Copyright

Berichtdoor H@gar » do apr 09, 2009 11:58 am

Dit gebeurt in allerlei strips, in allerlei vormen en maten. Je hebt een bekende popster nodig in een strip. Je kunt een hoop moeite doen in een scenario om een popster te introduceren, op de radio of TV te laten horen / zien, of je kunt gewoon Michael Duckson zeggen, en iedereen snapt het onmiddelijk.

Daar komt bij: In de bioscopen heeft het de afgelopen jaren gestikt van de parodien. Scary Movie parodieert Scream, I Know What You Did Last Summer, en weet-ik-niet-wat. Superheromovie heeft X-Men, Spiderman, Batman, etc gehad, en zo zijn er nog enkele films geweest.
Ik kan me niet voorstellen dat al die films met toesteming zijn gebruikt.

Volgens mij (maar dit zijn details waar ik al helemaal geen kaas van heb gegeten!) is parodieren een deel van de vrijheid van meningsuiting, en wordt er niet om toestemming gevraagd. Het is wat anders als je daadwerkelijk de volledige naam gebruikt.
H@gar
Member
 
Berichten: 106
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 4:21 pm

Berichtdoor Rick Vansloneker » do apr 09, 2009 2:22 pm

Ik vind die namen vaak erg leuk verzonnen. Las van de week nog een verhaal met daarin een Dokter Oetkers!
Die Schlappen müssen runter!
Rick Vansloneker
Member
 
Berichten: 83
Geregistreerd: do jan 22, 2009 8:42 pm

Berichtdoor huugduck » do apr 09, 2009 3:45 pm

In ieder geval als je je druk gaat maken om zo,n naam kan je echt nergens tegen.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Rockerduck » do apr 09, 2009 4:01 pm

huugduck schreef:Maar zoals die beroemd heden als zij de duck lezen en er komt jenifer loopneus in te staan. En die beroemdheid kan niet tegen een grapje. Zou het wel een kunnen dat er een rechtzaak van komt.

Ik denk niet dat Jennifer Lopez de Nederlandse Donald Duck leest! :lol:

Inderdaad valt een parodie onder de vrijheid van meningsuiting.
And if my thought-dreams could be seen
They'd probably put my head into a guillotine
Rockerduck
Member
 
Berichten: 2462
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 10:25 pm
Woonplaats: Helmond

Berichtdoor huugduck » do apr 09, 2009 4:05 pm

Rockerduck schreef:
huugduck schreef:Maar zoals die beroemd heden als zij de duck lezen en er komt jenifer loopneus in te staan. En die beroemdheid kan niet tegen een grapje. Zou het wel een kunnen dat er een rechtzaak van komt.

Ik denk niet dat Jennifer Lopez de Nederlandse Donald Duck leest! :lol:

Inderdaad valt een parodie onder de vrijheid van meningsuiting.

Ik denk het ook niet maar je weet maar nooit :P
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Elco8183 » do apr 09, 2009 6:19 pm

Toch is er laatst een reclame uit de lucht gehaald, die er in suggereerde dat bekende nederlanders gebruik zouden maken van dat product. Katja Schuurman en Joop Braakhekke zijn hier tegen in gegaan bijvoorbeeld en nog een paar anderen, waarna het bedrijf een schikkingsvoorstel heeft gedaan en de reclamespot niet meer uitzond. Weet alleen niet meer waar het voor was. Een telefoondienst volgens mij.
Rijk worden in het zweet des aanschijns, door de glorie van eerlijk en hard werk, DAT is pas een prestatie!
Elco8183
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: di mei 08, 2007 10:08 pm

Berichtdoor DisneyRemc°o° » do apr 09, 2009 8:34 pm

Elco8183 schreef:Toch is er laatst een reclame uit de lucht gehaald, die er in suggereerde dat bekende nederlanders gebruik zouden maken van dat product. Katja Schuurman en Joop Braakhekke zijn hier tegen in gegaan bijvoorbeeld en nog een paar anderen, waarna het bedrijf een schikkingsvoorstel heeft gedaan en de reclamespot niet meer uitzond. Weet alleen niet meer waar het voor was. Een telefoondienst volgens mij.

Dit is toch anders. Ik ken de reclame niet, maar ik heb het idee dat hier echt de naam van de bekende Nederlanders is gebruikt. Dat mag natuurlijk niet zomaar.
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Elco8183 » do apr 09, 2009 11:22 pm

Nee, de namen werden zo verdraaid dat het maar 1 of 2 letters verschilde. Joop Draadhekke bijvoorbeeld of Katja Guurmans.
Rijk worden in het zweet des aanschijns, door de glorie van eerlijk en hard werk, DAT is pas een prestatie!
Elco8183
Member
 
Berichten: 195
Geregistreerd: di mei 08, 2007 10:08 pm

Berichtdoor DisneyRemc°o° » do apr 09, 2009 11:26 pm

Elco8183 schreef:Nee, de namen werden zo verdraaid dat het maar 1 of 2 letters verschilde. Joop Draadhekke bijvoorbeeld of Katja Guurmans.

Zonder daarbij de gezichten te tonen? Je zou zeggen dat dit geen probleem mag zijn. Wellicht is het doeleinde te commercieel.
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Ridder ter Geit » vr apr 10, 2009 9:11 am

De Donald Duck is ook commercieel.

Dat was voor vinden.nl, ik denk dat het te beledigend was? (Joop Braakhekke die restaurants zocht?) Zo'n rechtzaak is natuurlijk voor een commercieel product heel interessant, veel gratis reclame. Wat dat betreft hoopt de Donald Duck er misschien ook nog wel op.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor DisneyRemc°o° » vr apr 10, 2009 10:37 am

Ridder ter Geit schreef:De Donald Duck is ook commercieel.

Donald Duck is commercieel, maar de verbasterde namen woren niet voor een commercieel doel gebruikt. Immers heeft men in de meeste gevallen de Donald Duck al gekocht op het moment dat de namen gelezen worden. De namen worden dus in feite niet gebruikt om een product aan te prijzen.
DisneyRemc°o°
Member
 
Berichten: 207
Geregistreerd: zo dec 31, 2006 8:07 pm
Woonplaats: Leerdam

Berichtdoor Ridder ter Geit » za apr 11, 2009 10:02 am

Dat lijkt me niet. De Donald Duck maakt reclame door een goed product af te leveren. Dat maakt dat mensen hem weer kopen / abonnee worden. Mensen vinden die verbasterde namen leuk, en dit draagt dus bij aan hun waardering van de Donald Duck en maakt het waarschijnlijker dat ze hem weer kopen / lid worden / lid blijven.
Ridder ter Geit
Member
 
Berichten: 3836
Geregistreerd: ma jan 01, 2007 2:47 am

Berichtdoor huugduck » za apr 11, 2009 10:04 am

Ik vind die namen ook heel leuk maar om alleen daarom lid worden ik weet niet.
Kwik Kwek & Kwak duck, 60 cent voor lollies
huugduck
Member
 
Berichten: 1069
Geregistreerd: do maart 06, 2008 6:25 pm

Berichtdoor Big Bad Wolf » wo apr 15, 2009 7:42 pm

DD schreef:Ik als komende student Rechten kan het weten.

Alleen wel jammer dat je niet aangeeft wat je dan kunt weten?
Rechtentechnisch zal het er wel op neerkomen dat er dan sprake is van inbreuk op merknamen wanneer direct duidelijk is dat het om een gedeponeerde merknaam gaat. Veel verder zal de bescherming van namen niet gaan. Mocht een artiest dan ook ooit een rechtzaak aanspannen vanwege een naam, dan is de kans vrij klein dat hij/zij in het gelijk gesteld wordt. Tenzij de artiestennaam als merknaam gedeponeerd is.
Er bestaat volgens mij namelijk ook nog zoiets als een soort persiflage-recht. Wanneer overduidelijk is dat de draak gestoken wordt met iets of iemand kunnen ze zich daar altijd nog op beroepen.
Een politiek cartoonist mag ook cartoons met bekende politici maken zonder daarvoor toestemming te vragen aan de betreffende personen.
Avatar gebruiker
Big Bad Wolf
Member
 
Berichten: 535
Geregistreerd: vr okt 26, 2007 12:30 am

Berichtdoor De Zwarte Schim » wo apr 27, 2011 7:38 pm

Ik vind het opzich altijd wel leuk, maar dat is net als die verborgen humor! op de stripplaatjes staat ook altijd veel verborgen humor dingen! die zijn ook altijd wel leuk.
Master in duistere zaakjes
Avatar gebruiker
De Zwarte Schim
Is iedereen te slim af!
Member
 
Berichten: 2338
Geregistreerd: ma dec 06, 2010 5:59 pm

Vorige

Keer terug naar Disney strips algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten