Nieuw tijdschrift: Donald Duck Junior

Berichtdoor Michiel P » di aug 19, 2008 2:00 pm

Weekblad Donald Duck richt zich nu ook op kinderen

Gepubliceerd: 19 augustus 2008 11:44 | Gewijzigd: 19 augustus 2008 11:46
Door een onzer redacteuren

Rotterdam, 19 aug. Donald Duck krijgt een broertje. Hij heet Donald Duck Junior, verschijnt elke twee weken en is bestemd voor kinderen van zes en zeven jaar. Junior heeft minder tekst, grote tekstballonnen en eenvoudiger puzzels dan in de gewone Donald Duck.

,,De leeftijd waarop kinderen beginnen met Donald Duck is de afgelopen jaren gestegen van zes naar acht jaar'', zegt Suzan Schouten, uitgever van Disneybladen en andere kindertitels bij Sanoma Uitgevers. ,,Het blad blijkt te moeilijk voor veel zes- en zevenjarigen. Kinderen zijn minder gaan lezen. Daarom wilden wij een blad ontwikkelen dat veel eenvoudiger is waarmee kinderen zelf spelenderwijs leren lezen.''


Donald Duck Junior is geen leesmethode, benadrukt Schouten, maar ,,gewoon een leuk blad''. ,,Het merk Donald Duck is zo sterk dat als je kinderen wilt enthousiasmeren om te lezen je dat vanuit het bekendste merk moet doen.''


Donald Duck Junior, dat vrijdag in een eenmalige oplage van 150.000 exemplaren verschijnt en daarna in een oplage van 20.000 stuks, is de derde spin-off van het moederblad. Naast het gewone weekblad (oplage 318.000 exemplaren) verschijnt Donald Duck Extra (64.000 exemplaren, dertien keer per jaar), Katrien (29.000, voor meisjes, tien keer per jaar) en Duck Out, een kwartaalblad in samenwerking met Sportweek. Sanoma publiceert verder vakantieboeken, pockets en specials met Donald Duck-strips.


Het weekblad is niet alleen populair bij kinderen. Donald Duck bleek onlangs het favoriete blad van studenten. Voor adverteerders is Donald Duck al lang een familie-uitgave, zegt Suzan Schouten. ,,Dat uit zich onder meer in soorten advertenties. We hadden laatst reclames voor Mercedes en een werving- en selectiebureau.'' Schouten verklaart de populariteit onder oudere lezers uit nostalgie - ,,welk kind is niet opgegroeid met de Donald Duck?'' - en uit de manier waarop de strips worden getekend. ,,Het is een soort duale humor: het kind vindt het een leuke strip en de volwassene herkent de actualiteit.''

http://www.nrc.nl/media/article1957585. ... p_kinderen
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Donald Duck » di aug 19, 2008 3:40 pm

Ik was hier van op de hoogte. Je kunt ook een abbonement op dit blad nemen (40 nummers voor €66,00). Wat mij wel verbaast is het volgende:

''We hadden laatst reclames voor Mercedes en een werving- en selectiebureau.''

Is er een uitgave van Mercedes verschenen? En van een wervingbureau?
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Berichtdoor Michiel P » di aug 19, 2008 5:18 pm

Zorgvuldiger lezen!

Voor adverteerders is Donald Duck al lang een familie-uitgave, zegt Suzan Schouten. ,,Dat uit zich onder meer in soorten advertenties. We hadden laatst reclames voor Mercedes en een werving- en selectiebureau.''

Het gaat dus om advertenties in de Donald Duck.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Donald Duck » di aug 19, 2008 6:40 pm

Zo kwam het eerlijk gezegt niet bij me over;) Maar nu blijk ik dus qua specials wel up-to-date te zijn. Het eerste deeltje ligt volgende week in de winkels?
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Berichtdoor Michiel P » di aug 19, 2008 9:25 pm

Zou kunnen.

Donald Duck Junior, dat vrijdag in een eenmalige oplage van 150.000 exemplaren verschijnt en daarna in een oplage van 20.000 stuks, is de derde spin-off van het moederblad.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Donald Duck » di aug 19, 2008 10:25 pm

Dat klopt. Via een andere site heb ik echter vernomen dat hij volgende week uit gaat komen. Via anderen hoorde ik echter dat hij ook aan huis van de jongste kinderen is verspreidt.
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Berichtdoor Rockerduck » wo aug 20, 2008 2:12 am

Rotterdam, 19 aug. Donald Duck krijgt een broertje. Hij heet Donald Duck Junior, verschijnt elke twee weken en is bestemd voor kinderen van zes en zeven jaar.

Ik kreeg anders de indruk dat de reguliere DD de afgelopen jaren ook exclusief was gericht op zes -en zevenjarigen. Zo'n verhaal als de Boze Ruimtewolf van deze week is alleen te pruimen voor de doelgroep van 'Junior'. Dus vind ik het een beetje onzin. Ik begon ook met de DD toen ik 8 was.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ridder ter Geit » wo aug 20, 2008 9:12 am

Ik denk niet dat het ruimte-Wolf-verhaal goed is voor de geestelijke gesteldheid van 6 en 7 jarigen. Zo'n absurditeit moet vol verwondering door een stabiele volwassene bekeken worden.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor Duckfan van Down Under » ma sep 22, 2008 4:19 pm

Wat is dat GBW-in-de-ruimte-verhaal nou toch eigenlijk en waar is het verschenen?
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Donald Duck » ma sep 22, 2008 9:09 pm

Naar mijn weten stond dat verhaal in Donald Duck 34? van 2008.
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Berichtdoor Ei » di sep 23, 2008 7:13 pm

Ei heeft begrepen dat Donald Duck Junior nr. 1 materiaal bevat dat eerder in Donal Duck weekblad is verschenen.
De middenplaat verwijst naar "DD50". Dat staat voor 50 jaar Donald Duck weekblad. (Het blad bestaat nu 56 jaar.) En de voorplaat was eerder een voorplaat van Donald Duck weekblad, aldus een jeugdige lezer.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor bolderbast » di sep 23, 2008 10:03 pm

Ei schreef:Ei heeft begrepen dat Donald Duck Junior nr. 1 materiaal bevat dat eerder in Donal Duck weekblad is verschenen.
De middenplaat verwijst naar "DD50". Dat staat voor 50 jaar Donald Duck weekblad. (Het blad bestaat nu 56 jaar.) En de voorplaat was eerder een voorplaat van Donald Duck weekblad, aldus een jeugdige lezer.

Nee, hoor! Volgens mij is bijna alles nieuw, behalve die poster, de achterkantstrip en een plaat uit Disneyland. De strips zijn allemaal op drie balken getekend in plaats van op vier. Heb je 'm zelf niet gekocht dan?

http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/DDJ+++1
http://coa.inducks.org/issue.php?c=nl/DDJ+++2
bolderbast
Member
 
Berichten: 34
Geregistreerd: wo mei 02, 2007 10:26 pm

Berichtdoor DD » vr sep 26, 2008 10:37 pm

Zijn er mensen die het hebben gekocht? Ik wou het wel doen om mijn verzameling te verrijken. Maar had echt nog even geen zin om geld uit tegeven aan een blad dat je in twee minuten uit hebt. Ik wacht denk ik wel tot iemand een boel tegelijk op marktplaats verkoopt ofzo.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Big Bad Wolf » zo sep 28, 2008 10:56 am

In het kader van bijblijven (en dat geldt in meerdere mate voor tijdschriftuitgaven) heb ik een abonnement genomen.
Als het een blijvertje is maak je nog kans over een poosje wat tegen te komen, maar anders zal het lastig worden.
Avatar gebruiker
Big Bad Wolf
Member
 
Berichten: 535
Geregistreerd: vr okt 26, 2007 12:30 am

Berichtdoor Donald Duck » wo dec 31, 2008 11:11 am

Kan iemand mij vertellen wanneer deel 9 is verschenen?
Donald Duck
Member
 
Berichten: 954
Geregistreerd: do jan 11, 2007 11:36 am

Volgende

Keer terug naar Disney strips algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten