als 'Life & Times of Scrooge McDuck'.
http://coa.inducks.org/publication.php?c=us/USCA
Dat dit allemaal mogelijk is in de wereld van Disney-strips, toont het artistieke failliet van die wereld aan. Carl Barks, een veteraan die reeds in de jaren '30 bij Disney werkzaam was, op één lijn gezet met een omhooggevallen, opdringerig underground-tekenaartje. 't Is toch van den zotte? (snotter)

Duckfan van Down Under schreef:Ik geef je geen ongelijk: leer van Barks, niet van Rosa.

En daarom kan men beter geld investeren in goede boeken over Barks, dan in de slechte namaak van Rosa.

Duckfan van Down Under schreef:Bijna iedere schrijver van Disney strips in Nederland probeert een aftreksel van Barks te maken. De Nederlandse stroming, die sinds de jaren 70 zegt 'kopieer Barks', en de mensen die het daarvan geleerd hebben, die waggelen wat achter Barks aan.

Waar zie je een The Daan Jippes Library? Of een The Mau Heymans Library?
En de Nederlandse stroming gaat doorgaans niet in Barks's werk zitten graven om er een dusdanige draai te geven, dat zelfs Barks wordt buitengesloten. (snik)

Duckfan van Down Under schreef:Don Rosa probeert het juist eens op een andere manier. En al is die niet altijd de goede, zijn werk heeft tenminste karakter.

Ui ziet weinig karakter in de manier hoe Rosa zichzelf als Barks neerzet. Waar is zijn vermeende bescheidenheid gebleven? Anno 2013 promoot Rosa een reeks over zichzelf, die gebruik maakt van een titel die bij Barks is gebruikt. Pronken met andermans veren, dat is het.
En het karakter in Rosa's werk? Men zegt weleens, dat als je fouten blijft maken, dat je ze dan je stijl moet noemen.

"The Don Rosa Library" verliest zijn waarde. Men kan beter in tijdloze publicaties investeren. Aldus Ui. (snif)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: The Don Rosa Library

Berichtdoor Scrooge$ » vr sep 06, 2013 6:34 pm

Leuk dat er nu ook een Don Rosa Library komt, als het net zo'n mooie kwaliteit is als die van de Barks Libray raad ik dit aan iedereen aan!
Ik ben ook benieuwd of ze Rosa's orignele tekst gebruiken dat kan soms wel leuk worden. :P

En ja, er zijn nog enige Don Rosa fans op Mcdrake, ik ben niet onder de indruk van de argumenten Ui en zijn volgelingen zover deze bijna alle Mcdrake leden hebben weggetreiterd.
Scrooge$
Member
 
Berichten: 336
Geregistreerd: vr dec 07, 2012 11:36 pm

Re: The Don Rosa Library

Berichtdoor Ui » vr sep 06, 2013 7:15 pm

Scrooge$ schreef:En ja, er zijn nog enige Don Rosa fans op Mcdrake, ik ben niet onder de indruk van de argumenten Ui en zijn volgelingen zover deze bijna alle Mcdrake leden hebben weggetreiterd.

Weggetreiterd? Liefhebbers van Carl Barks kunnen argumenten hebben waar Don Rosa en zijn volgelingen grote moeite mee kunnen hebben. Als dat wegtreiteren is, kan er blijkbaar niet gediscussieerd worden over de manier hoe Rosa zich opstelt tegenover de Barkswereld.
En laat Ui zwijgen over het getreiter van Don Rosa richting Carl Barks en diens volgelingen. Toen Carl Barks de hand over zijn hart haalde om Don Rosa een keer te ontvangen, eind jaren '90, werd dit in een 'Uncle Scrooge' neergezet alsof Barks zijn verloren zoon binnenhaalde. In een artikel van een vriend/volgeling van Don Rosa.
De manier hoe de media bespeeld wordt om meester Barks op één lijn te zetten met waggelaar Rosa, daar mag best wat tegengas in gegeven worden. Veel tegengas ook.
'The Don Rosa Library'... Wat een kolder. (snik)
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: The Don Rosa Library

Berichtdoor Scrooge$ » vr sep 06, 2013 8:02 pm

Ik denk dat jij dan de uitspraken van fans van Rosa verward met Rosa's eigen uitspraken, ook blijf je het geval van de ruzie tussen Barks en Rosa noemen.Het niet leuk meer op mcdrake nu Ui bij elk Topic over Rosa steeds weer zit te zeuren over wat weer slecht aan Rosa is, laat de mensen nu eens zelf wat verhalen Rosa lezen dan hoor ik eens iemand anders dan heer Ui.
Scrooge$
Member
 
Berichten: 336
Geregistreerd: vr dec 07, 2012 11:36 pm

Re: The Don Rosa Library

Berichtdoor Ui » vr sep 06, 2013 8:28 pm

Scrooge$ schreef:Ik denk dat jij dan de uitspraken van fans van Rosa verward met Rosa's eigen uitspraken, ook blijf je het geval van de ruzie tussen Barks en Rosa noemen.

Wie de uitspraken ook doet, Rosa's wereld is artistiek gezien erg anti-Disney.
En hoe vaak Ui de ruzie die Rosa met Barks zocht ook noemt, het weegt amper op tegen de gedrukte geschiedsvervalsing over hoe Barks zogenaamd met open armen op Rosa zat te wachten. Is er in een 'Uncle Scrooge' ook een artikel verschenen over het bezoek van Daan Jippes en Wim van Helden aan Barks, op 22 mei 1982? Pagina na pagina aan interview heeft dat opgeleverd.
http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/CBMYTH%201

Scrooge$ schreef:Het niet leuk meer op mcdrake nu Ui bij elk Topic over Rosa steeds weer zit te zeuren over wat weer slecht aan Rosa is, laat de mensen nu eens zelf wat verhalen Rosa lezen dan hoor ik eens iemand anders dan heer Ui.

Om verhalen van Rosa te lezen, moet men ze eerst kopen. (snik)

Als de mensen nu zelf eens wat van Rosa moeten gaan lezen, zegt dit iets over zijn geringe populariteit in Nederland. En wat te denken, als velen verhalen van Rosa hebben gelezen en er niet of niet langdurig van onder de indruk zijn?

'The Don Rosa Library' is een geval van wéér Barks erbij halen. Maar zeg er niets van, want dan ben je aan het treiteren. Laat men wat zeggen over het getreiter om zo'n titel te gebruiken.
Na zonneschijn komt regen.
Avatar gebruiker
Ui
emotioneel wezen
Member
 
Berichten: 4411
Geregistreerd: vr sep 04, 2009 7:13 pm

Re: The Don Rosa Library

Berichtdoor Koen » za sep 07, 2013 12:28 pm

Scrooge$ schreef:Het niet leuk meer op mcdrake nu Ui bij elk Topic over Rosa steeds weer zit te zeuren over wat weer slecht aan Rosa is, laat de mensen nu eens zelf wat verhalen Rosa lezen dan hoor ik eens iemand anders dan heer Ui.


Hoe raar het misschien ook klinkt, ik begin het hier steeds meer mee eens te worden. Ik snap echt niet dat Ui na al die jaren nog steeds gelooft dat hij fans van Don Rosa weet over te halen om géén fan meer te zijn. Maar wel respect voor de moeite die hij nog doet, hoor. :-)
BarksJippesRotaFerioliKarpGottfredsonScarpaVicarFan!
''I'm going to try to buy Mount Everest, the Taj Mahal, and Hong Kong, and move them to my Amusement Park in Duckburg!''
~Scrooge McDuck (1963)
Avatar gebruiker
Koen
-_-
Member
 
Berichten: 1359
Geregistreerd: zo sep 16, 2012 3:38 pm
Woonplaats: Eindhoven

Re: The Don Rosa Library

Berichtdoor Ae Daily » za sep 07, 2013 1:00 pm

Koen schreef:
Scrooge$ schreef:Het niet leuk meer op mcdrake nu Ui bij elk Topic over Rosa steeds weer zit te zeuren over wat weer slecht aan Rosa is, laat de mensen nu eens zelf wat verhalen Rosa lezen dan hoor ik eens iemand anders dan heer Ui.


Hoe raar het misschien ook klinkt, ik begin het hier steeds meer mee eens te worden. Ik snap echt niet dat Ui na al die jaren nog steeds gelooft dat hij fans van Don Rosa weet over te halen om géén fan meer te zijn. Maar wel respect voor de moeite die hij nog doet, hoor. :-)


Ik vind de verhalen van Rosa prachtig, en daar hebben uitspraken van de man zelf of van anderen of van Barks helemaal niks mee te maken en Ui staat zo laag op de lijst mensen wiens uitspraken er wel wat mee te maken hebben dat hij niet op de lijst staat. (Er is geen lijst.)

De titel van deze nieuwe Fantagraphics hardcovers ligt natuurlijk compleet bij Fantagraphics, en niet bij Rosa zelf, en ze verkopen via een connectie met Barks is ook niet onredelijk, want de verhalen zijn toch bijna allemaal verbonden met de verhalen uit de Barks Library.

Ik geef zelf ver de voorkeur qua teken- en schrijf-stijl aan de verhalen uit de pockets boven de inhoud van het weekblad - zelfs de beste Jippes of Heymans is in mijn oog toch nog vaak wat een aftreksel van Barks.
Avatar gebruiker
Ae Daily
Member
 
Berichten: 65
Geregistreerd: wo jun 12, 2013 3:11 pm

Volgende

Keer terug naar Disney strips algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron