waarom nederlandse productie

Berichtdoor Michiel P » vr jan 16, 2009 4:22 am

Endre Lukàcs! De meest gefiguurzaagde tekenaar van Nederland! Stond dat ook niet in Stripschrift? Lukàcs maakte in de jaren vijftig veel voorplaten. In die tijd was figuurzagen erg populair en die Disney-voorkanten waren natuurlijk prachtige voorbeelden.
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Michiel P » vr jan 16, 2009 4:24 am

In de Zwolse Courant stond een interview met Lukàcs: http://dd50.inducks.org/xned1953.html
Avatar gebruiker
Michiel P
Member
 
Berichten: 1005
Geregistreerd: ma maart 05, 2007 5:28 pm

Berichtdoor Rockerduck » vr jan 16, 2009 4:43 am

Michiel P schreef:Endre Lukàcs! De meest gefiguurzaagde tekenaar van Nederland! Stond dat ook niet in Stripschrift? Lukàcs maakte in de jaren vijftig veel voorplaten. In die tijd was figuurzagen erg populair en die Disney-voorkanten waren natuurlijk prachtige voorbeelden.

Inderdaad, dat stond ook in dat interview, en wel in het stukje dat ik heb weggelaten, maar heb aangegeven met [...] Ik heb alleen overgetypt wat relevant was voor de Nederlandse productie.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Jos » vr jan 16, 2009 3:01 pm

Rockerduck schreef:In

Sluwe Thom doet hier net alsof hij de Pockets zelf samenstelt, maar die krijgt-ie kant en klaar van Egmont of Ehapa, waar ze precies dezelfde indeling hebben. Zíj maken die keuze, Thom brengt alleen een Nederlandse vertaling op de markt. Overigens verzwijgt Thom dat Scarpa de laatste jaren veel voor Egmont heeft gemaakt op Weekblad-formaat, wat niet omgebouwd hoeft te worden, maar dat geen van deze verhalen de Nederlandse publicaties halen...

Dit bedoel ik dus. Sluw? Weer de insinuatie dat hier een kwade genius aan het werk is. Kap daar nu toch eens mee, man. Als we alle pockets zelf wilden maken, dan moest de redactie verdriedubbeld worden. De verhalen worden door Egmont aangeleverd en vertaald en geredigeerd op de redactie. Wij zorgen alleen voor nieuwe covers.
De laatste verhalen van Scarpa halen bij lange na niet de kwaliteit van zijn werk uit de jaren vijftig en zestig. Als je dat zou weten, Rockerduck, dan zou je ze niet aanhalen. Niemand zit op die rommel te wachten. Daarom monteren wij liever zijn oude verhalen om. Duurder, akkoord, maar veel leuker.
Jos
Member
 
Berichten: 34
Geregistreerd: zo jan 11, 2009 7:31 pm

Berichtdoor Rockerduck » za jan 17, 2009 1:25 am

Jos schreef:Dit bedoel ik dus. Sluw? Weer de insinuatie dat hier een kwade genius aan het werk is. Kap daar nu toch eens mee, man.

Thom wekt opzettelijk de indruk dat hij bepaalt wat er in de pockets komt. Ik zeg ook helemaal niet dat jullie dat zelf moetenbepalen of dat jullie het niet kant en klaar moeten/mogen/zouden moeten aankopen, maar wees dan gewoon eerlijk en zeg gewoon dat je die dingen niet zelf samenstelt. Een dergelijk gebrek aan eerlijkheid werd jullie door Ei (m.b.t. Katrien) en door DD (m.b.t. Minipocets) ook al verweten. Maar dan reageer je niet zo gebeten.

Jos schreef:De laatste verhalen van Scarpa halen bij lange na niet de kwaliteit van zijn werk uit de jaren vijftig en zestig. Als je dat zou weten, Rockerduck, dan zou je ze niet aanhalen. Niemand zit op die rommel te wachten. Daarom monteren wij liever zijn oude verhalen om. Duurder, akkoord, maar veel leuker.

Je moet het maar durven, de verhalen van Scarpa 'rommel' noemen. Dat bedoel ik dus als ik zeg dat de redactie er alleen maar zit om zichzelf te plezieren. Door dit soort uitlatingen maak je jezelf en de redactie alleen maar minder sympathiek. Hoe weet Jos Beekman dat niemand op die 'rommel' zit te wachten, als het niet geplaatst wordt? Buitenlandse redacties vinden het werk wél goed genoeg, zelfs goed genoeg om in hun paradepaardjes op te nemen. Maar die redacties zullen ook wel allemaal niet het superieure kwaliteitsgevoel hebben van Jos Beekman, wel? :eyes:
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor Ferdi F » za jan 17, 2009 1:50 am

Jos schreef:Je moet het maar durven, de verhalen van Scarpa 'rommel' noemen. Dat bedoel ik dus als ik zeg dat de redactie er alleen maar zit om zichzelf te plezieren. Door dit soort uitlatingen maak je jezelf en de redactie alleen maar minder sympathiek. Hoe weet Jos Beekman dat niemand op die 'rommel' zit te wachten, als het niet geplaatst wordt? Buitenlandse redacties vinden het werk wél goed genoeg, zelfs goed genoeg om in hun paradepaardjes op te nemen. Maar die redacties zullen ook wel allemaal niet het superieure kwaliteitsgevoel hebben van Jos Beekman, wel? :eyes:

Ik zou het zelfs nog anders willen stellen, het tekenwerk van Scarpa in de late jaren 60 is al niet bijzonder goed meer. Ik raad Rockerduck aan om die verhalen eens te lezen. Zijn eenden hebben een bochel, enorme snavels en benen en voeten waar zelfs Tante Sidonia geen raad mee zou weten. Gelukkig is hij in de jaren 80-2000 weer wat beter gaan tekenen.
Ik moet zeggen dat ik wel een fan ben van Scarpa's oude werk. Absoluut geen rommel, de invloed van Barks is duidelijk te zien. De meeste verhalen in zijn "Grappigste Avonturen" waren hier een voorbeeld van. Ook het onlangs verschenen verhaal in Donald Duck Extra (de talisman van Amundsen) is aardig getekend. In Donald Duck Extra 4-2009 verschijnt er wederom een verhaal in die oude stijl die wel leuk is.

Ik raad je aan om Uncle Scrooge 373 bij Amazon.com (zelf ook gedaan) te bestellen. Daar staat dit verhaal in:
http://coa.inducks.org/story.php?c=I+AT++120-A
Wellicht zul jij je mening dan ook wat bijstellen.

Overigens heb ik jou in de afgelopen jaren niet milder zien omgaan met Vicar. Een tekenaar die wellicht niet de meest originele tekenstijl heeft en ook door de jaren heen wat minder is gaan tekenen, maar die altijd, ondanks de hoge productie, degelijk werk is blijven afleveren. Helaas kan ik dat niet zo overtuigd van Scarpa zeggen.
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Ei » za jan 17, 2009 2:03 am

Rockerduck schreef:
Jos schreef:De laatste verhalen van Scarpa halen bij lange na niet de kwaliteit van zijn werk uit de jaren vijftig en zestig. Als je dat zou weten, Rockerduck, dan zou je ze niet aanhalen. Niemand zit op die rommel te wachten. Daarom monteren wij liever zijn oude verhalen om. Duurder, akkoord, maar veel leuker.

Je moet het maar durven, de verhalen van Scarpa 'rommel' noemen. Dat bedoel ik dus als ik zeg dat de redactie er alleen maar zit om zichzelf te plezieren. Door dit soort uitlatingen maak je jezelf en de redactie alleen maar minder sympathiek. Hoe weet Jos Beekman dat niemand op die 'rommel' zit te wachten, als het niet geplaatst wordt? Buitenlandse redacties vinden het werk wél goed genoeg, zelfs goed genoeg om in hun paradepaardjes op te nemen. Maar die redacties zullen ook wel allemaal niet het superieure kwaliteitsgevoel hebben van Jos Beekman, wel? :eyes:

Je zou ook kunnen waarderen dat iemand zo duidelijk zijn mening geeft. Er is niets mis met het woord "rommel", of wel? Of moeten we het gaan doen met korte, afgewogen, veilige antwoorden, die een ware mening verbergen?

Stand is nu dat iemand van de redactie de laatste verhalen van Scarpa als rommel typeert. Grijp nu je kans en geef een korte, concrete lijst van verhalen die volgens jou het tegendeel bewijzen. Met Inducks-linken erbij. Vijf verhalen, bijvoorbeeld. Maak het makkelijk. Voor alle bezoekers.
Laat McDrake zien wat men mist. Maak mensen nieuwsgierig. Wie weet noem je verhalen die aan de aandacht ontsnapt zijn. Wie weet gaan ook andere mensen om die verhalen vragen. Wees concreet. Overtuig!

Wat kan Ei peptalken, zeg. :P
Ei
Member
 
Berichten: 1826
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 6:55 pm

Berichtdoor Jos » za jan 17, 2009 11:05 am

Ei schreef:
Rockerduck schreef:
Jos schreef:De laatste verhalen van Scarpa halen bij lange na niet de kwaliteit van zijn werk uit de jaren vijftig en zestig. Als je dat zou weten, Rockerduck, dan zou je ze niet aanhalen. Niemand zit op die rommel te wachten. Daarom monteren wij liever zijn oude verhalen om. Duurder, akkoord, maar veel leuker.

Je moet het maar durven, de verhalen van Scarpa 'rommel' noemen. Dat bedoel ik dus als ik zeg dat de redactie er alleen maar zit om zichzelf te plezieren. Door dit soort uitlatingen maak je jezelf en de redactie alleen maar minder sympathiek. Hoe weet Jos Beekman dat niemand op die 'rommel' zit te wachten, als het niet geplaatst wordt? Buitenlandse redacties vinden het werk wél goed genoeg, zelfs goed genoeg om in hun paradepaardjes op te nemen. Maar die redacties zullen ook wel allemaal niet het superieure kwaliteitsgevoel hebben van Jos Beekman, wel? :eyes:

Je zou ook kunnen waarderen dat iemand zo duidelijk zijn mening geeft. Er is niets mis met het woord "rommel", of wel? Of moeten we het gaan doen met korte, afgewogen, veilige antwoorden, die een ware mening verbergen?

Stand is nu dat iemand van de redactie de laatste verhalen van Scarpa als rommel typeert. Grijp nu je kans en geef een korte, concrete lijst van verhalen die volgens jou het tegendeel bewijzen. Met Inducks-linken erbij. Vijf verhalen, bijvoorbeeld. Maak het makkelijk. Voor alle bezoekers.
Laat McDrake zien wat men mist. Maak mensen nieuwsgierig. Wie weet noem je verhalen die aan de aandacht ontsnapt zijn. Wie weet gaan ook andere mensen om die verhalen vragen. Wees concreet. Overtuig!

Wat kan Ei peptalken, zeg. :P

Dat kun je zeker, Ei!

Ik vind het wel een goed idee. Als die verhalen echt de moeite waard blijken te zijn, en wij dus inderdaad enkele pareltjes over het hoofd hebben gezien, wil ik wel overwegen zo'n verhaal alsnog te plaatsen. Bij dezen beloofd.
Jos
Member
 
Berichten: 34
Geregistreerd: zo jan 11, 2009 7:31 pm

Berichtdoor Duckfan van Down Under » za jan 17, 2009 5:27 pm

Even een tussendoor vraag, welk Barks-olieverfschilderij komt op de pocketruggen vanaf 158 en hoelang? Zeg, ik krijg het idee dat jullie dit in opdracht van "ome Thom" typen! Of komt hij ook nog hier als "Thom"? Dan is Rockerduck meteen vertrokken, iets wat zelfs Ei jammer vindt. Het is geen Rockerduck-Pluizer of Rockerduck-Ei, maar McDrake-DDRedactie.
Duckfan van Down Under
Member
 
Berichten: 3852
Geregistreerd: ma sep 08, 2008 8:45 pm

Berichtdoor Ferdi F » za jan 17, 2009 6:08 pm

Duckfan van Down Under schreef:Even een tussendoor vraag, welk Barks-olieverfschilderij komt op de pocketruggen vanaf 158 en hoelang?

Deze: http://moneybin.at.infoseek.co.jp/faroutsafari.jpg
Ferdi F
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: do jan 15, 2009 12:34 am

Berichtdoor Jos » za jan 17, 2009 6:40 pm

Maak je geen zorgen: ome Thom heeft niks met dit forum en zal niks meer posten.
Wij, de rest van de redactie, vinden het wel leuk. En wij zijn allemaal een beetje "eigen baas" hoor.
Jos
Member
 
Berichten: 34
Geregistreerd: zo jan 11, 2009 7:31 pm

Berichtdoor Rockerduck » za jan 17, 2009 10:40 pm

Ferdi F schreef:Ik zou het zelfs nog anders willen stellen, het tekenwerk van Scarpa in de late jaren 60 is al niet bijzonder goed meer. Ik raad Rockerduck aan om die verhalen eens te lezen. Zijn eenden hebben een bochel, enorme snavels en benen en voeten waar zelfs Tante Sidonia geen raad mee zou weten. Gelukkig is hij in de jaren 80-2000 weer wat beter gaan tekenen.

Jos sprak mij ook al toe alsof ik niet wist waarover ik praatte; dat is best irritant, want ik ken Scarpa's werk heel goed. Inderdaad heeft Scarpa tijdelijk een inzakker gehad, maar zoals jij het stelt is het wel héél erg overdreven. Bovendien zeg je zelf dat Scarpa daarna weer beter is gaan tekenen, en over die periode hadden Jos en ik het juist. Ja, die oude verhalen die in de Extra worden geplaatst zijn heel mooi, maar zijn Ducks vind ik mooier in de jaren '80. Een goed voorbeeld vind ik 'Paperolimpiadi':

http://coa.inducks.org/story.php?c=I+TL+1705-AP

Ik weet niet wat er aan je beoordelingsvermogen schort als je Scarpa's meest recente werk voor Egmont lelijk vind, of bestempelt als 'rommel'. Zeker als je tegelijkertijd in de Extra wel amateuristsch, rommelig en houterig getekende verhalen zet als 'De wreker van Arizona':

http://coa.inducks.org/story.php?c=I+AT++121-A

Ferdi F schreef:Overigens heb ik jou in de afgelopen jaren niet milder zien omgaan met Vicar. Een tekenaar die wellicht niet de meest originele tekenstijl heeft en ook door de jaren heen wat minder is gaan tekenen, maar die altijd, ondanks de hoge productie, degelijk werk is blijven afleveren. Helaas kan ik dat niet zo overtuigd van Scarpa zeggen.

Scarpa bleef tot aan zijn (helaas veel te vroege) dood altijd degelijk tekenwerk afleveren, met herkenbare, consistente Duck-figuren. Terwijl het werk uit de Vicar-studio's de afgelopen jaren steeds morsiger, korreliger en slordiger wordt. Vaak lijkt het wel alsof alle Ducks depressief zijn, zo beroerd kijken ze uit hun ogen. En bekijk zo'n Loebas eens in een verhaal als 'Je snoep of je leven'. Dat beest is niet meer herkenbaar; hij lijk wel ziek, rijp voor een spuitje:

http://coa.inducks.org/story.php?c=D+2004-275
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor DD » za jan 17, 2009 11:27 pm

Ik word er best droevig van als ik zie dat er in het buitenland zulke leuke verhalen met allerlei figuren gepubliceerd worden en wij hier maar met onze "stof" zitten.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

Berichtdoor Rockerduck » za jan 17, 2009 11:34 pm

DD schreef:Ik word er best droevig van als ik zie dat er in het buitenland zulke leuke verhalen met allerlei figuren gepubliceerd worden en wij hier maar met onze "stof" zitten.

Veel van die Scarpa-verhalen bevatten figuren als Brigitta en Rockerduck. Kunnen Ferdi of Jos mij zeggen of dat de reden is dat ze niet in het Weekblad mogen? In een e-mail aan (ik meen) McDrake-lid Caspar vertelde Thom Roep dat hij Rockerduck liever niet in het Weekblad heeft. Of misschien bedoelde hij daar mij wel mee... :P
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor DD » za jan 17, 2009 11:39 pm

Ik bedoel ook verhalen als Dragonlords etc. waar je het in een andere topic over hebt.
Vader van 'n schattige, kleine Duck.
Avatar gebruiker
DD
Verzamelaar zonder grenzen
Member
 
Berichten: 2849
Geregistreerd: wo feb 27, 2008 1:36 am

VorigeVolgende

Keer terug naar Disney strips algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron