Het grote en grandioze waarde topic!

Berichtdoor Het grote.. » wo mei 23, 2007 4:10 pm

Hier kan je kijken hoeveel je Duckboekjes waard zijn.
Ik heb 2 Engelse Duck boekjes uit 1979.Wat is de waarde?

EDIT: titel gewijzigd. was 'Het grote en grandioose waarde topic!'
Laatst bijgewerkt door Het grote.. op za aug 27, 2011 11:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Het grote..
 

Berichtdoor Hans » za okt 06, 2007 11:18 pm

Dit zou een rubriek kunnen worden voor onze vriend (Donald Duck)
Hans
Member
 
Berichten: 168
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 3:23 am
Woonplaats: 15 km van Belgie

Berichtdoor Ei » za okt 06, 2007 11:20 pm

Wat denken jullie? Worden Disney-publicaties meer geld waard of minder?
Uiteindelijk is de waarde ervan wat een gek ervoor geeft. Nu strips minder populair zijn dan vroeger, zou ook het aantal geïnteresseerde gekken moeten afnemen. En minder gekken betekent minder waarde. Nietwaar?

Zou je in deze tijd je oude strips beter kunnen gaan verkopen i.p.v. ze te bewaren voor een hogere waarde? Blijft de stijgende lijn van waardevermeerdering zich voortzetten, of kunnen we een "crash" gaan verwachten?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Eider » zo okt 07, 2007 9:37 am

Nou, volgens mij worden de meeste Donald Duck albums en weekbladen nooit veel waard.
Het blijft gewoon papier, en er is maar een kleine groep die ze echt verzamelt.
Eider
Member
 
Berichten: 119
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:08 pm

Berichtdoor Hans » zo okt 07, 2007 11:50 am

En dan onze expert "donald duck" zal van de meeste wel een idee hebben wat het waard is....
Hans
Member
 
Berichten: 168
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 3:23 am
Woonplaats: 15 km van Belgie

Berichtdoor Eider » zo okt 07, 2007 1:40 pm

Ja, vooral de mooie bijlages in de weekbladen :P.
Eider
Member
 
Berichten: 119
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:08 pm

Berichtdoor Ei » zo okt 07, 2007 9:41 pm

Hans schreef:En dan onze expert "donald duck" zal van de meeste wel een idee hebben wat het waard is....

Is het niet grotendeels aan verzamelaars als DD te danken dat mensen zuinig zijn op oude Donald Ducks? Als je een zeldzame Duck voor een grijpstuiver kunt kopen, wie gaat dan nog decennia lang oude Donald Ducks voor een ander bewaren?

Eerste vraag die je krijgt van leken die Ducks op zolder bewaren gaat meestal over de waarde. Stel dat zou blijken dat oude Donald Ducks maar een paar centen waard zijn, welke leek gaat dan nog zijn zolderruimte aan die blaadjes besteden? Dan geef je toch gewoon die oude strips weg aan een klein buurkindje dat ze vervolgens meedogenloos kan gaan slopen?

Als je peperdure oude strips koopt/verkoopt zul je er zuiniger op zijn dan wanneer ze te geef zijn.

Daarbij heeft het opslaan van oude Donald Ducks een kostprijs. Zeker als je ze goed wilt bewaren. Zo zou Rosa een speciale wel/niet gekoelde ruimte hebben voor zijn stripsverzameling. Hoe bewaart DD zijn strips?
Een deel van de waarde komt volgens Ei neer op voorraadkosten. De kosten die je hebt als je iets wil bewaren.

Maar goed, Ei begrijpt dat Ei bij Arjen en Hans moet wezen als zij oude strips verkopen. Bij hen gaan ze zeker wel weg voor een fooi. :P
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Hans » ma okt 08, 2007 6:51 am

Ik verkoop mijn dubbele strips voor schappelijke prijzen., dat het je goed gezien.
Hans
Member
 
Berichten: 168
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 3:23 am
Woonplaats: 15 km van Belgie

Berichtdoor Big Bad Wolf » ma mei 12, 2008 4:33 pm

Ei schreef:Een deel van de waarde komt volgens Ei neer op voorraadkosten. De kosten die je hebt als je iets wil bewaren.

De wijze van bewaren heeft geen invloed op de prijs van een artikel. En voorraadkosten zijn voor handelaren, niet voor verzamelaars. Er zijn maar weinig verzamelaars die het zich kunnen veroorloven geconditioneerde ruimtes aan te leggen voor hun kostbare bezittingen.
De reële waarde van een artikel wordt bepaald door vraag en aanbod. Als je tegenwoordig op Marktplaats/Speurders kijkt vragen mensen idiote prijzen voor simpele artikelen.
Het voordeel van internetadvertenties is dat mensen vaak iets nog via het internet willen aanbieden voordat het de papierbak in gaat, maar het nadeel is dat er niet meer reëel wordt nagedacht over wat iets waard kan zijn.
Nu blijft het natuurlijk ook zo dat vragen niet hetzelfde is als krijgen.
Als ik dubbel materiaal verkoop en ik kan een leuke prijs krijgen is het geluk van de koper mij ook wat waard. Hetzelfde hoop ik namelijk ook te krijgen als ik iets wil kopen, namelijk dat de verkoper blij is dat de koper gelukkig is met zijn leuke aankoop.
Avatar gebruiker
Big Bad Wolf
Member
 
Berichten: 535
Geregistreerd: vr okt 26, 2007 12:30 am

Berichtdoor Henrieke » di mei 13, 2008 6:52 pm

Gek genoeg heb ik liever goedkope oude troep dan het mooi bewaarde spul. Er zit wel een grens aan hoe beschadigd de boeken mogen zijn (toen ik een stripboek ontving met schimmel er in was ik niet zo blij), maar ik heb liever het belezen spul. Van die nieuwe albums klappen steeds dicht als ik ze op tafel leg, en ik kan ze ook haast niet op de scanner leggen.
Als ik ooit een waardevol boekje in mijn bezit krijg, zou ik het waarschijnlijk verkopen. Ik hecht niet zo'n nostalgische waarde aan drukwerk. (bij originelen ligt dat natuurlijk anders!) Ik koop alleen boeken om ze te lezen, liefst zo goedkoop mogelijk.

Waarde is voor een groot deel iets emotioneels. Wat is de Mona Lisa nou helemaal? Een stukkie stof met wat verf er op.
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo mei 14, 2008 12:14 am

Henrieke schreef:Waarde is voor een groot deel iets emotioneels. Wat is de Mona Lisa nou helemaal? Een stukkie stof met wat verf er op.

:lol:

In de kern heb je gelijk. Ik heb er ooit voorgestaan... Nou ja, geprobeerd... Er viel niet langs de horde Japanners met fototoestellen in de aanslag te komen. En een suppoost wist mij te vertellen dat het zo ieder moment van iedere dag gaat in de buurt van die Mona Lisa. Ik zag van een afstandje een klein schilderijtje. Ik moest achter een rode koord blijven, en het ding hing achter glas om het te beschermen (dus die Japanner komen allemaal thuis met foto's van hun eigen reflectie). Ik snap nog steeds de ophef niet. Er is weinig bijzonders aan. Volgens mij heeft Da Vinci wel betere werken geschilderd.

En dat van die emotionele gehechtheid met betrekking tot waarde herken ik ook. Het doet me denken aan 'The mony pit', één van de verhalen van Don Rosa die ik wel kan pruimen. Daarin wil Donald van Dagobert zelf zijn loon uitkiezen uit het pakhuis en gaat op zoek naar de oudste munt. Dagobert hekelt de verzamelwoede van halve garen die een klein fortuin spenderen aan een object waar ze nooit aan zullen durven komen, omdat ze bang zijn dat het dan minder waard wordt. En dat allemaal om het op een dag te verkopen aan een andere halve gare, die het op zijn beurt óók weer verkoopt.

Carl Barks heeft zich er ook over verbaasd dat mensen de comics waarin zijn verhalen stonden jarenlang bewaard en verzameld hadden. Hij dacht dat die blaadjes na één keer gelezen te worden, bij het oud papier belandden. Barks zei iets in de trant van: 'wie weet zijn Bugs Bunny-comics wel de goudmijn van volgend jaar'. Van verzamelaars snapte hij niks.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » wo mei 14, 2008 4:42 pm

Henrieke schreef:Wat is de Mona Lisa nou helemaal? Een stukkie stof met wat verf er op.

Mis! Het is een houten paneel met wat verf erop.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Ei » vr mei 16, 2008 8:16 pm

Big Bad Wolf schreef:
Ei schreef:Een deel van de waarde komt volgens Ei neer op voorraadkosten. De kosten die je hebt als je iets wil bewaren.

De wijze van bewaren heeft geen invloed op de prijs van een artikel. En voorraadkosten zijn voor handelaren, niet voor verzamelaars. Er zijn maar weinig verzamelaars die het zich kunnen veroorloven geconditioneerde ruimtes aan te leggen voor hun kostbare bezittingen.

De wijze van bewaren heeft invloed op de staat van het materiaal. Als je Donald Ducks bewaart op een zolder waar je de was te drogen hangt, lijkt dat Ei wel degelijk van invloed op de prijs. Voor een glanzende, licht vergeelde oude Duck kun je volgens Ei veel meer vragen dan voor muffe, bruinige, doffe Duck.

En vooraadkosten heb je ook als particulier. Reken maar uit hoeveel ruimte je Donald Ducks innemen en hoeveel procent dat is van je woonlasten per jaar. Als je een kast of een kamer reserveert voor je Ducks, kunnen volgens Ei de kosten best oplopen.
Stel dat je nu inmiddels 10 jaar lang een hoeveelheid van 2000 Ducks hebt. Hoeveel heeft je die ruimte inmiddels aan woonlasten gekost?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » za mei 17, 2008 12:00 am

Ei schreef:En vooraadkosten heb je ook als particulier. Reken maar uit hoeveel ruimte je Donald Ducks innemen en hoeveel procent dat is van je woonlasten per jaar. Als je een kast of een kamer reserveert voor je Ducks, kunnen volgens Ei de kosten best oplopen. Stel dat je nu inmiddels 10 jaar lang een hoeveelheid van 2000 Ducks hebt. Hoeveel heeft je die ruimte inmiddels aan woonlasten gekost?

Leuke vraag voor een wiskunde-examen!
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Big Bad Wolf » za mei 17, 2008 10:57 am

Ei schreef:[En vooraadkosten heb je ook als particulier. Reken maar uit hoeveel ruimte je Donald Ducks innemen en hoeveel procent dat is van je woonlasten per jaar. Als je een kast of een kamer reserveert voor je Ducks, kunnen volgens Ei de kosten best oplopen.
Stel dat je nu inmiddels 10 jaar lang een hoeveelheid van 2000 Ducks hebt. Hoeveel heeft je die ruimte inmiddels aan woonlasten gekost?

Ei denkt duidelijk als een handelaar. Particulieren denken niet in woonlastentoekenning voor hun verzameling. Ze hebben een huis en ze kunnen de spullen al dan niet kwijt in dat huis.
Ten dele heb je gelijk als het gaat over de wijze van bewaren, maar die hebben in beginsel geen invloed op de daadwerkelijke waarde. Gemiddeld moet je er vanuit gaan dat een verzamelaar het materiaal netjes bewaard.

Wat dat betreft ben ik het met Henriëtte eens. Al het materiaal wat ik heb is in beginsel om gelezen te worden. Dus die zogenaamde verzamelaars die hun exemplaren in de krimpfolie laten zitten zijn voor mij geen echte verzamelaars maar (semi-)handelaren.
Avatar gebruiker
Big Bad Wolf
Member
 
Berichten: 535
Geregistreerd: vr okt 26, 2007 12:30 am

Volgende

Keer terug naar Disney strips algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron