alla ricerca della pietra zodiacale eigen vertaling!

alla ricerca della pietra zodiacale eigen vertaling!

Berichtdoor maramsp » do jan 22, 2015 2:03 am

Dag mensen.

Het is een megaklus, maar toch ben ik er aan begonnen om alla ricerca della pietra zodiacale aka op zoek naar de steen van de dierenriem, te vertalen naar het nederlands.
Ik heb geen flauw idee of dit wel of niet mag. Eerlijk gezegd denk ik van wel, omdat ik het als fan doe. Als een hommage zeg maar naar het oorspronkelijke verhaal.
11 pagina's zijn er op dit moment af. En steeds komt er iets meer bij.
Soms is het lastig te begrijpen wat er gezegd wordt omdat google translate en vertalen.nu het soms erg letterlijk nemen. En ook bepaalde woorden herkennen ze helemaal niet, of vertalen ze prompt naar een andere taal.
Toch denk ik dat ik het toch nog toe aardig heb gedaan.

Ik weet niet hoe ik hier een bijlage aan dit bericht kan hangen, vandaar dat het zip bestand met daarin de pdf te downloaden is van mijn dropbox:

https://www.dropbox.com/s/bc47qo6r9yufud5/Op%20zoek%20naar%20de%20steen%20van%20de%20dierenriem.zip?dl=0

Veel plezier er mee, en tot snel.

Groetjes van Martijn
maramsp
Member
 
Berichten: 12
Geregistreerd: di nov 27, 2012 10:49 pm

Re: alla ricerca della pietra zodiacale eigen vertaling!

Berichtdoor maramsp » do jan 22, 2015 2:59 am

Ik zag helaas geen bewerken anders had ik geen dubbel geplaatst.
Maar goed. De vorige versie bevat een fout.
Bij deze een gecorrigeerde versie, met 2 pagina's extra!
Geniet ervan!

https://www.dropbox.com/s/hmbsnpyohlnl6nz/Op%20zoek%20naar%20de%20steen%20van%20de%20dierenriem1.pdf?dl=0
maramsp
Member
 
Berichten: 12
Geregistreerd: di nov 27, 2012 10:49 pm

Re: alla ricerca della pietra zodiacale eigen vertaling!

Berichtdoor maramsp » do jan 22, 2015 7:46 am

Oke, sterrenbeeld vissen, en daarmee de eerste 28 pagina's zijn af.
Volgende afspraak, het sterrenbeeld schorpioen! Tot dan en geniet van de vissen!:

https://www.dropbox.com/s/286688hcnk2g4z1/Op%20zoek%20naar%20de%20steen%20van%20de%20dierenriem.pdf?dl=0

Groetjes van Martijn
maramsp
Member
 
Berichten: 12
Geregistreerd: di nov 27, 2012 10:49 pm

Re: alla ricerca della pietra zodiacale eigen vertaling!

Berichtdoor maramsp » vr jan 23, 2015 5:56 am

Oke, deeltje 2 met het sterrenbeeld schorpioen is ook af!

https://www.dropbox.com/s/286688hcnk2g4z1/Op%20zoek%20naar%20de%20steen%20van%20de%20dierenriem.pdf?dl=0

Geniet er van zou ik zeggen.

Volgende afspraak: Het sterrenbeeld weegschaal!

Groetjes van Martijn

ps. Je hoeft je niet te registreren bij dropbox. Gewoon het aanmeld scherm popup dingetje weg klikken, dan op downloaden, en vervolgens weer dat pop up ding wegklikken. Het maakt het wel makkelijker als je wel geregistreerd bent daar, want dan heb je de pop up dingetjes niet.
maramsp
Member
 
Berichten: 12
Geregistreerd: di nov 27, 2012 10:49 pm

Re: alla ricerca della pietra zodiacale eigen vertaling!

Berichtdoor Oom Paspasu » za jan 24, 2015 1:15 am

Leuk! En wat een werk!
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: alla ricerca della pietra zodiacale eigen vertaling!

Berichtdoor maramsp » za jan 24, 2015 8:57 pm

Inderdaad een behoorlijk werkje :)
Eerst de italiaanse tekst per plaatje overtypen in google translate of vertalen.nu, dan snappen wat er gezegd word (want soms is dat nog een hele opgave)
En dan de kleur van de tekstwolkjes vinden met een pipetje (want de tekstwolkjes hebben ook verschillende kleuren soms), dan over de tekst heen "kleuren" en dan er de goede tekst in zetten.
Ik doe zon 10 minuten over 1 pagina denk ik.
Maar toch vind ik het erg leuk om te doen. As we speak ben ik bezig met het derde deel :)
maramsp
Member
 
Berichten: 12
Geregistreerd: di nov 27, 2012 10:49 pm

Re: alla ricerca della pietra zodiacale eigen vertaling!

Berichtdoor maramsp » zo jan 25, 2015 6:06 am

Deeltje 3 is klaar!
Volgende afspraak: Het sterrenbeeld Leeuw!

https://www.dropbox.com/s/bymqwq4r7pjaafg/op%20zoek%20naar%20de%20steen%20van%20de%20dierenriem..pdf?dl=0

Veel plezier er mee!

Groetjes van Martijn
maramsp
Member
 
Berichten: 12
Geregistreerd: di nov 27, 2012 10:49 pm

Re: alla ricerca della pietra zodiacale eigen vertaling!

Berichtdoor maramsp » zo jan 25, 2015 8:36 am

Ik kwam net enkele fouten tegen in de drie verhalen tot nog toe, vandaar deze mini update; als het goed is bevatten de eerste 3 verhalen nu geen fouten meer:

https://www.dropbox.com/s/bymqwq4r7pjaafg/op%20zoek%20naar%20de%20steen%20van%20de%20dierenriem..pdf?dl=0

Bovendien moet ik nog even een correctie plaatsen over het eerste sterrenbeeld. Dat is namelijk waterman, en geen vissen! Het sterrenbeeld vissen volgt namelijk later als het gezelschap naar Hawaï vertrekt. Maar eerst vandaag of morgen het sterrenbeeld Leeuw, wat later gevolgd door Maagd, en daarna pas Vissen!

Nogmaals veel plezier, en groetjes van Martijn
maramsp
Member
 
Berichten: 12
Geregistreerd: di nov 27, 2012 10:49 pm

Re: alla ricerca della pietra zodiacale eigen vertaling!

Berichtdoor DD » zo jan 25, 2015 8:50 am

Wauw! Wat leuk dat iemand zo een initiatief wil nemen/neemt. Ik overweeg heel vaak serieus om Italiaans te leren om de Duck verhalen te kunnen lezen die niet in NL worden gedrukt. Alleen werken je eerste links niet meer :( Kun je daar misschien wat aan doen?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Re: alla ricerca della pietra zodiacale eigen vertaling!

Berichtdoor maramsp » ma jan 26, 2015 12:55 pm

Klopt inderdaad, die eerste links verwijder ik altijd omdat die niet up to date zijn :)
Misschien dat een mod in mijn first post kan zetten dat je altijd de laatste link moet hebben in mijn laatste post?
Waarom verwijder ik de eerste links?
Dat is omdat het pdfje steeds op zoek naar de steen van de dierenriem.pdf heet.
Als ik echter een nieuwe versie van datzelfde pdfje upload op dropbox, dan kan je zowel de nieuwe als oude versie niet meer downloaden.
Dit is omdat het niet helemaal goed gaat bij hun systeem als je hetzelfde bestand er opnieuw opzet.
Het wordt dan geconverteerd naar een map in plaats van een bestand, en in die map zouden dan 2 bestanden moeten zitten, maar ik kan de map dan zelfs niet openen.
Tevens ook, als ik het doc bestand (of eigenlijk odt bestand, aangezien ik met openoffice.org werk) naar pdf wil overzetten, dan geeft ie een foutmelding, als ik het bestaande bestand wil overschrijven.
Dus vandaar dat ik, vlak voor ik het odt bestandje naar pdf converteer, eerst de oude pdf weg haal. Dus de oude versies heb ik helaas ook niet meer.
Maar zoals gezegd, er zitten fouten in de oude bestanden, en in de nieuwste pdf dus als het goed is alleen maar fouten van het laatste verhaal. Want tot nog toe ben ik geen fout tegen gekomen van de eerste 3 verhalen.
Het laatst bestand bevat trouwens ook altijd alle verhalen die ik tot nog toe heb gedaan. Dus de laatste link bevat nu het sterrenbeeld waterman, schorpioen en vissen.
Toch bedankt dat je dit even met me gedeeld hebt, want voor mij was het vanzelfsprekend, maar voor jullie niet.

Tot de volgende update, en groetjes van Martijn
maramsp
Member
 
Berichten: 12
Geregistreerd: di nov 27, 2012 10:49 pm

Re: alla ricerca della pietra zodiacale eigen vertaling!

Berichtdoor maramsp » do jan 29, 2015 6:13 am

Zo! Het is alweer een paar dagen geleden dat ik de laatste versie heb gepost, maar dat maak ik nu "dubbel" en dwars goed!
Waar in het de laatste versie slechts 3 sterrenbeelden terug gevonden waren, is het in de versie die bij deze post zit, zes! De helft van het hele verhaal dus!

Ook heb ik de eerste pagina aangepast met waar ik de oorspronkelijke tekenaar en schrijver vernoem.

Maar goed, in deze nieuwe editie gaan we naar het circus voor het sterrenbeeld Leeuw, gaan we naar de ruimte voor het sterrenbeeld Maagd, en gaan we naar Hawaï voor het sterrenbeeld Vissen!

Geniet er van zou ik zeggen!

https://www.dropbox.com/s/bymqwq4r7pjaafg/op%20zoek%20naar%20de%20steen%20van%20de%20dierenriem..pdf?dl=0

Groetjes van Martijn

ps. De oude versie staat niet meer op mijn dropbox! De versie in de laatste post van mij zijn steeds de laatste, en bevatten al mijn werk tot dusverre!

pps. Je hoeft je niet te registreren bij dropbox. Gewoon het aanmeld scherm popup dingetje weg klikken, dan op downloaden, en vervolgens weer dat pop up ding wegklikken. Het maakt het wel makkelijker als je wel geregistreerd bent daar, want dan heb je de pop up dingetjes niet.

ppps. Tijdens het eerste nalezen heb ik nog wat foutjes gevonden. Deze zullen in een volgende (mini) update verholpen worden

pppps. Ik heb ondertussen ook contact gehad met het weekblad van Donald Duck! Ze hebben mij gezegd dat ik gewoon door kan gaan met vertalen! En ik mag het ook op de "fora" aanbieden voor jullie allemaal!
maramsp
Member
 
Berichten: 12
Geregistreerd: di nov 27, 2012 10:49 pm

Re: alla ricerca della pietra zodiacale eigen vertaling!

Berichtdoor Oom Paspasu » vr jan 30, 2015 9:12 pm

maramsp schreef:pppps. Ik heb ondertussen ook contact gehad met het weekblad van Donald Duck! Ze hebben mij gezegd dat ik gewoon door kan gaan met vertalen! En ik mag het ook op de "fora" aanbieden voor jullie allemaal!

Dat vind ik erg aardig van hen!
Och, wat zijn wij heden blij
Eendjes zwemmen in de plas
Het was in de maand van mei
Ik wou dat ik een eendje was
Avatar gebruiker
Oom Paspasu
Knurft
Member
 
Berichten: 1272
Geregistreerd: ma jan 28, 2013 2:48 am

Re: alla ricerca della pietra zodiacale eigen vertaling!

Berichtdoor Soundwave » di feb 24, 2015 8:52 pm

Erg gaaf Martijn, bedankt voor het vele werk!
Avatar gebruiker
Soundwave
Member
 
Berichten: 23
Geregistreerd: ma sep 17, 2012 4:03 am
Woonplaats: Voorburg


Keer terug naar Disney strips algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron