waarom nederlandse productie

Berichtdoor Ega Bevan » di jan 06, 2009 8:45 pm

Waarom produceert Nederland wel disney-verhalen en een land als Duitsland niet?
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Rockerduck » di jan 06, 2009 9:53 pm

Omdat de Disney-tijdschriften in Duitsland worden uitgegeven door Ehapa, een zusteronderneming van Egmont. En Egmont heeft al een heel grote eigen productie, waarmee ze hun tijdschriften overal ter wereld (ook Rusland en het gehele voormalige Oostblok en de Balkan) kunnen vullen. Landen waar Egmont niet vertegenwoordigd is, hebben eign productie (Frankrijk, Italië, Brazilië, Nederland).
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Robb_K » di jan 06, 2009 11:21 pm

Ehapa heeft zijn "eigen" productie voor zijn eigen voorplaten (covers) met thema, en ook voor speciaal (bijzonder) projecten: Als "Die Große Welt von Entenhausen"(Jan Gulbransson), "Das Älteste Auto der Welt" (Jan Gulbransson), en "Onkel Dagoberts Schatzruhe" (Miguel Pujol en andere Spaanse Studio tekenaars). Ehapa betalt deze tekenaars rechtstreeks, maar het redacteurschaap komt door Egmont in Kopenhagen.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Ei » di jan 06, 2009 11:40 pm

Waarom produceert Nederland wel eigen verhalen, in plaats van ze aan te kopen van bv. Egmont?
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Ei » wo jan 07, 2009 9:14 pm

Ei schreef:Waarom produceert Nederland wel eigen verhalen, in plaats van ze aan te kopen van bv. Egmont?

Dit is een serieuze vraag. Robb_K en Rockerduck leggen wel uit hoe de structuur in elkaar zit, maar niet helemaal *waarom* de structuur zo is.

Ei heeft ooit begrepen dat de Nederlandse productie bestaat vanwege een speciale vraag vanuit Nederland, waar vraag is naar verhalen met de Grote Boze Wolf, Hiawatha en Sint Nicolaas. Maar dat verklaart niet waarom er ook Nederlandse Duckverhalen zijn.
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Rockerduck » wo jan 07, 2009 9:31 pm

Ei schreef:Ei heeft ooit begrepen dat de Nederlandse productie bestaat vanwege een speciale vraag vanuit Nederland, waar vraag is naar verhalen met de Grote Boze Wolf, Hiawatha en Sint Nicolaas. Maar dat verklaart niet waarom er ook Nederlandse Duckverhalen zijn.

Van de Boze Wolf en Hiawatha (en Mikmak) worden ook bij Egmont verhalen gemaakt. Ik denk dat Nederland niet afhankelijk wil zijn van Egmont. Want in dat geval kunnen ze net zo goed de redactie opdoeken, dan kan Egmont de boel overnemen.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Robb_K » do jan 08, 2009 1:25 am

Ei schreef:
Ei schreef:Waarom produceert Nederland wel eigen verhalen, in plaats van ze aan te kopen van bv. Egmont?

Dit is een serieuze vraag. Robb_K en Rockerduck leggen wel uit hoe de structuur in elkaar zit, maar niet helemaal *waarom* de structuur zo is.

Ei heeft ooit begrepen dat de Nederlandse productie bestaat vanwege een speciale vraag vanuit Nederland, waar vraag is naar verhalen met de Grote Boze Wolf, Hiawatha en Sint Nicolaas. Maar dat verklaart niet waarom er ook Nederlandse Duckverhalen zijn.

Nederlandse Disney Comics (Sanoma Uitgevers) produceert zijn eigen verhalen omdat zij hebben een contract met The Walt Disney Company, waarin zij moeten zichzelf voortbrengen (maken) 55 procent van zijn gedrukt pagina's. Walt Disney Company WILT een eigen productie van een Nederlandse Disney Comics stemrecht (juist als zij moeten willen een voor Denemarken, Brazilië, Frankrijk, italië, enz.).
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Michiel P » do jan 08, 2009 2:21 am

Robb_K schreef:Walt Disney Company WILT een eigen productie van een Nederlandse Disney Comics stemrecht

Ik denk dat Rob bedoelt: "Walt Disney Company WIL een eigen productie van een Nederlandse Disney Comics franchise."

Stemrecht = the right to vote. Maar wat is een franchise?

Een franchise is een methode van zakendoen waarbij een ondernemer (de franchisenemer) een contract sluit met de eigenaar van een handelsnaam (de franchisegever) die de franchisenemer het recht geeft om tegen betaling een zaak met die handelsnaam te exploiteren. Dit wordt veel gedaan bij supermarktketens en fastfoodrestaurants zoals McDonald's.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Franchise_(ondernemen)

Sanoma mag dus van The Walt Disney Company alleen Disney-strips uitgeven als ze ook zelf Disney-verhalen maken. Dat geldt ook voor alle andere franchisenemers.

Er is maar een klein aantal landen waarin eigen Disney-verhalen worden geproduceerd. Het lijkt dus heel bijzonder, alsof het een speciaal voorrecht is. Maar de enige reden waarom dat aantal zo klein is, is dat Egmont de franchisenemer is voor een groot aantal verschillende landen. Egmont maakt Disney-strips voor al die landen, maar omdat die strips allemaal voor Egmont getekend worden en het hoofdkantoor van Egmont in Kopenhagen zit, zijn dat zogenaamd 'Deense' strips.

De vraag is dus eigenlijk: Waarom wil The Walt Disney Company dat al die franchisenemers hun eigen strips produceren? Zodat ze daar zelf weer van kunnen profiteren, natuurlijk! Hoe zit het ook weer? Wordt elk verhaal dat wordt getekend niet automatisch volledig bezit van Disney? Worden die franchisenemers betaald voor hun productie? Nee, want ze betalen immers zelf voor het gebruik van de franchise.

Waarom produceert Nederland eigen verhalen? Omdat Walt Disney daar centjes aan verdient.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Robb_K » do jan 08, 2009 1:08 pm

Michiel P schreef:
Robb_K schreef:Walt Disney Company WILT een eigen productie van een Nederlandse Disney Comics stemrecht

Ik denk dat Rob bedoelt: "Walt Disney Company WIL een eigen productie van een Nederlandse Disney Comics franchise."

Stemrecht = the right to vote. Maar wat is een franchise?

Een franchise is een methode van zakendoen waarbij een ondernemer (de franchisenemer) een contract sluit met de eigenaar van een handelsnaam (de franchisegever) die de franchisenemer het recht geeft om tegen betaling een zaak met die handelsnaam te exploiteren. Dit wordt veel gedaan bij supermarktketens en fastfoodrestaurants zoals McDonald's.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Franchise_(ondernemen)

Sanoma mag dus van The Walt Disney Company alleen Disney-strips uitgeven als ze ook zelf Disney-verhalen maken. Dat geldt ook voor alle andere franchisenemers.

Er is maar een klein aantal landen waarin eigen Disney-verhalen worden geproduceerd. Het lijkt dus heel bijzonder, alsof het een speciaal voorrecht is. Maar de enige reden waarom dat aantal zo klein is, is dat Egmont de franchisenemer is voor een groot aantal verschillende landen. Egmont maakt Disney-strips voor al die landen, maar omdat die strips allemaal voor Egmont getekend worden en het hoofdkantoor van Egmont in Kopenhagen zit, zijn dat zogenaamd 'Deense' strips.

De vraag is dus eigenlijk: Waarom wil The Walt Disney Company dat al die franchisenemers hun eigen strips produceren? Zodat ze daar zelf weer van kunnen profiteren, natuurlijk! Hoe zit het ook weer? Wordt elk verhaal dat wordt getekend niet automatisch volledig bezit van Disney? Worden die franchisenemers betaald voor hun productie? Nee, want ze betalen immers zelf voor het gebruik van de franchise.

Waarom produceert Nederland eigen verhalen? Omdat Walt Disney daar centjes aan verdient.

Ja! Precies!

Sorry voor mijn slecht Nederlands!
The Walt Disney Co. WIL geld verdienen, zonder geld betalen voor operatie kosten.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Michiel P » do jan 08, 2009 7:11 pm

Robb_K schreef:Sorry voor mijn slecht Nederlands!

Geeft niks, Rob, zolang we maar begrijpen wat je bedoelt. Ik vind het heel bijzonder dat je zoveel verschillende talen beheerst, ook al is je Nederlands dan niet vlekkeloos. Jij kunt werkelijk met Disney-fans uit de hele wereld een praatje aanknopen.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Robb_K » do jan 08, 2009 9:54 pm

Michiel P schreef:
Robb_K schreef:Sorry voor mijn slecht Nederlands!

Geeft niks, Rob, zolang we maar begrijpen wat je bedoelt. Ik vind het heel bijzonder dat je zoveel verschillende talen beheerst, ook al is je Nederlands dan niet vlekkeloos. Jij kunt werkelijk met Disney-fans uit de hele wereld een praatje aanknopen.

Dank je wel. Ik doe mijn best. Ik ben van plan om te wonen altijd in Nederland na een paar jaaren, of zo, en dan kan ik veel lernen, en mijn Nederlands moet dan heel beter worden.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Ega Bevan » vr jan 09, 2009 3:35 pm

Robb_K schreef:Nederlandse Disney Comics (Sanoma Uitgevers) produceert zijn eigen verhalen omdat zij hebben een contract met The Walt Disney Company, waarin zij moeten zichzelf voortbrengen (maken) 55 procent van zijn gedrukt pagina's. Walt Disney Company WILT een eigen productie van een Nederlandse Disney Comics stemrecht (juist als zij moeten willen een voor Denemarken, Brazilië, Frankrijk, italië, enz.).

Dus helemaal in het begin hadden de Nederlandse uitgevers een ander contract? De eerste paar jaar was er geloof ik nog geen NL productie.

En hoe zit het met Brazilië? Daar maken ze nu voor zover ik weet ook geen disneystrips meer.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Robb_K » vr jan 09, 2009 11:30 pm

Ega Bevan schreef:
Robb_K schreef:Nederlandse Disney Comics (Sanoma Uitgevers) produceert zijn eigen verhalen omdat zij hebben een contract met The Walt Disney Company, waarin zij moeten zichzelf voortbrengen (maken) 55 procent van zijn gedrukt pagina's. Walt Disney Company WIL een eigen productie van een Nederlandse Disney Comics stemrecht (juist als zij moeten willen een voor Denemarken, Brazilië, Frankrijk, Italië, enz.).

Dus helemaal in het begin hadden de Nederlandse uitgevers een ander contract? De eerste paar jaar was er geloof ik nog geen NL productie.

En hoe zit het met Brazilië? Daar maken ze nu voor zover ik weet ook geen disneystrips meer.

Jawel. De contracten bedekken maar een paar jaren, en, dus, moet hernieuwen hebben (misschien met nieuwe uitdrukkingen).

Ik denk dat Walt Disney Co. wil een eigen productie voor alle landen die kunnen een goed productie maken (die kunnen vertegen-woordigen Disney met goed qualiteit, in de Disney traditie).

Disney wil een uitgeverij in all landed waarin zij kunnen geld verdienen. Beter met een eigen productie, maar als niet, dat is ook aannemelijk.
Ik heb alles geleerd van Professor Desiderius Netelmans van de Universiteit van Duckstad.
Avatar gebruiker
Robb_K
Klassiek Barksist
Member
 
Berichten: 1118
Geregistreerd: wo jan 03, 2007 11:47 pm
Woonplaats: Los Angeles/Nederland/Muenchen

Berichtdoor Ega Bevan » za jan 10, 2009 6:35 pm

Bedankt voor de info. Nu weet ik eindelijk hoe het zit.
Ega Bevan
Member
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di dec 23, 2008 11:15 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr jan 16, 2009 3:36 am

In een interview van Stripschrift met Thom Roep komt dit onderwerp aan de orde:

Wanneer is eigenlijk de eerste Nederlandse Disney-tekening gepubliceerd? Ik weet dat de Toonder Studio's in de jaren zestig veel materiaal leverden, maar hoe ging dat in het begin?

[Thom Roep:]Nou, dat was eigenlijk al heel snel. Begin 1953 verscheen er een voorplaat van de hand van Maarten Boom. Maarten deed de lay-out van Margriet, en later van Pep, en hij werkte dus ook aan Donald Duck mee, want die werd door de redactie van Margriet gemaakt.
En ik vind het jammer om het te moeten zeggen, want ik mag Maarten graag, maar hij heeft met die voorplaat de dubieuze eer verworven de lelijkste Duck-cover ooit te hebben gemaakt. In het TV Toys Museum is nu een tentoonstelling gewijd aan het weekblad, en daar hangen alle omslagen van het blad. een prachtig gezicht, maar als je dus bij jaargang 1953 kijkt en die ene voorplaat ziet...
Daarna is er iemand aangenomen om dat soort dingen te doen, Ed Lukács, een Hongaar die met een Hollandse getrouwd was.
Al snel had hij een eigen stijl te pakken en heeft in zeer grote mate het beeld van Donald Duck van de jaren vijftig bepaald. Hij tekende van die prachtige eenden, met grote snavels en zijn neefjes hadden een prachtige ronde vorm. Hij is misschien niet de beste tekenaar die er geweest is, maar hij was goed en maakte 'gezellige' tekeningen.
Op een gegeven moment is hij ermee gestopt, maar in 1980 heb ik hem nog een keer terug weten te halen. Hij heeft toen onder andere een prachtige full-color omslag gemaakt [...]

Hoe ligt tegenwoordig eigenlijk de verhouding? Door jullie licentie mogen jullie zelf produceren, maar toch gebruiken jullie werk uit het buitenland...

Om met dat laatste te beginnen, dat is heel eenvoudig. Als we alles zelf zouden maken, zouden onze kosten verdubbelen en dat mag niet. Daarom kopen we voor het weekblad veel in Denemarken. Door de bank genomen zal een nummer voor veertig procent uit Nederlands materiaal bestaan en voor de rest uit Deens.
Voor de pockets gebruiken we Italiaanse verhalen. Die zijn niet goed genoeg voor het blad. Een heel enkele keer pik ik er wel eens een verhaal uit van Romano Scarpa, die is wel goed, maar de rest gaat dus in de pockets. Een bijkomende reden is dat die platen op een ander formaat worden getekend en het is een kostbare grap om ze om te bouwen tot gewone pagina's.

(Vet gedrukte tekst en italics van Stripschrift.)

Sluwe Thom doet hier net alsof hij de Pockets zelf samenstelt, maar die krijgt-ie kant en klaar van Egmont of Ehapa, waar ze precies dezelfde indeling hebben. Zíj maken die keuze, Thom brengt alleen een Nederlandse vertaling op de markt. Overigens verzwijgt Thom dat Scarpa de laatste jaren veel voor Egmont heeft gemaakt op Weekblad-formaat, wat niet omgebouwd hoeft te worden, maar dat geen van deze verhalen de Nederlandse publicaties halen...
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Volgende

Keer terug naar Disney strips algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten