waarom nederlandse productie

Berichtdoor Ei » zo jan 18, 2009 12:41 am

Duckfan van Down Under schreef:[als de hoofdredacteur lid zou worden] Dan is Rockerduck meteen vertrokken, iets wat zelfs Ei jammer vindt.

Rockerduck is dan meteen vertrokken? Volgens Ei is onze Rockerduck niet zo makkelijk weg te krijgen. Was 't maar waar! :P

Duckfan van Down Under schreef:Het is geen Rockerduck-Pluizer of Rockerduck-Ei, maar McDrake-DDRedactie.

Onzin. McDrake dient een neutraal platform te zijn, waar bezoekers komen die elk een eigen mening hebben. Waaronder sinds kort een paar mensen van de redactie. De berichten die bezoekers plaatsen vormen tesamen McDrake, dat die berichten slechts verzamelt.

Rockerduck schreef:[Scarpa] Ja, die oude verhalen die in de Extra worden geplaatst zijn heel mooi, maar zijn Ducks vind ik mooier in de jaren '80. Een goed voorbeeld vind ik 'Paperolimpiadi':

http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+1705-AP

Story code: I TL 1705-AP
Title: Paperolimpiadi
Pages: 250
Layout: 3 rows per page
Appearances: Brigitta MacBridge, Bruto, Chief O'Hara, Detective Casey, Donald Duck, Fethry Duck, Gallien, Gyro Gearloose, Huey Dewey and Louie, Jubal Pomp, Kildare Coot, King Ducklien, Mickey Mouse, Peg-Leg Pete, Portis, Quibble De Writ, Rockerduck, Sock and Gonz, The Beagle Boys, Trudy, Uncle Scrooge, Zilia
Writing: Romano Scarpa
Pencils: Romano Scarpa
Ink: Luciano Gatto, Maurizio Amendola, Sandro Del Conte, Valerio Held
Date of first publication: July 31, 1988

Geschreven en getekend door Romano Scarpa. Is dit een voorbeeld van een van de Scarpa-pareltjes die volgens jou geplaatst dienen te worden in Nederland?
Kun je een omschrijving van het plot geven? Waar gaat het verhaal over?

Er zou een verhaal van Scarpa moeten zijn dat een idee gebruikt dat Barks in de jaren '70 aan Scarpa stuurde. Dat Barks-idee (een illustratie) toonde Brigitta MacBridge, die Dagobert met geld-parfum verleidt. Ken jij dat verhaal? Zou dat een pareltje kunnen zijn? Ei kent dat Scarpa-verhaal alleen van horen zeggen. Het zou moeten gaan om:

I TL 1061-A Zio Paperone e il casco d'oro

Story code: I TL 1061-AP
Title: Zio Paperone e il casco d'oro
Hero(es): Uncle Scrooge
Pages: 75
Layout: 3 rows per page
Appearances: Brigitta MacBridge, Donald Duck, Gyro Gearloose, Huey Dewey and Louie, The Beagle Boys, Uncle Scrooge [show character portraits]
Writing: Romano Scarpa
Pencils: Romano Scarpa
Ink: Sandro Zemolin
Date of first publication: March 28, 1976

http://coa.inducks.org/s.php?c=I+TL+1061-AP

Heeft iemand hier het gelezen? Omschrijving van een Barks-site: Gyro produces money perfume for the Beagle Boys who give it to Brigitta. Their plan is simple: once Scrooge will be engaged with Brigitta they'll have the chance to attack the money bin. But Donald "saves" Scrooge from the marriage with Brigitta.

75 pagina's. Misschien iets voor de Beste Verhalen-albumreeks? Als dubbeldik album? :)

Het "money odor" idee van Barks:
Afbeelding
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » zo jan 18, 2009 3:22 am

Over Scarpa graag verder in:

Romano Scarpa
http://bb.mcdrake.nl/neddisney/viewtopic.php?t=35
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor DisneyRemc°o° » di apr 07, 2009 2:11 pm

Om nog even on topic te gaan: wie heeft het recht over de tekeningen en verhalen die door de Nederlandse redactie worden gemaakt? Sanoma Uitgevers of The Walt Disney Company?
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Ei » di apr 07, 2009 4:07 pm

DisneyRemc°o° schreef:Om nog even on topic te gaan: wie heeft het recht over de tekeningen en verhalen die door de Nederlandse redactie worden gemaakt? Sanoma Uitgevers of The Walt Disney Company?

Ei denkt dat The Walt Disney Company het recht heeft over de tekeningen en verhalen die door de Nederlandse redactie worden gemaakt
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor DisneyRemc°o° » di apr 07, 2009 4:12 pm

Ei schreef:Ei denkt dat The Walt Disney Company het recht heeft over de tekeningen en verhalen die door de Nederlandse redactie worden gemaakt

Dat denk ik dus ook. Maar ik herinner me ergens het tegendeel gehoord te hebben. Helaas weet ik niet meer precies waar en van wie. Ik kan me alleen niet voorstellen dat Disney deze rechten uit handen geeft. Aan de andere kant denk ik dat The Walt Disney Company waarschijnlijk wel de rechten heeft, maar dat de Nederlandse Disney redactie vrij is om het eigen werk te publiceren. Uiteraard in een Disneygerelateerde uitgave.
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor H@gar » wo apr 08, 2009 11:29 am

Ik weet niet of het in Amerika en Europe hetzelfde is.
Maar ik zat toevallig deze week de toelichting van Don Rosa te lezen bij zijn Life of Scrooge bundeling (ik geloof de Companion).
Hij had het over de beruchte deleted scene in Barks' Back to klondike (de terugblik, met het gevecht in de saloon, tegenwoordig redelijk algemeen bekend).
In de tijd dat Rosa het las waren die pagina's niet zo bekend. De originelen lagen toen bij Barks zelf! Ik kan me vergissen, maar ik begreep dat Barks die pagina's zelf had, omdat ze nooit gebruikt waren. Die waren dus eigendom van Barks, niet van Disney, omdat het nooit gebruikt was.

Nu waren Barks en Rosa beide echte freelancers. Ik begrijp dat Nederlandse tekenaars meestal echt op de studio werken. Misschien werkt het dan al anders.....
Maar misschien is het zo dat het pas van Disney is als de artiest ervoor betaald is, en het gepubliceerd is.
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Ei » wo apr 08, 2009 2:11 pm

H@gar schreef:[deleted scene in Barks' Back to klondike] In de tijd dat Rosa het las waren die pagina's niet zo bekend. De originelen lagen toen bij Barks zelf! Ik kan me vergissen, maar ik begreep dat Barks die pagina's zelf had, omdat ze nooit gebruikt waren. Die waren dus eigendom van Barks, niet van Disney, omdat het nooit gebruikt was.

Een artikel in de albumserie 'Carl Barks Library in Color' besteedt aandacht aan het opduiken van dergelijke pagina's. Mogelijk een artikel uit de serie over brieven van Barks. Voor zover Ei herinnert doken deze pagina's elders op, in de handel, en heeft Barks bezwaar gemaakt omdat hij nooit voor die pagina's is betaald. Overeenkomst werd, dat Barks ze zou signeren tegen betaling van de pagina-prijs. Tenminste, zo herinnert Ei zich de informatie.

H@gar schreef:Nu waren Barks en Rosa beide echte freelancers. Ik begrijp dat Nederlandse tekenaars meestal echt op de studio werken. Misschien werkt het dan al anders.....

Zover Ei weet werken alleen redactionele tekenaars op kantoor.

H@gar schreef:Maar misschien is het zo dat het pas van Disney is als de artiest ervoor betaald is, en het gepubliceerd is.

Disney is sowieso eigenaar van de Disney-personages.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor H@gar » do apr 09, 2009 12:18 pm

Ei schreef:
H@gar schreef:Maar misschien is het zo dat het pas van Disney is als de artiest ervoor betaald is, en het gepubliceerd is.

Disney is sowieso eigenaar van de Disney-personages.

Klopt, Barks of Rosa had de pagina's ook niet mogen gebruiken voor iets anders, of mogen verkopen aan iemand anders.... Vanwege de personages. Maar ik bedoel dat Disney het recht op de pagina's niet heeft, voordat ze ervoor betaald hebben.
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Vorige

Keer terug naar Disney strips algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten