Woudlopersverhaal

Berichtdoor DD » wo okt 08, 2008 8:33 pm

Ik snap even iets helemaal niet.

In Oom Dagobert nr 72 tweede verhaal zijn Kwik, Kwek en Kwak in het begin woudlopers. Maar daarna gaan ze zich opeens inschrijven om woudlopers te worden en krijgen ze in het begin een muts zonder staart. Is hier iemand die hier iets van begrijpt?
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Henrieke » wo okt 08, 2008 8:47 pm

Ehm, even denken, da's alweer een hele tijd geleden dat ik dat verhaal gelezen heb. Ik neem aan dat Don Rosa verhaal? Volgens mij was dat vanaf de helft van de eerste pagina tot ergens aan het eind een flashback.
Henrieke
Member
 
Berichten: 449
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 11:12 pm

Berichtdoor Elco8183 » wo okt 08, 2008 9:38 pm

Het is idd een flashback, dat hele verhaal. Donald zit in z'n luie stoel, luistert aar de neefjes die een woudlopers-experiment aan het uitvoeren zijn en gaat in gedachten terug naar de tijd dat ze toe werden gelaten bij de woudlopers. Het speelt zich allemaal in een paar seconden af, want de neefjes zijn aan het aftellen, dan gaat Donald terug in de tijd in z'n gedachten en komt weer bij z'n positieven als de raket op hem beland.
Rijk worden in het zweet des aanschijns, door de glorie van eerlijk en hard werk, DAT is pas een prestatie!
Elco8183
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: di mei 08, 2007 10:08 pm

Berichtdoor DD » wo okt 08, 2008 10:22 pm

Oow op di emanier. Bedankt he. Ik ebn te znel geweest met mijn topic want ik heb nog geen tijd gehad om het verhaal uit te lezen:P
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Michiel P » wo okt 08, 2008 11:16 pm

Nee hoor, het ligt niet aan jou. Die flashback bij Don Rosa is gewoon veel te onduidelijk. Hij gebruikt twee situaties die sterk op elkaar lijken en verwacht dan dat de oplettende lezertjes minutieus de verschillen gaan vergelijken om te begrijpen wat er nu precies aan de hand is. Terwijl hij bijvoorbeeld ook met een foto-album had kunnen beginnen, wat een hele gebruikelijke flashback-techniek is. (Heus niet alleen in het Levensverhaal.)

Bijvoorbeeld zo:

Plaatje 1: Kwik, Kwek en Kwak kijken in een foto-album met Woudlopers-foto's.

Kwik: "Kijk! Op deze foto hebben we net onze eerste medailles gekregen!"

Kwek: "Ja! Toen waren we nog maar pas lid van de Jonge Woudlopers!"

Kwak: "Ik weet nog precies hoe het ging..."

En op plaatje 2 kun je dan al met je flashback beginnen.

Voor de flashback in "Gyro's First Invention" geldt trouwens precies hetzelfde. Als Rosa zijn verhalen bij de Nederlandse redactie zou inleveren, zouden ze veel strenger voor hem zijn. Bij Egmont zijn ze te toegeeflijk.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » do okt 09, 2008 12:39 am

Nee, Michiel, dat is echt onzin. DD heeft gewoon niet goed opgelet. Donald denkt: "Voordat ze bij de Woudlopers waren, werd ik gek van ze" en je ziet hem in gedachten wegdromen. Voor wie dat te moeilijk is, neemt maar een Donald Duck Junior. En als DD inderdaad eerst het verhaal had uitgelezen, had hij/zij het zeker wel geweten.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » do okt 09, 2008 1:49 am

Blijft het feit dat Rosa het buitengewoon omslachtig heeft opgelost. En DD leest misschien niet zorgvuldig genoeg, maar hij is vast niet de enige die het niet een-twee-drie snapt. Ik vind het belangrijk dat zoiets uit de plaatjes blijkt en dat je het niet alleen maar uit de dialoog kunt opmaken. Dat is vooral in de latere Rosa-verhalen veel te vaak het geval.

Dat vind ik ook zwak aan "The Fabulous Philosophers' Stone" van Barks, waar alle aanwijzingen voor de schattenjacht alleen maar in de dialoog vermeld staan, zonder dat de plaatjes die aanwijzingen visualiseren. (Of misschien zijn (tót aan het Labyrinth dan) alle locaties waar de Ducks zoeken gewoon te saai in beeld gebracht.)

Dat visualiseren doet Rosa dan over het algemeen weer beter in zijn schatzoekersverhalen. Behalve natuurlijk in "The Three Caballeros and the Preposterous Title That Didn't Have Anything To Do With The Story" waar alle aanwijzingen door Donald in een enorme tekstballon worden opgelepeld uit het mini-Woudlopers-handboekje-waar-Donald-om-een-omslachtige-reden-toch-gebruik-van-mag-maken.

Ja, daar zit je dan met je mooie continuïteit! Heb je eerst vastgesteld dat alléén Woudlopers van het handboek gebruik mogen maken, terwijl Barks daar soepeler in was, moet je vervolgens een reden bedenken waarom Donald er toch eentje mag lenen. Terwijl het goed beschouwd veel logischer is als Joe Carioca van alles over Brazilië vertelt! :o Wat een kolder. En wat een hekel heb ik aan dat verhaal, zeg.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » do okt 09, 2008 2:45 am

Michiel P schreef:Blijft het feit dat Rosa het buitengewoon omslachtig heeft opgelost. En DD leest misschien niet zorgvuldig genoeg, maar hij is vast niet de enige die het niet een-twee-drie snapt. Ik vind het belangrijk dat zoiets uit de plaatjes blijkt en dat je het niet alleen maar uit de dialoog kunt opmaken. Dat is vooral in de latere Rosa-verhalen veel te vaak het geval.

Ik zal de laatste zijn om Rosa te verdedigen, maar in dit geval vind ik nog steeds dat de flashback wel degelijk duidelijk wordt aangegeven. Maar meer mensen hebben er moeite mee. Keessie (Frank J.) heeft op mcduck.nl te kennen gegeven dat hij totaal over een flashback (naar 'Schat onder glas') heen las in 'The last Lord of Eldorado'. Terwijl toch duidelijk te zien is dat Donald vertelt over een gebeurtenis die lang geleden heeft plaatsgevonden. In 'Willies eerste uitvinding' reageren de neefjes bevestigend op Donald's vraag wanneer één en ander gebeurde, waardoor de lezer weet dat we een sprong in de tijd maken. In alle genoemde verhalen dus een duidelijk flashback.

Michiel P schreef:Behalve natuurlijk in "The Three Caballeros and the Preposterous Title That Didn't Have Anything To Do With The Story"

:lol:

Ja, leg maar eens aan (Nederlandstalige) lezertjes uit dat één en ander verwijst naar een stokoude film uit de tijd dat zij nog vloeibaar waren...
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Michiel P » do okt 09, 2008 3:16 am

Ja, dat vind ik nou juist zo rottig, dat die titel gewoon vertaald is als "De magnifieke zeven (min vier) Caballeros". Dat klinkt toch nergens naar? Terwijl ze er makkelijk "De Drie Caballeros en de Verborgen Mijnen" van hadden kunnen maken, ofzo. Kan iemand mij precies vertellen wat de overeenkomsten met die film zijn? Volgens mij zijn ze niet eens aanwezig.

"The Magnificent Seven" is trouwens een western-remake van de samoerai-film "Seven Samurai", die door Italiaanse Disney-tekenaars weer bewerkt is tot "Topo-San e i guerrieri d'oriente" (oorspronkelijke titel: "I Tre Samurai").

http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+2426-6P
http://www.fumetti.org/goria/3samurai-confronto-1-2/
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » do okt 09, 2008 4:32 pm

Michiel P schreef:"The Magnificent Seven" is trouwens een western-remake van de samoerai-film "Seven Samurai", die door Italiaanse Disney-tekenaars weer bewerkt is tot "Topo-San e i guerrieri d'oriente" (oorspronkelijke titel: "I Tre Samurai").

http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+2426-6P
http://www.fumetti.org/goria/3samurai-confronto-1-2/

Volgens mij is dat zelfs een compleet nieuwe sub-serie. In het buitenland gebeurt er teninste van alles in Duckstad. In Nederland heeft Donald bij Mau H. wéér mot met Bolderbast over zijn tuin (DD deze week).

En wederom blijkt het erg lastig om on-topic te blijven. (Geldt zeker ook voor mij.) ;)
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond


Keer terug naar Disney strips algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron